Konstigt uppkopplingsproblem samt ostabil ping. Hjälp önskas!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2008

Konstigt uppkopplingsproblem samt ostabil ping. Hjälp önskas!

Hallå i stugorna alla nördar!

Jag behöver lite hjälp att reda ut ett problem som pågått ett par månader och nu har jag (till slut) tröttnat.
Det jag behöver hjälp med är vad mitt problem kan bero på för någonting är galet. Ungefär 80% av gångerna jag startar upp min dator så fungerar inte internet (Uppskattad siffra men det är mer än hälften av gångerna). Ibland löser det att sig genom högerklicka nere till höger och välja felsöka problem, ibland inte. Det funkar oftast om man går in via enhetsanteraren och inaktiverar nätverkskortet för att sedan aktivera det igen.
Eller så får jag helt enkelt starta om datorn nånstans mellan 1-5 gånger innan det tillslut fungerar.
Inga liknande problem på andra datorer i nätverket.

Den senaste månaden har även pingen i spel börjat gå upp till 300 i ett par sekund med några minuters mellanrum. Skitstörande i framför allt FPS-spel. Ligger normalt runt 30 ping.
Jag har försökt lösa det själv och googlat i flera omgångar men inte hittat något som löst det. Telia hittade inget fel när de gick in i routern och kikade.

Jag vet inte riktigt vad det beror och va ni kan behöva veta men om ni undrar något så fråga så ska jag försöka svara så gott jag kan.

Hårdvara:
Router: Technicolour TG799vn v2 Gbit-router ansluten via kabel.
CPU: i7-3770K
Grafikkort: EVGA 780 acx sc
Moderkort: MSI Z77A-GD80
Win 7 ultimate
Uppkoppling: Telia ADSL 12-24 mbit/s

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av SmittenX:

Hallå i stugorna alla nördar!

Jag behöver lite hjälp att reda ut ett problem som pågått ett par månader och nu har jag (till slut) tröttnat.
Det jag behöver hjälp med är vad mitt problem kan bero på för någonting är galet. Ungefär 80% av gångerna jag startar upp min dator så fungerar inte internet (Uppskattad siffra men det är mer än hälften av gångerna). Ibland löser det att sig genom högerklicka nere till höger och välja felsöka problem, ibland inte. Det funkar oftast om man går in via enhetsanteraren och inaktiverar nätverkskortet för att sedan aktivera det igen.
Eller så får jag helt enkelt starta om datorn nånstans mellan 1-5 gånger innan det tillslut fungerar.
Inga liknande problem på andra datorer i nätverket.

Den senaste månaden har även pingen i spel börjat gå upp till 300 i ett par sekund med några minuters mellanrum. Skitstörande i framför allt FPS-spel. Ligger normalt runt 30 ping.
Jag har försökt lösa det själv och googlat i flera omgångar men inte hittat något som löst det. Telia hittade inget fel när de gick in i routern och kikade.

Jag vet inte riktigt vad det beror och va ni kan behöva veta men om ni undrar något så fråga så ska jag försöka svara så gott jag kan.

Hårdvara:
Router: Technicolour TG799vn v2 Gbit-router ansluten via kabel.
CPU: i7-3770K
Grafikkort: EVGA 780 acx sc
Moderkort: MSI Z77A-GD80
Win 7 ultimate
Uppkoppling: Telia ADSL 12-24 mbit/s

Du har två problem som nog inte har med varandra att göra:
- ip-adress problem
- ping-lagg

Ip-adress problemet skulle jag tro beror på en bugg i din router. Testa att sätt en statisk ip på din pc i intervallet 192.168.1.2-63

Laggen beror sannolikt på att ni fyller er relativt smala upplänk eller att det är routern som strular även här.

Köp en ny och bättre router och be Telia brygga din TG799.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av madtop:

Du har två problem som nog inte har med varandra att göra:
- ip-adress problem
- ping-lagg

Ip-adress problemet skulle jag tro beror på en bugg i din router. Testa att sätt en statisk ip på din pc i intervallet 192.168.1.2-63

Laggen beror sannolikt på att ni fyller er relativt smala upplänk eller att det är routern som strular även här.

Köp en ny och bättre router och be Telia brygga din TG799.

Tack för svaret! Har satt en statisk ip nu så vi märker om det hjälper sen!

Är inte jätte sugen på att lägga pengar på en ny router om det går att få denna att fungera bra. Ska ringa Telia imorgon och be dem brygga routern.