Permalänk
Medlem

Ändra namn på min mailadress?

Tjena, är trött på namnet på mitt mail, jag undrar om jag bara kan typ byta namn utan att något händer? Man kan ju ändra alias, men vet inte hur det blir då. T.ex om någon skickar ett mail till mitt gamla och jag precis har bytt, då borde mailet komma till en och samma right? För jag har ju reggat det gamla på massa spel, facebook etc. Om någon kunde klargöra detta skulle vara fett!

Mvh Samuel

Permalänk
Rekordmedlem

Varje mailadress är unik såvida du inte har en egen domän för då kan du konfigurera din egen server att man kan skriva vad som helst till vänster om @ Men har du inte det så får du i så fall vidarebefordra mellan olika adresser om mailen ska komma till din nya adress, men tänk på att många gratiswebbtjänster stängs av vid inaktivitet och då dör ju adressen helt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varje mailadress är unik såvida du inte har en egen domän för då kan du konfigurera din egen server att man kan skriva vad som helst till vänster om @ Men har du inte det så får du i så fall vidarebefordra mellan olika adresser om mailen ska komma till din nya adress, men tänk på att många gratiswebbtjänster stängs av vid inaktivitet och då dör ju adressen helt.

Men på hotmail kan man ju ändra alias. Sen kan man sätta det nya aliaset som primärt. Borde inte då det nya aliaset "ta över" det gamla, och jag borde ju då kunna använda det nya på sidor där jag t.ex loggar in med hotmailet, samt ta emot mail på det nya?

Permalänk

Förstår inte vart du vill komma. Om du byter namn så kommer du fortfarande att behöva upplysa alla om att du har bytt namn. Skaffa en ny?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av samuelwa:

Men på hotmail kan man ju ändra alias. Sen kan man sätta det nya aliaset som primärt. Borde inte då det nya aliaset "ta över" det gamla, och jag borde ju då kunna använda det nya på sidor där jag t.ex loggar in med hotmailet, samt ta emot mail på det nya?

Det du kallar alias är ju en annan adress och den som skickar mail måste ju veta om din nya adress oavsett hur du LÄSER dina mail, jag har flera mailadresser, både privata och till föreningar som jag använder via Thunderbird men de som skickar mailen måst ju skicka till den adress de kan även om jag kan läsa mail till flera olika adresser i samma klient, jag har ett par domäner och skulle jag skapa nya mailkonto så vet ju ingen om dem innan jag meddelat dem även om jag kan läsa dem på samma ställe.

Reggar du dig med a@b.se så skickas mailen till a@b.se även om du sedan skapar c@d.se
Det finns inget som på nått magiskt sätt uppdaterar i sändarens adresslista så att du byter adress.
Hoppas du förstår hur jag menar, sändaren måste kort sagt veta vart de ska skicka mailen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.