Reklamation köp av privatperson

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Reklamation köp av privatperson

Hej,

Om jag köper en oöppnad vara av en privatperson (med kvitto), i detta fall ett grafikkort från Gigabyte, kan jag då reklamera kortet om något går sönder precis som om jag köpte det från början?

Eller vad gäller?

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av Fltoig:

Hej,

Om jag köper en oöppnad vara av en privatperson (med kvitto), i detta fall ett grafikkort från Gigabyte, kan jag då reklamera kortet om något går sönder precis som om jag köpte det från början?

Eller vad gäller?

Det skiljer från butik till butik, men oftast är det bara mot köparen garantin gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Det är köplagen samt avtalslagen som gäller. Ni kan skriva eget avtal och där komma överens vad som ska gälla. Reklamation finns annars inte på samma sätt vid köp mellan privatpersoner men du kan fortfarande åberopa fel, men utan kvitto eller avtal är det svårt att bevisa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Fltoig:

Hej,

Om jag köper en oöppnad vara av en privatperson (med kvitto), i detta fall ett grafikkort från Gigabyte, kan jag då reklamera kortet om något går sönder precis som om jag köpte det från början?

Eller vad gäller?

Privatpersonen du köper av har inget krav på sig att at emot reklamationer. Företaget personen köpte produkten av får lov att neka reklamation från andra än originalköparen men många går med på det trots att det är fel person som reklamerar...

Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Swedland
Registrerad
Maj 2006

Har man kvitto med giltig garantitid och det inte står något namn på kvittot så är man ju inte så dum så man säger att man köpt det begagnat, man behöver ju inte be om problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002

Garanti på köpt vara är personlig och kan egentligen inte överlåtas, dock är det i regel inga (åtminstone inte de större) återförsäljare som nekar reklamationsärenden utan satsar mer på goodwill, men om det inte är du som köpt varan personligen har de ingen skyldighet att hjälpa dig.

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Hm, det är så att jag kan få köpa ett GTX 770 av en person. Han har kvitto och sa att det ska gå att reklamera direkt till Gigabyte (och erbjöd också att jag kunde reklamera till honom). Så jag tänkte bara höra vad som gäller kring detta egentligen.

Kartongen ska vara oöppnad, om det har nån betdelse...

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Som redan sagts så enligt svensk lag så har du ej "LAGLIG" rätt till garanti/reklamation/etc då DU ej är ursprungsköparen av varan.
Detta är en anledning till att begagnade varor bör ligga runt 50% av nypriset (och absolut INTE mer än 75%) för samma/lika snabb/snabbare vara dvs INTE nypriset för vad varan kostade för ett år sedan.
Och denna lag gäller för butiken,distrubitöreren/na,tillverkaren så i detta fall så har tex gigabyte ingen LAGLIG press på sig att åta sig en garanti/rek/etc.

Detta för att trots att dom flesta företag HAR en intern policy att garanti/rekl/etc följer varan istället för som lagen säger köparen så har man ju ej en lag i ryggen OM företaget i fråga nekar/vägrar garanti/rek/etc.
Tex om man råkar ut för en sur jävel heller nån som bara har en dålig dag någon stans under vägen vid en garanti/reklamation så har man alltså INGEN LAG i ryggen (och dom kan då tex ta ut en felsöknings avgift som du MÅSTE betala) och det ENDA man då kan göra är att försöka igen (med risk för fler felsökningsavgifter) heller gå högre upp i företaget (o detta kan ju oftas liknas med att stångas med en stenmur).

Dom som kan "stoppa" en garanti/rek/etc kan ju vara den som tar imot varan,packar/skickar till verkstad,packar upp,lagar,osv dvs det kan vara många olika personer som kan sätta stop.

Och vad menar jag med "begagnad vara"?
Jo detta är en vara som är köptr av någon annan som sen säljer den vidare OAVSETT SKICK (dvs ÄVEN oöppnad).
Tex så kan du stå utanför elgiganten och köpa en vara av någon som köpte den av elgiganten för 15sek sedan för att gå direkt in i butiken och dom kan då LAGLIGEN neka dig deras 30dagars öppetköp (som lagligen följer ursprungsköparen) och samma sak med garanti/reklamation/etc.

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Jul 2012

I de flesta fall när det gäller datorkomponenter så lämnar tillverkaren en garanti på produkten och då spelar det ingen roll om du köpt den ny eller begagnad av en privatperson. Däremot så måste du reklamera produkten direkt till tillverkaren och inte till den butik som den ursprungligen köpts i, om inte de är generösa och accepterar reklamationen direkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Att tillverkarens garanti följer produkten och ej köparen är en helt frivillig/intern policy och det finns således ingen svensk lag som andra hands kunderna kan luta sig tillbaks på OM tillverkaren skulle krångla!

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av grizzly666:

Som redan sagts så enligt svensk lag så har du ej "LAGLIG" rätt till garanti/reklamation/etc då DU ej är ursprungsköparen av varan.
Detta är en anledning till att begagnade varor bör ligga runt 50% av nypriset (och absolut INTE mer än 75%) för samma/lika snabb/snabbare vara dvs INTE nypriset för vad varan kostade för ett år sedan.
Och denna lag gäller för butiken,distrubitöreren/na,tillverkaren så i detta fall så har tex gigabyte ingen LAGLIG press på sig att åta sig en garanti/rek/etc.

Detta för att trots att dom flesta företag HAR en intern policy att garanti/rekl/etc följer varan istället för som lagen säger köparen så har man ju ej en lag i ryggen OM företaget i fråga nekar/vägrar garanti/rek/etc.
Tex om man råkar ut för en sur jävel heller nån som bara har en dålig dag någon stans under vägen vid en garanti/reklamation så har man alltså INGEN LAG i ryggen (och dom kan då tex ta ut en felsöknings avgift som du MÅSTE betala) och det ENDA man då kan göra är att försöka igen (med risk för fler felsökningsavgifter) heller gå högre upp i företaget (o detta kan ju oftas liknas med att stångas med en stenmur).

Dom som kan "stoppa" en garanti/rek/etc kan ju vara den som tar imot varan,packar/skickar till verkstad,packar upp,lagar,osv dvs det kan vara många olika personer som kan sätta stop.

Och vad menar jag med "begagnad vara"?
Jo detta är en vara som är köptr av någon annan som sen säljer den vidare OAVSETT SKICK (dvs ÄVEN oöppnad).
Tex så kan du stå utanför elgiganten och köpa en vara av någon som köpte den av elgiganten för 15sek sedan för att gå direkt in i butiken och dom kan då LAGLIGEN neka dig deras 30dagars öppetköp (som lagligen följer ursprungsköparen) och samma sak med garanti/reklamation/etc.

Tack!
Det känns ju lite jobbigt, ska höra om priset. Inte värt att spara några 100-lappar om all hjälp försvinner...

Skrivet av guineapig:

I de flesta fall när det gäller datorkomponenter så lämnar tillverkaren en garanti på produkten och då spelar det ingen roll om du köpt den ny eller begagnad av en privatperson. Däremot så måste du reklamera produkten direkt till tillverkaren och inte till den butik som den ursprungligen köpts i, om inte de är generösa och accepterar reklamationen direkt.

Det är så jag tycker det borde fungera, att garantin och reklamationsrätten gäller på produkten och inte köparen. Det är väl ändå min produkt som går sönder?

Jag hittar inte så mycket på Gigabytes hemsida om reklamering, det enda jag hittar är att garantiärenden ska skötas av ursprungsförsäljaren.

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av trollhattan:

Har man kvitto med giltig garantitid och det inte står något namn på kvittot så är man ju inte så dum så man säger att man köpt det begagnat, man behöver ju inte be om problem.

Problemet uppstår väl när återförsäljaren inte kan ersätta kortet? Dvs. om kortet slutat tillverkas och det är ett solklart reklamationärende.
När pengarna skall in på kontot. Oftast brukar ju butiker etc. enbart betala ut till kortet som man använde vid köpet.

Lättare ifall allt var betalt med kontanter

Moderkort: Asus RIVBE | Processor: Intel i7 4930K 4.6 GHz | CPU-kylare: Loop Deluxe | Grafikkort:Asus GTX 1080 Ti Poseidon 2100Ghz | RAM-Minnen: HyperX Beast 2400Mhz | SSD: 240 SSD | Nätagg: Corsair AX1200i | Display: ASUS PG348Q 100 hz | Mus: SteelSeries RIVAL 310 Headphones/Speakers: Razer Tiamat 7.1/ ASUS Strix DSP/Logitech G560/Corsair SP2500| Keyboard:Asus ROG Strix Flare Cherry Brown | Mic: Blue Yeti + Boomarm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Fltoig:

Hm, det är så att jag kan få köpa ett GTX 770 av en person som köpt från xxxxxx där han jobbar. Han har kvitto och sa att det ska gå att reklamera direkt till Gigabyte (och erbjöd också att jag kunde reklamera till honom). Så jag tänkte bara höra vad som gäller kring detta egentligen.

Kartongen ska vara oöppnad, om det har nån betdelse...

Om du inte visste det redan, och innan alla här börjar skriva mer felaktigheter än de redan har så glöm det här
1: Du köper av en anställd hos XXXXXX, de lämnar inga kvitton och de handlar inte med moms heller för den delen, så reklamationsrätt är rätt kört där
2: Du kan endast göra garantiärenden via inköpsstället, blir ju lite svårt för dig att hävda att du köpt det hos XXXXX när du köpt det i andra hand av en anställd som nog är ute efter att tjäna pengar lite på sidan av
3: Maila med företaget, jag är rätt säker på att de vill veta vem i deras företag som gör på det här viset och ta dessutom upp garantifrågan

Vad jag vet, så kräver distarna att man vänder sig till inköpsstället, och det är väldigt snåriga regler vad jag har för mig skattemässigt etc om man som anställd handlar av företaget man jobbar på, men den biten får ju de stå för

Mitt råd är, det är inte värt bekymren för dig om kortet pajar.

För att backa mitt påstående om att Gigabyte inte gör sina egna garantiärenden (rätt standard hos komponentillverkare, förutom hdd)
http://www.gigabyte.se/support-downloads/customer-service.asp...

Där står det klart och tydligt
Eftersom du i ditt läge köper kortet i andra hand (för det blir det) så är det ganska kört, så inte värt det

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av grizzly666:

Att tillverkarens garanti följer produkten och ej köparen är en helt frivillig/intern policy och det finns således ingen svensk lag som andra hands kunderna kan luta sig tillbaks på OM tillverkaren skulle krångla!

Nej, tillverkarens garanti , alltså det som brukar stå på de informationslappar som ligger i kartongerna är oftast en världsomspännande garanti som inte har något att göra med vilken svensk butik som sålt varan. Däremot brukar de kräva att du har någon form av kvitto som du ska skanna/kopiera etc och skicka till dem för att de ska kunna se när varan köptes.

Jag har ingen aning hur Gigabyte resonerar men det var så det fungerade när jag reklamerade en SSD som pajat, "garantin" från butiken hade gått ut för länge sedan , men tillverkaren hade 3 års garanti och de hanterade dessa ärenden själva.

Syftet med detta är ju troligen att man ska kunna köpa saker i andra länder när man är på semester eller på tex Taxfree på flyplatser, det är ju inte så troligt att du kan åka tillbaka tillAbu Dabhi eller Thailand för att utnyttja garantin hos den lokala butiken, därför har de flesta större tillverkare en egen garanti som gäller worldwide.

Men det brukar vara krångligt och ta lång tid att reklamera på detta sätt så det är verkligen inget jag rekommenderar jämfört med en garanti från en svensk butik.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av godspeed:

Om du inte visste det redan, och innan alla här börjar skriva mer felaktigheter än de redan har så glöm det här
1: Du köper av en anställd hos en distributör, de lämnar inga kvitton och de handlar inte med moms heller för den delen, så reklamationsrätt är rätt kört där
2: Du kan endast göra garantiärenden via inköpsstället, blir ju lite svårt för dig att hävda att du köpt det hos xxx när du köpt det i andra hand av en anställd som nog är ute efter att tjäna pengar lite på sidan av
3: Maila med xxx, jag är rätt säker på att de vill veta vem i deras företag som gör på det här viset och ta dessutom upp garantifrågan

Vet faktiskt inte om detta är helt korrekt. Oavsett vart du köpt kortet ifrån så brukar tillverkarens egen garanti gälla. Så är det för EVGA och ASUS t.ex. Vet ej hur det är med Gigabyte dock.

Skrivet av guineapig:

Nej, tillverkarens garanti , alltså det som brukar stå på de informationslappar som ligger i kartongerna är oftast en världsomspännande garanti som inte har något att göra med vilken svensk butik som sålt varan. Däremot brukar de kräva att du har någon form av kvitto som du ska skanna/kopiera etc och skicka till dem för att de ska kunna se när varan köptes.

Jag har ingen aning hur Gigabyte resonerar men det var så det fungerade när jag reklamerade en SSD som pajat, "garantin" från butiken hade gått ut för länge sedan , men tillverkaren hade 3 års garanti och de hanterade dessa ärenden själva.det brukar vara krångligt och ta lång tid att reklamera på detta sätt så det är verkligen inget jag rekommenderar jämfört med en garanti från en svensk butik.

Världsgaranti, det brukar gälla så. Då behöver man inte gå via inköpsstället precis som du säger. EVGA är riktigt duktiga på detta och även Corsair (när det gäller chassi). Har köpt båda märkena och med i kartongerna kommer tydliga instruktioner om att man skall vända sig till tillverkarna direkt istället för att fixa med butikerna.

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Ralle_81:

Vet faktiskt inte om detta är helt korrekt. Oavsett vart du köpt kortet ifrån så brukar tillverkarens egen garanti gälla. Så är det för EVGA och ASUS t.ex. Vet ej hur det är med Gigabyte dock.

Asus har endast via butikerna, det har jag fått hårt erfara, de tar inte in en pryl genom något annat sätt annat än när det gäller hela system som t e x bärbara, desktops osv, komponenter hänvisar de direkt till butiken, har butiken konkat så blir det "tough luck, vi kan tyvärr inte hjälpa er längre" eller så ger de mailen till distributören
Gigabyte gör likadant vad jag vet, var iaf så när jag jobbade i datorbutik förut
EVGA har egen garanti gentemot slutkunder,Zotac likaså, corsair, seagate och WD, samsung däremot, vägrar ta emot diskar annat än via butikskedjan och sen till dist osv
Vet de här sakerna då jag jobbade i datorbutik i halva mitt liv, och så jag har haft ett antal fall av "pröva-på" metoden privat ovanpå det

Men , det tillhör mer regel än undantag att de kör sin rma via butik

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av godspeed:

Vad jag vet, så kräver distarna att man vänder sig till inköpsstället, och det är väldigt snåriga regler vad jag har för mig skattemässigt etc om man som anställd handlar av företaget man jobbar på, men den biten får ju de stå för

Mitt råd är, det är inte värt bekymren för dig om kortet pajar.

För att backa mitt påstående om att Gigabyte inte gör sina egna garantiärenden (rätt standard hos komponentillverkare, förutom hdd)
http://www.gigabyte.se/support-downloads/customer-service.asp...

Där står det klart och tydligt
Eftersom du i ditt läge köper kortet i andra hand (för det blir det) så är det ganska kört, så inte värt det

Nu vill jag inte att någon missuppfattar något eller börjar dra massa förhastade slutsatser här. Det handlar inte om en smygaffär eller vad du nu har tolkat det som. Det var fel av mig att ens nämna firman, tänkte mig inte för, då detta inte har det minsta med den firman att göra så snälla ta bort den texten. Ej någon "som vill tjäna lite extra pengar vid sidan om", så som sagt ta bort det där.

Jag har fått svar på frågan och eftersom det har dragits förhastade och väldigt felaktiga slutsatser här som h'nger ut en totallt oskyldig person och firma så får en administratör gärna ta bort tråden!

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Fltoig:

Nu vill jag inte att någon missuppfattar något eller börjar dra massa förhastade slutsatser här. Det handlar inte om en smygaffär eller vad du nu har tolkat det som. Det var fel av mig att ens nämna firman, tänkte mig inte för, då detta inte har det minsta med den firman att göra så snälla ta bort den texten. Ej någon "som vill tjäna lite extra pengar vid sidan om", så som sagt ta bort det där.

Jag har fått svar på frågan och eftersom det har dragits förhastade och väldigt felaktiga slutsatser här som h'nger ut en totallt oskyldig person och firma så får en administratör gärna ta bort tråden!

Klantigt gjort måste jag säga eller alternativt så fick du dig ett bett av samvetsmasken

Edit: Jag kan inte ta bort din text, du får redigera din egen och jag såg absolut inte nåt fel i att kommentera det, för det var så som det såg ut i hur du skrev det hela, plus också att det framkommer nyttig information om garanti och hur många tillverkare hanterar den här biten också, vilket kan vara till gagn för många
Men, bäst är att du anmäler din egen tråd, så bör du kunna komma tillrätta med den

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av godspeed:

Klantigt gjort måste jag säga eller alternativt så fick du dig ett bett av samvetsmasken

Edit: Jag kan inte ta bort din text, du får redigera din egen och jag såg absolut inte nåt fel i att kommentera det, för det var så som det såg ut i hur du skrev det hela, plus också att det framkommer nyttig information om garanti och hur många tillverkare hanterar den här biten också, vilket kan vara till gagn för många
Men, bäst är att du anmäler din egen tråd, så bör du kunna komma tillrätta med den

Du kan ju faktiskt editera dina egna inlägg....dvs. det du citerar...

Moderkort: Asus RIVBE | Processor: Intel i7 4930K 4.6 GHz | CPU-kylare: Loop Deluxe | Grafikkort:Asus GTX 1080 Ti Poseidon 2100Ghz | RAM-Minnen: HyperX Beast 2400Mhz | SSD: 240 SSD | Nätagg: Corsair AX1200i | Display: ASUS PG348Q 100 hz | Mus: SteelSeries RIVAL 310 Headphones/Speakers: Razer Tiamat 7.1/ ASUS Strix DSP/Logitech G560/Corsair SP2500| Keyboard:Asus ROG Strix Flare Cherry Brown | Mic: Blue Yeti + Boomarm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av EyeNEye:

Du kan ju faktiskt editera dina egna inlägg....dvs. det du citerar...

Jo, men personen som citerat mig måste ju också göra det.
Har fått PM av trådskaparen och jag gör som han ber mig, dock så kvarstår mina påståenden om hur garantierna fungerar, för det vet jag med mig stämmer iallafall, särskilt då jag haft nyligen 2 ärenden hos respektive tillverkare som privatperson där butiken har gått i konkurs=jag sitter med 2 helt icke fungerande produkter där jag slängt pengarna i sjön, de åkte i grovsoporna av ren frustration

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av godspeed:

Asus har endast via butikerna, det har jag fått hårt erfara, de tar inte in en pryl genom något annat sätt annat än när det gäller hela system som t e x bärbara, desktops osv, komponenter hänvisar de direkt till butiken, har butiken konkat så blir det "tough luck, vi kan tyvärr inte hjälpa er längre" eller så ger de mailen till distributören
Gigabyte gör likadant vad jag vet, var iaf så när jag jobbade i datorbutik förut
EVGA har egen garanti gentemot slutkunder,Zotac likaså, corsair, seagate och WD, samsung däremot, vägrar ta emot diskar annat än via butikskedjan och sen till dist osv
Vet de här sakerna då jag jobbade i datorbutik i halva mitt liv, och så jag har haft ett antal fall av "pröva-på" metoden privat ovanpå det

Men , det tillhör mer regel än undantag att de kör sin rma via butik

Fast det stämmer inte, ja har varit kontakt med asus gällande ett GTX670 via deras egna support och den tog de in utan problem. De gav mig ett RMA nummer, sedan fick ja gå till en hemsida och fylla i anmälan. Därefter fick ja fraktsedel via epost dagen efter.....kanske var någon på deras support som var ny men ja fick ett nytt kort på garanti på så sätt. Skall tilläggas att det var köpt i andra hand...

Jobbar också i IT butik för övrigt, handhar dessutom denna butikens serviceärenden och är väl uppe i 3000 serviceärenden totalt sätt mot olika tillverkare.

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Ralle_81:

Fast det stämmer inte, ja har varit kontakt med asus gällande ett GTX670 via deras egna support och den tog de in utan problem. De gav mig ett RMA nummer, sedan fick ja gå till en hemsida och fylla i anmälan. Därefter fick ja fraktsedel via epost dagen efter.....kanske var någon på deras support som var ny men ja fick ett nytt kort på garanti på så sätt. Skall tilläggas att det var köpt i andra hand...

Jobbar också i IT butik för övrigt, handhar dessutom denna butikens serviceärenden och är väl uppe i 3000 serviceärenden totalt sätt mot olika tillverkare.

Det kan inte ha varit ett normalfall, eftersom jag råkar veta med säkerhet att man måste som butik dra dem via distributören och sen till, hm var det Tjeckien eller Holland eller nåt sådant tror jag distarna skickar dem för kontroll,(är iaf utomlands) och där gör de servicen eller byter ut dem, åter till dist och sen till butiken och åter till kund, det är normalt förfarande för de flesta tillverkarna och det vet nog du med om du gjort över 3000 serviceärenden mot tillverkare, men skiljer som sagt mycket mellan komponent och system

Tror jag sett andra fått igenom det men det krävs en jävla massa joller och hotande, de har ingen som helst säljskedja ut till slutkund utan bara till distarna just för att slippa hantera slutkundernas rma för komponenter, dvs även om man vrålar reklamation till dem så får man åter "du kan endast reklamera mot din säljare eller nästa i ledet" etc, och så pågår det och sen slutar det med ett, nope, kan inte hjälpa dig vidare i ärendet, konkurser rår vi inte över etc
I andra hand dessutom, well då lär du antagligen inte haft kvitto med annat namn på eller alternativt inte nämnt det bara, för sådant vägrar de, jag har ändrat kvitton i efterhand för att hjälpa stackare till kunder för att de ska få hjälp ibland, men då är det specialcase och man känner till säljare och andrahandskund

Har som sagt gjort det både privat och i retail och som ÅF, i sådär cirkus 15 års tid

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av godspeed:

Det kan inte ha varit ett normalfall, eftersom jag råkar veta med säkerhet att man måste som butik dra dem via distributören och sen till, hm var det Tjeckien eller Holland eller nåt sådant tror jag distarna skickar dem för kontroll,(är iaf utomlands) och där gör de servicen eller byter ut dem, åter till dist och sen till butiken och åter till kund, det är normalt förfarande för de flesta tillverkarna och det vet nog du med om du gjort över 3000 serviceärenden mot tillverkare, men skiljer som sagt mycket mellan komponent och system

Tror jag sett andra fått igenom det men det krävs en jävla massa joller och hotande, de har ingen som helst säljskedja ut till slutkund utan bara till distarna just för att slippa hantera slutkundernas rma för komponenter, dvs även om man vrålar reklamation till dem så får man åter "du kan endast reklamera mot din säljare eller nästa i ledet" etc, och så pågår det och sen slutar det med ett, nope, kan inte hjälpa dig vidare i ärendet, konkurser rår vi inte över etc
I andra hand dessutom, well då lär du antagligen inte haft kvitto med annat namn på eller alternativt inte nämnt det bara, för sådant vägrar de, jag har ändrat kvitton i efterhand för att hjälpa stackare till kunder för att de ska få hjälp ibland, men då är det specialcase och man känner till säljare och andrahandskund

Har som sagt gjort det både privat och i retail och som ÅF, i sådär cirkus 15 års tid

Mkt möjligt att de var specialcase men ja har iaf fått igenom det. Som privatperson då också för då jobbade ja inte där ja jobbar nu....

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Reklamationsrätten är på tre år och ska inte förväxlas med garanti. Reklamationsrätt har du även om det står Nisse Nilsson på kvittot, men du måste inneha ett kvitto. Problemet är bara att Du får vända dig direkt till tillverkaren vid ev. reklamationer. Folk här inne verkar inte ha koll på skillnaden mellan garanti (frivillig utav säljaren) och reklamationsrätt (lagstadgad, dvs denna kan inte säljaren/tillverkaren förhandla bort).

Som sagt. Du kan få problem att nyttja din "garanti" gentemot säljaren, men du kan alltid vända dig direkt till tillverkaren. Punkt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Garanti är frivillig ja MEN har en garanti lovats så finns det svensk lag på att den utlovningen SKA hållas dock gäller den lagen enbart köparen (dvs inga andra som köpt i andra hand).
Samma sak med ångerrätten den är lagstadgad till 14dagar vid postorder/internetköp MEN vid butiksköp så gäller den dock inte, MEN om butiken lovar en ångerätt (som tex elgigantens 30dagar som gäller både i butik och på distans) så säger lagen att den utlovningen SKA hållas (och återigen lagligen gäller det ENBART köparen och inga som köpt i andra hand)

Samma lag reglerar även reklamationsrätten och även här är det ENBART köparen som lagen gäller för.
http://konsumentmakt.ifokus.se/discussions/4d715744b9cb462227...
Dock så kan ju butiken/tillverkaren sätta egna regler/policys att allt detta följer varan istället för kunden MEN en andra hands köpare har helt enkelt ingen svensk lag i ryggen OM butiken/företaget krånglar/vägrar trots att deras egna regler/policys säger att det följer varan och ej kunden.

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."