Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014

Flytta Windows 8 till ny SSD disk

Hej,

Har en bärbar ASUS utan skivläsare och har nu tagit mig i kragen och skaffat en SSD disk som jag tänkte ersätta mitt vanliga HDD med. Mitt problem är dock att jag måste på något vis kunna flytta över hela mitt OS (windows 8) till SSD. problematiken ligger i att jag inte vet hur jag ska kunna flytta över och behålla min aktivation key osv. Jag har ett USB 32gb (tillräckligt stort) som jag försökt använda mig av men får det tyvärr inte att fungera. Har letat som en galning över mängder med forum men ej hittat någon som beskriver exakt det problemet jag har. Hoppas någon kan hjälpa till att beskriva hur jag ska göra.

mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Näsåker
Registrerad
Jul 2006

Jag använde Acronis True Image för att skapa en "diskimage" (använd ej sector by sector kopiering då det inte fungerar så bra när man återställer till SSD pga alignment) på USB-hårddisk, bytte hårddisk och återställde diskimage, klart.

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Ath. 2 X4 645 8GB ram W7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 2st 15,6"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av a_alexander:

Hej,

Har en bärbar ASUS utan skivläsare och har nu tagit mig i kragen och skaffat en SSD disk som jag tänkte ersätta mitt vanliga HDD med. Mitt problem är dock att jag måste på något vis kunna flytta över hela mitt OS (windows 8) till SSD. problematiken ligger i att jag inte vet hur jag ska kunna flytta över och behålla min aktivation key osv. Jag har ett USB 32gb (tillräckligt stort) som jag försökt använda mig av men får det tyvärr inte att fungera. Har letat som en galning över mängder med forum men ej hittat någon som beskriver exakt det problemet jag har. Hoppas någon kan hjälpa till att beskriva hur jag ska göra.

mvh

Funkar inte vad jag vet, för de flesta, finns de som fått att funka men verkar vara helt random
'Det som sker är att du förändrar hårdvaru-id i din maskin och då blir windows 8 tjurigt och vägrar aktiveras vilket totalt kan messa upp din installation såpass att du får skicka på service:/

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Näsåker
Registrerad
Jul 2006

Ehh, ja just, du hade ingen DVD-läsare, problem, låna en.

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Ath. 2 X4 645 8GB ram W7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 2st 15,6"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014

Så det finns alltså inget lätt sätt att byta hårddisk på ens dator , det verkar ju inte riktigt helt klokt..

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Skogen
Registrerad
Nov 2001

Jo, du behöver en USB till SATA kabel. Sedan ladda ner http://www.todo-backup.com/products/home/free-backup-software...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Jan 2012

Om du skaffar Samsung så kommer det med Data Migration mjukvara, 3 click och klart ! Däremot behöver du antigen en hårddiskkabinett, USB till Sata kabel eller så kan du ta ut optisk läsare och lägga in SSD där inne tillfälligt.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/172442-deltac...

5 års garanti + USB 3.0, svårt att slå det, använde det själv med Samsung SSD och Data Migration, fungerat utmärkt !

Gällande nyckeln så har jag för mig att det numera sitter i bios, så det känns av och aktiveras automatiskt vid diverse byte av komponenter utöver såklart själva moderkortet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014

Så om jag skaffar en USB till sata skulle jag kunna koppla in den i datorn och egentligen bara skriva över allt ? Tex mha återställningspartionen? Eller länkade programmet ovan?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Norrbotten
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av a_alexander:

Så det finns alltså inget lätt sätt att byta hårddisk på ens dator , det verkar ju inte riktigt helt klokt..

är väldigt lätt att byta hårddisk, men sen om personen inte vet vad han/hon ska göra med en dator får personen lämna in datorn på någon datorbutik som gör det åt en.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014

Klokt svar...och nej inte så svårt men jobbigare att flytta över os utan att sabba allt med nycklar osv

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Jan 2012

Som nämnt, med Windows 8 så har jag för mig, inte kollat källa på det, att Windows licensnyckel finns i bios, så hur du än byter hårddisk, minne mm, så finns den nyckeln sparad och du riskerar inte att förlora det såvida Bios skulle sluta fungera.

Med manuella och automatiska backup/klonprogram brukar man kunna överföra återställningspartitionen, men bränn det heller på ett USB minne eller DVD så sparar du plats och kraschar disken så förlorar du inte den partitionen.

Vissa program är lite kluriga för medelsvensson med alla inställningar mm, så om du redan bestämt dig för Samsung så är det redan löst, bara köpa till kabinett jag länkat och du kan smidigt fixa det, bara kabel är inte direkt värt det och lyckas du inte så kan du alltid med en SweC-medlem att hjälpa till med det.