Vill försöka fixa en flimrande skärm; Vad kan felet vara?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Feb 2011

Vill försöka fixa en flimrande skärm; Vad kan felet vara?

Vill försöka fixa en lite äldre PackardBell LCD-skärm.

Sett folk tidigare som fixat skärm genom ett enkelt byte av konding, men jag har ingen aning om det är vad problemet är just nu.
Scenariot är som den att skärmen flimrar inte det första den gör när man startar den, dock så efter att den fått "värma upp" en stund (ca 2 min) börjar skärmen flimra. Man hör även ett diskant ljud varje gång det flimrar till, och då pratar vi om typ 4 "flimer" i sekunden.

Är det något man kan rädda eller är det skroten direkt?

CPU: Intel i5 4590K | Moderkort: Gigabyte GA-Z97M-D3H | GFX: GTX 770 2GB TwinFrozr | RAM: ADATA 8GB (2x4GB) CL9 XPG INET EDITION | HDD: 1TB WD Blue | PSU: be quiet! Pure Power L8 630W| CPU-Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | Chassi: BitFenix Prodigy M |OS: Windows 8 Ultimate |_| CITERA FÖR SVAR!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2007

Om det är som ett "tjut" kan det mycket väl vara en konding som är slut. Skruva upp baksidan och försök lokalisera ljudet. Var försiktig bara, stoppa inte örat för nära

MOBO: Gigabyte GA-Z87X-UD3H CPU: Intel i5 4670K RAM: Crucial Ballistix Sport 16GB GPU: ASUS Strix GTX 970
Ljudkort: Sound Blaster Zx SSD: Samsung 840 EVO 120GB, 250GB HDD: WD Green 4TB, Blue 6TB PSU: Corsair HX520W
Chassi: Fractal Design R4 Skärm: 2x Philips 278C4QHSN Telefon: LG V30+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av dencre:

Om det är som ett "tjut" kan det mycket väl vara en konding som är slut. Skruva upp baksidan och försök lokalisera ljudet. Var försiktig bara, stoppa inte örat för nära

Blir mer av ett svagt pip varje gång den flimrar till, men jag ska ta och kolla.

CPU: Intel i5 4590K | Moderkort: Gigabyte GA-Z97M-D3H | GFX: GTX 770 2GB TwinFrozr | RAM: ADATA 8GB (2x4GB) CL9 XPG INET EDITION | HDD: 1TB WD Blue | PSU: be quiet! Pure Power L8 630W| CPU-Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | Chassi: BitFenix Prodigy M |OS: Windows 8 Ultimate |_| CITERA FÖR SVAR!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Feb 2011

Känner mig värdelös, kommer inte på hur man öppnar skärmen

CPU: Intel i5 4590K | Moderkort: Gigabyte GA-Z97M-D3H | GFX: GTX 770 2GB TwinFrozr | RAM: ADATA 8GB (2x4GB) CL9 XPG INET EDITION | HDD: 1TB WD Blue | PSU: be quiet! Pure Power L8 630W| CPU-Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | Chassi: BitFenix Prodigy M |OS: Windows 8 Ultimate |_| CITERA FÖR SVAR!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mjölby
Registrerad
Maj 2009

Det sitter oftast nån skruv för ev. VESA-fäste, sen är det clips runtomkring hela skärmen. Använd ett plektrum eller nån liten tunn plastbit för att lossa dem. Om nåt av dem går sönder är det inte hela världen, bara det inte är allihopa!

Det tjutande ljudet kommer ifrån en spole eller transformator, ljudet kan man minska genom att lägga på ett icke-ledande lim för att säkra dem så att de inte vibrerar.

Att byta elektrolytkondensatorerna är faktiskt rätt lätt! Kolla runt i din bekantskapskrets efter någon med en ordentlig lödstation, så lär den personen veta vart man beställer de kondensatorer du behöver. OM inte detta är fallet, kolla vilka värden dina kondensatorer har, typ 2200uF 16V. Ju högre spänningstålighet, desto längre livslängd. Försök att hitta ersättningskondensatorer av bättre kvalité än de förra! Om du vill låta skärmen leva en närmast oändligt liv, byt till Nichicon eller Rubycon-kondensatorer

Citera för ytterligare info om det behövs!

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av zekkexavior:

Det sitter oftast nån skruv för ev. VESA-fäste, sen är det clips runtomkring hela skärmen. Använd ett plektrum eller nån liten tunn plastbit för att lossa dem. Om nåt av dem går sönder är det inte hela världen, bara det inte är allihopa!

Det tjutande ljudet kommer ifrån en spole eller transformator, ljudet kan man minska genom att lägga på ett icke-ledande lim för att säkra dem så att de inte vibrerar.

Att byta elektrolytkondensatorerna är faktiskt rätt lätt! Kolla runt i din bekantskapskrets efter någon med en ordentlig lödstation, så lär den personen veta vart man beställer de kondensatorer du behöver. OM inte detta är fallet, kolla vilka värden dina kondensatorer har, typ 2200uF 16V. Ju högre spänningstålighet, desto längre livslängd. Försök att hitta ersättningskondensatorer av bättre kvalité än de förra! Om du vill låta skärmen leva en närmast oändligt liv, byt till Nichicon eller Rubycon-kondensatorer

Citera för ytterligare info om det behövs!

Tack för infon!

Återkommer när jag kommit hem och har tagit en bättre titt.

CPU: Intel i5 4590K | Moderkort: Gigabyte GA-Z97M-D3H | GFX: GTX 770 2GB TwinFrozr | RAM: ADATA 8GB (2x4GB) CL9 XPG INET EDITION | HDD: 1TB WD Blue | PSU: be quiet! Pure Power L8 630W| CPU-Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | Chassi: BitFenix Prodigy M |OS: Windows 8 Ultimate |_| CITERA FÖR SVAR!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2007

Håll oss hemskt gärna uppdaterade. Har ett liknande problem med en skärm som tjuter nåt djävulskt så fort den går ner i viloläge eller när den är avstängd.

MOBO: Gigabyte GA-Z87X-UD3H CPU: Intel i5 4670K RAM: Crucial Ballistix Sport 16GB GPU: ASUS Strix GTX 970
Ljudkort: Sound Blaster Zx SSD: Samsung 840 EVO 120GB, 250GB HDD: WD Green 4TB, Blue 6TB PSU: Corsair HX520W
Chassi: Fractal Design R4 Skärm: 2x Philips 278C4QHSN Telefon: LG V30+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På snedden i Dirty South
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av zekkexavior:

Det sitter oftast nån skruv för ev. VESA-fäste, sen är det clips runtomkring hela skärmen. Använd ett plektrum eller nån liten tunn plastbit för att lossa dem. Om nåt av dem går sönder är det inte hela världen, bara det inte är allihopa!

Det tjutande ljudet kommer ifrån en spole eller transformator, ljudet kan man minska genom att lägga på ett icke-ledande lim för att säkra dem så att de inte vibrerar.

Att byta elektrolytkondensatorerna är faktiskt rätt lätt! Kolla runt i din bekantskapskrets efter någon med en ordentlig lödstation, så lär den personen veta vart man beställer de kondensatorer du behöver. OM inte detta är fallet, kolla vilka värden dina kondensatorer har, typ 2200uF 16V. Ju högre spänningstålighet, desto längre livslängd. Försök att hitta ersättningskondensatorer av bättre kvalité än de förra! Om du vill låta skärmen leva en närmast oändligt liv, byt till Nichicon eller Rubycon-kondensatorer

Citera för ytterligare info om det behövs!

Håller med i stort, men vill påstå att man inte ens behöver någon redig lödstation och att komponenterna finns på Elfa.
Själv fixade jag min Samsung 223BW med en ~20 år gammal lödkolv med halvtrasig spets och en vanlig tennsug, var 5 kondensatorer av 2 sorter som buktade. Symptomet var att den startade, visade bild någon sekund och sedan blev svart. Med tiden tog det fler och fler omstarter innan bilden blev konstant och till slut kom ingen bild alls. Det var backlightinvertern det var fel på, som det så ofta är.
Det svåraste var egentligen att öppna skärmen och komma ihåg vart alla kontakter satt, men det första löser man med VåldViljaVaselin och det sistnämnda med en vanlig mobilkamera.
Och det ska väl påpekas för den som inte hållt på så mycket med reparationer - ta MÅNGA bilder, gärna en för varje skruv, kontakt, knapp etc. om man inte vill sitta där med en näve skruvar som man inte vet vart de kom ifrån

Jag rear ut min själ, allt ska bort - Fractal Design Define R3 | Corsair H100i GTX & 2 x Noctua NF-F12 PWM | XFX DD R9 280 3GB| NETGEAR ReadyNAS RN204 2x8 + 2x6 TB RAID5 & Synology DS216se 3 TB JBOD & DS216j 2x8 TB RAID 0 | AOC E2460 + AOC E2476VWM6 | Razer Blackwidow Chroma V2 Green + Logitech G502 | ASUS FX502VM-DM265T/GL502-VMZ + 24 GB RAM + Samsung 960 EVO 500 GB + Hynix whatever SSD 256 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mjölby
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av ZaInT:

Håller med i stort, men vill påstå att man inte ens behöver någon redig lödstation och att komponenterna finns på Elfa.
Själv fixade jag min Samsung 223BW med en ~20 år gammal lödkolv med halvtrasig spets och en vanlig tennsug

Fördelen med en bra lödstation här är att såna som kanske inte lött förut inte kommer bränna bort pads'en ifrån kortet, så skulle TS göra reparationen själv skulle jag hellre rekommendera att köpa en station på typ Kjell för 200:- istället för att fimpa kortet i skärmen

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På snedden i Dirty South
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av zekkexavior:

Fördelen med en bra lödstation här är att såna som kanske inte lött förut inte kommer bränna bort pads'en ifrån kortet, så skulle TS göra reparationen själv skulle jag hellre rekommendera att köpa en station på typ Kjell för 200:- istället för att fimpa kortet i skärmen

Ja det har du absolut rätt i, jag förutsatte att TS hade grundläggande lödkunskaper men det är ju inte säkert.

Jag rear ut min själ, allt ska bort - Fractal Design Define R3 | Corsair H100i GTX & 2 x Noctua NF-F12 PWM | XFX DD R9 280 3GB| NETGEAR ReadyNAS RN204 2x8 + 2x6 TB RAID5 & Synology DS216se 3 TB JBOD & DS216j 2x8 TB RAID 0 | AOC E2460 + AOC E2476VWM6 | Razer Blackwidow Chroma V2 Green + Logitech G502 | ASUS FX502VM-DM265T/GL502-VMZ + 24 GB RAM + Samsung 960 EVO 500 GB + Hynix whatever SSD 256 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mjölby
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av ZaInT:

Ja det har du absolut rätt i, jag förutsatte att TS hade grundläggande lödkunskaper men det är ju inte säkert.

Alla har inte samma nördighet som en annan!

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Feb 2011

Skärmen var verkligen gjord så att man inte skall kunna öppna den utifrån, det var omöjligt att få loss platshöljet utan att skada något

Edit: För den som undrar så är skärmen numera obrukbar. Skärmen var en: packard bell viseo 230ws, dock så kom den endast upp i 1360x786. Något om 1080p handlade det aldrig om när jag testade skärmen.

Jo och förresten, alla kondensatorer såg hela och normala ut.

CPU: Intel i5 4590K | Moderkort: Gigabyte GA-Z97M-D3H | GFX: GTX 770 2GB TwinFrozr | RAM: ADATA 8GB (2x4GB) CL9 XPG INET EDITION | HDD: 1TB WD Blue | PSU: be quiet! Pure Power L8 630W| CPU-Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | Chassi: BitFenix Prodigy M |OS: Windows 8 Ultimate |_| CITERA FÖR SVAR!