Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014

Nytt headset!

Hej!

Jag har funderingar på att köpa ett nytt headset och skulle behöva lite tips och råd.
Jag sitter nu på ett Siberia v2 och har haft det ett par år, hade även ett siberia innan mitt nuvarande, men känner för att testa något nytt, då mikrofonen går sönder lätt på dessa.

Jag har funderat på ett par QPAD QH85 för 750:- Men när jag läst specs så ser jag att det är stereoljud 2.0, alltså varken 5.1 eller 7.1 ?
Hur viktigt är det att det bör vara 5.1 eller bättre för att få en bra spelupplevelse? (spelar mest CS)

Jag har även funderat på ett Sennheiser U320, men även där är det bara stereo.

Vilket hade ni valt av dessa?
Ska jag satsa på ett par helt andra med 7.1 istället? Vill helst inte gå över 800:-, men kan sträcka mej till 1000:- om det är värt de.

Mvh Mattias

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2009

Jag kör med QH85 och tycker det är RIKTIGT bra. Passar min stora skalle riktigt bra och aldrig känt av att det klämt eller liknande. Ljudet är riktigt bra, även om man kör med inbyggda ljudkortet. Enda negativa eller vad man skall säga, det läcker mycket ljud. Men eftersom det är en öppen modell så är det inget konstigt. Vill du ha en stängd variant så är det QH90 du vill ha.

Speldatorn: Define Mini C | MSI Z170M Mortar | 7600K | Be Quiet Pure Rock | 8GB DDR4 | 7970 | SSD | 800W | QPAD QH-85
HTPC: Intel NUC DC3217IYE | 4GB | 64GB
NAS: HP Proliant N54L | OMV 4 | 3+3+3 TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014
Skrivet av stoffeboffe:

Jag kör med QH85 och tycker det är RIKTIGT bra. Passar min stora skalle riktigt bra och aldrig känt av att det klämt eller liknande. Ljudet är riktigt bra, även om man kör med inbyggda ljudkortet. Enda negativa eller vad man skall säga, det läcker mycket ljud. Men eftersom det är en öppen modell så är det inget konstigt. Vill du ha en stängd variant så är det QH90 du vill ha.

Tack för svar!

Ja det ser riktigt skönt ut. Är som sagt vad vid Siberia och dom satt också mycket bra på skallen. Jag köpte ett par creative soundblaster 3d i förra veckan som satt riktigt dåligt, och man fick ont i öronen efter någon timme. De lämnade jag tillbaka dir. Så comforten är viktig för mej, då jag sitter vid datorn många timmar om dagen. Att det läcker ljud gör mej ingenting.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Nov 2005

Det ska vara stereo i lurar, de med "5.1/7.1" väljer man ju bort direkt

i5 2500K: 4.4GHz||16GB 1600MHz||ASUS P8Z77-V PRO||Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 980 Gaming||Corsair Force 2 80GB|| Fractal Design Newton r2 650W M
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Logitech g502, fUnc f30r, KeyTronic kt2001 Ergoforce.
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Dec 2010

Kör själv Qpad-QH90 och är väldigt nöjd. Har tidigare haft en mängd headsets som antingen gått sönder eller suttit dåligt/gjort ont i öronen, men nu är jag väldigt nöjd. Bra ljud för prisklassen, borttagbar mikrofon och 2:1 omvandlare för mobiltelefoner/laptops utan micingång (mac bl.a.). Så det är bara att slå till tycker jag

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014
Skrivet av BergHa:

Det ska vara stereo i lurar, de med "5.1/7.1" väljer man ju bort direkt

Ok! Vad är det som gör att du väljer bort de? Är det sämre ljud? känsla?
Jag kan som sagt inte alls mycket om detta

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014
Skrivet av shortleif:

Kör själv Qpad-QH90 och är väldigt nöjd. Har tidigare haft en mängd headsets som antingen gått sönder eller suttit dåligt/gjort ont i öronen, men nu är jag väldigt nöjd. Bra ljud för prisklassen, borttagbar mikrofon och 2:1 omvandlare för mobiltelefoner/laptops utan micingång (mac bl.a.). Så det är bara att slå till tycker jag

Ok! Det lutar åt Qpad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Dec 2010

Var också ensam om att få "Utmärkt" i swecs test: http://www.sweclockers.com/recension/16604-headset-fran-corsa...

EDIT: Ska också tillägga att jag har en kompis med Steelseries Siberia v2 (riktiga skitlurar) som jag får "hjälpa" när vi spelar CS och säga vart ljuden kommer ifrån.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariestad
Registrerad
Sep 2010

Har precis själv bytt till ett par Qpad-QH90 lurar. Hade innan ett par Corsair 7.1, och kan säga att Qpad spöar skiten ur Corsairs lurar. Dock var micken bättre på Corsair headsetet.

CS ska spelas i 2.0 och är inte i närheten lika träffsäkert i 5.1 och 7.1

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014

Tack för alla svar. Dom räckte för att jag nu kan känna mej trygg i att beställa ett par Qpad lurar. :