Permalänk
Medlem

låst adsl.

Hej.

Frågade alltele om att täckna adsl hos dom.
Fick till svar att dom inte kunde erbjuda adsl till min adress. Har dock adsl från Telia just nu.
Hon sa att jag kanske var låst till Telia som leverantör.

Jag har ingen bindningstid kvar hos Telia. Och bor inte i nått speciellt "telia hus"
Bor i villa på landet ingen speciellt avig adress heller.
Funkar det så här?
Har ingen lust att gå över på trådlöst pga dålig täckning, men är väldigt trött på Telia.

Permalänk
Skrivet av rex133:

Hej.

Frågade alltele om att täckna adsl hos dom.
Fick till svar att dom inte kunde erbjuda adsl till min adress. Har dock adsl från Telia just nu.
Hon sa att jag kanske var låst till Telia som leverantör.

Jag har ingen bindningstid kvar hos Telia. Och bor inte i nått speciellt "telia hus"
Bor i villa på landet ingen speciellt avig adress heller.
Funkar det så här?
Har ingen lust att gå över på trådlöst pga dålig täckning, men är väldigt trött på Telia.

Tror du behöver fråga Telia i detta fall. De om några borde se varför du är låst.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

När jag flyttande till min nuvarande bostad så kunde jag inte teckna ADSL hos någon telefonoperatör fastän den föregående ägaren hade haft bredband, ända tills jag efter ett tips kollade med Telia. Det visade sig att i vissa mindre samhällen där kapaciteten i telefonstationerna är liten så reserverar Telia alla lediga ADSL linjer för sitt eget bruk. Om då en annan operatör gör en förfrågan ifall det finns lediga ADSL linjer så får de svaret ”tyvärr, stationen är full”. I större samhällen där det finns gått om kapacitet i telefonstationerna existerar inte det här problemet.

Men det här var år 2006 och jag vet inte ifall Telia fortfarande idag tjuvhåller på kapacitet för operatörer eller om det är fri konkurrens som gäller.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är fri konkurrens men en del småoperatörer vill inte betala för den utrustning som krävs och väljer därför bort stationer/kunder de anser för olönsamma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

kolla med bredbandsbolaget, de är rätt stora.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rex133:

Hej.

Frågade alltele om att täckna adsl hos dom.
Fick till svar att dom inte kunde erbjuda adsl till min adress. Har dock adsl från Telia just nu.
Hon sa att jag kanske var låst till Telia som leverantör.

Jag har ingen bindningstid kvar hos Telia. Och bor inte i nått speciellt "telia hus"
Bor i villa på landet ingen speciellt avig adress heller.
Funkar det så här?
Har ingen lust att gå över på trådlöst pga dålig täckning, men är väldigt trött på Telia.

Skrivet av kalle-anka:

När jag flyttande till min nuvarande bostad så kunde jag inte teckna ADSL hos någon telefonoperatör fastän den föregående ägaren hade haft bredband, ända tills jag efter ett tips kollade med Telia. Det visade sig att i vissa mindre samhällen där kapaciteten i telefonstationerna är liten så reserverar Telia alla lediga ADSL linjer för sitt eget bruk. Om då en annan operatör gör en förfrågan ifall det finns lediga ADSL linjer så får de svaret ”tyvärr, stationen är full”. I större samhällen där det finns gått om kapacitet i telefonstationerna existerar inte det här problemet.

Men det här var år 2006 och jag vet inte ifall Telia fortfarande idag tjuvhåller på kapacitet för operatörer eller om det är fri konkurrens som gäller.

Idag är det inte Telia som äger grejerna i telestationen, det är Skanova. Tanken med detta är just att Telia inte ska kunna ge sig själv fördelar för att det är de som äger stationerna. Sedan finns det de stationer där flera leverantörer har sin egen utrustning.

Jag vet inte om detta stämmer, men jag har hört lite rykten som jag tolkar som att en del ADSL-leverantörer inte vill leverera ADSL där de inte har egen utrustning medan andra fortfarande gör det. Anledningen är som jag har förstått det att det blir för dyrt för kunden och för lite avkastning till leverantören. Så det handlar om pengar alternativt att de sagt upp vissa avtal med Skanova snarare än att Telia håller platser i stationen.

Med det sagt så tycker jag att du ska kontakta flera leverantörer än bara Alltele. Det kan vara så att någon annan kan tänka sig att leverera ADSL till dig till en lägre kostnad än Telia.

Jag har för övrigt själv bott på en mindre ort där det endast var Skanova som hade prylar i telestationen. Telia kunde erbjuda upp till 24mbit, men alla andra leverantörer var begränsade till 8mbit av någon anledning. När vi flyttade in var det inga problem att teckna med olika leverantörer och vi bytte aldrig under den tiden vi bodde där.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rex133:

Hej.

Frågade alltele om att täckna adsl hos dom.
Fick till svar att dom inte kunde erbjuda adsl till min adress. Har dock adsl från Telia just nu.

Det är väl så enkelt att Alltele inte har någon lust att leverera till dig.

PTS har två reglerade produkter, LLUB och bitstream, och Skanova är av PTS tvingade att leverera dessa till bland annat Alltele. Så finns bara viljan från Alltele så är det inga problem för dem att leverera.

Citat:

Regleringen innebär att andra operatörer utöver Telia Sonera kan få tillträde till Telia Soneras accessnät, i syfte att själva producera bl.a. bredbands- och taltjänster. Tillträdet förutsätter att operatören investerat i egen bredbands¤utrustning.

http://www.pts.se/sv/Bransch/Telefoni/Konkurrensreglering-SMP...

Citat:

Bitstream är en produkt som gör det möjligt för operatörer att erbjuda bredband via TeliaSoneras kopparnät.

https://www.teliaoperator.se/ProdukterTjanster/Regleradeprodu...

Som många andra föreslagit: Testa med någon annan än Alltele.

Permalänk
Hedersmedlem

Alltele tyckte inte det var värt att uppgradera de gamla grejerna i stationen från 8 till 24 mbit (hade kört med det i över 10 år), något Telia gärna gjorde. Eftersom Telia visade sig ha överlägsen peering, minimala nertider och mycket bättre support när något krånglar, så var Allteles avslag det bästa som kunde hänt mig. Alltele kunde ta dagar på sig att ordna avbrott och är ett skitföretag rakt igenom enligt min erfarenhet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MultiMan:

Alltele tyckte inte det var värt att uppgradera de gamla grejerna i stationen från 8 till 24 mbit (hade kört med det i över 10 år), något Telia gärna gjorde. Eftersom Telia visade sig ha överlägsen peering, minimala nertider och mycket bättre support när något krånglar, så var Allteles avslag det bästa som kunde hänt mig. Alltele kunde ta dagar på sig att ordna avbrott och är ett skitföretag rakt igenom enligt min erfarenhet.

Jag vet inte om jag håller med om Telia. De delar ut ett modem/router som de inte själva bemästrar. Får man problem så är de precis som alla andra, skyller på än det ena och än det andra och talar gärna om att om de skickar ut en tekniker så kan det hända att man får betala för det. Och vem har inte hört "Vi kan inte se något fel här hos oss." Jag vet inte vilket företag som skulle vara bättre dock. Det verkar vara samma skrot och korn. Deras nät är dock helt outstanding av de jag provat, så där håller jag med.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!