Hjälp och tips till att bygga en button box efterfrågas.

Permalänk

Hjälp och tips till att bygga en button box efterfrågas.

Hej alla glada.

Jag sprang på den här tråden, och blev plötsligt väldigt sugen på att prova något liknande själv: http://forums.overclockers.com.au/showthread.php?t=1078636

I kort går det ut på att med hjälp av någon gammal USB-enhet (handkontroll, joystick etc.) plocka ut innanmätet och löda dess kontakter till en panel med strömbrytare och knappar.

Det jag vill ha hjälp med är generella tips och råd med hur jag ska gå tillväga. Jag har en förkärlek till vippströmbrytare, och skulle vilja ha några sådana på min panel. Då uppstår dock problemet att en knapp i exempelvis uppläget blir ständigt intryckt. Jag skulle vilja ha det så att varje tryck upp och ner räknas som att man trycker på och sedan släpper knappen. Alternativet är att uppåtläget är ett knapptryck, medan nedåtläget är ett annat. Vart skulle man kunna hitta vippströmbrytare som kopplar ifrån direkt efter att kretsen slutits.

Hoppas ni förstår vad jag menar, och hoppas ni har bra tips på vart man kan köpa lämpliga delar (kanske då främst strömbrytare).

Lådan kommer främst att användas (om den blir klar) till flygspel och förhoppningsvis en hel del till det kommande Star Citizen.

Jag bor för övrigt i Linköping, så om någon läser detta som har en gammal handkontroll eller så liggandes i någon låda får ni jättegärna säga till.

Tack så hjärtligt på förhand!

Visa signatur

"You're never to old to burn to death in a fire." -Red Forman

Permalänk
Medlem

Du kan alltid göra det lite lättare för dig å köpa nån av dessa

Knappar å sånt finns ju lite över allt typ kjell, conrad eller elfa. Återfjädrande vippströmbrytare kan du säkert hitta hos nån av dem.

Permalänk

Ett sådant interface hade ju varit trevligt, men det hela har lite med utmaningen och en riktigt låg budget att göra. Efter en del googlande och letande verkar det ändå genomförbart (tror jag), dvs. att få en fast brytare att bara skicka en momentan impuls. Dock har jag väldigt svårt för terminologin. Det är inte riktigt mitt fält.

Annars verkar det ju som en ganska smal sak att installera en momentan brytare som bara sluter kretsen lite snabbt.

Är det någon som vet hur det är med spänning och motstånd i ett projekt på denna nivån (USB-ström)?

Fler tips mottages gladeligen.

Visa signatur

"You're never to old to burn to death in a fire." -Red Forman

Permalänk

Det går att göra så att en icke återfjädrande sänder bara en puls men varför tjorva till det?
Med en tvåpolig brytare kan du göra så att upp/ner på vippströmbrytaren får två olika funktioner.

Det går att slakta en gammal Logitech mus (fungerar kanske med handkontroll, joystic och andra märken också, om dom har program för det).
Logitech musen går att konfigurera inviduellt med Setpoint eller Gaming software, så kan du bygga en "button box" med ett färdigt program med möjlighet att göra profiler och koppla knapparna till makron och script.

EDIT:
Med Logitechs program går det inte att koppla skript till en bestämd enhet utan bara ett visst program men det ska gå med makron.
uberOptions finns lite hjälp för att lägga till extra kommandon som volym upp & ner, som inte finns med i SetPoint för vissa enheter.

Vet inte om det går att emulera gamepad med SetPoint & uberOptions eller Gaming software men tillsammans med AutoHotkey ska det gå.
autohotkey.

Visa signatur

Jag stör mej aldrig på saker, bara på människor.

Permalänk
Rekordmedlem

Det borde gå att "översätta" knappar och pulser via en enkortsdator om man vill bygga nått som inte direkt passar ihop.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det borde gå att "översätta" knappar och pulser via en enkortsdator om man vill bygga nått som inte direkt passar ihop.

Det går men ska man använda den för att skicka information från gamepad måste man bygga en gamepad och programmera mjukvara till den.
Det är enklare och billigare att bara byta knappar på något befintligt.

Visa signatur

Jag stör mej aldrig på saker, bara på människor.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FatAssCartmaN:

Det går men ska man använda den för att skicka information från gamepad måste man bygga en gamepad och programmera mjukvara till den.
Det är enklare och billigare att bara byta knappar på något befintligt.

Jag tänkte mest på att det är en möjlig lösning om man vill använda en viss design på nån omkopplare och den inte har rätt elektrisk funktion, det är en möjlig lösning hursomhelst och det är inte så dyrt heller idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för all input. I nuläget ligger tre återfjädrande vippbrytare (on)-off-(on) i posten liksom en billig generisk handkontroll och en icke återfjädrande vippbrytare med LED och "missile switch" (ett lock som täcker brytaren som jag riktigt gillar utseendet på). Förutom det är en projektlåda och ett gäng röda "standardknappar" inhandlade.

Nästa steg är att få kontrollen och plocka isär den och identifiera sändare och jord för varje knapp.

Ett tag övervägde jag att plocka isär en XBOX 360 handkontroll, men de analoga delarna tar så mycket plats. Dock har jag tittat en del på bilder med "kopplingsscheman" till dess kretskort, och har lite frågor kring detta.

Det nämns signal, ground och common för olika lödpunkter. Jag är dåligt insatt i hur detta fungerar. Är det någon som kan/vill förklara hur det funkar. Är det en grej som just microsoft kör mycket med, eller är det mer eller mindre standard när man bygger en handkontroll? Jag bifogar en bild, så skulle jag bli jätteglad om ni kunde utveckla hur man löder på bästa sätt, och också hur man identifierar punkterna för respektive knapp.

Bilden: http://img.photobucket.com/albums/v701/busdriver_68/joystick....

Visa signatur

"You're never to old to burn to death in a fire." -Red Forman

Permalänk

Common: gemensam, kan parallellkopplas som på bilden och är antagligen det på kretskortet också.
Signal: är ju den som skickar impulsen, sitter på motsatt sida av den som är parallellkopplad
Ground: jord, det står GND på kretskortet.

Vet inte varför 5V är skrivet med samma färg som GND.

Är lite skillnad på en Xbox kontroll och en PC kontroll.
Om jag inte minns fel så i en PC kontroll så är "upp" på den analoga 0 - 255 och "ner" 0 - -255
Medan en Xbox kontroll har 0 - 255 mellan "ner" och "upp", motsvarande till PC blir att center är halvvägs upp och "ner" blir center.

Antar att det finns lödningstips på forumet, går också att söka på YouTube.
Löd inte som han gjort http://forums.overclockers.com.au/showthread.php?t=1078636
Ska man göra en guide ska man inte löda så fult.
Förstår inte heller varför han kladdat på smältlim, smältlim sitter inte så bra och är klimpigare än kontaktlim som man kan använda om man vill förstärka.

Går att skrapa bort färgen på kretskortet så att det blir större lödyta.
Är det svårt att få tennet att fästa går det att använda lödsyra.

Visa signatur

Jag stör mej aldrig på saker, bara på människor.

Permalänk

Tack för förtydligande! Det kommer hjälpa mig. Nu till nästa fråga. Jag har beställt en vippbrytare med inbyggd diod av denna typ med motsvarande specifikationer: https://www.sparkfun.com/products/11310

Jag blir dock inte riktigt klok på hur jag ska koppla den. Jag vill koppla in den så att dioden är släckt när kretsen är öppen, och tänd när kretsen är sluten. Jag blir inte heller klok på om motstånd brukar finnas inbyggt, eller om det behövs separat. Det vore trist att bränna dioden. Är det över huvud taget möjligt att bränna dioden med strömmen ur en usb-port, eller är den för svag? Jag blir som sagt inte riktigt klok på det.

Förklara gärna övertydligt, för jag är riktigt dålig på terminologin bakom det hela. Jättetack för svaren!

Visa signatur

"You're never to old to burn to death in a fire." -Red Forman

Permalänk

Om det är inbyggt motstånd eller inte kan man strunta i, det viktiga är ju vilken spänning det står.

"Note: The LED can be illuminated with as low as 3.3V." så jag tvivlar på att den klarar 12V, kan klara 5V.
"the LEDs have burned out in most of them – running with the specified 12VDC max"

Du har ingen möjlighet att mäta pinnarna med multimeter? Kommentarerna på den sidan är lite förvirrande.

Visa signatur

Jag stör mej aldrig på saker, bara på människor.

Permalänk
Skrivet av FatAssCartmaN:

Om det är inbyggt motstånd eller inte kan man strunta i, det viktiga är ju vilken spänning det står.

"Note: The LED can be illuminated with as low as 3.3V." så jag tvivlar på att den klarar 12V, kan klara 5V.
"the LEDs have burned out in most of them – running with the specified 12VDC max"

Du har ingen möjlighet att mäta pinnarna med multimeter? Kommentarerna på den sidan är lite förvirrande.

Jo. Jag hade tänkt mäta en hel del. Nu är jag dåligt insatt även i hur en multimeter fungerar, men kan man så att säga mäta motståndet i själva brytaren och på så sätt skaffa sig en uppfattning om vilken spänning som är optimal för den?

Vet du, eller någon annan, hur kopplingen till själva stiften ska vara för att få dioden att lysa när brytaren är tillslagen, men inte annars?

Visa signatur

"You're never to old to burn to death in a fire." -Red Forman

Permalänk

Har ingen sån brytare och det fanns inget kopplingsschema, då får man använda multimeter.
Om man inte har märkeffekt är det omöjligt att mäta sej till märkspänning.

Börja på 3.3V och öka spänningen lite tills LED lyser lagom, på https://www.sparkfun.com/products/11310 verkar 5V fungera.

Visa signatur

Jag stör mej aldrig på saker, bara på människor.