Köpt en bil hos bilhandlare med 3 månaders garanti, vad gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Dom där 6 månaderna man har gäller enbart om bilen, när du köper den, står på bilföretaget; T.ex du köper en bil från karlssons bil ab och bilen står på karlssons bil ab och inte Mikael Persson.

Jag har sätt många bilar som säljs på blocket som står som företagsannons men när man kollar regnummret på bilen i fråga så står bilen på en privatperson, oftast bilfirmans ägare eller någon som jobbar för firman.

OM bilen står på en privatperson så gäller "befintligt skick" oavsett om du köpt den på en bilfirma.
Rätt bra att veta då många mindre firmor gör detta för att kringgå 6 månaders regeln.

Stämmer bra det du säger. Bor i Norrland och var ner och träffade en familjemedlem och tänkte jag kollar på lite bilar. Så jag ringde en "Gustav" som hade en bilfirma som sålde en bil som varit "gubbkörd" men när han svarade så hette han Mohammed och hade "kränkt" iväg den bilen jag ringde på och erbjöd mig en annan bil, Volvo v40 -01. Bad han dra åt helvete ;o

Verkar ju vara en hel del folk där nere som "kränger" iväg bilar åt "firmor".

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Har inte de flesta bilar minst 5 års nybilsgaranti nuförtiden?
Så det borde gå tillbaka till tillverkaren iaf?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Har inte de flesta bilar minst 5 års nybilsgaranti nuförtiden?
Så det borde gå tillbaka till tillverkaren iaf?

Gäller det fortfarande om jag köper bilen begagnad? Det är väl endast första ägaren som har rätt till den garantin?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Wiinis:

Gäller det fortfarande om jag köper bilen begagnad? Det är väl endast första ägaren som har rätt till den garantin?

Har bilen 5 års nybilsgaranti gäller den oavsett vilken ägare du är i följden. Du kan vara ägare nr 35, så länge bilen är yngre än fem år och har gått mindre än vad som specifierats (brukar vara typ 5 år 10 000 mil eller något i den stilen) så gäller nybilsgarantin.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Dom där 6 månaderna man har gäller enbart om bilen, när du köper den, står på bilföretaget; T.ex du köper en bil från karlssons bil ab och bilen står på karlssons bil ab och inte Mikael Persson.

Jag har sätt många bilar som säljs på blocket som står som företagsannons men när man kollar regnummret på bilen i fråga så står bilen på en privatperson, oftast bilfirmans ägare eller någon som jobbar för firman.

OM bilen står på en privatperson så gäller "befintligt skick" oavsett om du köpt den på en bilfirma.
Rätt bra att veta då många mindre firmor gör detta för att kringgå 6 månaders regeln.

Befintligt skick är ju hur som helst väldigt luddigt. Som nämnts tidigare så har man skyldigheter både som säljare och köpare oavsett om det råkar stå "befintligt skick" i annonsen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Json_81:

Har inte de flesta bilar minst 5 års nybilsgaranti nuförtiden?
Så det borde gå tillbaka till tillverkaren iaf?

Det är några som lämnar 5 års garanti, men väldigt begränsat med tyskar och japaner som gör det.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Det är några som lämnar 5 års garanti, men väldigt begränsat med tyskar och japaner som gör det.

Så illa? Min billiga Opel hade 5 år och den är ju tysk.
Kia har 7 år.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av swenorth1:

Årsmodell 2010
Rullat ca. 3200 mil
Problem med växellådan

Har man någon ångerrätt?

vad sa bilhandlaren när du fråga där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Har bilen 5 års nybilsgaranti gäller den oavsett vilken ägare du är i följden. Du kan vara ägare nr 35, så länge bilen är yngre än fem år och har gått mindre än vad som specifierats (brukar vara typ 5 år 10 000 mil eller något i den stilen) så gäller nybilsgarantin.

Fel. En garanti gäller mellan säljaren och den ursprungliga ägaren av varan, om det inte framgår något annat av villkoren för garantin.

Givetvis kan det finnas garantier som följer bilen när den säljs vidare, men för att veta det måste man kolla villkoren för garantin. Jag kollade lite snabbt på nätet och i skrivande stund så verkar garantin följa bilen bilen för Kia och Renault. Kollade även för Hyundai, men det framgick inte om garantin följde bilen på den sidan jag kollade.

Mao, man måste kolla upp vad som gäller för just den bilen man tänker sig köpa (dvs bil och årsmodell och när den ursprungligen är köpt).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Vilket fabrikat var det??

Hemligt!

Går på garanti. "Måndags ex"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blub:

Dom där 6 månaderna man har gäller enbart om bilen, när du köper den, står på bilföretaget; T.ex du köper en bil från karlssons bil ab och bilen står på karlssons bil ab och inte Mikael Persson.

Jag har sätt många bilar som säljs på blocket som står som företagsannons men när man kollar regnummret på bilen i fråga så står bilen på en privatperson, oftast bilfirmans ägare eller någon som jobbar för firman.

OM bilen står på en privatperson så gäller "befintligt skick" oavsett om du köpt den på en bilfirma.
Rätt bra att veta då många mindre firmor gör detta för att kringgå 6 månaders regeln.

Går du till en bilhandlare, tittar på en bil som de har på sitt område och betalar till bilhandlaren när du köper den (de flesta bilar jag har köpt har betalats med postväxel, så då måste man ju skriva mottagare) så spelar det nog inte så stor roll vem bilen står på. Det viktiga är vem som står på avtal och/eller kvitto.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Hurtigbullen:

Fel. En garanti gäller mellan säljaren och den ursprungliga ägaren av varan, om det inte framgår något annat av villkoren för garantin.

Givetvis kan det finnas garantier som följer bilen när den säljs vidare, men för att veta det måste man kolla villkoren för garantin. Jag kollade lite snabbt på nätet och i skrivande stund så verkar garantin följa bilen bilen för Kia och Renault. Kollade även för Hyundai, men det framgick inte om garantin följde bilen på den sidan jag kollade.

Mao, man måste kolla upp vad som gäller för just den bilen man tänker sig köpa (dvs bil och årsmodell och när den ursprungligen är köpt).

Då ber jag om ursäkt, det har alltid varit så på dem bilar jag köpt begagnade så jag trodde i min okunskap att det gällde samtliga bilar.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xyborg:

Då ber jag om ursäkt, det har alltid varit så på dem bilar jag köpt begagnade så jag trodde i min okunskap att det gällde samtliga bilar.

Jag känner inte till något märke där garantin inte följer bilen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Om man köper av en handlare som är ansluten till MRF så tror jag man får utökade garantier jämfört med de lagstadgade.
http://www.mrf.se/SIDOR/KOPA-BIL/garantier.aspx

Då jag letade bil tyckte jag de var kassa garantier på begagnat från volvo och WV, man betalar avsevärt mer vid köp av firma än privatperson och då vill man ha en viss trygghet för den merkostnaden.

Toyota hade dock väldigt bra garantier på begagnat.
http://europeiskamotor.se/verkstad/service/toyota-kvalitetsga...
På bilen vi köpte fick vi lite kondens i ena lyktan på höstkanten och de bytte hela insatsen utan minsta krångel så de verkar backa upp garantierna väl också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meantek:

Det är några som lämnar 5 års garanti, men väldigt begränsat med tyskar och japaner som gör det.

Det beror på vilken bil man köper, har inte med vart de kommer ifrån.

Skrivet av Json_81:

Så illa? Min billiga Opel hade 5 år och den är ju tysk.
Kia har 7 år.

kia är koreanskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Du har 6 månaders "garanti" enligt lag, oavsett vad säljaren säger.

Alla fel som uppstår inom 6 månader räknas som ursprungliga och skall åtgärdas av säljaren. Alternativt kan det bli tal om att häva köpet om säljaren hellre vill det.

