behöver hjälp med primär skärm

Permalänk
Medlem

behöver hjälp med primär skärm

Hej,
jag har nyligen uppgraderat med lite nya komponenenter. Jag har bytt från det gröna laget till det röda. Det blev ett XFX 280x som sitter på ett MSI Z87-G45. Skärmen som jag kopplar till är en SAMSUNG 305t.
När jag bootar, så får jag ingen UEFI-skärm eller kan ens se "Windows loading". Kopplar jag däremot in min 50"TV via HDMI, så kan jag se UEFI. Samsungen är väldigt gnällig med vilka frekvenser och upplösningar som den vill ha. Det verkar som om den byter från TV till Monitor vid inloggningsrutan. Har även provat att byta mellan de olika kontakterna.

Behöver lite hjälp, är detta något som sätts i UEFI/bios, eller är det en CCC inställning? Borde vara en UEFI-inställning, eftersom drivrutinerna inte är laddade än. Finns det någon primär utgång på GFX-kortet? Vilka utgångar är prioriterade? Just nu kör jag via DVI, men man kanske borde uppgradera till någon annan Displayport-utg?

All hjälp mottages tacksamt!

Permalänk
Medlem

Ska tillägga att jag jobbar proffessionelt med felsökning och här handlar det om ett uppstartsproblem, och de resulterar alltid att man inte läst manualen eller att det finns ett designfel (eller att man kravställt produkten felaktigt).

Jag har försökt söka på nätet, man brukar inte vara först med att ha ett problem, men utan framgång!

Permalänk
Medlem

Hittade detta, det kanske hjälper dig.

Citat:

The actual connectors that this card has for video output and sound is 2x DVI (there is a red and grey one. The red DVI is for the primary display) 1x HDMI and 2x Display port. This card will run 3 monitors however you must use adapters for the Display ports to achieve this.

Från http://www.overclock.net/products/xfx-radeon-double-d-r9-280x...

Permalänk
Medlem

Hmm, coolt Konabu. Tack, det var förmodligen det som jag letade efter.
Då kommer en följdfråga. Jag har ju testat att byta mellan kontakterna men får fortfarande ingen bild från UEFI-boot eller "Windows loading"...
En annan grej är att jag inte heller får HDMI-utgången att leverera bild till TV'n. Det går bra via DVI till HDMI konverter.

Hela kortet verkar skumt, kanske RMA?

/epkmack

Permalänk
Medlem

Mmm, Syncmastern är ju en förbaskat bra monitor när den får leka på sina villkor. 2560x1600@60Hz ,1280x800@60Hz är de två upplösningarna som den reder ut Alla andra gillar den inte. Så nu är frågan, kan jag ställa så att UEFI jobbar i någon av dessa upplösningar?
Eller är det något fel på någon sync mellan monitor och gfx?