Telia fiber bradband som går i ~60Mbps

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2002

Telia fiber bradband som går i ~60Mbps

Sitter på 100/10 och har sedan några veckor fått sämre fart, från att _alltid_ ha 100Mbps nerladdning så får jag 94-95Mbps innom .se och ~60Mbps om jag går utan för .se

ex speedtest.net fungerar fint inom .se(95Mbps) men tex från .fi får jag drygt 60Mbps
Det spelar ingen roll vilken tid på dygnet jag kör eller hur många strömmar det är, har även provat byta router och även köra utan och får exact samma hastighet oavsett.

Har pratat med supporten och dom säger som vanligt när det fungerar rätt okey "visst vi kan skicka en tekniker till dig men är det inget fel på våran utrustning så faktureras du"

Kan nån annan som sitter på telia fiberlan testa skillnad mellan att tanka inom .se och utanför och posta hastigheten

/d

meep meep

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av ditx:

Sitter på 100/10 och har sedan några veckor fått sämre fart, från att _alltid_ ha 100Mbps nerladdning så får jag 94-95Mbps innom .se och ~60Mbps om jag går utan för .se

ex speedtest.net fungerar fint inom .se(95Mbps) men tex från .fi får jag drygt 60Mbps
Det spelar ingen roll vilken tid på dygnet jag kör eller hur många strömmar det är, har även provat byta router och även köra utan och får exact samma hastighet oavsett.

Har pratat med supporten och dom säger som vanligt när det fungerar rätt okey "visst vi kan skicka en tekniker till dig men är det inget fel på våran utrustning så faktureras du"

Kan nån annan som sitter på telia fiberlan testa skillnad mellan att tanka inom .se och utanför och posta hastigheten

/d

Telia fiber 100/10 (Telias egna nät)
Speedtest.net : ca 95Mbit mot Tele2-servern i Stockholm och ca 80 mot de två översta i Helsingfors.

i7 6700k @ 4.6GHz | NH-U12S | ASUS Maximus VIII Gene | EVGA 1080 FTW | 16GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 850 Evo M.2 250GB, 840 250GB, 840 EVO 120GB | 2x2TB | Silverstone TJ08B-E | XB271HU | QX2710 | U2412M | Filco Majestouch MX Brown TKL

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Allt funkar som det ska för dig.
Telia levererar det som de lovar till dig, att nästa leverantör inte kan fylla din lina kan inte telia göra något åt.

Så tror du får klara dig mig dina 60 tyvärr.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På snedden i Dirty South
Registrerad
Dec 2001

Är det stadsnät eller Telias egen fiber? Ser att du skrivit FiberLAN men har för mig att båda varianterna kallas det.

they said to go to hell so I packed my shit and went with it
little did they know that they put me in my element

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004

Första tipset jag har är att dumpa speedtest.net mer otillförlitlig mätningstjänst finns nog inte på våran kära planet.
Har inte funnits en gång jag fått en korrekt siffra av denna skitsida och det är jag knappast ensam om.

Kör lite realistiska tester istället och tanka/ladda upp till servrar som du vet har bandbredd nog att klara av din egen anslutning.

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Allexz:

Första tipset jag har är att dumpa speedtest.net mer otillförlitlig mätningstjänst finns nog inte på våran kära planet.
Har inte funnits en gång jag fått en korrekt siffra av denna skitsida och det är jag knappast ensam om.

Kör lite realistiska tester istället och tanka/ladda upp till servrar som du vet har bandbredd nog att klara av din egen anslutning.

Förslag på något tillförlitligt och smidigt test? (Gärna inte flash-baserat)

Dator: i7 4770K, MSI 280X, 8 GB RAM, 250 GB SSD från Samsung, en gul kabel från HDD till modermodemet
Citat motherfucker, do you use it?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På snedden i Dirty South
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av JoeBlack:

Förslag på något tillförlitligt och smidigt test? (Gärna inte flash-baserat)

Man ska ju helst testa inom det egna nätet men det går ju inte alltid.
Två bra är
http://speedtest.tele2.net
http://speedtest.bahnhof.net

they said to go to hell so I packed my shit and went with it
little did they know that they put me in my element

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2002

_Nått_ har hänt dom sista veckorna med hastigheten, problemet är "bara" att det är svårt att bevisa det till supporten, har som sagt kört flera strömmar via torrent och även via min shellbox som jag fram till för några veckor sedan hade ~95Mbps när jag tankade ifrån

Telia egen fiber

Att folk inte kan läsa igenom vad man skriver
Tranky: läs igen.
Allexz: Har kört speedtest till och från och att påstå att dom inte är tillförlitlig säger kanske mer om dig än om dom och om du läser det jag skrev så står det att jag har testat flera strömmar

Problemet är att så fort jag lämnar sveriges gränser (via ip då) så går det långsammare.. flera strömmar inom .se = ~95Mbps , flera strömmar utanför .se = ~60Mbps

Det är ingen vits att testa inom nätet, telia,tele2 eller nått inom .se för då får jag den hastighet jag ska få..

nåja jag ska bara sitta på telia i ~2mån till och jag kommer inte att komma tillrätta med det problemet innan dess så jag ids inte jaga mer, tänkte mest om det var fler som hade samma problem

meep meep

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Maj 2008

Kan du prova att tracerouta till några exempel serverar utomlands? Kan vara så att det går tjockt för Telia mot någon operatör.

En server här, några servrar där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Någonstans
Registrerad
Okt 2003

Har också märkt att trafik utanför Sverige går långsammare men det började ganska långt tillbaka.

Telia FiberLAN här(inget stadsnät dvs)

i7 2700k @ 4.5GHz | MSI Z77A-GD65 | 16GB 1600MHz | ASUS GTX 1060 3GB DUAL OC | Samsung 850 EVO 500GB | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold