Hur hårt tar coin mining på grafikkort?

Permalänk
Medlem

Hur hårt tar coin mining på grafikkort?

Hej,

Jag har fått möjlighet att köpa ett Radeon R9 290 4GB för 2200 kr som använts till coin mining i 3 månader(säkerligen längre). Vad jag förstår så kör kortet max under denna tiden så frågan är nu, vågar man köpa ett kort som detta eller bör man titta efter något nytt?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag hade inte vågat mig på ett sånt köp såvida det inte är en nära vän jag litar på när denne intygar att kortet inte körts nära dess värmegränser. Dessutom verkar det vara lite dåligt med tempsensor för vrm har jag för mig...

Visa signatur

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robobin:

Jag hade inte vågat mig på ett sånt köp såvida det inte är en nära vän jag litar på när denne intygar att kortet inte körts nära dess värmegränser. Dessutom verkar det vara lite dåligt med tempsensor för vrm har jag för mig...

Tack, precis vad jag misstänkte då

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Allt beror som sagt på omständigheterna. Jag har 20+ 5850/5870 som gått 24/7 underklockade/undervoltade sen sommaren 2011 och jag tror det är ett kort som gått sönder under den tiden totalt sett.

Hot/Cold cycles sliter oftast mer på eletronik än konstant belastning såvida man inte har dålig kylning. Jag skulle vara mer rädd för ett kort som blivit extreme benchat än ett som använts för mining tbh.