Asus R9 280X DCII: coilwhine, artefakter och dålig prestanda

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Asus R9 280X DCII: coilwhine, artefakter och dålig prestanda

Jag har idag ett R9 280X DCII Top i min dator och just detta kort har haft en del problem med artefakter som säkert många här vet. Mitt kort har fungerat skapligt men vid ett tillfälle i BF4 och vid ett tillfälle i BF3 har jag upplevt artefakter. Jag provade tidigare på lite mining också och då syntes väldigt mycket artefakter.

Jag såg nyligen att Asus hade släppt ett nytt BIOS för att åtgärda problem med artefakter, så jag flashade mitt BIOS (kör även med 14.3 drivrutinen nu) och har sedan dess inte kunnat återskapa problemen i Battlefield. Jag har slutat med mining nu och även ominstallerat windows sen dess och har varken haft tid eller ork för att hålla på med det igen bara för att testa mitt grafikkort. Finns det något annat bra program som belastar grafikkortet väldigt hårt? Jag testade 3dmark och kunde inte se några artefakter, men det hördes ett fruktansvärt högt coilwhine. Det lät helt olidligt högt och detta kan även höras lite svagt när jag kör BF4 (kan man göra RMA pga coilwhine?). Dessutom fick jag endast 7803 poäng i firestrike 1.1 där det normala verkar ligga kring 8500 för GPU http://www.sweclockers.com/image/diagram/4611?k=83d09640e8181.... Temperaturer för CPU låg kring 60c och GPU 70-75c under testet och allt körs i stock.

Hur står det fatt med mitt grafikkort egentligen? Finns det något mer jag kan testa, bör jag göra RMA på det eller verkar det fungera någorlunda normalt trots allt?

Moderkort: Asus Z87-Pro | CPU: i5 4670K | CPU-kylare: CM Hyper 212 Evo | GPU: MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | RAM: 12GB 1333MHz | PSU: EVGA Supernova 850W G2 | SSD: 840 Evo 250GB | HDD: Seagate Barracuda 1TB | Chassi: Fractal Design Define R4 | OS: Windows 7 64-bit | Ljud: Beyerdynamic DT770 Pro 80Ω | Skärmar: BenQ XL2411Z & G2420HD