Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2011

Överklocka mikrovågsugn

Har precis gjort ett väldigt dåligt köp eftersom min nya mikro bara kan få ut 700watt som inte ens räcker för att värma maten . Varje gång jag ska värma en pirog står det att den ska va där i 1 minut men när jag har den där i 1 min så är det alltid lite frost i den. Jag tänkte överklocka mikron till 1000W men har ingen stor erfarenhet så söker er som kan detta .

Behöver jag byta nätagget eller kan jag köra på samma ? Här kommer lite info om nätagget 230-240V-50hz 1000-1300watts output
Är väldigt tacksam om vi lyckas överklocka den så kommer jag aldrig behöva äta halvfärdig mat längre

(om tråden är på fel sida ber jag en moderator att flytta den tack)

Amd Phenom IIX6 1090T 4.0GHZ,Corsair XMS3 8GB DDR3 1333mhz,GTX 780Ti Gigabyte 990 FXA UD3, Corseair force 3 120gb,2TB SSHD,1TB Caviar black] [WD Blue 1 TB]Antec kuhler H2O 620 V4(PnP)Bequiet Pure power 730 W [Laptop intel core i3 350m 4gb ddr3 1333mhz amd radeon 5470 1GB ddr3 500GB HDD](HTPC)
rolig vid http://www.youtube.com/watch?v=B-wqztrhack Har också 1TB Externt. Asus 24 tum @75hz med Freesync
Mobil Nexus 6P

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Rolig tråd ;D

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Lexius:

Har precis gjort ett väldigt dåligt köp eftersom min nya mikro bara kan få ut 700watt som inte ens räcker för att värma maten . Varje gång jag ska värma en pirog står det att den ska va där i 1 minut men när jag har den där i 1 min så är det alltid lite frost i den. Jag tänkte överklocka mikron till 1000W men har ingen stor erfarenhet så söker er som kan detta .

Behöver jag byta nätagget eller kan jag köra på samma ? Här kommer lite info om nätagget 230-240V-50hz 1000-1300watts output
Är väldigt tacksam om vi lyckas överklocka den så kommer jag aldrig behöva äta halvfärdig mat längre

Varför inte bara räkna ut ungefär vad som är lagom för din Mikro? Det har vi fått göra här hemma eftersom vår har högre effekt än de flesta instruktioner på förpackningarna. Brukar stå vilken effekt de beräknat tiden på på förpackningen.

Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Nov 2011

likspännings aggregat, där har du lösningen.
men se till att inte köra på för mycket om den är digital, då kan klockan gå snabbare och allehanda skit inträffa.

men annars är det nog bara att uppgradera mikrovågs-sändaren i den.

AMD Ryzen - gtx 1060
Laptop - Asus intel pentium (som kraschade ;( ).
2x Alto pro 215, 2x 18" sub, slutsteg mm.
Normalt folk köper en bil, jag köpte en mixer för samma pengar ( :/ :) ).
Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Klyktattarland
Registrerad
Mar 2012

Beroende på modell såklart, men många av Samsungs mikrovågsugnar har en regulatorskruv på huvudtransformatorn. Vrid den åt höger för ökad effekt. Den brukar vara orange eller röd för att märkas ut tydligare.

Spela World of Tanks med oss på SweClockers.com!
Vi har en inofficiell klan där alla som gillar att vara social och spela tanks får vara med!
SweC - World of Tanks clan
Välkommen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Sep 2010

Min mikro som inte värmde särskilt bra och hade max 800 w. Jag lyckades "överklocka" den genom att vrida knappen förbi 800w och på så sätt så värmde den faktiskt också bättre. Fick ju forcera den förbi med kraft men lyckades göra det utan att ta sönder knappen och nu värmer den maten bättre. Eftersom det är med våld så kan jag inte riktigt rekommendera "klockningen", det går säkert att lösa elektroniskt också, googla!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2008

Om jag skulle "överklocka" micron skulle jag bygga ihop 2 microvågsugnar till en och samma. Då bör du således kunna få ut sisådär 1400watt och du utgår från två vanliga 700 watts modeller.

Bygg sedan in ena microvågsugnens komponenter i den andra och du är färdig.

Låter enkelt men personligen tycker jag det också låter tämligen livsfarligt. Skulle själv inte frsöka mig på något projekt som i värsta fall dödar dig om du är för nära.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av guos89:

Om jag skulle "överklocka" micron skulle jag bygga ihop 2 microvågsugnar till en och samma. Då bör du således kunna få ut sisådär 1400watt och du utgår från två vanliga 700 watts modeller.

Bygg sedan in ena microvågsugnens komponenter i den andra och du är färdig.

Låter enkelt men personligen tycker jag det också låter tämligen livsfarligt. Skulle själv inte frsöka mig på något projekt som i värsta fall dödar dig om du är för nära.

