[Arduino] Kontrollera två motorer via tangentbordet

Permalänk
Medlem

[Arduino] Kontrollera två motorer via tangentbordet

Har relativt nyligen kommit igång med Arduino och lyckats få lite LED-lampor att blinka samt en motor att snurra med hjälp av att skriva kod i Arduino IDE-programmet.

Jag har nu lyckats snöa in mig på att det vore sjukt coolt att kunna kontrollera två motorer via vanliga tangentbordstryckningar och på så sätt bygga en liten robot som kan åka runt på bordet (en till vänster hjul, en till höger hjul).

Då jag förstår att det måste till någon sorts programvara för detta har jag sökt runt efter något som kanske skulle kunna funka för ändamålet, samt guider eller liknande på hur man skulle kunna göra. Dock inte hittat något vettigt och bra förklarat. Har i princip ingen kunskap ang. java eller liknande så tror inte jag grejar att skriva programmet själv, möjligen med mycket hjälp.

Är det någon som har några tips på vart man skulle kunna leta info. kring detta? Om det spelar någon roll sitter jag med en motor I/O-shield från detta kit som jag har motorerna kopplade till: http://robotbits.co.uk/robot-kits/junkbot-kit/prod_97.html.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

söker efter "bluetooth arduino robot". Väldigt många stor styra via ps3 controllers

Permalänk
Medlem

Du kan göra det superenkelt i processing. Koppla upp den och skicka data över serieport. Låt arduinon tolka ett visst meddelande på serieanslutningen som en viss riktning för motorn. Samma sak går att göra över bluetooth såklart.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk

Tja!

Från det du skriver så framgår inte jättemycket detaljer, antar att du sitter på någon servo som du vill styra på något sätt via tangentbordet! Servo kan vara att föredra då de är enkla och det finns enkla bibliotek för att styra dessa (kolla Servo biblioteket som följer med ARduino IDE:n), har du exempelvis DC motorer kommer du förmodligen vilja köra med h-bryggor. För att styra dessa kan du göra på fera olika sätt, vill du göra det snabbt och enkelt kan du skicka saker seriellt via "Serial Monitorn" som finns i IDEn (förstoringsglaset) annars kan du använda Bluethoot där kan du kolla på "www.m.nu" där de säljer "Bluefruit EZ-Key" vilket kanska skulle vara enkelt för dig då de har tagit fram den för det du efterfrågar på ett ungefär, annars kan du kolla på Bluethoot med HC-05 som är ganska väl dokumenterad.
Du kan också använda dig av andra alternativ som Kortvågsradio, detta kan dock vara krångligt då det oftast finns mycket "brus/störningar" i närheten som kan ställa till det för den nya
BTW om du kör servos så se till att de är av typen continuous rotation annars kommer nog inte din robot så långt

Hoppas det jag skriver hjälper!