SweClockers besöker dataräddningsföretaget Ibas laboratorium

Permalänk
Medlem

Ge oss mer mer mer mer mer! sjukt intressant!

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Überklass:

Det finns ingen möjlighet att ni (med ev. kontakter på IBAS) kan få någon insatt person att svara på dessa frågor? För en oinsatt, typ mig, så ser det hela väldigt oansvarigt ut. Jag förväntade mig faktiskt dammsäkra utrymmen, människor i vita heltäckande kläder och kirurghandskar som försiktigt öppnade upp hårddiskarna.

Som jag skrev var det exakt en av de uppföljande frågorna vi ställde, och han som svarade är en mycket erfaren medarbetare. De menar kort och gott att tryckluft räcker i det läget - jag kan inte ta ansvar för huruvida det stämmer eller inte.

När det gäller renrum avvecklade Ibas det i samband med att företaget slutade reparera hårddiskar om jag förstått rätt. Det de gör nu är uteslutande dataräddning/destruktion, det finns alltså inget krav på att disken ska fungera ytterligare flera år. Som jag fattade är det inte ekonomiskt försvarbart med renrum för den lilla "vinsten" i det scenariot.

Vi har förövrigt sagt till Ibas att de gärna får svara på frågor här i forumet. Får se om någon nappar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Fixat en mängd hårddiskar, inte bara åt mig själv men till andra också. Dock aldrig varit på diskar som farit i golvet, då ska man ha lite flyt med sig vid räddningsprocessen Testdisk är att rekommendera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Intressant att läsa.

Synd att dem inte nämde något om det klassiska problemet med WD-diskar som plötsligt slutar att fungera och avger ett klickande ljud.
Man har ett par sådana diskar som man hade velat få ut information ifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av peter.nilsson83:

Redigt snyggt att de uteslutande använder sig av dessa väldigt statiska röda plastbackar till kundernas diskar.
Jaja, han hade ju ESD-rock på sig iallafall. (Om än oknäppt, men nu känner jag mig petig)

Skrivet av Zotamedu:

Jag är imponerad att det tog hela tre sidor innan någon kommenterade ESD. Tänkte på det direkt när jag såg videon. Blev ju en total shit storm om Komplett men här verkar folk inte riktigt bry sig av någon anledning.

Angående dammet är jag inte ett dugg förvånad faktiskt. Renrum är fruktansvärt svindyra att bygga och driva och här finns det egentligen ingen anledning. Så länge man kan blåsa bort allt damm innan man monterar ihop disken igen så är det lugnt. Det är ju inte som vid tillverkning av mikrochip där man inte har en möjlighet att rengöra mellan varje känsligt steg.

Tvivlar på att esd är något problem för dom ändå då dom faktiskt jobbar med räddning av data och inte av disk.
Samma gäller nog för damm.

Tror bestämt att dom har full koll på allt dom gör och inget lämnas åt slumpen.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt reportage! Sånt här vill jag se mer av

Permalänk

Hei Dette er Ibas Norge som kommenterer
Ser det er noen spørsmål relatert til ESD og Renrom
Når vi åpner diskene blir dette utfør i "CleanBenches" som har en renhets klass s100 - Disse benkene leverer samme luftkvalitet som ren-rommene vi hadde tidligere. Deler fra diskene som forlater disse benkene for inspeksjon etc. blir behandlet med renset trykkluft før de tas tilbake til benkene. Det er også riktig som redaktøren siterer, diskene er defekte og blir ikke reparert men behandlet kun med tanke på å redde rådata.
ESD - Å ha kontroll på ESD er veldig viktig når man behandler elektronikk - MR hodene i disker tåler kun 3-5 volt før disse blir skadet. Ibas har måleutstyr og kontrollerer jevnlig alle prosesser for å kvalitetssikre at alle ledd i prosessen er i henhold til gjeldende standarder for ESD sikring.

Permalänk

Ibas

Ang klassikks WD problem og klikke lyder.

Dette ser vi daglig og er gjeldene for stort sett alle typer hard disker. Dette er som oftest en begynnende disk krasj, dvs. at lese skrive hoder kommer i kontakt med dataoverflaten og skader magnetbelegget. Denne type skade eskalerer fort ved gjentatte forsøk på å starte disken. Selv med denne type skade kan det vær mulig å redda data i veldig mange tilfeller.

Mvh
Ibas

Permalänk
Entusiast
Skrivet av RainesX:

Tvivlar på att esd är något problem för dom ändå då dom faktiskt jobbar med räddning av data och inte av disk.
Samma gäller nog för damm.

Tror bestämt att dom har full koll på allt dom gör och inget lämnas åt slumpen.

Jag tror inte heller att ESD är ett problem utan att de har full koll på vad de håller på mig. Jag reagerade bara på skillnaden i reaktioner mellan det här reportaget och det om Komplett som tydligen också hade full koll på vad de höll på med.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tack för väldigt intressant artikel! Har alltid varit nyfiken på Hur Ibas jobbar. Det hade varit kul med ännu djupare teknisk genomgång av hur de räddar data som bara är delvis återläsningsbart, t ex diskar med fysiska skador på vissa sektorer, och även hur olika obskyra filsystem, kryptering etc. inverkar på möjligheten att återläsa data. Men det kanske är för mycket affärshemligheter än Ibas vill lämna ut Kudos också att Ibas själva kommenterar artikeln ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag är imponerad att det tog hela tre sidor innan någon kommenterade ESD. Tänkte på det direkt när jag såg videon. Blev ju en total shit storm om Komplett men här verkar folk inte riktigt bry sig av någon anledning.

Angående dammet är jag inte ett dugg förvånad faktiskt. Renrum är fruktansvärt svindyra att bygga och driva och här finns det egentligen ingen anledning. Så länge man kan blåsa bort allt damm innan man monterar ihop disken igen så är det lugnt. Det är ju inte som vid tillverkning av mikrochip där man inte har en möjlighet att rengöra mellan varje känsligt steg.

iom att en hårddiskskiva inte är känslig för ESD, utan endast kretskorten vilka de har en hel del extra av, så är ju inte det här ett problem på samma sätt som det var i inslaget om Komplett.
De skickar ju dessutom tillbaka datan på ett helt annat lagringsmedium samt behåller det på deras egna servrar, så här finns ju ingen risk att konsumenten blir lidande av interna brister inom ESD.

Om man har bristande rutiner gällande ESD när man bygger en dator så kan det ju bli helt andra problem för konsumenterna, vilket var anledningen att många insatta reagerade på det nyhetsinslaget och inte detta

edit:

Skrivet av Zotamedu:

Jag tror inte heller att ESD är ett problem utan att de har full koll på vad de håller på mig. Jag reagerade bara på skillnaden i reaktioner mellan det här reportaget och det om Komplett som tydligen också hade full koll på vad de höll på med.

Jag vågar fortfarande påstå att Komplett inte har full koll på ESD med tanke på hur deras monteringsmiljö såg ut i videon. Kollar man dessutom det senaste inlägget i den forumtråden så kan det ses som en viss bekräftelse på mina åsikter också
Att de sen påstår att de har koll, betyder inte att de har det. Vem som helst kan vara självutnämnd expert.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Brasse:

iom att en hårddiskskiva inte är känslig för ESD, utan endast kretskorten vilka de har en hel del extra av, så är ju inte det här ett problem på samma sätt som det var i inslaget om Komplett.
De skickar ju dessutom tillbaka datan på ett helt annat lagringsmedium samt behåller det på deras egna servrar, så här finns ju ingen risk att konsumenten blir lidande av interna brister inom ESD.

Om man har bristande rutiner gällande ESD när man bygger en dator så kan det ju bli helt andra problem för konsumenterna, vilket var anledningen att många insatta reagerade på det nyhetsinslaget och inte detta

Det där låter inte helt logiskt. Man vill ju inte ha sönder något mer bara för att det redan är trasigt. Vidare är det dyrt att byta ut kretskort så det vill man ju inte göra slentrianmässigt. De hanterar ju också mycket mer än bara hårddiskar. Vidare är ju riskerna större här. Vad hade hänt om en tekniker råkat grilla minnescellerna i telefonen när denne skulle plocka ut den inför Knutbymålet? Det har ju lite större konsekvenser än att någon får byta en RAM-sticka när datorn inte klarade stabilitetstestet.

