Komma åt nätverkshårddisk (SMB?) via Windowsdator

Permalänk
Medlem

Komma åt nätverkshårddisk (SMB?) via Windowsdator

Jag har precis fått en ny router från Bredbandsbolaget (den var gratis så jag tänkte prova att köra den i alla fall...) då jag tecknade ett abonnemang med dem. När jag gick in och skulle konfigurera den märker jag att det finns inställningar för fildelning inom nätverket (network file sharing) och det står att jag kan koppla in valfri USB-lagringsenhet till routern och sedan komma åt det från andra datorer i nätverket. Jag går bort till routern och mycket riktigt finns där en USB 3.0-port på sidan av den. Smidigt tänker jag och hämtar hushållets externa hårddisk (någon Hitatchi på 1TB med extern strömförsörjning) och pluggar in den i routern. Därefter går jag in på min mediaspelare (Raspberry Pi med XBMC) och lägger till en ny filkälla från Windowsnätverk (SMB) eller något i den stilen. Den snurrar runt i ett par sekunder och därefter kommer jag in på disken. Efter några sekunders klickande hör jag de ljuva tonerna av Top Gears vinjett på TV:n och slår mig ner och tittar. Allt är frid och fröjd.

MEN!

När jag sedan vill föra över lite filer från min stationära dator till hårddisken kan jag inte hitta den. Jag har ändrat så att den är i samma arbetsgrupp som routern och lite allmänt frenetiskt klickande men jag kommer inte fram till någon lösning. Snart är mina Top Gear-avsnitt slut och jag skulle gärna vilja föra över lite nya, är det någon som har något förslag på vad jag kan prova för att hitta den?
Jag vet inte riktigt vad jag ska googla på heller, så förslag på det uppskattas också!

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

[...]är det någon som har något förslag på vad jag kan prova för att hitta den?

Nu har du inte skrivit vilken metod du försökt med men ett tips är: \\<ipadress>\<resurs>

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nu har du inte skrivit vilken metod du försökt med men ett tips är: \\<ipadress>\<resurs>

Metoden var något så otroligt avancerat som att gå in på nätverk och konstatera att den inte fanns där...

Det är alltså i utforskaren jag skriver in detta med routerns IP och hårddiskens namn som <resurs>?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Metoden var något så otroligt avancerat som att gå in på nätverk och konstatera att den inte fanns där...

Det är alltså i utforskaren jag skriver in detta med routerns IP och hårddiskens namn som <resurs>?

Inte riktigt. I utforskaren (Explorer) anges mycket riktigt IP-adressen till din router. Som resurs syftar jag på den utdelade katalogen på samma adress. Att ange resurs är valfritt.
Ex:
\\192.168.0.1\ <-- visar vanligen samtliga utdelade resurser på aktuell adress.
\\192.168.0.1\Filmer <- visar innehållet i den utdelade resursen 'Filmer' på aktuell adress.

Sen kan du skapa en favorit i utforskaren, som du döper till något lämpligt, så slipper du ange sökvägen varje gång.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Inte riktigt. I utforskaren (Explorer) anges mycket riktigt IP-adressen till din router. Som resurs syftar jag på den utdelade katalogen på samma adress. Att ange resurs är valfritt.
Ex:
\\192.168.0.1\ <-- visar vanligen samtliga utdelade resurser på aktuell adress.
\\192.168.0.1\Filmer <- visar innehållet i den utdelade resursen 'Filmer' på aktuell adress.

Sen kan du skapa en favorit i utforskaren, som du döper till något lämpligt, så slipper du ange sökvägen varje gång.

Men fan vad kass jag är då, körde med vanliga snedstreck ( / ) istället för backslash

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet