Hjälp och rådgivning angående garanti

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Hjälp och rådgivning angående garanti

Hej!

För knappt fyra månader sedan köpte jag ett nytt grafikkort och nätagg från CDON. MSI GTX 780 OC och Corsair AX760. Allting har fungerat prima tills igår kväll. Jag satt och spelade när datorn helt plötsligt dog. Den ville inte starta igen och det började lukta bränt. Jag öppnade upp datorn och såg att grafikkortet har på något vänster tagit fyr. Hur detta kan ha hänt är ett mysterium för mig. Jag satte in mitt gamla grafikkort och datorn ville inte starta. Jag kopplade loss allting utom moderkortet och cpun och datorn ville fortfarande inte starta. Så jag satte in mitt gamla nätagg igen och då funkade det.

Så på något höger och vänster har både nätagget och grafikkortet gått sönder. Hur och varför vet jag inte. Om någon kan ge lite ljus i det hela hade det uppskattats.

För att notera så var grafikkortet varken överklockat eller moddat utan helt standard. Jag har dessutom bra kylning med sex stycken extra fläktar så varken nätagget eller grafikkkortet har körts för varmt. Datorn har som sagt rullat på utan problem sedan jag köpte produkterna.

Nu till det hela. Jag har aldrig behövt returnera någon produkt innan eller använt mig utan garanti så jag är inte säker på hur jag ska gå tillväga. Jag köpte båda produkterna från CDON, är det dom jag ska kontakta och förklara situationen till? Eller ska jag gå direkt till tillverkarna? Kommer jag ens att kunna få hjälp?

Är riktigt besviken att sånt här händer när man lägger ut dom extra hundralapparna för att få kvalité som ska hålla.

All hjälp uppskattas.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Är du säker på vad det är som har gått sönder? Jag hade en liknande incident för ett tag sedan och då var det en Corsair H60 som hade läckt, vätska droppat ner på grafikkortet som hade kortslutit och drog med sig både grafikkort, moderkort och nätagget. Ingen kvalitet i världen kan hindra det.

Baksidan av att man bygger själv och plockar delar från olika leverantörer är att man själv måste stå för en stor del av felsökningen. Så för att kunna reklamera grafikkort och nätagg till CDON måste du ju vara åtminstone hyfsat säker på att någon av dessa delar har ballat ur och sabbat den andra och att det inte är en tredje pryl som faktiskt ställt till det.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Tack för svar. Nej inget sådant har hänt. Jag antar att grafikkortet och nätagget har slagit ut varandra? Har aldrig varit med om liknande innan. Mina andra komponenter fungerar utan problem och fick installera mitt gamla nätagg och grafikkort igen och även dom fungerar som dom ska. Jag är väldigt noga och försiktig med mina saker.

Jag har skickat in garantiärende till CDON och jag hoppas det inte blir strul. När man hör och läser om andra som ska använda sig av garantin blir man nästan mörkrädd. Det känns ju inte alls tryggt att vara konsument vid sådana här situationer. Det handlar ju om mycket pengar och det är ju inget man släpar under mattan.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av jimseeN:

Tack för svar. Nej inget sådant har hänt. Jag antar att grafikkortet och nätagget har slagit ut varandra? Har aldrig varit med om liknande innan. Mina andra komponenter fungerar utan problem och fick installera mitt gamla nätagg och grafikkort igen och även dom fungerar som dom ska. Jag är väldigt noga och försiktig med mina saker.

Jag har skickat in garantiärende till CDON och jag hoppas det inte blir strul. När man hör och läser om andra som ska använda sig av garantin blir man nästan mörkrädd. Det känns ju inte alls tryggt att vara konsument vid sådana här situationer. Det handlar ju om mycket pengar och det är ju inget man släpar under mattan.

Som sagt så är baksidan av att bygga själv och köpa delar från olika leverantörer att man måste ta en del av ansvaret själv. Hade du köpt en färdig dator från CDON hade du ju bara kunnat skicka in den och strunta i hur det löser sig. Du hade tur att båda dessa delar var inhandlade hos samma leverantör, annars hade det kunnat bli snack om vilken komponent som hade sönder vilken.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av giplet:

Som sagt så är baksidan av att bygga själv och köpa delar från olika leverantörer att man måste ta en del av ansvaret själv. Hade du köpt en färdig dator från CDON hade du ju bara kunnat skicka in den och strunta i hur det löser sig. Du hade tur att båda dessa delar var inhandlade hos samma leverantör, annars hade det kunnat bli snack om vilken komponent som hade sönder vilken.

Enligt lag så är det under de första 6 månaderna butiken/leverantören som måste bevisa att något/någon annan orsakat felet om de inte vill reklamera det på garantin. Efter 6 månader är det upp till köparen att bevisa att denna inte orsakade felet. Eftersom TS enbart haft grejjerna i 4 månader borde det vara rätt säkert att lämna in dessa och få dem utbytta.

Vad jag vet är AX-serier nätagg av corsair några av deras mer premium nätagg, alltså ska vara bra kvalité. Du kanske bara fått ett måndags exemplar.

Men ja, kontakta CDON, skicka tillbaka grejjerna med den fraktsedel som de borde skicka till dig, och sen borde du få nya grejjer inom kort. Som sagt, inom de första 6 månaderna brukar det inte vara svårt att reklamera saker som gått sönder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av Skonky:

Enligt lag så är det under de första 6 månaderna butiken/leverantören som måste bevisa att något/någon annan orsakat felet om de inte vill reklamera det på garantin. Efter 6 månader är det upp till köparen att bevisa att denna inte orsakade felet. Eftersom TS enbart haft grejjerna i 4 månader borde det vara rätt säkert att lämna in dessa och få dem utbytta.

Vad jag vet är AX-serier nätagg av corsair några av deras mer premium nätagg, alltså ska vara bra kvalité. Du kanske bara fått ett måndags exemplar.

Men ja, kontakta CDON, skicka tillbaka grejjerna med den fraktsedel som de borde skicka till dig, och sen borde du få nya grejjer inom kort. Som sagt, inom de första 6 månaderna brukar det inte vara svårt att reklamera saker som gått sönder.

Det var just denna typen av svar jag hade hoppats på. Det lugnade nerverna lite.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Skonky:

Du har rätt i sak. Det finns ingen motsägelse i det du har skrivit och det jag har skrivit.

Om du läser om min upplevelse ovan så var alla delar köpta på olika ställen. Jag kan ju inte skicka de olika delarna till olika leverantörer för att få dem utbytta och tro att jag ska ro hem det. Det var väldigt lätt att se på tex moderkortet och grafikkortet att det hade gått en massa ström igenom PCI-Expresskontakten. Det blir ju ganska lätt för respektive tillverkare att säga att grafikkortet haft sönder moderkortet och vise versa och debitera mig undersökningskostnad. Och i mitt fall så hade det ju på sätt och vis varit rätt, för inget av de två var orsak till problemen.

I TS fall så kommer båda de trasigt produkterna från samma tillverkare, så det blir nog svårt för dem att skylla i från sig, men det kan också vara så att det finns andra spår som de skyller på. Har man själv plockat ihop datorn från flera leverantörer så tar man på sig ett större ansvar. Ställer du krav mot fel leverantör så kan du riskera att det kostar dig pengar för att de debiterar dig en undersökningskostnad. Och känner man sig nu osäker så tycker jag inte att man ska köpa delarna från olika ställen nästa gång. TS bör också göra en undersökning så att han har på fötterna med eventuella motfrågor som kan komma.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Jag kan ju inte göra så mycket mer än att vara ärlig med vad som hänt. Ingenting annat är sönder i datorn. Finns inga som helst skador på andra komponenter och jag använder ingen vattenkylning. Jag kan inte förklara vad som hänt då jag har ingen aning. Men kvällen slutade med ett trasigt grafikkort och nätagg.

Vet inte vad mer jag kan göra. Behövs det verkligen mer för att få leverantören "CDON" att förstå att det inte är mitt fel?

Vilken mardröm.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av jimseeN:

Jag kan ju inte göra så mycket mer än att vara ärlig med vad som hänt. Ingenting annat är sönder i datorn. Finns inga som helst skador på andra komponenter och jag använder ingen vattenkylning. Jag kan inte förklara vad som hänt då jag har ingen aning. Men kvällen slutade med ett trasigt grafikkort och nätagg.

Vet inte vad mer jag kan göra. Behövs det verkligen mer för att få leverantören "CDON" att förstå att det inte är mitt fel?

Vilken mardröm.

Frågan är inte om det är ditt fel. Frågan är om det är någon annan komponent som har sabbat dessa två. Men jag tror inte det, så jag tycker du kan vara ganska lugn. Får du igång datorn med dina gamla delar och den funkar som den ska så tyder det på att allt annat är friskt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Har i alla fall fått svar från CDON nu att dom skickat in reklamationsansökan till sin leverantör. Hoppas på det bästa. Kanske är orolig i onödan, men men.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Vill bara uppdatera att mina ärenden är lösta. CDON var väldigt hjälpsamma och trevliga att hanteras med. Dom skickade ut nytt nätagg direkt när jag postat tillbaka det som var sönder. Angående grafikkortet fick jag vänta ca en och en halv månad innan ärendet var avslutat och fick tillbaka pengarna.

Är väldigt nöjd med den service jag fått. Det enda negativa är ju att jag fick vänta nästan två månader på grafikkorts ärendet men så länge det löser sig så är det ju inga större problem.

Så alla ni som kommer över detta inlägg så kan jag bara säga att man kan känna sig trygg som konsument hos CDON.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2005
Skrivet av jimseeN:

Vill bara uppdatera att mina ärenden är lösta. CDON var väldigt hjälpsamma och trevliga att hanteras med. Dom skickade ut nytt nätagg direkt när jag postat tillbaka det som var sönder. Angående grafikkortet fick jag vänta ca en och en halv månad innan ärendet var avslutat och fick tillbaka pengarna.

Är väldigt nöjd med den service jag fått. Det enda negativa är ju att jag fick vänta nästan två månader på grafikkorts ärendet men så länge det löser sig så är det ju inga större problem.

Så alla ni som kommer över detta inlägg så kan jag bara säga att man kan känna sig trygg som konsument hos CDON.

Trevligt att du uppdaterade med hur det gick. Synd att inte fler gör det. Gratulerar att allt löste sig till det bättre! Har själv haft en processor som dog hos CDON. Vilket också löstes snabbt precis som ditt corsair ax.

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2014

Bra att de löste sig, brukar inte vara några problem

Grafikkort kan tyvärr ta lite tid eftersom det kanske måste skickas till leverantör för bedömning innan CDON själva får ersättning.
Skulle det visa sig att kortet mot all förmodan varit fel fritt så hade CDON fått tillbaka ditt grafikkortet.
Då skulle de ha ett begagnat grafikkort som är svårare att sälja och går förlust på.

Nu vet jag inte om det är just så CDON jobbar, men vet att de hanteras så på många andra företag.

Tålamod och en dialog så brukar man alltid kunna lösa problemen.
Givetvis skall de inte ta en evighet, men man får försöka förstå båda parterna.

Trevlig hel,