Tittar man sen på vad Ibas själva skriver i tråden så jobbar de mycket med ESD-säkring så där föll nog din hypotes.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det där låter inte helt logiskt. Man vill ju inte ha sönder något mer bara för att det redan är trasigt. Vidare är det dyrt att byta ut kretskort så det vill man ju inte göra slentrianmässigt. De hanterar ju också mycket mer än bara hårddiskar. Vidare är ju riskerna större här. Vad hade hänt om en tekniker råkat grilla minnescellerna i telefonen när denne skulle plocka ut den inför Knutbymålet? Det har ju lite större konsekvenser än att någon får byta en RAM-sticka när datorn inte klarade stabilitetstestet.

Tittar man sen på vad Ibas själva skriver i tråden så jobbar de mycket med ESD-säkring så där föll nog din hypotes.

Självklart vill man inte ha sönder något med vilje, och det kan jag inte minnas att jag har påstått heller.
Och att påstå att de gör det slentrianmässigt stämmer inte heller överens varken med vad jag har sagt eller vad inlägget visar.
Helt klart, de hanterar mycket mer än bara hårddiskar, men det är det inlägget visar, hur de hanterar övrig elektronik är ju bara ren chansning från både din och min sida, därför valde jag att hålla mig till just hårddiskar som inlägget visar. Och när de gäller hårddiskar så kommer ju brister i deras ESD-hantering inte att drabba kunden, och det var det som var min poäng. Hurvida deras ESD-miljö är syns inte jättetydligt i filmen heller, så det finns inte så mycket att haka upp sig på heller.

Dessutom var mitt svar bara min personliga anledning att jag inte hakade upp mig på ESD'n i detta inlägg på samma sätt som inlägget om Komplett, vilket var det du ifrågasatte. Det finns säkert lika många anledningar till detta som det finns personer som har deltagit i diskussionen.
Ska jag vara helt ärlig så drog jag inte ens parallellen till digitala minnen

Annars håller jag med dig, att när det gäller digitala minnen så är det extremt viktigt med en bra ESD-mljö, där kan skador uppstå lätt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Brasse:

Självklart vill man inte ha sönder något med vilje, och det kan jag inte minnas att jag har påstått heller.
Och att påstå att de gör det slentrianmässigt stämmer inte heller överens varken med vad jag har sagt eller vad inlägget visar.
Helt klart, de hanterar mycket mer än bara hårddiskar, men det är det inlägget visar, hur de hanterar övrig elektronik är ju bara ren chansning från både din och min sida, därför valde jag att hålla mig till just hårddiskar som inlägget visar. Och när de gäller hårddiskar så kommer ju brister i deras ESD-hantering inte att drabba kunden, och det var det som var min poäng. Hurvida deras ESD-miljö är syns inte jättetydligt i filmen heller, så det finns inte så mycket att haka upp sig på heller.

Dessutom var mitt svar bara min personliga anledning att jag inte hakade upp mig på ESD'n i detta inlägg på samma sätt som inlägget om Komplett, vilket var det du ifrågasatte. Det finns säkert lika många anledningar till detta som det finns personer som har deltagit i diskussionen.
Ska jag vara helt ärlig så drog jag inte ens parallellen till digitala minnen

Annars håller jag med dig, att när det gäller digitala minnen så är det extremt viktigt med en bra ESD-mljö, där kan skador uppstå lätt.

Fast eventuella brister drabbar ju visst kunden om teknikerna måste lägga extra tid på att reparera sina egna fel. Det gör att arbetet blir dyrare vilket i längden innebär högre kostnader för kunden. Vilket var min poäng.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast eventuella brister drabbar ju visst kunden om teknikerna måste lägga extra tid på att reparera sina egna fel. Det gör att arbetet blir dyrare vilket i längden innebär högre kostnader för kunden. Vilket var min poäng.

Om företaget låter kunden betala för misstag de gör själva så har de väl en lite konstig affärsmodell, inte helt professionellt kanske. Om de gör så eller inte kan inte jag svara på, men det skulle vara väldigt förvånande.

Permalänk
Medlem

Intressant artikel, tack swec som gör såna här reportage

Vad kostar en degausser? Klarar den av mindre hårddiskar och ssd också? Skulle spara en del tid på jobbet att köra in en hårddisk i en sån istället för att köra Blanco.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Det finns ingen möjlighet att ni (med ev. kontakter på IBAS) kan få någon insatt person att svara på dessa frågor? För en oinsatt, typ mig, så ser det hela väldigt oansvarigt ut. Jag förväntade mig faktiskt dammsäkra utrymmen, människor i vita heltäckande kläder och kirurghandskar som försiktigt öppnade upp hårddiskarna.

