LAN med flera än en router? [Bild/Schema finns]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Dec 2003

LAN med flera än en router? [Bild/Schema finns]

Jag fick en arbetskollega att köpa en NAS efter att jag förklarat hur bra det var.

Han har sedan dess inte fått det att fungera med sitt nätverk hemma. Jag försökte hjälpa honom och vi får inte till det så jag behöver hjälp. Det har blivit mycket trial and error, det som fungerar bäst är:
Stänga av DHCP på D-Link routern, men då får inte TV, receiver och PS3 något nätverk, men PC'n får det, samt att man kommer åt NAS'en i det lokala nätverket.
Sätter vi på DHCP på d-link så får enheterna ovan tillgång till nätet, men vi kommer inte åt NAS'en i det lokala nätverket.

Hur ska man ställa in det så att allt fungerar, att sätta fasta ip på allting går inte då det tillkommer enheter kontinuerligt på WLAN, och det är för krånligt.

Cooltek (Jonsbo) U2 Silver, ASRock Z77E-ITX, i5 3570K, 8 Gb, 120 Gb

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Problemt är NAT du får stänga av det eller låta bli att använda wanporten på routern, ett alternativ är att koppla in alla via en switch efter routern så att inget i lanet finns på dess wansida.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2007

Se till att inte köra NAT som ovan nämnde på Dlinken och ha den som AP istället så Modem/router sköter Dhcp och NAT.

Chassi: Corsair Crystal 570X RGB, Intel 8700K, SSD 830 256GB , Asus Z370-F, EVGA GTX980 SC + Arctic Xtreme IV , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G9x, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Dec 2003

Ursäkta min ordlindhet, men vad är AP.

NAT stötte jag på i Intenon, där har NAS'en fått statisk IP samt att porten 5000 pekar på NAS, är NAT och DHCP samma sak?
En switch finns tillgänglig, skulle denna kunna sitta efter modemet och ha NAS samt D-link inkopplade?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av RealElwood:

Ursäkta min ordlindhet, men vad är AP.

NAT stötte jag på i Intenon, där har NAS'en fått statisk IP samt att porten 5000 pekar på NAS, är NAT och DHCP samma sak?
En switch finns tillgänglig, skulle denna kunna sitta efter modemet och ha NAS samt D-link inkopplade?

Nat översätter adresser och det är det som gör att du inte får kontakt, alla dina lan-enheter bör sitta på samms sida om nat funktionen, du ska alltså inte koppla nått direkt i modemet utan allt ska vara efter routern, behöver du fler portar så är en switch rätt sak att använda.
AP=accesspunkt, dvs den sak som skapar ett trådlöst nät.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Dec 2003

Okej, i detta fallet är det av praktiska skäl som router #2 (d-link) finns, modem/router sitter i källaren och dess WLAN räcker inte upp, NAS'en står också i källaren då det passar bättre där än under TV'n

Lösningen blir alltså att dra en kabel till från övervåningen till NAS'en och köra med switch för ev. mer enheter.

Helt enkelt så kan man inte ha 2 routers i samma LAN om jag förstår er rätt?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av RealElwood:

Okej, i detta fallet är det av praktiska skäl som router #2 (d-link) finns, modem/router sitter i källaren och dess WLAN räcker inte upp, NAS'en står också i källaren då det passar bättre där än under TV'n

Lösningen blir alltså att dra en kabel till från övervåningen till NAS'en och köra med switch för ev. mer enheter.

Helt enkelt så kan man inte ha 2 routers i samma LAN om jag förstår er rätt?

Det går jättebra att ha många routrar i ett lan så länge du kan konfigurera dem rätt.

Varför kör du inte nat och dhcp på Intenon, stänger av dhcp på Dlinken och bara ansluter till dess lanportar och så kopplar du in switchen i en lanport på Dlinken för att få fler ethernetportar, då borde det fungera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av mrqaffe:

Det går jättebra att ha många routrar i ett lan så länge du kan konfigurera dem rätt.

Varför kör du inte nat och dhcp på Intenon, stänger av dhcp på Dlinken och bara ansluter till dess lanportar och så kopplar du in switchen i en lanport på Dlinken för att få fler ethernetportar, då borde det fungera.

Det är så det ser ut idag, då fungerar enbart PC'n, resten av det trådade på Dlinken är döda. TV'n rapporterar nätverksstörningar och inga enheter på WLAN fungerar.

Vad för NAT regler behöver jag sätta på Intenon, idag är det enbart NAS'en som fått en statisk IP för att den ska gå att komma in på externt.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Har du kopplat in Dlinken till en port som bara ska användas för iptv ?
Nat ska stängas av om du nu vill kalla det regel, av eller på brukar finnas och har du inte av så får du inte använda wanporten, den ska lämnas tom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jul 2009

Gör så att du slår av Nat på dlinken precis som de andra har sagt. Och stäng av DHCP på dlinken. Men ha det kvar allt på inteno. Då kommer dlinken att vara en AP som de tidigare har sagt. En AP är typ som en switch men med Wifi. Inteno routern kommer då att sköta hela nätverket och det kommer flyta på som bara den igen.

Fractal Design R4 | MSI big bang X58 | Intel Xeon x5650 @ 4Ghz | 12Gb | GTX1080 | Corsair RM1000

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av RealElwood:

Det är så det ser ut idag, då fungerar enbart PC'n, resten av det trådade på Dlinken är döda. TV'n rapporterar nätverksstörningar och inga enheter på WLAN fungerar.

Vad för NAT regler behöver jag sätta på Intenon, idag är det enbart NAS'en som fått en statisk IP för att den ska gå att komma in på externt.

Om du behöver hjälp så kan jag kolla på det via Teamviewer om du vill, skicka pm

Chassi: Corsair Crystal 570X RGB, Intel 8700K, SSD 830 256GB , Asus Z370-F, EVGA GTX980 SC + Arctic Xtreme IV , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G9x, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2004

Räcker det inte med att ändra dlink dhcp scope till 192.168.0.1 så den hamnar i samma nät som intendo. För de kan nog inte routa mellan näten.

| Intel i7-2600k @ 4,8Ghz Offset +0.065 (1.448v) | Thermalright Silver Arrow | Asus P8P67 Pro 1155 | Corsair XMS3 8GB @ 1333Mhz | Nvidia GTX 670 (1202/3330Mhz) | Samsung SSD Basic 840-Series 250GB | Eizo Foris FS2331 | Corsair Obsidian 750D | FSP Aurum 550W 80+ Gold | Qpad 5k | AKG K 242 HD |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Tommybellan:

Räcker det inte med att ändra dlink dhcp scope till 192.168.0.1 så den hamnar i samma nät som intendo. För de kan nog inte routa mellan näten.

Den SKA inte routa mellan två nät. D-link ska INTE vara en router, den ska vara en switch och en AP.
Eftersom TS förhoppningsvis inte kopplat in något på D-linken WAN så KAN den inte routa.

Förövrigt så kan de självklart routa mellan näten, det är ju en router...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av RealElwood:

Är du säker på att Intenon är en router? Vad är det för modell?
Det är möjligen inte så att det är en fiberinstallation och Intenon är en bredbandsswitch?

Vad får din PC för ip?