Microsoft Intellimouse Optical 1.1a shortleif ed.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Dec 2010

Microsoft Intellimouse Optical 1.1a shortleif ed.

Mitt i det lite större moddningsprojektet så traskade jag rakt in i ett nytt. Då jag har fullt upp med att sleeva kablar där så kände jag att det var dags för lite paus. Det projektet har också gett mig rejält blodad tand för att pilla runt med mina saker.

Anledningen till mitt nya projekt var att jag helt enkelt inte är nöjd med min Naga 2014, inte för att den är dålig. Men med det grepp jag (finger tip) har så blir musen ganska jobbig att spela FPS med. Den är gudomlig för det den är gjord för, MMOs. Men ger mig inte riktigt vad jag vill ha när jag kör CS, den är för tung att jobba med och sen är ju inte thumbgriden jätteanvändbar.

Men efter massa timmar av sökande efter den perfekta FPS-musen med 0 acceleration så hade jag nere det till ett fåtal möss: Razer Abyssus, Steelseries Kana v2 och MadCatz Rat R.3. Men så gick det upp ett ljus för mig, jag har ju en gammal Microsoft Intellimouse Optical 1.1A hemma. Tyvärr både dubbelklickar den och har lite dålig scroll (den funkar men åker lite sidledes utan anledning).

Men vad som bara skulle bli en spänning av fjädern och kanske fixa scrollen växte sig lite större. När man ändå är inne och spänner fjädrar kan man ju göra lite mer? Så det blev ett litet modprojekt.

Saker som ska göras:
Göra rent den [ X ]
Spänna fjädern i vänster musknapp [ X ]
Fixa glappet i scrollhjulet [ ]
Sleeva kablen [ ]
Måla den svart/orange/annan färg [ ]
Byta led [ ]
Fixa nya glidytor [ ]

Så har såg den iaf ut innan jag satte igång.

Och innuti:

När skalet väl åkt av blev jag sugen på att måla den svart, med spritpenna… men ångrade mig rätt så snabbt Jag kommer istället att måla om den på något annat sätt, sprejfärg kanske? Om någon har ett tips på hur man ska måla den så får ni gärna tipsa!

Smuts var det här! Den behövde plockats isär även om det inte var något fel på den. Switcharna är de små svarta lådorna på båda sidor om scrollhjulet. Det är micro switchar från Omron.

I bakre delen sitter en fastlödd 5mm LED, vitt skal men med en röd lampa. Frågan är hur mycket effekt det skulle ge att sätta dit. T.ex. en blå? Räcker det för att ge lite härligt lila ljus där bak tro? Eller kanske en gul som gör det orange… Den som lever får se

Då var det dags att spänna fjädern, så här ser switchen ut när locket och den vita ”knappen” är bort plockade. Själva knappen sitter inte fast, så se till att inte tappa bort den. Är typ 0,5x3x2,5 mm stor och vit. Den är dessutom jävligt pillig att få tillbaka.

Det är den här lilla jäveln som ska fixas till. Den runda lilla grejen agerar som fjäder i brytaren och det är den som slits och tappar i kraft efter tid. Den ska då böjas tillbaka. Ytterst lite räcker långt då vi jobbar med väldigt små saker här. Den är i princip viktlös

När man böjer fjädern gäller det att hålla resten av brytaren rak, annars blir det dels svårt att sätta tillbaka den men det kommer heller inte funka som det ska när du efter en timmas pillande väl fått den på plats, tro mig…

Detta hände i alla fall första kvällen, så det som egentligen var hela tanken från början är löst. Men nu står ännu mer på tur!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Dec 2010

Reserverad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Dec 2010

Om någon får dra till en gissning, vad är bästa metod för att måla musen? Köra på sprejfärg eller måla med typ modellfärg?

EDIT: För det väldigt jobbigt.... slipa, primer, färg, något som skyddar färgen från handsvett. Kanske ska satsa på vinyl bara. Kommer det att hålla?

EDIT #2: Kan man rent ut av köra med permanent märkpenna?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Dec 2010

Hade sleevat klart kabeln, efter att ha klippt av den och sedan lött ihop de små pyttekablarna igen. Men när jag väl pluggade i den så funkade det inte längre. Så jag får helt enkelt löda om. El-tejpen jag isolerat med verkade inte funka helt hundra då den i princip smält efter att jag satt heatshrink över hela skiten...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Dec 2010

SENSORKRASCH!?!

Sådär då, då har jag lött om skiten – två gånger t.o.m. Efter första gången så började allt funka: Alla 4 musknappar, scrollhjul och LEDs… men inte sensorn. Så jag lödde om varje kabel en efter en; men det är fortfarande inget liv i sensorn, den är helt död.

Om någon kan hjälpa mig med detta så vore jag oerhört tacksam. Jag hade varit OK med att i princip allt pajat så länge sensorn höll då det är just den jag vill åt med musen. Men det vill sig inte…

Kan den ha kortslutits? I så fall hur och finns det någon räddning?

Hela PCBn underifrån.

Inzoomat runt själva sensorn (sitter bakom den svarta plasten, direkt på processorn).

Här bände jag upp det lilla plåtskjulet som hanterar strömmen för sensorn (tror jag). Kan man byta den gula saken? Om det nu är ett motstånd eller kondensator det vet inte jag…

Alla förslag, gissningar och hjälp mottages med stor tacksamhet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011

Om du läser på kretskortet där din gula komponent sitter så det typ C10 eller R10 eller något liknande. Om det står R är det ett motstånd, står det C är det en kondensator, står det IC så är det en annan krets, t.ex en transistor eller annan digital krets. Står det D brukar det referera till en diod. Det är väl de vanligast. Men det finns fler.

Här finns en liten lista:
http://i.stack.imgur.com/uftV4.png

Main: Ncase M1, MSI Z170 mITX, Intel i7 6700, GTX 980 Ti, 16 GB 2400 Mhz, Samsung 850 Evo 500GB, Silverstone SFX 600watt
Portable: Microsoft Surface Pro 4, i7, 8 GB, 256 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Arazand:

Om du läser på kretskortet där din gula komponent sitter så det typ C10 eller R10 eller något liknande. Om det står R är det ett motstånd, står det C är det en kondensator, står det IC så är det en annan krets, t.ex en transistor eller annan digital krets. Står det D brukar det referera till en diod. Det är väl de vanligast. Men det finns fler.

Här finns en liten lista:
http://i.stack.imgur.com/uftV4.png

Tackar tackar!

Ska kolla på det så fort jag kommer hem, men när man väl hittat det så är det bara att hitta en likadan reservdel och byta den antar jag (tre ben har den för övrigt)?

Kommer vad det verkar annars får tag på en kompis gamla PCB från en intelliemouse 3.0 som jag annars kommer sätta i mitt 1.1 skal, så det blir intressant hur som helst

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Arazand:

Om du läser på kretskortet där din gula komponent sitter så det typ C10 eller R10 eller något liknande. Om det står R är det ett motstånd, står det C är det en kondensator, står det IC så är det en annan krets, t.ex en transistor eller annan digital krets. Står det D brukar det referera till en diod. Det är väl de vanligast. Men det finns fler.

Här finns en liten lista:
http://i.stack.imgur.com/uftV4.png

Det står C6 på undersidan av PCBn där den sitter. Dock sitter det även en liten svart "plastlåda" mellan de tre piggarna. Går det ens att ta bort och byta kondensatorn då?

Och på den lilla svarta lådan står det J225L

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av shortleif:

Det står C6 på undersidan av PCBn där den sitter. Dock sitter det även en liten svart "plastlåda" mellan de tre piggarna. Går det ens att ta bort och byta kondensatorn då?

Om du kan hitta hur många volt och mH komponenten har och om du kan köpa en likvärdig ifrån elfa eller electrokit, then go for it.

Main: Ncase M1, MSI Z170 mITX, Intel i7 6700, GTX 980 Ti, 16 GB 2400 Mhz, Samsung 850 Evo 500GB, Silverstone SFX 600watt
Portable: Microsoft Surface Pro 4, i7, 8 GB, 256 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Arazand:

Om du kan hitta hur många volt och mH komponenten har och om du kan köpa en likvärdig ifrån elfa eller electrokit, then go for it.

Avslöjar detta något?

Och på den lilla svarta lådan står det J225L

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av shortleif:

Avslöjar detta något?

Och på den lilla svarta lådan står det J225L

Tyvärr inte, oftast kan man ta artikelnumret (J225L) och googla det tillsammans med sökord som t.ex capacitor eller component. Men jag hittar tyvärr inget som verkar relevant. Då måste man ta reda på tillverkaren av komponenten också.

Main: Ncase M1, MSI Z170 mITX, Intel i7 6700, GTX 980 Ti, 16 GB 2400 Mhz, Samsung 850 Evo 500GB, Silverstone SFX 600watt
Portable: Microsoft Surface Pro 4, i7, 8 GB, 256 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Arazand:

Tyvärr inte, oftast kan man ta artikelnumret (J225L) och googla det tillsammans med sökord som t.ex capacitor eller component. Men jag hittar tyvärr inget som verkar relevant. Då måste man ta reda på tillverkaren av komponenten också.

För på det gula står det typ T6.00<i> eller liknande, men det hjälper antagligen inte heller då.

Hmm... hmm... Hade helst velat lösa problemet själv, eller iaf försöka. Men det verkar lite väl krångligt just nu.

Tack för all hjälp så här långt iaf

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av shortleif:

För på det gula står det typ T6.00<i> eller liknande, men det hjälper antagligen inte heller då.

Hmm... hmm... Hade helst velat lösa problemet själv, eller iaf försöka. Men det verkar lite väl krångligt just nu.

Tack för all hjälp så här långt iaf

Ingen orsak. Du kan ju mäta komponenten genom att ta fram en multimeter också. Eller prova skicka ett mail med en bild samt all text som står på komponenten och kolla om Electrokit.se kan identifiera den.

Main: Ncase M1, MSI Z170 mITX, Intel i7 6700, GTX 980 Ti, 16 GB 2400 Mhz, Samsung 850 Evo 500GB, Silverstone SFX 600watt
Portable: Microsoft Surface Pro 4, i7, 8 GB, 256 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Arazand:

Ingen orsak. Du kan ju mäta komponenten genom att ta fram en multimeter också. Eller prova skicka ett mail med en bild samt all text som står på komponenten och kolla om Electrokit.se kan identifiera den.

Äger ingen multimeter, så provar nog att fota lite bättre och maila electrokit. Tack för tipset!