Vad väger mest? [Två kandidatexamina inom relaterade ämnen eller kandidat+master? — mod]

Permalänk
Medlem

Vad väger mest? [Två kandidatexamina inom relaterade ämnen eller kandidat+master? — mod]

Hej,

Håller på att ta kandidatexamen inom data och har funderat på vad jag ska göra efter examen. Det står mellan att ta ännu en kandidatexamen i ett annat datarelaterat ämne eller att ta en master. Vad tror ni väger tyngst?

Tydligare rubrik. Se §3.1 i reglerna.
Permalänk
Medlem

Jag tror det helt och hållet beror på i vilket sammanhang och vad för jobb det är du ska söka senare.

Permalänk
Medlem

Räkna påt.

För att masterexamen rent ekonomiskt sett ska löna sig så måste löneskillnaden därav under ditt arbetsliv vara större än en årslön.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag tror det helt och hållet beror på i vilket sammanhang och vad för jobb det är du ska söka senare.

Just så. Om man är ute efter en junior instegsposition i ett yrke där det råder arbetskraftsbrist duger en kandidatexamen bra. Om man vill ha en mer kvalificerad tjänst eller har ett yrke där det råder arbetskraftsöverskott kommer man längre med en masterexamen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av suit:

Vad tror ni väger tyngst?

Skillnaden mellan kandidat och master har väl de flesta koll på, men frågan är hur de placerar in dubbel kandidat på skalan; kanske konstaterar de bara att du har kandidatexamen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Skillnaden mellan kandidat och master har väl de flesta koll på, men frågan är hur de placerar in dubbel kandidat på skalan; kanske konstaterar de bara att du har kandidatexamen...

Ungefär så, ja. Man fokuserar på den mest relevanta kandidatexamen och konstaterar att detta alltså är utbildningsnivån, och sedan kan man sätta ett plus i kanten för att personen har ytterligare bredd inom ett relaterat område.

Till saken hör ju också att man tekniskt sett kan plocka ut två kandidatexamina på samma högskolepoäng, om man har rätt kurskombinationer. En dubbelexamen säger därför i sig inte särdeles mycket.

Permalänk
Medlem

Ska du ha en till kandidat så ta den i företagsekonomi, annars gå på master. Två kandidater i närliggande ämnen känns tämligen meningslöst.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Ska du ha en till kandidat så ta den i företagsekonomi, annars gå på master. Två kandidater i närliggande ämnen känns tämligen meningslöst.

Inte om programmen delar många liknande kurser och man kan tillgodoräkna de på båda utbildningarna, vilket i sin tur leder till minskad studietid.

Men, generellt sätt, tror jag det är bättre med en master än med två kandidatexamen. Det bästa dock, det vore en master och en kandidat ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Inte om programmen delar många liknande kurser och man kan tillgodoräkna de på båda utbildningarna, vilket i sin tur leder till minskad studietid.

Men, generellt sätt, tror jag det är bättre med en master än med två kandidatexamen. Det bästa dock, det vore en master och en kandidat ;).

Jo, men även om du kan tillgodoräkna kurser så kommer det att stå två stycken kandidater på ditt CV och vilken arbetsgivare som helst kommer att se att det är mer eller mindre samma-samma.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Två utskrivna utbildningsbevis väger såklart mer än ett utbildningsbevis om inte det sistnämnda utbildningsbeviset har dubbelt så många sidor.

Angående titlar så är de lägre akademiska titlarna (d.v.s allt under doktorstitel) inget som folk nämner idag mer än när de söker sitt första jobb, det som istället är intressant är vad de kan. Min upplevelse av arbetsmarknaden idag är att anställda är mer slit och släng produkter och det viktigaste är vad de kan leverera just nu.
Så man bör vara så bra som möjligt för det jobb som man söker och det är detta som är det avgörande om man får jobbet eller ej.
Sedan är såklart aldrig ekonomi fel. Bara det att jag tror att det finns en stor risk att en person som först läser till t.ex. civildata och sedan en lika lång ekonomiutbildning, har kommit efter så mycket i datatekniken så att vederbörande ej längre platsar för samma tjänster. Däremot finns det andra tjänster som projektledare etc.

I TS fall skulle jag absolut fortsätta, att läsa om är lite som att förr stanna kvar i gymnasiet och läsa om kurser där.
I dag efter bolognaprocessen så finns det vad jag har förstått mängder av utbildningar som man kan hoppa på, så TS behöver ej fortsätta i dataområdet.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Jo, men även om du kan tillgodoräkna kurser så kommer det att stå två stycken kandidater på ditt CV och vilken arbetsgivare som helst kommer att se att det är mer eller mindre samma-samma.

Beror mycket på utbildningarna om de skiljer sig mycket i användningsområdet. Data området i sig är väldigt brett och de kurserna jag talar om är baskurserna vilket han skulle förmodligen slippa göra på sin andra kandidat.

Permalänk