Köpte en falsk Galaxy Note 3 på blocket, vad ska jag göra?

Permalänk

Köpte en falsk Galaxy Note 3 på blocket, vad ska jag göra?

Hej!
Som rubriken låter köpte jag en Galaxy Note 3 på blocket för 3200kr och var jätte nöjd, hade självklart ingen aning om att den var falsk.
Efter några timmar senare började jag märka lite skumma saker på mobilen och blev misstänksam.
Jag sökte: FAKE vs. REAL Samsung Galaxy Note 3 på youtube och fick fram flera liknade videoklipp som denna:
https://www.youtube.com/watch?v=ZogKHzmfweQ

efter att ha sett videon och installerat samma app på mobilen blev jag 100% säker på att den är falsk.
Nu är det så att blocketannonsen är borttagen, jag har mobilnumret till killen jag köpte telefonen av men han svarar inte, söker jag på han telefonnummer på eniro hittas inget, jag kommer inte ihåg vad han hette (ett utländskt namn) det jag vet är var han bor.

Han hade själv fått den i present sa han(inget kvitto), så jag vet inte om han ens visste att den va falsk (annars hade han väl förmodligen inte bjudit hem mig) men varför svarar han då inte när jag ringer han?! och eftersom telefonnumret inte hittas på eniro betyder det att det antagligen va ett kontantkort (sånt man köper för 100kr) det är ju inte bundet till någon, vilket oxå är lite konstigt då vem idag har ett kontant kort i en smartphone(han hade en iphone)

Det känns skumt alltihopa, vad tycker ni jag ska göra, som sagt det ända jag vet är var han bor och och telefonnumret. Ska jag åka dit och försöka prata med han, och vad om han inte öppnar eller vill ta tillbaka telefonen?
Kan man polisanmäla utan att veta namnet på personen, för polisen borde ju ha koll om man vet adressen.
Skullle vara mycket tacksam om ni hjälpte mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxim.chr:

vilket oxå är lite konstigt då vem idag har ett kontant kort i en smartphone(han hade en iphone)

Vill bara säga att jag känner flertal personer som har de, så det är inget konstigt.

Permalänk

jag vet inte, antingen är det ett kontantkort eller så har också blocket en möjlighet som heter "Anonymt nummer" vilket gör att dom visar ett anonymt telefonnummer i annonsen som vidarekopplas till det vanliga numret.

Permalänk

Åk hem till han och säg att telefonen han har sålt är fake, och att du gör en polisanmälan för bedrägeri om han inte gör återköp direkt.
Försök att ta med mikrofon och spela in ert samtal, ifall du får ett erkännande eller blir hotad, så är det också bra att visa upp på stationen.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Om du tar ett hembesök hos grabben så får du gärna ta reda på vart han köpt den.. En sån vill jag ha.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Du vet adressen, du vet antagligen vilket hus eller lägenhet det är om du varit där och hämtat varan. Hade du ingen mailkontakt? SMS? Enklast hade varit om du hade personnumret, men det går att kolla upp adress på Eniro och få lista på vilka som bor där, alla personuppgifter på söktjänsterna är inte så uppdaterade så får du ut ett namn så kolla med de andra tjänsterna. Det finns också mindre skygga tjänster som har alla uppgifter online. Personuppgifter är offentliga så får du ett namn kan du kolla upp honom på skatteverket. Inkl inkomstuppgifter och sådant. Du kan se vem han är gift med t.ex. om du begär ut det.

Kan du inte minnas vad han heter kan du fortfarande polisanmäla det hela. Det går självklart fint, men tänk då på att det inte är säkert att de ens kommer titta på anmälan innan de lägger ner den. Anmäl också till blocket här, och tänk på att de bistår polisen så är det större ärenden finns en chans att de gör något åt det hela och har uppgifter som krävs för att spåra om polisen frågar.

Om du inte kommer överens med personen om pengarna tillbaka är det ganska kört däremot. Nog för att det kommer vara svårt att ta kontakt, men försök från annat telefonnummer eller om du ser en annan annons från honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Åk hem till han och säg att telefonen han har sålt är fake, och att du gör en polisanmälan för bedrägeri om han inte gör återköp direkt.
Försök att ta med mikrofon och spela in ert samtal, ifall du får ett erkännande eller blir hotad, så är det också bra att visa upp på stationen.

Jag håller med om detta. Försök att få lämna tillbaka telefonen och få pengarna tillbaka. Om han vägrar så polisanmäl honom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag håller med om detta. Försök att få lämna tillbaka telefonen och få pengarna tillbaka. Om han vägrar så polisanmäl honom.

