Permalänk

Säkert att överklocka?

Hej! Har nu fixat problemet på min h80i! Temperaturena ligger på ca 27-36 grader i idle, är det normala temps? Iallafall så tänkte jag överklocka för första gången, Har ett i5 4670k och ett MSI z87-gd65. Någon som har bra erfarenhet som kanske skulle vilja ge mig lite tips på hur högt jag ska klocka osv eller almänna tips?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Det finns gott om läsning här på forumet. Återkom om frågor uppstår.

Det är inget fel med tempen.

Permalänk
99:e percentilen

Strunta i idletemp. Loadtemp är det som är relevant.

Enkel grundklockning som din CPU bör klara utan problem: Slå av Turbo och eventuella energisparlägen. Smäck upp multipeln till 4,2. Rör inte spänningen. Om det blir instabilt, sänk multipeln. Du kan annars prova att höja den tills datorn blir instabil. Låt inte loadtemp gå över 75 °C.

Använd dessa program:

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Idle temp är irrelevant, det är när du stressar CPUn som temperaturen går upp och blir hög. Livslängden på elektronik är proptionelig mot temperaturen över tid. Beroende på CPU, så är "ok" temperatur ca 70 till 80 grader

Visa signatur