Kostnad för paket som returneras

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jun 2003

Kostnad för paket som returneras

En vän väntar på ett paket från sin familj från utlandet (Asien) som inte kommit fram på en månad.
Tydligen hade min väns mamma trackingnummer men min vän fick det inte förrän idag dumt nog. Vi ringde Posten logistik och fick veta att paketet kom fram och avi har sändes ut men till fel adress 7or hade blivit 1or och det räckte för att det inte skulle gå att få avin rätt.

Nu fick vi också reda på att paketet skickades tillbaka i fredags efter att ha legat i 2 veckor.
Damen i kundtjänsten kunde inte göra någonting, det gick inte att spåra eller stoppa på något sätt.

Det är en ganska saftig kostnad att skicka, cirka 600 kr betalade min vän för att skicka det hit.
Nu är hon orolig att hennes familj som får tillbaka paketet kommer att få betala något.

Så, kostar det något?

Jag förstår att det är svårt att svara på. Ville mest skriva av mig.

●/ - Intel® Core™ i5-2500K | ASRock Z68 Pro3-M | 8 GB DDR3 | Corsair FORCE GT 120 GB | 24" HP LP2465 S-PVA
/▌ - Lenovo Thinkpad x200s | Intel® Core™2Duo SL9400 | 12"@1440x900 pixels | 4 GB DDR3 | 1,47kg (med 6-cell)
/ \

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2007

-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av glemmy:

En vän väntar på ett paket från sin familj från utlandet (Asien) som inte kommit fram på en månad.
Tydligen hade min väns mamma trackingnummer men min vän fick det inte förrän idag dumt nog. Vi ringde Posten logistik och fick veta att paketet kom fram och avi har sändes ut men till fel adress 7or hade blivit 1or och det räckte för att det inte skulle gå att få avin rätt.

Nu fick vi också reda på att paketet skickades tillbaka i fredags efter att ha legat i 2 veckor.
Damen i kundtjänsten kunde inte göra någonting, det gick inte att spåra eller stoppa på något sätt.

Det är en ganska saftig kostnad att skicka, cirka 600 kr betalade min vän för att skicka det hit.
Nu är hon orolig att hennes familj som får tillbaka paketet kommer att få betala något.

Så, kostar det något?

Jag förstår att det är svårt att svara på. Ville mest skriva av mig.

Det beror på, är det posten som gjort bort sig och skrivit fel adress så borde de stå för både retur kostnaden och kostnaden att skicka det på nytt. Är det din väns mamma som skrivit fel får ni nog byta i det sura äpplet tyvärr.
Synd ni vänta så länge med att kolla upp hur det gick.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007

Hur lyckas posten skicka avin fel? På riktigt! Hur kan det finnas två adresser på två snarlika postnr. Där mottagaren är så efterbliven att den inte kontaktar posten angående att den fått en avi, felaktig eller ej.

Och det är så sjukt att posten skickar tillbaka paket till utlandet efter så kort tid. Jag känner fler som blivit drabbade av detta. Otroligt korkat.

Kan en del om trä

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jun 2003

Tack för era svar!
Jag håller verkligen tummarna för att det inte kommer att kosta något.
Min vän är ledsen redan som det är och det vore tungt om hon fick betala igen, och sedan en tredje gång för att skicka på nytt.

Antagligen skickades avi ut till 31B och personen i 31B orkade inte bry sig om att kolla upp var personen som faktiskt skulle ha avin bor (man kan t.ex. googla namnet och finner då rätt adress).

Postnummer var också fel -> 7 hade blivit till 1. Hade någon manuellt hanterat paketet så hade felet kanske uppdagats, eftersom att gatnamnet ligger på postnummer med 7:a och inte 1:a.

Adressen var rätt skriven av avsändaren, men eftersom att det skrivs för hand så har det matats in felaktigt någonstans. Kanske postkontoret i hemlandet.
Det ska ha funnits telefonnummer på paketet, men ingen har ringt. Kanske var detta felinmatat också.

Hade vi bara vetat att det fanns ett trackingnummer.
Hade jag bara inte varit så lugn och sagt att det kan ta en månad.

●/ - Intel® Core™ i5-2500K | ASRock Z68 Pro3-M | 8 GB DDR3 | Corsair FORCE GT 120 GB | 24" HP LP2465 S-PVA
/▌ - Lenovo Thinkpad x200s | Intel® Core™2Duo SL9400 | 12"@1440x900 pixels | 4 GB DDR3 | 1,47kg (med 6-cell)
/ \

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Köping
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Igelkott:

Hur lyckas posten skicka avin fel? På riktigt! Hur kan det finnas två adresser på två snarlika postnr. Där mottagaren är så efterbliven att den inte kontaktar posten angående att den fått en avi, felaktig eller ej.

Och det är så sjukt att posten skickar tillbaka paket till utlandet efter så kort tid. Jag känner fler som blivit drabbade av detta. Otroligt korkat.

Lätt hänt, för några år sedan med gamla post nummer så hände det ofta mellan kolsva och Köping, båda hålorna har flera gator med samma namn och numret var snarlikt.. Samma kommun med bara 15km mellan.
Nu när numret är ändrat och kolsva har bara ett nummer så har det inte hänt fler gånger.

Skickades från m.sweclockers.com

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av glemmy:

Tack för era svar!
Jag håller verkligen tummarna för att det inte kommer att kosta något.
Min vän är ledsen redan som det är och det vore tungt om hon fick betala igen, och sedan en tredje gång för att skicka på nytt.

Antagligen skickades avi ut till 31B och personen i 31B orkade inte bry sig om att kolla upp var personen som faktiskt skulle ha avin bor (man kan t.ex. googla namnet och finner då rätt adress).

Postnummer var också fel -> 7 hade blivit till 1. Hade någon manuellt hanterat paketet så hade felet kanske uppdagats, eftersom att gatnamnet ligger på postnummer med 7:a och inte 1:a.

Adressen var rätt skriven av avsändaren, men eftersom att det skrivs för hand så har det matats in felaktigt någonstans. Kanske postkontoret i hemlandet.
Det ska ha funnits telefonnummer på paketet, men ingen har ringt. Kanske var detta felinmatat också.

Hade vi bara vetat att det fanns ett trackingnummer.
Hade jag bara inte varit så lugn och sagt att det kan ta en månad.

tycker det låter som att posten borde ta hand om detta, då det uppenbarligen är dom som slarvat.

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

En handskriven 7 och en handskriven 1 kan dock se väldigt lika ut, det är inte alla som är så noga med att se till att det inte går att misstolka siffrorna. Telefonnummer spelar ingen roll på såna häringa paket, det rings inte på dom. Finns inte med i varubeskrivningen och med dagens tidspress finns inte tid till någon överservice. Det är mycket möjligt att avin skickades till 31B, men brevbäraren hittade ingen med det namnet i den trappen, då ligger den oftast kvar på kontoret tills någon frågar efter den, eller ungefär 2 veckor, sedan skickas det tillbaka.

Förvånansvärt många verkar ha missat sina egna skyldigheter när det gäller postgång.
1. Rätt adress på försändelsen, skriv tydligt, texta gärna
2. Ha namn på dörren / lådan
3. Se till att brevbäraren kan lämna posten i dörren/lådan, har det snöat? kanske du ska skotta så brevbäraren kommer åt din brevlåda utan att kliva ur bilen/hänga ut genom fönstret som något slags apa. Har moppegänget parkerat sina mopeder framför din låda? kanske du ska se till att snorungarna vet att det är parkeringsförbud framför brevlådor (basebollträ på lyset verkar hjälpa med förståelsen)

Hur som helst, att det uppenbarligen är posten som har slarvat känns som ett antagande utan någon direkt grund att stå på om vi ska vara helt ärliga.

Slutligen kan man fundera på om två veckors liggtid på paket är orimligt kort? Jag skulle svara blank NEJ på den frågan då folk förväntar sig att posten skall delas ut dagen efter det skickats, då bör man kunna förvänta sig att folk kan hämta sina paket på mindre än två veckor, eller?

Sen har jag för mig att det är maskinskrivet på i princip alla asienpaket nu för tiden, vilket isf. betyder att det är postkontoret i asien som feltolkat siffrorna. Då bör din väns mamma kunna ta upp problemet med dom, och kanske få ett nytt leveransförsök gratis.

"Gräset är alltid vitare på vintern"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av zlim:

Slutligen kan man fundera på om två veckors liggtid på paket är orimligt kort? Jag skulle svara blank NEJ på den frågan då folk förväntar sig att posten skall delas ut dagen efter det skickats, då bör man kunna förvänta sig att folk kan hämta sina paket på mindre än två veckor, eller?

Vänta tills du själv blir drabbad innan du svarar ett blankt nej.
Som allt annat här i världen så är det ju inga konstigheter med regler sålänge alla förutsättningar finns där. Men det är så fort något oväntat händer som allt faller. Får man avin kan man ju givetvis tycka att 14 dagar är rimligt. Varför inte 3 dagar?