Jag med, men jag litar på att de är proffs och vet vad de gör Hur ska de annars kunna tjäna pengar på det..

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

I inslaget sas det att deras filserver klarade att överföra 300 gigabyte i timmen, det måste väl vara en felsägning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Skulle skickat in min gamla externa direkt om jag inte fått skickat in en njure på kuppen för att täcka kostnaden.
En gammal WD5000aajs ur en tidig WD elements som snurrar upp men inte håller sig igång eller syns av datorn. Troligen PCB't som skadats och jag har aldrig fått tag på ett nytt. (Var visst ett vanligt fel)
Drygt att ha tappat ~7500 bilder från ca 15-23 års ålder bara...

Jag har lyckats få igång en del diskar genom att slå till dom lite (typ mot chassi golvet) när dom snurrat igång vid uppstart. Får man igång disken på det sättet så ska man direkt säkerhetskopiera det man behöver från den.
Det kan också innebära att man förstör disken ännu mer.. men har man inget att förlora så..

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

I inslaget sas det att deras filserver klarade att överföra 300 gigabyte i timmen, det måste väl vara en felsägning?

Jag var tvungen att dubbelkolla men det var som jag mindes det, Jonas säger: "överföringshastigheten ifrån labbet ligger på 300 gigabyte i timmen.".
Alltså inte att den maximala överföringshastigheten är 300 gigabyte i timmen utan att det är så mycket som överföringshastigheten ligger på en vanlig timme.

Om jag inte missuppfattade, det är lite otydligt.

Permalänk
Medlem

Kul att se lite, Vi skickar diskarna till Ibas ofta då det är mycket viktig data som våra kunder har på sina datorer. I många fall kan dom fixa de mesta men vi har vart med om att förutsättningarna sett goda ut men datan vi fått tillbaka har varit totalt obrukbar.
Så att det ser bra ut är inte alltid en försäkring ( för den som undrar ) Men det är duktigt att dom lyckas på många rejät skadade diskar vi haft och då har dom även vart krypterade, där vi inte ens själva kunnat avkryptera diskarna

Sen var maskinen för att "fysiskt" förstöra disken rätt häftig måste jag säga.

Tack för ett bra repotage!

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Jag har lyckats få igång en del diskar genom att slå till dom lite (typ mot chassi golvet) när dom snurrat igång vid uppstart. Får man igång disken på det sättet så ska man direkt säkerhetskopiera det man behöver från den.
Det kan också innebära att man förstör disken ännu mer.. men har man inget att förlora så..

Har fått igång ett antal diskar så med, Men det är oftast bara en gång sen har dom aldrig mer startat.
Men har även gett dom en smäll sen har man hört metall mot metallljud tills det tar tvärt stopp då vet man att där rök allt.

Men som du säger, Är det inte livsviktigt så har man inget att förlora om man ändå inte har råd att anlita ett företag för arbetet.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Brasse:

Om företaget låter kunden betala för misstag de gör själva så har de väl en lite konstig affärsmodell, inte helt professionellt kanske. Om de gör så eller inte kan inte jag svara på, men det skulle vara väldigt förvånande.

Klart alla företag låter kunderna betala för sina egna misstag i längden. Om det visar sig att det är dyrare än väntat att utföra ett visst jobb så höjs priset på det jobbet, det oavsett anledning. Alternativet är ju att de minskar sin egen vinst och i förlängningen kanske går i konkurs vilket låter som en väldigt dålig affärsidé. Jag menade inte att den specifika kunden betalar direkt men alla kunder betalar indirekt för ökade kostnader. Måste företaget köpa in fler reservdelar att hålla på lager så får alla kunderna betala för de ökade kostnaderna i längden. Vem tror du betalar i längden om någon tappar en pall ketchup på lagret på ICA? Tar butikschefen det ur egen ficka? Nej det sätts upp som svinn och landar i förlängningen på prislappen på alla andra varor i butiken.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Gillar dessa repotage!

Dessa företag kan sannerligen vara hjältar när olyckan är framme.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Otroligt intressant och uppskattad reportage. Riktigt bra jobbat Sweclockers.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Klart alla företag låter kunderna betala för sina egna misstag i längden. Om det visar sig att det är dyrare än väntat att utföra ett visst jobb så höjs priset på det jobbet, det oavsett anledning. Alternativet är ju att de minskar sin egen vinst och i förlängningen kanske går i konkurs vilket låter som en väldigt dålig affärsidé. Jag menade inte att den specifika kunden betalar direkt men alla kunder betalar indirekt för ökade kostnader. Måste företaget köpa in fler reservdelar att hålla på lager så får alla kunderna betala för de ökade kostnaderna i längden. Vem tror du betalar i längden om någon tappar en pall ketchup på lagret på ICA? Tar butikschefen det ur egen ficka? Nej det sätts upp som svinn och landar i förlängningen på prislappen på alla andra varor i butiken.

Ok då förstår jag hur du menar, och så är det ju givetvis. Men det är ju samtidigt något man(förhoppningsvis) kalkylerar på i ett företag. Hur mycket pengar är det värt att lägga på produktionsmiljön kontra hur mycket eventuella problem kostar att lösa. I slutändan så handlar det ju om att hålla ett konkurrensmässigt lågt pris. Men då glider vi iväg på lite andra frågor tycker jag

Permalänk
Medlem

Mycket intressant artikel!

Visa signatur

Intel Core i5 7600k | ASUS ROG STRIX Z270I | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz VENGEANCE | ASUS GeForce GTX 1080 | Acer Predator XB271HU

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IbasNorge:

Hei Dette er Ibas Norge som kommenterer
Ser det er noen spørsmål relatert til ESD og Renrom
Når vi åpner diskene blir dette utfør i "CleanBenches" som har en renhets klass s100 - Disse benkene leverer samme luftkvalitet som ren-rommene vi hadde tidligere. Deler fra diskene som forlater disse benkene for inspeksjon etc. blir behandlet med renset trykkluft før de tas tilbake til benkene. Det er også riktig som redaktøren siterer, diskene er defekte og blir ikke reparert men behandlet kun med tanke på å redde rådata.
ESD - Å ha kontroll på ESD er veldig viktig når man behandler elektronikk - MR hodene i disker tåler kun 3-5 volt før disse blir skadet. Ibas har måleutstyr og kontrollerer jevnlig alle prosesser for å kvalitetssikre at alle ledd i prosessen er i henhold til gjeldende standarder for ESD sikring.

Skrivet av IbasNorge:

Ibas

Ang klassikks WD problem og klikke lyder.

Dette ser vi daglig og er gjeldene for stort sett alle typer hard disker. Dette er som oftest en begynnende disk krasj, dvs. at lese skrive hoder kommer i kontakt med dataoverflaten og skader magnetbelegget. Denne type skade eskalerer fort ved gjentatte forsøk på å starte disken. Selv med denne type skade kan det vær mulig å redda data i veldig mange tilfeller.

Mvh
Ibas

Tack för ni tar er tid att komma hit och ge feedback på de frågor som uppstod efter reportaget. Vid närmare eftertanke så har ni rätt i det ni och Emil skriver, att ni inte försöker rädda disken utan att det bara är rådatan som är värdefull för kunden. Tack för ett intressant reportage!

Mvh

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk

300 gigabyte i timmen - Ibas presisering

Skrivet av Kilroy:

Jag var tvungen att dubbelkolla men det var som jag mindes det, Jonas säger: "överföringshastigheten ifrån labbet ligger på 300 gigabyte i timmen.".
Alltså inte att den maximala överföringshastigheten är 300 gigabyte i timmen utan att det är så mycket som överföringshastigheten ligger på en vanlig timme.

Om jag inte missuppfattade, det är lite otydligt.

Den maksimale overføringshastigheten er 300 gigabit/t per klient. Ibas kan ha flere 10-tals samtidige klienter som oppnår denne overføringshastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Ja, det är enligt Ibas inte direkt svårare än en okrypterad. Förutsättningen är ju då förstås att användare tillhandahåller nycklar och annan info, men då de flesta _vill_ ha sin data återställd är det sällan ett bekymmer.

Så det betyder att dom kan läsa data från krypterade diskar även vid till exempel polisärenden?

Tack för ett grymt reportage, var riktigt intressant!

Visa signatur

#framtiden