Repa/Spricka i EK Nickel/Plexi block något att oroa sig över?

Permalänk
Medlem

Repa/Spricka i EK Nickel/Plexi block något att oroa sig över?

Tjena,
Jag öppnade nyligen mitt nya EK CPU block och märkte att det är en liten repa/spricka på ca 1cm i nickeln, basen i insidan av blocket. Är detta något att oroa sig över eller om man skall få detta utbytt eller är det bara tuta och köra?

Mvh.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Jag tänker såhär, i värsta fall så läcker det, och du har trasiga komponenter. Inte riktigt värt risken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

risken att de skulle läcka är nog väldigt liten vid en sån liten repa, men jag skulle skickat tillbaka den för vara på säkra sidan

Visa signatur

i5 4670k 4.0 GHz | noctua dh-u9b | MSI GTX 1060 3gb gaming x | Msi z87-G45 | 16 gb A-data inet edition | Be quiet power zone 650W | R.A.T. 7 white editon | razer goliathus speed edition xl | Corsair Vengeance K70 | Windows 10 |

Permalänk

Tror inte det är en spricka i alla fall med tanke på dess plats och att det är metall, det spricker liksom inte där. Dock så är det ju upp till dig om du bryr dig om repan där, inte för att den lär märkas i prestanda eller syns.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonown:

Tror inte det är en spricka i alla fall med tanke på dess plats och att det är metall, det spricker liksom inte där. Dock så är det ju upp till dig om du bryr dig om repan där, inte för att den lär märkas i prestanda eller syns.

Tror inte heller att det kommer läcka då det är ganska tjockt under. Frågan är dock korrosion, samt hur vattenflödet i blocket kommer att reagera på detta samt med tiden när detta kommer slitas sakta ner av vattnet.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Entusiast

det skulle behövas en bättre bild för att se om repan gått hela vägen genom nickelbeläggningen. Har den gjort det skulle jag försöka få blocket utbytt, för risken är som sagt att hela beläggningen ger sig med tiden pga vattenflödet.

vilken modell btw? gillar designen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

det skulle behövas en bättre bild för att se om repan gått hela vägen genom nickelbeläggningen. Har den gjort det skulle jag försöka få blocket utbytt, för risken är som sagt att hela beläggningen ger sig med tiden pga vattenflödet.

vilken modell btw? gillar designen...

Mjo när du säger det nu, nickelbeläggningen är väl några mm tjock. Spricka ser ut att bukta ut lite och lägger skugga när jag tog bilden som sagt. Kan vara att nicklet släpper..

Det är EK Supremacy Nickel/Plexi men insidan ser likadan ut för alla deras modeller vad jag minns.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.