Permalänk

46c i idle, ny processorkylare.

En liten uppföljare sen min senaste tråd. Jag bytte processorkylare från intels stockkylare till scythe shuriken rev B. I idle ligger CPUn på ca 46c och när jag är inne på twitch eller youtube etc så ligger den på ca 48-52c.

Är det här normalt eller borde det vara en lägre temperatur? Kan det vara något med moderkortet eller någon inställning i bios? Jag provade med att inaktivera "OC genie" moderkortets lilla automatiska överklockning som följer med, och det drog ner temperaturen med ca 7c. När jag applicerade kylpasta så var det kanske i storleken av en snabbmakaron. Jag är orolig att fläkten inte sitter i mot processorn ordentligt, men alla tryck-skruvar verkar sitta. Här är mina specs:

Permalänk

46 C är fullt normalt, något åt det högre om det gäller idle men absolut inget att oroa sig för.

Permalänk
Medlem

Vad som spelar roll är temperaturerna när du belastar processorn med typ Intel Burn test.
Sen så borde du kolla upp core-temps också istället. T.ex med coretemp eller kanske realtemp.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av FlameGrass:

När jag applicerade kylpasta så var det kanske i storleken av en snabbmakaron.

Skulle säga att det är för mycket.

Kan du vid något tillfälle ha tagit loss kylaren efter att du tryckt dit den? Gör man det är kylpastan förbrukad och man måste göra om från början.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Min i7 3820 (4,3GHz) ligger runt 44*C i idle med en Hyper 212 evo, 2st NF-P12 push/pull.

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Skulle säga att det är för mycket.

Kan du vid något tillfälle ha tagit loss kylaren efter att du tryckt dit den? Gör man det är kylpastan förbrukad och man måste göra om från början.

Nybörjare som jag är så lyfte jag på den efter jag hade applicerat kylpasta, när den inte satt i korrekt... ska jag försöka igen?

Permalänk
Medlem

storlek av en snabb makaron .. kokt eller ej Hur som helst låter det som du har haft på lite väl mycket..Ska väl vara som ett riskorn (ej kokt)

Men jag hade inte oroat mig du har helt ok temps

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Du bör nog montera om kylaren.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av FlameGrass:

Nybörjare som jag är så lyfte jag på den efter jag hade applicerat kylpasta, när den inte satt i korrekt... ska jag försöka igen?

Ja, då är kylpastan förstörd (om du tryckte kylaren mot processorn och sedan lyfte den igen). Du måste rengöra båda ytorna med sprit (T-röd eller liknande) och sedan applicera ny pasta och montera kylaren igen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Du måste rengöra båda ytorna med sprit (T-röd eller liknande) och sedan applicera ny pasta och montera kylaren igen.

Ska jag torka bort kylpastan med en handduk först och sedan rengöra ytorna med T-röd? hur mycket T-röd ska jag ta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlameGrass:

Ska jag torka bort kylpastan med en handduk först och sedan rengöra ytorna med T-röd? hur mycket T-röd ska jag ta?

Med risk för en massa utskällningar så säger jag att du kan skippa rengörningsmedel, jag har monterat om min kylare flera gånger utan att rengöra med t röd eller liknande. Ingen skillnad i temp alls.
Torka ordentligt bara, ett kaffefilter fungerar bra.

Rengöra behöver man göra om pastan är gammal, speciellt om den har börjat torka, med "färsk" pasta skulle jag säga att det är helt onödigt.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk

Så jag gjorde om allting men tyvärr så är det fortfarande 46-48c i idle.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av FlameGrass:

Ska jag torka bort kylpastan med en handduk först och sedan rengöra ytorna med T-röd? hur mycket T-röd ska jag ta?

Jag brukar använda kaffefilter. När du (förslagsvis utan sprit) har torkat bort själva kletet kan du hälla upp lite T-röd i en skål eller i flaskans kork. Riv en bit av kaffefiltret, doppa den i spriten och gnid lagom hårt på ytan. Upprepa några gånger tills filterbiten inte längre blir grå.

Om kylpastan har suttit länge och stelnat kan man använda ett plastkort för att skrapa loss den.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Med risk för en massa utskällningar så säger jag att du kan skippa rengörningsmedel, jag har monterat om min kylare flera gånger utan att rengöra med t röd eller liknande. Ingen skillnad i temp alls.
Torka ordentligt bara, ett kaffefilter fungerar bra.

Rengöra behöver man göra om pastan är gammal, speciellt om den har börjat torka, med "färsk" pasta skulle jag säga att det är helt onödigt.

Måste hålla med dig. Det går mycket snack om sprit, och andra rengöringsmedel, men så känsligt är det inte med färsk pasta.
Jag kör med toapapper, funkar utmärkt även det. Torr ska den dock vara.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

Jisses, det är idle temperaturer detta, och så länge det inte är käpprätt åt skogen temperaturer är det hela bara att ignorera.

Sensorer i CPU är inte kalibrerade att visa pålitliga temperaturer i idle, utan under belastning, ju mer belastning desto pålitligare är visningen.

Kör Prime95 och/eller Intel burn test, och se om tempen är OK, och använd inte automatiska överklockningsmetoder.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300