SweClockers besöker dataräddningsföretaget Ibas laboratorium

Permalänk
Melding Plague

SweClockers besöker dataräddningsföretaget Ibas laboratorium

Kraschade hårddiskar kan få vem som helst att drömma mardrömmar, men det hindrar inte SweClockers från att bege sig till Norge och besöka dataräddningsföretaget Ibas laboratorium.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant, skall länka denna till alla mina vänner som vägrar ta backup!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

CopySwede gnuggar händerna?

Häftigt att få se!

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant! men hur återställer dom datan från ssd;n då?? enda man saknade/inte förstod sig på

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Snusfri

Mycket intressant läsning detta.
Har en 1.5TB disk liggandes i skrubben som IBAS kanske skulle kunna få kika på, men tyvärr är det för dyrt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Måste ni alltid åka till Norge?

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem

Tackar för ett riktigt bra och intressant reportage!

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Nbwu:

Väldigt intressant! men hur återställer dom datan från ssd;n då?? enda man saknade/inte förstod sig på

Nu är jag inte expert på området, men som jag fattade använder de lite olika tekniker beroende på hur problemet yttrar sig. I "värsta fall" kan de löda loss själva minneskaplsarna och läsa rådatan från dessa separat, men då blir det ett helvete att pussla ihop något användbart efteråt. De uttryckte det som "möjligt, men väldigt dyrt" i princip - det ska med andra ord handla om något extremt viktigt för att vara värt insatsen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Grymt kul reportage! Gillar skarpt denna satsning och vill hemskt gärna se mer.
En grej bara, när Jonas läser över videon låter det som att ni använder en annan mick. Det blir väldigt basigt ljud då och får Jonas att låta väldigt monoton och oengagerad. Det tar lite udd av filmen.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Coolt och intressant!

Visa signatur

Dator | Corsair Carbide 600Q | ASUS Z97-DELUXE ATX | Intel Core I7-4770K | Gigabyte AORUS 1080 Ti 11GB Xtreme Edition | Corsair Vengeance 1866MHz 16GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO Basic 250GB | Samsung 840 EVO Basic 750GB |

Permalänk

Härligt att ni kör reportage som denna! Gillade starkt besöket ni gjorde på komplett

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-6700K | MSI 2060 Gaming Z | ASUS Z170-P | HyperX 16GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 750w | Corsair H60
Skärm: ASUS 25" VG258QR
Mus/Tangentbord/Hörlurar: Razer Deathadder Elite | QPAD K-70 | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant! Idag lärde jag mig att man inte måste skriva över en hårddisk tiotals gånger innan data blir omöjligt att utvinna.

Visa signatur

Spelburken: | Corsair Carbide Air 540 | ASUS Gryphon Z87 | Core i7-4770K @ 4,0 GHz | Kingston HyperX 16 GB DDR3 | Nvidia GeForce GTX 1070 Ti 8 GB | Chieftec A-135 850W | WDC Green/Blue 2 TB | Samsung 840 EVO 120GB / 500 GB |
Arbetsburken: | MacBook Pro 15" | Late 2011 | 2.2 GHz Intel Core i7 | 8 GB 1333 MHz DDR3 | AMD Radeon HD 6750M 512 MB |

Permalänk
Medlem

Skit intressant reportage.

Jonas är ju f*n född till kommentator och reporter.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Dessa reportage är mycket intressanta!

Lägg mycket krut på mer av detta.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant, men hade varit kul med prisuppgifter på några olika scenarion. Det varierar givetvis beroende på vad som krävs, men som sagt - exempel

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Fantastiskt informativt och välskrivet! Videon får vänta tills man är hemma från jobbet men repotage som detta samt det från Komplett uppskattas otroligt mycket av mig, och många andra av kommentarerna att döma. Keep it up Sweclockers!

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Medlem

Mycket kul och intressant

Gör hjärna fler

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

02.50 Dat tangentbord tho!

Permalänk
Sötast

Mycket bra Sweclockers!

Såna här inslag vill nog de flesta av oss se mycket mer av!

Heja!

Permalänk
Medlem

Tackar för detta! Mycket intressant! Kan dom extrahera information från en krypterad disk också?

Visa signatur

| Ryzen 7 3700X | Radeon RX 6800 |

Permalänk
Medlem

Vad tusan händer med bilden när de kör magnettrycket vid ca 13.07 och 13.10? Ser ut som om ytan på boxen plötsligt blir konvex?!

Visa signatur

Du är för dålig för att kasta sten...

Permalänk

Som sagt, mycket intressant. Alltid själv klurat på det här och det var precis så jag tänkte ifall man skulle behöva ta ut datan från en hårddisk. Dock undrar jag hur man får ut datan från två hårdiskar som körts i raid 0 eller tex raid 5. Kanske ska förstå system bättre, men tycker det borde vara jävligt jobbigt att få ut data från hårdiska som körts i raid 0...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

En grej bara, när Jonas läser över videon låter det som att ni använder en annan mick. Det blir väldigt basigt ljud då och får Jonas att låta väldigt monoton och oengagerad. Det tar lite udd av filmen.

/S

Håller inte alls med. Tycker det passar rätt bra till denna typen av reportage

Mycket bra jobbat för övrigt!

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Wibart:

Tackar för detta! Mycket intressant! Kan dom extrahera information från en krypterad disk också?

Ja, det är enligt Ibas inte direkt svårare än en okrypterad. Förutsättningen är ju då förstås att användare tillhandahåller nycklar och annan info, men då de flesta _vill_ ha sin data återställd är det sällan ett bekymmer.

Skrivet av Urdatorn:

Vad tusan händer med bilden när de kör magnettrycket vid ca 13.07 och 13.10? Ser ut som om ytan på boxen plötsligt blir konvex?!

Det stämmer bra! Enligt företaget hade första revisionen av degaussern en för svag metallram internt, så hela konstruktionen vek sig på mitten efter några körningar. Ganska bra tryck!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Jag är mest intresserad av...

Jag är mest intresserad av vilka programvaror dom använder sig av för att återskapa data, etc. etc.
Men det lär man nog inte få reda på.

Ontrack Eraser är ett av dem, men dom andra är mer intressant.

Någon som har en aning om vilka?

Visa signatur

CPU: i7-2600K.
GPU: EVGA GTX 980 SC.
MINNE: 8GB 1600MHz DDR3.

Permalänk
Medlem

Kanonkul reportage!
Och väldigt intressant, har undrat över hur det ser ut hos dessa dataräddningsföretag

Mer sånt här, tack!

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem

Känns ju inte så dammfritt som de säger att det ska vara? Vid ~06:10 ser man ju att partiklar svävar ner mot den öppna skivan. Kan iofs vara hudceller men är väl inte mycket bättre det ^^

Väldigt intressant video annars! Mer sånt här.

Permalänk
Medlem

Proffsigt reportage. Kul att få inblick i något som man visste så lite om!
Måste säga att Jonas lät mycket mer naturlig som narrator nu än förra reportaget då det lät mer som att han läste innantill.

Mer sånt här tack

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem

Faaaaan va coolt!

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Ja, det är enligt Ibas inte direkt svårare än en okrypterad. Förutsättningen är ju då förstås att användare tillhandahåller nycklar och annan info, men då de flesta _vill_ ha sin data återställd är det sällan ett bekymmer.

Det stämmer bra! Enligt företaget hade första revisionen av degaussern en för svag metallram internt, så hela konstruktionen vek sig på mitten efter några körningar. Ganska bra tryck!

10 000 Gauss är väl ungefär vad en magnetröntgen ligger på så jag är inte förvånad.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |