Bra frågor vid kontrakskrivande? [Jobb-relaterat]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008

Bra frågor vid kontrakskrivande? [Jobb-relaterat]

Hallå där.

Har precis blivit erbjuden en tjänst som IT-konsult på ett företag i Stockholms trakten. Och ska skriva kontrakt den 22a April.
Jag sitter nu i tankarna vad jag ska fråga när jag kommer dit?

Lönen är ju ganska självklart, var den kommer ligga? (Nyutexaminerad IT-tekniker med kompetens inom AD, SCCM, support, ärendehanterinssystem med mera, med ca. 1 års erfarenhet)
Tider för arbetet? (Gäller det resan hem och till jobbet som arbetstid? Bor i Nyköping, med mera)
Garantilön ifall man står mellan projekt?
Vidareutveckling?
Fack?

Kan ni komma på några mer bra saker att fråga om?

Tackar på förhand!

GrumpyGaming.net - GG Discord
Desktop: Obsidian 800D \ ASUS X99-A \ 5820K@stock \ 16GB DDR4@2133 \ Sapphire 390x 8GB\ 2x 850 EVO 500GB \ 4TB storage \ 750HX Corsair \ Ducky Shine3 MX Black
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 8TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Nov 2002

Resan till jobbet räknas som arbetstid endast om du faktiskt kan arbeta under denna tid (på tåget med en laptop t.ex.) samt om arbetsgivaren accepterar detta.
Var är det för anställning? Fastanställning så är det ju en lön du ska ha varje månad oavsett projekt osv.

Citera för att vara säker på svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2003

Tjänstepension, eventuella försäkringar och friskvårdsbidrag är väl de saker som jag kommer på på rak arm

---

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av Blubben:

Resan till jobbet räknas som arbetstid endast om du faktiskt kan arbeta under denna tid (på tåget med en laptop t.ex.) samt om arbetsgivaren accepterar detta.
Var är det för anställning? Fastanställning så är det ju en lön du ska ha varje månad oavsett projekt osv.

En tillsvidareanställning som konsult innebär ofta att man har en lön med och utan uppdrag, men det beror helt på arbetsgivare. Vissa kör även med en viss procent av den totala timdebiteringen som överstiger x antal timmar i månaden osv.

Kollektivavtal, tjänstepension skulle jag kolla.
Övriga förmåner? Dator och telefon för privatbruk? Friskvårdsbidrag?
Semester?
Om du står utan uppdrag, vart förväntas du vara under tiden (hemma, kontoret?)

[PC] Fractal Design R4 - ASRock Z68 Extreme4 GEN 3 - Intel i5-2500K - Corsair Hydro H80i - 16GB RAM - Gigabyte GTX 780 - Asus Xonar D1 - Corsair AX 860W.
[Server] HP Proliant Microserver Gen8, E3-1265V2 - 16GB ECC RAM - 500GB SSD - RAID 10 4x4TB WD Red.