Permalänk
Medlem

Projekt: WoodBox

Nu blir det snart bygge här.

Blev lite sugen på att bygga något billigt för att använda som lite filserver/server för något spel+mumble mm.
Inget ambitiöst då jag är en fattig student. Så det har inte direkt blivit några dyra "serverdelar" utan det har blivit lite plock från vad jag hittat här på marknaden.

Jag har köpt ett AMD x4 955BE samt ett Gigabyte 970a-ud3 från mokko!
Jag har köpt 8GB RAM från deodot!
Jag FICK ett 300W nätagg från faffa!
Jag har köpt ett Noctua NH-U12P SE2 av injen!

Då plånboken kommer få en hjärtattack om jag går och köper 4+ WD Red 1TB nytt så får det vänta några månader. Dumpar i några gamla diskar så länge.

Sen är det ju bara chassi kvar... Jag tänkte: eget eller färdigt? Jag kom fram till #yolo, jag bygger ett

Jag har inte verktyg för att arbeta med t.ex aluminium så jag har beslutat mig för trä. Inte beslutat mig för vilken sorts trä. Jag vill ju att det ska se bra utan att förstöra hela min ekonomi. Förhoppningsvis blir det dock ett inköp lite senare nu i veckan(hoppas jag) så arbetet kan komma igång och denna logg uppdateras. Sitter för tillfället och velar mellan massa olika

Jag förväntar mig inte något vackert resultat. Träslöjden har väl inte varit min starka sida(gjort en nedrans massa smörknivar dock!) och det är ju också mitt första bygge.

Jag försökte mig på lite skisser i sketchup.

Jag gillar lite kubiska chassin så tänkte jag skulle köra på det. Bilderna ovan är bara från lite brainstorming. Det gröna i den ena ska föreställa en CPU-kylare(kommer inte ihåg vilken jag måttade efter). Har inte med det i den andra då jag inte vet vad det kommer sitta för kylare i slutändan.
Lyckades heller inte skära ut sektioner i Sketchup så hade lite svårt att placera fläktar

**Uppdaterar vart efter**

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Virke blev inhandlat häromdagen.

Imorgon ska jag förhoppningsvis flytta allt till farfars garage där jag ska börja bygga. Kommer då åtminstone såga allt i rätt längder och sätta ihop ramen.

Ska se till att låna en vettig kamera mot slutet och för slutresultatet. Kommer bli mobilen imorgon då jag inte hinner låna syrrans kamera

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070