Hemtelefon som kan ansluta till en Router som har IP-telefoni. Var finns?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014

Hemtelefon som kan ansluta till en Router som har IP-telefoni. Var finns?

Hej

Jag söker en router för IP telefoni och passande telefoner som kan ansluta över Wifi för att ringa som en ”vanlig fast telefon” över abonnemanget jag tecknar med leverantören av IP telefoni.

Har letat runt för fullt men hittar ingenstans denna lösning. Har någon tips vad jag ska söka på eller var en sådan lösning finns?
Har tidigare haft IP telefoni när jag bott i lägenhet men då har jag pluggat in en telefonkabel direkt i routern. Skillnaden här är alltså att det inte ska vara en sladd mellan telefonen och routern utan istället ersättas med Wifi.

Anledningen till att jag söker denna lösning är att den ska användas på landsbygden med mycket dålig mobil täckning och telefonledningarna är dåliga. De som ska använda telefonerna är mina föräldrar i den äldre generationen och vill ha en så pass ”vanlig fast telefon” som möjligt. Eftersom jag har satt upp flera accesspunkter som gör att wifi mottagning är toppen vill jag kunna ringa över denna linje.
Jag är inte ute efter en lösning där jag med min smartphone ansluter via wifi och ringer med Skype eller liknande utan jag vill ringa med en bordstelefon som har wifistöd.

Har någon en sådan här lösning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av carlaj:

Hej

Jag söker en router för IP telefoni och passande telefoner som kan ansluta över Wifi för att ringa som en ”vanlig fast telefon” över abonnemanget jag tecknar med leverantören av IP telefoni.

Har letat runt för fullt men hittar ingenstans denna lösning. Har någon tips vad jag ska söka på eller var en sådan lösning finns?
Har tidigare haft IP telefoni när jag bott i lägenhet men då har jag pluggat in en telefonkabel direkt i routern. Skillnaden här är alltså att det inte ska vara en sladd mellan telefonen och routern utan istället ersättas med Wifi.

Anledningen till att jag söker denna lösning är att den ska användas på landsbygden med mycket dålig mobil täckning och telefonledningarna är dåliga. De som ska använda telefonerna är mina föräldrar i den äldre generationen och vill ha en så pass ”vanlig fast telefon” som möjligt. Eftersom jag har satt upp flera accesspunkter som gör att wifi mottagning är toppen vill jag kunna ringa över denna linje.
Jag är inte ute efter en lösning där jag med min smartphone ansluter via wifi och ringer med Skype eller liknande utan jag vill ringa med en bordstelefon som har wifistöd.

Har någon en sådan här lösning?

Det tror jag blir svårt.
Antingen får du välja att ha VOIP-delen i routern och köra vanliga analoga telefoner.
Eller så får du kör VOIP-telefoner och ingen VOIP i routern.

Varför inte köra vanlig analog telefoni från routern? Jag antar att det finns ett befintligt telefoninät i huset som du borde kunna koppla in dig på.
Eller så kör du DECT.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ucklum
Registrerad
Apr 2005

Varför inte bara välja en telefon med flera dotterstationer du kan placera ut överallt så behövs inte massor av sladdar överallt utan bara en basstation kopplad till modemet? "Wifi" telefon låter som något som äter massor av batteri och lär stå på laddning ändå så förstår inte vitsen?

Amiga 1200, CPU: 68K ACA1231 "030" 42MHz, RAM: 2MB chip 63MB Fast + 1MB rom map, GFX: AGA, HDD: 4GB PATA/SSD + 4GB CF 4-way EDIE'99, 11Mb/s 16bit Wifi (toppar 3,2Mb/s på grund av bussen), DVD-Brännare, Chassi: Wedge. Kylning: 5x 40mm fläktar (Hemmabyggd koppar kylare till 030:an). www.som99.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På snedden i Dirty South
Registrerad
Dec 2001

Precis som madtop skriver är det enklaste att köpa en VOIP-box, koppla den till det första vanliga analoga telefonjacket (som dina föräldrar med allra största sannolikhet har) och koppla in telefonerna i jacken runt om i huset.

they said to go to hell so I packed my shit and went with it
little did they know that they put me in my element