Asus Zenbook UX32LN-R4032H 13,3

Permalänk
Medlem

Det finns så många olika asus-modeller tycker jag. Har de ingen zenbook utan dedikerat grafikkort? Den nya som kommer, UX303 verkar dock intressant. Hur är chassit, hört att det är olika chassi på zenbooksen? Eller borde man köpa deras Infinity serie?

Permalänk
Medlem
Skrivet av daizoe:

Har datorn 802.11ac? Samt någon som har koll om dom fixat det kända fläkt-problemet sen den tidigare modellen med samma chassi?

Nej, tyvärr ingen AC. Det sitter i ett vanligt qualcomm atheros ar946x.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Skrivet av tgs:

På min så trycker man in kontakten tills den "klickar i". Skulle inte säga att man trycker hårt men en viss kraft behövs. När den är i så ser jag ungefär en halv millimeter metall. Prova att trycka till och se om den klickar fast. När kontakten på min väl sitter i så måste man klicka ur den på samma sätt så den lossnar inte i första taget.

Inget "klick" här och känns inte som om det finns någon fjädring eller liknande.

Permalänk
Medlem

Ni som köpt denna för 8900, var det något special erbjudande förut eller går den ner i pris då och då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av daizoe:

Ni som köpt denna för 8900, var det något special erbjudande förut eller går den ner i pris då och då?

Köpte ingen själv men va och tittade på den. Specialpris på Netonnet med Office 365 paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daizoe:

Ni som köpt denna för 8900, var det något special erbjudande förut eller går den ner i pris då och då?

Initialt så verkade inte butiker veta om de skulle ta 9k eller 10k, och priset hoppade upp och ner under några dagar - nu verkar det dock som priset etablerat sig på 10k

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem

När jag tittar på denna jämförelse mellan två olika varianter känns det ju nästan som den billigare verkar helt OK, Den har ju t.o.m AC-wireless. Är ju bara byta ut SSDn samt köpa mer minne (om det går). Är det stor skillnad på CPUerna?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2556551,2593079

Permalänk
Medlem

Fel Displaytyp

Jag funderar på att köpa en Asus Zenbook UX32LN men vill ha en med IPS skärm.
Kollar på UX32LN-R4058H , som har bra pris. Enligt prisjakt så ska den ha TN, vilket skumt eftersom UX32LN generellt ska ha IPS enligt ASUS hemsida.
Jag ringde och kollade med ASUS och dom bekräftar att den har IPS och att det står fel på prisjakt.
Som info om det är någon mer som undrar.

Permalänk
Medlem

Är också intresserad av just 4058H då denna även har AC-wifi. Medans den populära 4032 saknar det. Velar dock lite om man överlever på 6gig ram och den sämre i5 CPUn.

Permalänk

Hej,
Jag köpte 4032 för 8490 tror jag på cdon.com.
Jag såg inte 4058'n när jag letade och som vanligt gick det lite fort
Jag tror inte att en I7 är något att satsa på för vanligt bruk, det är nog mer för multitaskande servers är min gissning.

Två funderingar kring hårddisken.
Kan man "installera om " hela datorn för att å bort alla förinstallerade program eller är det bara att plocka bort ett efter ett?
Kan jag ladda hem en windows 8.1 och använda nuvarande nyckel eller måste jag köpa nu 8.1?

Alternativ två (som känns mer realistiskt) är att köpa ny HDD och spara den gamla som orginal reservdel om ifall att...

Är det någon som har förslag på HDD?
Kan tänka mig en hybrid, helst om det går att styra så att den roterande delen bara kickar in när det behövs som för film eller databaser eller annan media.
Helst vill jag ha en C: SSD och en D: med klassis HDD för filmer och nakske stora spel.
Funkar det?
Tips på disk?
Samma fråga om windows 8.1 och licens för detta alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbo_500:

Hej,
Jag tror inte att en I7 är något att satsa på för vanligt bruk, det är nog mer för multitaskande servers är min gissning.

Nja, skillnaden mellan i5 och i7 för ultrabooks är betydligt mindre än i desktopvarianter. Bägge har dubbla kärnor och turbolägen, det är mest en fråga om cache och frekvens. Men för de flesta duger en i5 bra.

Skrivet av turbo_500:

Kan man "installera om " hela datorn för att å bort alla förinstallerade program eller är det bara att plocka bort ett efter ett?
Kan jag ladda hem en windows 8.1 och använda nuvarande nyckel eller måste jag köpa nu 8.1?

Ja. Se denna guide om ren installation på UX32LN från en mycket hjälpsam användare:
http://forum.notebookreview.com/asus/747849-asus-zenbook-ux32...

