Börjar Sverige mer och mer likna en diktatur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Fel, anser du exempelvis att USA är demokratiskt?

USA passar in extremt bra på huzzbuts argument som var att man i en demokrati får det styret man förtjänar.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Eftersom en moralfråga är personlig, den påverkar ingen annan

Tyvärr så finns det människor som anser att deras moral ska vara allenarådande, Abort är en personlig fråga men görs till en nationell fråga tex.

Skrivet av klk:

Demokrati som betyder folkets makt innebär också att man har rätt att försvara sig, ingen annan skall kunna frånta individer självbestämmande så länge detta självbestämmande inte går ut över andra. Man brukar kalla det för negativa rättigheter.

Nej demokrati innebär inte att du har rätt att försvara dig, det betyder inte heller att dina rättigheter är absoluta. Demokrati betyder inte mer än folkstyre oc sedan hur man definierar folk eller styre är en annan sak. I sverige är folk röstberättigade personer och styret sker vart fjärde år. Du kanske inte anser att det är optimalt, det är din rättighet i vårt system (yttrandefriheten är inte en automatisk del av demokratin.) men oavsett vad du tycker om kvalitén så råder demokrati.

Skrivet av klk:

För att ta ett tydligt exempel - 51% kan inte rösta igenom att de andra 49% inte skall få rösta.
USA har ett något knepigt system där man exempelvis inte tillåter folk som är straffade att rösta, så kan inte en demokrati göra.

Som sagt en demokrati kan göra vad den vill så länge det sker inom de demokratiskt fattade ramar som råder eller de totalitärt fattade ramar som har lett fram till demokratin. I Sverige är ur många procent av befolkningen utan rösträtt?

Skrivet av klk:

Låt bli att titta då. Svårare än så är det inte
Videon har en förklaring om man går in på sidan och hon som intervjuas är inte direkt okänd om man är något samhällsintresserad

Återigen så måste det sägas att du inte förstår dig på källor.

Skrivet av klk:

Jo jag förstår. Skall jag vara helt ärlig så satt jag på mobilen när jag klistrade in meddelandet och jag ogillar android starkt för det är fan så svårt att sitta och skriva på den. Först försökte jag mig på att skriva ett svar på Huzzbutt men lyckades inte få ihop formateringen. Det försvann så istället gick jag och letade fram länken till Anne Marie Pålssons intervju och klistrade in den.

Bra skriv meddelandet nu istället eller nästa gång du sitter vid en riktig dator.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Demokrati betyder inte mer än folkstyre

Och vad innebär folkstyre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Och vad innebär folkstyre?

Jag förklarade det och vilka ramar som används för att tolka begreppet. Råder några vidare oklarheter så är problemet hos din sida inte begreppet i sig utan hur människan förhåller sig till de ting och begrepp vi befattar oss med.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Jag förklarade det och vilka ramar som används för att tolka begreppet. Råder några vidare oklarheter så är problemet hos din sida inte begreppet i sig utan hur människan förhåller sig till de ting och begrepp vi befattar oss med.

Du förklarade hur Sveriges valsystem fungerar, inte vad folkstyre i praktiken innebär

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Du förklarade hur Sveriges valsystem fungerar, inte vad folkstyre i praktiken innebär

Men se där det var det jag gjorde och det var den just det jag gjorde, att du missade det den här gången och dessutom förtydligade vad jag faktiskt skrev men vad du missar bekräftar mitt tidigare omdöme. Men vi tar det igen:

Sverige har folkstyre: Folket är de röstberättigade och "styret" sker var fjärde år. (Folkstyre i praktiken(För att förtydliga))

Tillägg: jag förklarade aldrig hur Sveriges valsystem fungerar men jag har för mig att det är modifierat D'hont men det finns definitivt andra som var mer uppmärksamma på den kursen än jag.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Sverige har folkstyre: Folket är de röstberättigade och "styret" sker var fjärde år. (Folkstyre i praktiken(För att förtydliga))

Om du grävt lite mer på djupet i ordet "folkstyre" och applicerat det på olika valsystem så hade du kommit till helt andra slutsatser.
Samt att den lösning vi och många andra har innebär att det är skillnad på folk och folk, beroende på vilken grupp i samhället man tillhör har man mer eller mindre "styre"

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Om du grävt lite mer på djupet i ordet "folkstyre" och applicerat det på olika valsystem så hade du kommit till helt andra slutsatser.

Ovanstående har jag redan konstaterat.

Skrivet av klk:

Samt att den lösning vi och många andra har innebär att det är skillnad på folk och folk, beroende på vilken grupp i samhället man tillhör har man mer eller mindre "styre"

Givetvis har jag redan konstaterat det här också, läs stycket där jag påpekar att "Demos" I Sverige betyder röstberättigade. Vad du talar om i övrigt, med din konspiratoriskt lagda sida är representation och du kan leta igenom hela wikipedia och Whale för att fina ett system som ger helt rättvis representation. Du kommer emellertid inte finna ett där, jag föreslår därför att du studerar Judge Deaths lösning på brottsligheten den innebär nämligen i förlängningen rättvis representation.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Man kan säga att de valsystem som finns är anpassade för en tid innan internet med mer eller mindre inslag av korruption, de med makt kan använda makten för att bibehålla makten. Tror alla är bekanta med begreppet "valbudget".

Nu med internet har det öppnats upp helt andra möjligheter och frågan är vilket land som är tillräckligt fritt från korruption till att införa verklig demokrati. Att varje individ får möjlighet att påverka de områden som är viktigt för den personen.

I det svenska systemet vinner de som lockar flest i två till tre olika valfrågor. Lyckas man där så kan de bete sig nästan hur som helst efter det. De minoriteter som påverkas starkt av frågor som är för oviktiga att påverka valutgången har heller ingen makt i samhället.

Röstar man på ett parti som inte når upp till 4% är det bara att invänta nästa val, då har man inget som helst inflytande via någon representant

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Man kan säga att de valsystem som finns är anpassade för en tid innan internet med mer eller mindre inslag av korruption, de med makt kan använda makten för att bibehålla makten. Tror alla är bekanta med begreppet "valbudget".

De valsystem som finns, finns till för att räkna röster. Vad du talar om är lagstiftning kring kampanjer och politiska bidrag.

Vad du säger om du nu missat det är inget specifikt, den första meningen av ovanstående citat är ett icke-påstående. Det är ett meningslöst konstaterande men en irrelevant inflikning (tid före internet.)

Skrivet av klk:

Nu med internet har det öppnats upp helt andra möjligheter och frågan är vilket land som är tillräckligt fritt från korruption till att införa verklig demokrati. Att varje individ får möjlighet att påverka de områden som är viktigt för den personen.

Återigen missar du att Demokrati är en tolkningsfråga, det är två ord som måste uttolkas och sedan appliceras på verkligheten och där nyttan i begreppet ligger bortom begreppet i sig.

Skrivet av klk:

I det svenska systemet vinner de som lockar flest i två till tre olika valfrågor. Lyckas man där så kan de bete sig nästan hur som helst efter det. De minoriteter som påverkas starkt av frågor som är för oviktiga att påverka valutgången har heller ingen makt i samhället.

Kom igen nu läs på lite grabben. Det Svenska systemet är trögrörligt som sirap. Det du talar om ovan är länder där populism är rådande i de länderna till skillnad från Sverige så är det lönt för partier att ha ett begränsat antal frågor. Här i vårt avlånga land så har vi en mer ideologisk debatt, en debatt som förvisso svalnat i och med mittens dragningskraft men ändock är ideologisk i grund och botten. (Ideologisk = bred) Även om vi reducerar den Svenska politiken till nyckelfrågor så överstiger de din bild av verkligheten.

Skrivet av klk:

Röstar man på ett parti som inte når upp till 4% är det bara att invänta nästa val, då har man inget som helst inflytande via någon representant

Nej förstås inte men vad anser du vara en rimlig spärr? 1 promille eller kanske en hundradels promille? Återigen en riksdag med 7 miljoner ledamöter ger endast ett uppsving för rörposttillverkningen.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Återigen missar du att Demokrati är en tolkningsfråga, det är två ord som måste uttolkas och sedan appliceras på verkligheten och där nyttan i begreppet ligger bortom begreppet i sig.

Det missar jag inte men om demokrati skall vara något positivt för folket så är det den tolkning jag beskriver som är rätt. Om demokrati är något negativt för folket finns det gott om andra tolkningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

USA passar in extremt bra på huzzbuts argument som var att man i en demokrati får det styret man förtjänar.

USA är dock ingen demokrati. Det är ett plutokratisk borgarstyre. Den värsta perversionen av demokrati hittils, där borgarna har all makt och arbetarna sakar representation.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coldfire2143:

USA är dock ingen demokrati. Det är ett plutokratisk borgarstyre. Den värsta perversionen av demokrati hittils, där borgarna har all makt och arbetarna sakar representation.

Det här är ganska talande för USA's "demokrati" - http://www.ted.com/talks/lawrence_lessig_we_the_people_and_th...
Vad jag vet så har man tagit bort begränsningar bidrag så nu mer än tidigare går det att köpa sig politiker.

Framförallt är det vapenindustri och banker som köpt upp politiker

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Det missar jag inte men om demokrati skall vara något positivt för folket så är det den tolkning jag beskriver som är rätt. Om demokrati är något negativt för folket finns det gott om andra tolkningar

Demokrati ska inte vara positivt eller negativt för folket. Den värderingen finns inte i begreppet.

Skrivet av klk:

Det här är ganska talande för USA's "demokrati" - http://www.ted.com/talks/lawrence_lessig_we_the_people_and_th...
Vad jag vet så har man tagit bort begränsningar bidrag så nu mer än tidigare går det att köpa sig politiker.

Framförallt är det vapenindustri och banker som köpt upp politiker

Jag håller med dig om de negativa aspwkterna men USA är fortfarande en demokrati.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Demokrati ska inte vara positivt eller negativt för folket. Den värderingen finns inte i begreppet.

Det där är en personlig uppfattning av dig. För om det inte finns något syfte med demokrati vad ligger då poängen i att ha det?

Skrivet av Huzzbutt:

Jag håller med dig om de negativa aspwkterna men USA är fortfarande en demokrati.

Möjligen enligt din tolkning av begreppet men den tolkningen delas långt ifrån av alla

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Det där är en personlig uppfattning av dig. För om det inte finns något syfte med demokrati vad ligger då poängen i att ha det?

Möjligen enligt din tolkning av begreppet men den tolkningen delas långt ifrån av alla

Nej klädkammare det är inte en personlig uppfattning att inte tillskriva ett neutralt begrepp värden såsom bra och dåligt.
Nyttan med demokrati är att folket får bestämma, det är ett självändamål.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Nej förstås inte men vad anser du vara en rimlig spärr? 1 promille eller kanske en hundradels promille? Återigen en riksdag med 7 miljoner ledamöter ger endast ett uppsving för rörposttillverkningen.

Gränsen på 4% är iförsig lite konstig med tanke på hur många som sitter i riksdagen, tycker personligen man borde minska antalet ledamöter men en sänkning av gränsen är inte heller helt orimlig.
Att det minst blir 14 st ledamöter från det minsta partiet i riksdagen känns onödigt?

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Gränsen på 4% är iförsig lite konstig med tanke på hur många som sitter i riksdagen, tycker personligen man borde minska antalet ledamöter men en sänkning av gränsen är inte heller helt orimlig.
Att det minst blir 14 st ledamöter från det minsta partiet i riksdagen känns onödigt?

15 utskott.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Nyttan med demokrati är att folket får bestämma, det är ett självändamål.

Detta är själva essensen av tjivet. Emedan Huzzbutt menar att demokrati endast är någon fucken form av folkstyre så menar klk att det finns ett inneboende värde i begreppet demokrati.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.