Ditt argument att mottagarna förväntar sig att paketen kommer fram snabbt kan ju lika gärna användas åt andra hållet i detta fallet.
Varför skulle ett paket som rest jorden runt till en privatperson inte vilja hämtas ut så snart som möjligt? Det har med >99% sannolikhet hänt något oväntat. Är då det rimliga att skicka tillbaka paketet runt jorden? Nej, är svaret.

MEN det är inte posten i Sverige som bestämmer denna liggtid, vad jag vet. Jag tror det är avsändaren som bestämmer detta. - så de kan inte gärna hålla i paketet även om de vill och förstår orimligheten.

MEN en dubbelkoll att de själva har gjort allting rätt, kan man förvänta sig. Och kanske är adressen datorskriven som du säger. Och då är det inte mycket att göra åt om inte posten har lust att ge extra service. Adressen saknas och paketet ligger oaviserat och väntar på att någon ska claima det, innan det skickas tillbaks.

Själv kan jag tycka att det borde vara enklare att använda sitt adressregister i sverige, som posten är experter på - och hitta rätt adress, än att skicka tillbaka ett paket till kina. Båda fallen kräven en liten mängd manuellt arbete så varför inte göra det moraliskt bättre valet?

Kan en del om trä

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Dec 2004

Mycket kan gå fel med paket från asien. För mig lyckades Posten skicka ut en avi med rätt kolliid och adress men fel namn. Allt var rätt på paketet men den som skrev avin hade tydligen slarvläst och fått både förnamn (som byttes till ett kvinnonamn) och efternamn fel.

I am Thon, eat my spread!

Trädvy Permalänk
Postnord
Registrerad
Nov 2013

Hej Glemmy

Tråkigt att paketet returnerades. Tyvärr är det avsändaren som kommer att stå för returfrakten. Jag rekommenderar er att ta kontakt med vår kundservice för att göra ett ärende för att se vart det gick fel. Ha kolli nummer till hands när ni ringer. Du är välkommen att ta kontakt med oss via antingen telefon eller E-post. Telnr: 0771-33 33 10 (knappval 2) telefontider är måndag till fredag mellan 8.00 – 18.00. E-post: kundtjanst.logistik@posten.se

Med vänliga hälsningar

Juan på Posten Kundservice

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jun 2003

När paketet levererades till avsändaren kostade det cirka 300 kr, så det känns som en ganska rimlig summa och det var en positiv överraskning.

Skrivet av Posten AB:

Tråkigt att paketet returnerades. Tyvärr är det avsändaren som kommer att stå för returfrakten. Jag rekommenderar er att ta kontakt med vår kundservice för att göra ett ärende för att se vart det gick fel. Ha kolli nummer till hands när ni ringer. Du är välkommen att ta kontakt med oss via antingen telefon eller E-post. Telnr: 0771-33 33 10 (knappval 2) telefontider är måndag till fredag mellan 8.00 – 18.00. E-post: kundtjanst.logistik@posten.se

Med vänliga hälsningar

Juan på Posten Kundservice

Hej Juan och tack för svaret!
Jag ringde både 0771333310 och 020232221 (Postens företagscenter) men där fick jag uppfattningen att de inte kunde ge mig mer information än vad man får från att söka på kollinummer via www.posten.se. Enligt status hade paketet kommit till Malmö den dagen jag ringde men det gick absolut inte att "vända paketet" (det kan jag väl i och för sig acceptera).

Har också mailat men tyvärr känns det som att man får bättre respons i forum eller facebook.

Det kanske inte spelar någon roll men i rutan på fraktsedeln där man väljer vad som ska ske med paketet om det inte kan levereras så står det "Redirect to..." ikryssat och adressen till mitt familjehem perfekt ifyllt (inte "return to sender").
Se lagom censurerat foto på fraktsedeln: http://i.imgur.com/tDQdwvO.png

Men som sagt, det vore bra att reda ut Taiwanesiska postens skuld i det hela. Om det mesta infon fylls i digitalt i avsändarlandet och ingen ens kollar på fraktsedeln i Sverige så spelar det ingen roll vad man fyllt i...

Kan du erbjuda någon hjälp via Sweclockers Juan, om jag skickar kolliid eller fraktsedel via PM?

Mvh Markus

●/ - Intel® Core™ i5-2500K | ASRock Z68 Pro3-M | 8 GB DDR3 | Corsair FORCE GT 120 GB | 24" HP LP2465 S-PVA
/▌ - Lenovo Thinkpad x200s | Intel® Core™2Duo SL9400 | 12"@1440x900 pixels | 4 GB DDR3 | 1,47kg (med 6-cell)
/ \