Fejka status på nätverkskortet ("connected" fast det inte är det)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014

Fejka status på nätverkskortet ("connected" fast det inte är det)

Jag sitter med en mjukvara som läser en del information från nätverkskortet, och som kräver att nätverkskortet är "connected" för att starta ordentligt i vissa scenarion.

Det spelar ingen roll vad som faktiskt sitter i porten, jag har tidigare bara kopplat en kabel från nätverksporten till en i övrigt tom switch när problemet uppstått. Problemet är att jag till och från sitter med fjärrskrivbord mot maskinerna det gäller, och kan således inte fysiskt plugga i någon kabel.

Min tanke är att det inte borde vara omöjligt att "fejka" statusen på nätverkskortet, eftersom det ändå inte spelar någon roll vad som är inkopplat. Men jag hittar inget uppenbart vettigt på Google om hur detta kan gå till, någon här som har en tanke om hur man kan lösa detta?

(Innan någon frågar hur jag kan fjärrstyra en dator som inte har något nätverk ska jag tillägga att de har tre pluggar. En är "admin-när", där jag kommer in, det är de andra två som jag vill kunna tvinga till "connected".)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2011

Om din mjukvara accepterar det torde det enklaste vara att installera ett loopback interface (som per definition alltid är up/connected).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Tanis:

Om din mjukvara accepterar det torde det enklaste vara att installera ett loopback interface (som per definition alltid är up/connected).

Och om det inte stöds kan man ju alltid köra hårdvaruvarianten. https://scottlinux.com/2011/08/03/how-to-create-ethernet-rj45...

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo