AMD R9 290 - Custom Cooling - Köpråd & Tips

Permalänk
Medlem

AMD R9 290 - Custom Cooling - Köpråd & Tips

Hej,
Jag är lite trött på att mitt AMD R9 290 alltid ligger på över 90-95 grader i full-load med överclockning samt unlockad till 290X och i vissa fall stänger sig även datorn av sig pågrund av vad jag tror, värmen.

Det jag undrar är vilket custom cooling ni rekommenderar, jag har hört att Arctic's Accelero Xtreme III är bra dock så finns den knappt att köpa någonstans, varesig i Sverige eller Utomlands, har någon nått tips om någon bra custom cooling som man kan sätta på sitt grafikkort smidigt och snabbt utom några större
erfarenheter ifrån meckande med grafikkort?

Tack så mycket!

Permalänk

den vill ligga i 95grader för temptarget är satt där..

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinjaMartin:

den vill ligga i 95grader för temptarget är satt där..

Jaha, vad är det jag kan göra för att den inte ska ligga där då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinjaMartin:

den vill ligga i 95grader för temptarget är satt där..

Vad har TS's temperatur på GPU'n i full load med temptarget att göra? Temptarget är så hög temperatur grafikkortet klarar innan den stängs av för att förhindra skador. Inte fan låser sig GPU'n på 95 grader vid full load för den tycker om det...

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Skrivet av kerex132:

Jaha, vad är det jag kan göra för att den inte ska ligga där då?

Den är gjord för att klara av 95 grader under lång tid, vill du få ner temperaturen får du antingen sänka frekvensen som kortet jobbar i eller höja fläkthastigheten.

Skrivet av Arnzeal:

Vad har TS's temperatur på GPU'n i full load med temptarget att göra? Temptarget är så hög temperatur grafikkortet klarar innan den stängs av för att förhindra skador. Inte fan låser sig GPU'n på 95 grader vid full load för den tycker om det...

Det är det den gör... Den försöker att låta så lite som möjligt så därför låter den gpun komma upp i 95 grader istället för att gpun ska ligga på 80 grader med högre fläkthastighet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arnzeal:

Vad har TS's temperatur på GPU'n i full load med temptarget att göra? Temptarget är så hög temperatur grafikkortet klarar innan den stängs av för att förhindra skador. Inte fan låser sig GPU'n på 95 grader vid full load för den tycker om det...

Jo

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk

Kanske en Nzxt Kraken g10 med en billig Asetek kylare (Corsair H55, Antec 620)? Hamnar iof runt 7-9 hundra kr men då blir den iaf sval. Se bara till att du har en 120mm fläktplats med plats för en radiator och tänk på att kylaren kommer ta upp 3 pci slots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crossblizzard:

Kanske en Nzxt Kraken g10 med en billig Asetek kylare (Corsair H55, Antec 620)? Hamnar iof runt 7-9 hundra kr men då blir den iaf sval. Se bara till att du har en 120mm fläktplats med plats för en radiator och tänk på att kylaren kommer ta upp 3 pci slots.

'
Tack för tipset men det låter lite saftigt med 700-900 ;- sen vad jag inte hur det går till när man applicerar den typen av modifikationer på ett grafikkort, har du tips på något som typ Arctic's cooler som man bara sätter på, smidigt och enkelt för en bra prislapp?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kerex132:

Jaha, vad är det jag kan göra för att den inte ska ligga där då?

Den är byggd för att ligga där.

Om du vill minska, kan du gå in i catalyst control center, och själv välja maximal temperatur och hur mycket ström, frekvens, etc du vill att kortet skall gå upp i.

Jag rekommenderar att du endast ändrar den maximala temperaturen.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av m86s:

Den är byggd för att ligga där.

Om du vill minska, kan du gå in i catalyst control center, och själv välja maximal temperatur och hur mycket ström, frekvens, etc du vill att kortet skall gå upp i.

Jag rekommenderar att du endast ändrar den maximala temperaturen.

MVH

Tack så mycket, konstigt nog när jag höjde även fanspeed så att den låg på drygt 77-80 grader under full-load så kraschade datorn ändå, alltså datorn bara stängs av på direkten utan några meddelanden eller något, som att någon drar ut el-sladden, jag är säker på att det inte är PSU'n eftersom det fungerade perfekt innan jag unlockade 290'n till 290x samt överklockade kortet, någon som vet hur man löser problemet förutom att gå tillbaka till 290'n?

Det här är mina överklocknings inställningar, är något fel med power limit?

Permalänk
Avstängd

Du måste låsa upp möjligheten att ändra core voltage i inställningarna, och öka den för att matcha din överklockning, just nu ser det ut på din skärmdump som att det är orört.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av m86s:

Du måste låsa upp möjligheten att ändra core voltage i inställningarna, och öka den för att matcha din överklockning, just nu ser det ut på din skärmdump som att det är orört.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar det fungerar nu perfekt, men jag ser att du har ett 290 är det stock eller är det MSI, ASUS.. mm? Jag själv har en stock cooler från Sapphire, och den låter väldigt mycket när man har den i höga varv vill helst ha den i höga varv då jag inte tror kortet mår bra att köra 95 grader konstant i några timmar varje dag, så har nån något tips på en eftermarkands kylare som man kan sätta på enkelt och smidigt för en bra peng?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kerex132:

Tackar det fungerar nu perfekt, men jag ser att du har ett 290 är det stock eller är det MSI, ASUS.. mm? Jag själv har en stock cooler från Sapphire, och den låter väldigt mycket när man har den i höga varv vill helst ha den i höga varv då jag inte tror kortet mår bra att köra 95 grader konstant i några timmar varje dag, så har nån något tips på en eftermarkands kylare som man kan sätta på enkelt och smidigt för en bra peng?

Det är ingen fara för kortet att ligga på 95 grader. Det är designat på det viset. Det består inte att vatten som kommer börja koka vid 100 grader. Som eftermarknadskylare finns det endast den från Accelero att välja på, man måste dock trixxa när man monterar den för att VRM inte skall överhetta.

Permalänk

Kör med riktig vattenkylning på korten. Jag gör det så skönt o slippa fläktljud o tempsen är på ca 48 grader. Men det blir dyrare än 7-9 hundra kronor.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Om det funkade innan unlock/OC men inte gör det nu, och som du beskriver det så stängs burken bara av. Det är exakt vad som händer om du överlastar PSU.