Permalänk
Medlem

Ta bort kylpasta utan medel?

Ser nu att min kylpasta börjar ge sig. CPUn är 15c varmare än vad den brukar vara och en gång hoppade den upp på 88c. fick lite panik då. Jag har kylpasta hemma, MX-4, bra skit men jag har inte T-Röd hemma, så undrar vad man annars kan använda? Finns det något bland ens städutrustning som funkar?
eller ska jag ta mig till macken?

Permalänk
Medlem

När jag tog bort på mina 2 processorer så använde jag bara papper på ena och "skrubbade" å på andra tror jag att jag använde fönsterputs. Inget och rekommendera kanske men båda fungerar fortfarande

Permalänk
Medlem

Då gör man det onödigt svårt för sig själv, det bästa är att använda så ren alkohol som möjligt.

Permalänk
Medlem

kemiskt ren aceton funkar prima!

Permalänk
Hjälpsam

Undvik oljor bara så är det rätt lugnt, att göra rent med luddfritt hushållspapper eller trasa funkar fint med utan medel. Undvik dryckessprit då de innehåller en rad oljor, socker och tillsatser som lämnar skräp efter sig.

Viktiga är att inte lämna någon hinna eller ludd på processorn.

Permalänk
Medlem

aceton+kaffefilter /thread

Permalänk
Medlem

Bommuls-topps eller luddfritt hushållspapper, är det väldigt kletigt kan man doppa sina topps i lite T-röd eller liknande. Aceton skulle jag vara jäkligt försiktig med, kommer det på PCB/moderkortet så är det inte nyttigt...

Permalänk
Medlem

Jag kör bara med en liten trasa och gnuggar bort det försiktigt. Så himla komplicerat är det inte. Alltid fungerat för mig med bra resultat..

Permalänk
Medlem

Har själv använt mig utav en droppe diskmedel, löser upp kylpastan bra.
Torkar sedan av med fuktat hushållspapper.

Permalänk
Inaktiv

Torka av med vanligt papper brukar fungera perfekt.

Permalänk
Medlem

använder alltid aceton då det alltid finns hemma när man bor med en lillasyster och en morsan Se bara till så att det är en oljefri variant

Permalänk
Medlem

Ja körde med fönsterputs när det va skralt me rengöringssprit, datorn fungerar fortfarande

Permalänk
Medlem

ett vanligt (hushålls/toa)papper med lite ljummet vatten funkar (för mig iaf)

Permalänk
Medlem

använde mig endast av putsduk som man rengör skärmar med. skönt att se CPUn på 50-55c istället för 85c i spelet. snacka om att kylpastan gick från bra till skit på 2 dagar

Permalänk
Medlem

Köp en bättre sort, så dåligt ska det inte bli.

Eller så har du väldigt dålig passform mellan cpu och kylare.

Eller så har kylaren kunnat röra på sig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Köp en bättre sort, så dåligt ska det inte bli.

Eller så har du väldigt dålig passform mellan cpu och kylare.

Eller så har kylaren kunnat röra på sig..

kan man förvänta sig mer av en 3 år gammal pasta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

använde mig endast av putsduk som man rengör skärmar med. skönt att se CPUn på 50-55c istället för 85c i spelet. snacka om att kylpastan gick från bra till skit på 2 dagar

Hmm, börjar fundera på om det är dags att göra detsamma på min och även om man ska vara djärv och testa att byta kylpastan på GPU samtidigt. Min CPU springer inte iväg som din men kan ligga och nosa på 80 efter en eller ett par timmars spelande i krävande spel, att grafikkortet ligger på nästan detsamma bidrar väl något också gissar jag. Köpte själv MX-4 för ett tag sedan

Får väl svänga förbi Kjell imorgon eller något. Känns som om denna kommer räcka livet ut... önskar det fanns lite mindre behållare

http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/kemi-spray-li...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

kan man förvänta sig mer av en 3 år gammal pasta?

Är pastorna så dåliga idag ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Är pastorna så dåliga idag ?

att jag kört bra mycket klockat på CPUn borde ta extra mycket men jag tycker att var 3e ¨år att byta en sak för 10kr är ganska bra

Permalänk

Jag torkar bara av med papper sen på med ny pasta.

Permalänk
Medlem

Isopropylalkohol använder proffsen vad jag vet. Säljs på apoteket. Använder alltid detta då det går att organisera med sig hem från jobbet