Skickades från m.sweclockers.com

Återköp sen polisanmäl i vilket fall som helst...

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Återköp sen polisanmäl i vilket fall som helst...

Sant! Det kan däremot vara lättare att få tillbaka pengarna om han säger: "Ge tillbaka pengarna annars går jag till polisen och anmäler dig."

Permalänk

Men kommer polisanmälan verkligen komma någon vart?
Jag menar bryr sig polisen om sånt, och vad kan det leda till?

Permalänk
Medlem

Även om de dömer i fallet så får du inte dina pengar tillbaka, du är skyldig att kunna lagen så det är bara att tillgodogöra sig den. Straffet är böter eller fängelse för bedrägeri. Tar du* in varor i Sverige så kan också tullen agera och ta varorna, Samsung kan i det här fallet också åtala dig* för varumärkesintrång. * Brottslingen. Allt det betyder fortfarande att du har förlorat dina pengar. Om du inte driver rättsärende själv.

Att hota med massor okunnighet med en polis som lägger ner majoriteten av fallen är helt löjligt, det kommer bara garantera att brottslingen inte bryr sig om att lösa ärendet. Enda möjligheten att få tillbaka pengarna är att komma överens med säljaren om du inte ska gå via domstol, men det enda det betyder för säljaren är ju att ditt ärende är löst och om det är någon polisen fått upp i många utredningar och vill agera emot så kan de fortfarande göra det eftersom det inte lär vara enda saken han gjort. Också Samsung kan agera och föra ärendet om varumärkesintrång med stora skadeståndsbelopp.

Du har inte rättsligt gjort något fel i att köpa en vara i god tro, men nu får du heller inte göra dig av med varan genom försäljning. Du kan lösa penningstvisten i domstol själv om du går till tingsrätten, men det finns oftast inga pengar för Kronofogden att utmäta hos sådana individer. Ju mer du kan ta reda om personen desto bättre hur som helst! Det är hur som helst klart att en person som är ute efter att lura folk ska polisanmälas, anmälas till tullen och anmälas hos blocket. Så småning om får några av dessa sitta inlåst ett tag. Det är en ganska liten summa för att driva ärendet i rätten, men det går om man vill. Du kan lämna in ansökan utan advokat och du behöver bara betala 450kr, men det är ingen garanti för att få tillbaka några pengar eller för att de ska döma motparten.

Permalänk

Jag ska nog försöka fixa det Petterk sa "Du kan lösa penningstvisten i domstol själv om du går till tingsrätten" jag har nu hittat hans fulla namn och även förälderns namn/telefon.

Jag ska hålla tråden uppdaterad om hur det går.

Permalänk
Medlem

Kontakta individen först, om han är ung informera föräldrarna. Enklast att få tillbaka några pengar medans det fortfarande finns några. Vill familjen hjälpa till är det bara bra, finns andra sätt att få in lite stålar än att lura folk.

Permalänk
Skrivet av Hjemrdeil:

Om du tar ett hembesök hos grabben så får du gärna ta reda på vart han köpt den.. En sån vill jag ha.

Här kan du köpa en sån:

http://www.aliexpress.com/store/product/Original-S-pen-8GB-Ro...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxim.chr:

Men kommer polisanmälan verkligen komma någon vart?
Jag menar bryr sig polisen om sånt, och vad kan det leda till?

Har du säljarens uppgifter borde de bry sig, det är om de inte har något att gå på som de lägger ner anmälan. Sen kan det såklart vara så att värdet är för lågt för att de ska prioritera ärendet, men det vet du ju först efter att du kontaktat polisen.

Permalänk
Medlem

Att sälja falska varumärkes skyddade saker är ett brott som dom allt mer börjar lägga ner tid på.

Permalänk
Medlem

Det vill du inte göra, en telefon av den kvalitén är inte värd så mycket pengar.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd vårstädad*

Diskutera och försök gärna att hjälpa TS men jag vill inte se någon antydan till uppmaningar till handlingar som bryter mot svensk lagstiftning.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det vill du inte göra, en telefon av den kvalitén är inte värd så mycket pengar.

Exakt och det är en sån han sålde till mig för 3200kr...

Permalänk
Inaktiv

Jag tror själv att han inte visste att den var fake, Annars hade han nog inte bjudit hem dig.

Dra ett sms till han att du anmäler om han inte köper tillbaka den då den är fake.
Du har ju adressen så polisen kan åka direkt till han.

Permalänk

Personen har nu blivit polisanmäld, och jag väntar på vad dom kommer fram till.