Det snackas alltid en massa okunnigt skit i såna här trådar, så TS: Lyssna på den här killen som jag citerar. Alla fel som uppstår inom 6 mån anses som ursprungliga och säljaren SKA FIXA DETTA. Det kan han omöjligt friskriva sig från och allt jävla bullshit med "3 mån garanti" är bara för att förvirra dig som kund. Dessa 6 månader är mer eller mindre heliga.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Inget konstigt eftersom företagen strävar efter billigare tillverkningskostnader på allting, vilket i slutändan bidrar till sämre kvalite, mer pengar till företagen trots eventuella DOA, tillverkningsfel som det troligen är på denna bilen samt liknande problem.

Allt handlar om att tjäna mer pengar, o köper man en ny bil i dagens läge så blir man tyvärr ganska så grundlurad på allt för mycket pengar. Men det är upp till var och en att själv välja vad man ska spendera sina pengar på o med det sagt så dömer jag ingen här.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Det snackas alltid en massa okunnigt skit i såna här trådar, så TS: Lyssna på den här killen som jag citerar. Alla fel som uppstår inom 6 mån anses som ursprungliga och säljaren SKA FIXA DETTA. Det kan han omöjligt friskriva sig från och allt jävla bullshit med "3 mån garanti" är bara för att förvirra dig som kund. Dessa 6 månader är mer eller mindre heliga.

Det finns garanti och det finns reklamationsrätt. Garanti är något frivilligt som säljaren åtar sig. Konsumentköplagen ger konsumenter (dvs privatpersoner) reklamationsrätt när de handlar av näringsidkare (dvs bilhandlare i detta fall).

När man köper en begagnad bil så kan nybilsgarantin följa med bilen (för vissa bilar), men det är inte säkert. Sen kan handlaren ge köparen en garanti på den begagnade bilen, men det är då inte samma garanti som nybilsgarantin.

Vad du pratar om ovan är reklamationsrätten och den är helt fristående från ev. garantier man har från tillverkaren/handlaren. Reklamationsrätten gäller även begagnade varor och det är korrekt att det finns en sexmånadersregel, men det du påstår är inte helt rätt. Det som gäller är att fel som visar sig inom sex månader anses vara ursprungliga, om inte säljaren kan bevisa motsatsen (se konsumentverkets information om konsumentköplagen).

För att ta ett exempel, om du efter tre månader försöker nyttja reklamationsrätten för att få en sprucken display på en mobiltelefon fixad, så behöver det inte vara så svårt för säljaren att hävda att displayen var hel när du fick telefonen och därmed vägra att godta reklamationen (se t.ex. Spräckt display på mobilen hos ARN).

Sen är det inte omöjligt att reklamera fel på bilar även om mer än sex månader har gått (och garantierna upphört), se till exempel "Ursprungligt fel på kupéfläkt" hos Råd & Rön.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Garanti/reklmationsrätt borde bilhandlaren stå för i det här fallet, men om det blir något strul så borde det inte vara något problem med helförsäkring så täcks det förmodligen av maskinskada, brukar vara typ max 8år gammal bil eller 10000mil på växellåda/drivlina men då får du stå för en självrisk men hellre det än att stå för en växellådsrenovering själv det är kostsamt. Tror trygghansa sträckte sig till 10år och 12000mil. Som jag tolkar det så borde det vara lugnt även om bilhandlaren vägrar fixa felet, har du inte helförsäkring så är det bara att beklaga.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ruhler:

[...]har du inte helförsäkring så är det bara att beklaga.

Maskinskada är inte enbart kopplat till helförsäkring utan kan även tecknas till halvförsäkring, så det kan vara bra att granska villkoren i sin försäkring.

Vet inte vem du riktar ditt svar till men TS verkar inte ha något intresse i sin egen tråd?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Inte om det står "säljes i befintligt skick" ?

Skickades från m.sweclockers.com

Att säljaren lägger klausulen "befintlig skick" friskriver inte honom från fel som uppkommer på bilen

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."