SLI? Får du inte microstutter då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Klyktattarland
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Leopardkungens:

Har man bra drivrutiner (bra kock) så bör det inte bli någon stuttering.

Spela World of Tanks med oss på SweClockers.com!
Vi har en inofficiell klan där alla som gillar att vara social och spela tanks får vara med!
SweC - World of Tanks clan
Välkommen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2008

Det är möjligt att ena microvågens vågor träffar den andra microvågs"sändaren" och således kortsluter denna, precis så som när man micrar exempelvis en galler eller dylikt. Mina kunskaper är minst sagt begränsade

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012

Hahaha, den här tråden är precis vad jag behöver idag

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,7 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

Ironin funkar väl sådär... Visst är det första april.

Men det där med ironi är svårt i skriven form, inte minst när skribenten är så pass okänd som i ett forum. Det fungerar bättre när det är en tidning med skribenter som folk har en bättre chans att skapa sig en förtroendeuppfattning om.

Bränsleförbrukning kan uttryckas i liter/mil.
Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²
Bränsleförbrukning kan alltså uttryckas i kvadratmeter...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Mar 2011

Det är själva utrymmet i ugnen som är för stort, så om du tar en slägga och bankar ihop micron lite.. så ska du se att den värmer bättre.

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 13" 2017 / 256GB SSD NAS: Synology DS415+ 32TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Testa att flasha BIOS

Cpu: Amd Fx 8320 @4,4 ghz OC Gpu: Sapphire 270x Chassi: Corsair 200r Moderkort: Gigabyte GA-970A-DS3P ATX Lagring: Toshiba 1TB HDD Minnen: 2x4 gb crucial nånting Cpu kylare: CM hyper 212 evo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Jul 2013

Jag rekommenderar att du överklockar den.
Det är dock lite lotteri beroende på modell.

Jag hade tur, min Electrolux klockar skitbra, 4,9 Ghz på 250 volt. Fryspizzan är klar på 4 minuter.

Om du ska köra vill köra micron i sli/crossfire så måste du köpa en större micro än den du har (eller mindre), sen ställer du helt enkelt den andra micron i den andra. Problemet är dock att detta orsakar ojämn värme på maten. OBH Nordica har dock drivrutiner på gång som ska åtgärda detta.

Mvh

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyresö
Registrerad
Maj 2012

Antal Watt är inte det du är ute efter det är en bättre kurva på vågorna du vill uppnå. Dvs din mat ligger inte där vågorna träffar optimalt och då blir det kalla "fläckar" i. Så mer Hz är vägen att gå för att få färre och mindre döda fläckar.

Byt kylaren, gärna custom vattenloop och upp med Hz så ska du se att din mat blir kalasvarm! ( testa även att flytta maten något åt sidan"

http://www.thenakedscientists.com/HTML/content/kitchenscience...

Chassie: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair GS800 MoBo: ASUS Sabertooth P67 CPU: Intel Core i5 2500K Mem: 16GB Corsair VengeanceLP 1600MHz GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H70Core

SSD/HDD: Corsair Force 3 SSD 120GB (System) / MX100 512GB (Lagring/Spel) 1TB WD (Backup)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av Ainok:

Jag hade tur, min Electrolux klockar skitbra, 4,9 Ghz på 250 volt. Fryspizzan är klar på 4 minuter.

Om du ska köra vill köra micron i sli/crossfire så måste du köpa en större micro än den du har (eller mindre), sen ställer du helt enkelt den andra micron i den andra. Problemet är dock att detta orsakar ojämn värme på maten. OBH Nordica har dock drivrutiner på gång som ska åtgärda detta.

Mvh

Haha fan puckot som sitter och kör Electrolux. Min LG ligger på 4.7ghz 230V och värmer pizzorna ca 30% bättre än Electrolux och kostar bara 100 kr mer. Funderar på att få över på vattenkylning, EK har ett par trevliga full cover block som dessutom lägger till en ångfunktion!

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Ainok:

Mvh

Oj förlåt glömde nämna märket Kenwood är riktigt besviken när jag hört att märket va bra . Men är den dålig i stock överklockar den säkert bra//http://cdn.memegenerator.net/instances/500x/47960759.jpg[/IMG]

Amd Phenom IIX6 1090T 4.0GHZ,Corsair XMS3 8GB DDR3 1333mhz,GTX 780Ti Gigabyte 990 FXA UD3, Corseair force 3 120gb,2TB SSHD,1TB Caviar black] [WD Blue 1 TB]Antec kuhler H2O 620 V4(PnP)Bequiet Pure power 730 W [Laptop intel core i3 350m 4gb ddr3 1333mhz amd radeon 5470 1GB ddr3 500GB HDD](HTPC)
rolig vid http://www.youtube.com/watch?v=B-wqztrhack Har också 1TB Externt. Asus 24 tum @75hz med Freesync
Mobil Nexus 6P

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jun 2013

Kanske ha inne maten lite längre? -_-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Ryuk00:

Kanske ha inne maten lite längre? -_-

You mad? kanske får den här bilden upp ditt humör
http://cdn.memegenerator.net/instances/500x/47960759.jpg

Mobil Nexus 6P

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av OskarW90:

Haha fan puckot som sitter och kör Electrolux. Min LG ligger på 4.7ghz 230V och värmer pizzorna ca 30% bättre än Electrolux och kostar bara 100 kr mer. Funderar på att få över på vattenkylning, EK har ett par trevliga full cover block som dessutom lägger till en ångfunktion!

Äh du är bara avis för att min klockar högre! Vem bryr sig i strömförbrukning?

Sen kostar din LG typ liksom säkert dubbelt så mycket som min Electrolux.
Visst den kanske presterar bättre i värmning, om man ska streama så är min Electrolux mycket bättre.

Sen kylning? Maten blir bara sämre värmd. Jag kör quad sli gtx480 i min micro så maten blir riktigt jäkla varm. Självklart med bortplockade kylare.

Skrivet av Lexius:

Oj förlåt glömde nämna märket Kenwood är riktigt besviken när jag hört att märket va bra . Men är den dålig i stock överklockar den säkert bra//http://cdn.memegenerator.net/instances/500x/47960759.jpg[/IMG]

Nja Kenwood har inte upplåst multipel på sina ugnar. Men du kan öka volten så inni hel**e, det gör under för värmningen.

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2011

Min mikro som inte värmde särskilt bra och hade max 800 w. Jag lyckades "överklocka" den genom att vrida knappen förbi 800w och på så sätt så värmde den faktiskt också bättre. Fick ju forcera den förbi med kraft men lyckades göra det utan att ta sönder knappen och nu värmer den maten bättre. Eftersom det är med våld så kan jag inte riktigt rekommendera "klockningen", det går säkert att lösa elektroniskt också, googla!

haha bra tips ska försöka göra det! Och tack!

Mobil Nexus 6P

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Feb 2014

Haha skrattade rejält åt denna Tack!

Mobo: MSi B350 Tomahawk GPU: ASUS GTX 1070Ti Strix CPU: Ryzen 5 1600x RAM: 8 GB Ballistix Sport Chassi: Phanteks P400 TG SSD: Samsung 840 Pro 256GB/Samsung 750 Evo 500GB
CPU-Kylning: Corsair H80i GT Tele: OnePlus 3T Kringutrustning: Zowie FK2, Zowie Camade, Masterkeys S Pro, BenQ XL2411T, AKG K7XX, Antlion Modmic 4, SoundBlaster Z

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2010

Att ingen har föreslagit att roota och plocka bort all bloat? Det är ju det första jag gör med varje ny enhet jag köper. Jag har hört att cyanogen har en nightly till den också. Du KAN behöva kompilera en egen kernel, men det är det oftast värt!

Source: http://youtu.be/chOfSxh9Yq4

MBA 11" mid 2012 - Arch Linux

Citera så hittar jag tillbaka!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Nbwu:

likspännings aggregat, där har du lösningen.
men se till att inte köra på för mycket om den är digital, då kan klockan gå snabbare och allehanda skit inträffa.

men annars är det nog bara att uppgradera mikrovågs-sändaren i den.

Nej, endast magnetronen går på högspänningstransformatrn, så du kan lugnt överklocka.

Stående vågor menar du? Inte ett problem och du ser till att skaka maten med en amplitud på några cm.

Skrivet av guos89:

Det är möjligt att ena microvågens vågor träffar den andra microvågs"sändaren" och således kortsluter denna, precis så som när man micrar exempelvis en galler eller dylikt. Mina kunskaper är minst sagt begränsade

Samma som ovanstående.

Citera om du vill ha svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013

Du skulle ju kunna överklocka den men ljudnivån skulle inte vara så trevlig. Däremot om du kanske slammar dit en Corsair H100I skulle det vara mycket tystare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Okt 2010

Haha underbart!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rosornas stad
Registrerad
Dec 2004

Kasta in en gammal DIR-604 i den. Dom överhettade ju konstant.Borde hjälpa till.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sweden
Registrerad
Dec 2008

Jag kan ju klocka min ugn riktigt hårt

Kör på tre micro i en just nu och den värmer lätt en 5 personers måltid på under 2 minuter.

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Lexius:

Värm längre

Mitt nya projekt: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1500217-projekt-segra
7920x 12C 24T// 1080ti // 32GB SO-Dimm 3440mhz// Asrock x299 itx // Acer X34 // Htc Vive. Custom vattenkylning på datorn.