Skrivet av turbo_500:

Är det någon som har förslag på HDD?
Kan tänka mig en hybrid, helst om det går att styra så att den roterande delen bara kickar in när det behövs som för film eller databaser eller annan media. Funkar det?

Nej. UX32LN tar bara diskar med max 7mm höjd och vad jag vet så finns bara "riktiga" HDD + SSD-kombos, som WD Black, med 9,5mm höjd. Köp en så stor SSD du har råd med i stället.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Denna verkar intressant. Vad är den stora skillnaden mellan denna och kommande UX303? (UX303 verkar ha touch?)

Kände på en UX301LA som jag antar är extremt mer "premium"? Tyvärr har den så dålig grafikkort att jag inte ens vill titta på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maltemus:

Denna verkar intressant. Vad är den stora skillnaden mellan denna och kommande UX303? (UX303 verkar ha touch?)

Kände på en UX301LA som jag antar är extremt mer "premium"? Tyvärr har den så dålig grafikkort att jag inte ens vill titta på den.

UX303 kommer förmodligen även att säljas i en modell med samma FHD, matta icke-touch panel som UX32LN har. UX303 har, enligt rapporter på t ex Ultrabookreview, en något bättre konstruktion på kroppen och ev plats för både half size mSATA-ssd och en 2.5"-enhet. UX303 är som en kombination av UX32LN och UX302LG.

301LA har ju en snabbare CPU men passar främst kontorsarbete som inte kräver separat GPU, den är annars det närmaste du kommer en Macbook Pro 13" på Windows-sidan i dagsläget.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Avstängd

Vad är skillnaden mellan denna som 4032H och denna http://www.prisjakt.nu/product.php?p=2593079 4058H

Förutom processorn?

Samt hur mycket minne har man kvar efter Windows 8 tar sin del? På 128gb SSD då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Hej alla!

Har nu haft min UX32LN cirka en månad. Har ett störande problem som jag tänkte kolla om det bara är jag som har eller
om andra också märkt av det.

Det är nämligen så att jag tycker inte mina tangenter alltid är så responsiva. Jag måste trycka till ordentligt och "mitt" på de tangenterna för det ska bli något, och även ibland tycker jag det inte registreras trots jag klickar mitt i. På min gamla laptop var det trycka lite och inte så noga var på tangenten, det blev ändå en bokstav. Tycker det är betydligt jobbigare att skriva på denna. Är det bara jag som inte "lärt" mig hur man ska göra eller upplever andra liknande?

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gårdemyr:

Hej alla!

Har nu haft min UX32LN cirka en månad. Har ett störande problem som jag tänkte kolla om det bara är jag som har eller
om andra också märkt av det.

Det är nämligen så att jag tycker inte mina tangenter alltid är så responsiva. Jag måste trycka till ordentligt och "mitt" på de tangenterna för det ska bli något, och även ibland tycker jag det inte registreras trots jag klickar mitt i. På min gamla laptop var det trycka lite och inte så noga var på tangenten, det blev ändå en bokstav. Tycker det är betydligt jobbigare att skriva på denna. Är det bara jag som inte "lärt" mig hur man ska göra eller upplever andra liknande?

Tack på förhand!

Tänkte svara generellt då jag haft samma problem på en helt annan dator, en Acer 5755G nämligen. Så det kan bero på dåligt gjorda exemplar eller så handlar det om att man prioriterat andra saker på datorn... kanske meningslöst inlägg men ville ändå säga hur jag upplevt denna, men den här har blivit mycket bättre med tiden! Antingen har jag lärt mig eller så "mjuknar" den och funkar bättre!

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gårdemyr:

Hej alla!

Har nu haft min UX32LN cirka en månad. Har ett störande problem som jag tänkte kolla om det bara är jag som har eller
om andra också märkt av det.

Det är nämligen så att jag tycker inte mina tangenter alltid är så responsiva. Jag måste trycka till ordentligt och "mitt" på de tangenterna för det ska bli något, och även ibland tycker jag det inte registreras trots jag klickar mitt i. På min gamla laptop var det trycka lite och inte så noga var på tangenten, det blev ändå en bokstav. Tycker det är betydligt jobbigare att skriva på denna. Är det bara jag som inte "lärt" mig hur man ska göra eller upplever andra liknande?

Tack på förhand!

Hej!

Har en UX32LN fast med i5 processor som jag hämta ut för några dagar sen och upplever inga sådana problem. Tycker tangentbordet är mycket skönare att skriva på än t.ex macbooks imo

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Hej!

Har en UX32LN fast med i5 processor som jag hämta ut för några dagar sen och upplever inga sådana problem. Tycker tangentbordet är mycket skönare att skriva på än t.ex macbooks imo

Ok, låter ju inte så bra för min del då. Får testa ett tag till och se om det blir bättre. Annars får jag väl lämna in den.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av gårdemyr:

Hej alla!

Har nu haft min UX32LN cirka en månad. Har ett störande problem som jag tänkte kolla om det bara är jag som har eller
om andra också märkt av det.

Det är nämligen så att jag tycker inte mina tangenter alltid är så responsiva. Jag måste trycka till ordentligt och "mitt" på de tangenterna för det ska bli något, och även ibland tycker jag det inte registreras trots jag klickar mitt i. På min gamla laptop var det trycka lite och inte så noga var på tangenten, det blev ändå en bokstav. Tycker det är betydligt jobbigare att skriva på denna. Är det bara jag som inte "lärt" mig hur man ska göra eller upplever andra liknande?

Tack på förhand!

Är det generellt ellet i något speciellt program? Jag har problem att skriva i adressbaren i chrome efter att chrome varit igång ett tag, det blir grymt segt och jag har fortfarande inte listat ut varför....

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk

Asus Zenbook X32LN-R4058H var perfekt för mig. Full HD skärm, 6gb Ram, i5 processor och 128gb SSD som skulle bytas ut. Tyvärr tog komplett bort den ur sitt sortiment. Den kostade 8k, nu finns enbart i7 varianten som kostar 10k. Fan!

Ingen som vet när typ UX303 släpps eller ifall i5 varianten av ux32ln kommer ut någon annanstans? Tror mediamarkt hade den för 9k, vilket är lite väl saftigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maisler:

Ingen av dem är LN, jag skulle personligen aldrig köpa en dator idag med 1366x768 för de pengarna - min "gamla" Asus 13" med samma upplösning känns grymt gammal jämfört med min Zenbook LN med full-hd skärm.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Ingen av dem är LN, jag skulle personligen aldrig köpa en dator idag med 1366x768 för de pengarna - min "gamla" Asus 13" med samma upplösning känns grymt gammal jämfört med min Zenbook LN med full-hd skärm.

Vad menas med LN? Vad är skillnaden från LA? Ska man ha full hd idag på zenbooken får man betala ganska saftigt tycker jag

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maisler:

Det finns så många olika asus-modeller tycker jag. Har de ingen zenbook utan dedikerat grafikkort? Den nya som kommer, UX303 verkar dock intressant. Hur är chassit, hört att det är olika chassi på zenbooksen? Eller borde man köpa deras Infinity serie?

Om du söker på UX32LA eller UX303LA så är det samma modell fast utan dedikerat grafikkort

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maisler:

Vad menas med LN? Vad är skillnaden från LA? Ska man ha full hd idag på zenbooken får man betala ganska saftigt tycker jag

LN= intel Haswell+nVidia
LA= intel Haswell+intel UMA

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maisler:

Vad menas med LN? Vad är skillnaden från LA? Ska man ha full hd idag på zenbooken får man betala ganska saftigt tycker jag

vill man komma undan billigare finns AMD alternativet U38N-C4014H som är en Zenbook med FullHD.
Annars är det UX32LN och UX302LA med FullHD i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Har sett att det dykt upp en "ny" modell: Asus Zenbook UX32LN-R4086H
Är det ngn mer skillnad än processorn om man jämnför med Asus Zenbook UX32LN-R4032H ?

Kommer det ngn ny zenbook inom den närmsta framtiden utan touch?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Är det generellt ellet i något speciellt program? Jag har problem att skriva i adressbaren i chrome efter att chrome varit igång ett tag, det blir grymt segt och jag har fortfarande inte listat ut varför....

Körde Chrome innan och upplevde precis samma sak som du. Men har även problem på FB, Firefox, här osv. Är precis som ibland att datorn laddar något och då registreras inte bokstaven jag tryckte på. Blir som ett sorts "lagg".

Händer det bara när du kört Chrome ett tag?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xilli:

Har sett att det dykt upp en "ny" modell: Asus Zenbook UX32LN-R4086H
Är det ngn mer skillnad än processorn om man jämnför med Asus Zenbook UX32LN-R4032H ?

Kommer det ngn ny zenbook inom den närmsta framtiden utan touch?

Endast processor refresh som skiljer, annars samma

Permalänk
Medlem

Jag ska börja läsa industriell ekonomi till hösten och behöver köpa en dator. Funderar på UX32LN men överväger även en Macbook pro retina 13,3 tum med dessa specifikationer:

2,4 GHz Dual-Core Intel Core i5
Turbo Boost upp till 2,9 GHz
4 GB 1600 MHz minne
128 GB SSD

Zenbooken kostar runt 10 000 kr, Macbooken ca 10 700 kr (med studentrabatt) på Applestore.

Några tankar? Är det vilket som? Jag spelar inte och vill ha en smidig, stabil och krångelfri dator som håller länge.