Office ändrar siffror till tal eller helt andra siffror

Permalänk
Medlem

Office ändrar siffror till tal eller helt andra siffror

Har stött på ett litet problem.
Om jag skriver in siffrorna: 6581-02 så ändrar excel detta till Feb-81
Enkelt tänker jag och går in och "formatera celler" ändrar till Tal.
Då ändrar den detta till 1 709 734

Enda sättet jag kan komma på för att få denna siffra i cellen är att skriva '6581-02 med en apostrof före alltså.
Så problemet är egentligen löst, men blev lite nyfiken varför just denna text ej går att ha utan apostrof? Är det för att den inte förstår varför jag sätter ett bindesträck/minustecken i talet men inte talat om vad den skall göra med det?

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

Har stött på ett litet problem.
Om jag skriver in siffrorna: 6581-02 så ändrar excel detta till Feb-81
Enkelt tänker jag och går in och "formatera celler" ändrar till Tal.
Då ändrar den detta till 1 709 734

Enda sättet jag kan komma på för att få denna siffra i cellen är att skriva '6581-02 med en apostrof före alltså.
Så problemet är egentligen löst, men blev lite nyfiken varför just denna text ej går att ha utan apostrof? Är det för att den inte förstår varför jag sätter ett bindesträck/minustecken i talet men inte talat om vad den skall göra med det?

Du får ändra till "allmänt format". Ett bindestreck kan inte ingå i ett tal. Sedan är ju frågan om 6581-02 bara är en beteckning eller något som ska ingå i beräkningar i Excel.

Permalänk
Medlem

Om du trycker formatera celler och ändrar till "text" så ska problemet försvinna då, kommer den inte göra automatiska justeringar. Det kan hända att du måste ändra cellerna först sen skriva in värdet i dem.

Men tänk då på att du inte göra formler på de cellerna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Du får ändra till "allmänt format". Ett bindestreck kan inte ingå i ett tal. Sedan är ju frågan om 6581-02 bara är en beteckning eller något som ska ingå i beräkningar i Excel.

Skrivet av Arazand:

Om du trycker formatera celler och ändrar till "text" så ska problemet försvinna då, kommer den inte göra automatiska justeringar. Det kan hända att du måste ändra cellerna först sen skriva in värdet i dem.

Men tänk då på att du inte göra formler på de cellerna.

Det skall inte användas i några beräkningar utan endast kunna skrivas ut som text.

Att formatera om det till Text fungerade ypperligt

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

tal innebär att Excel ska kunna göra beräkningar med det, det funkar inte med "6581-02"