Prisvärd bärbar under 9000kr

Permalänk
Medlem

Prisvärd bärbar under 9000kr

Hejsan!

Min gamla dator har nu börjat få frispel och jag vill därför införskaffa en ny bärbar dator. Hade tänkt en lite lättare och tunnare bärbar.

Mina krav är:

13-14"
8GB ram (ska vara hyfsat framtidssäker)
Helst SSD
Helst 1080p (behövs det verkligen?)
Nya i5-i7 processorn
Bra batteritid (6h+)
Inte Mac

Datorn kommer inte spelas på utan den ska användas till skolarbete (word, powerpoint, excel osv), surfande, koppla till TVn och titta på HD-filmer.
Så vardagsanvändande.

Vad finns det för alternativ om jag har en budget på 9000kr?

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av gårdemyr:

Hejsan!

Min gamla dator har nu börjat få frispel och jag vill därför införskaffa en ny bärbar dator. Hade tänkt en ultrabook.

Mina krav är:

13-14"
8GB ram
Helst SSD
Helst 1080p (behövs det verkligen?)
Nya i5-i7 processorn
Bra batteritid (6h+)

Datorn kommer inte spelas på utan den ska användas till skolarbete (word, powerpoint, excel osv), surfande, koppla till TVn och titta på HD-filmer.
Så vardagsanvändande.

Vad finns det för alternativ om jag har en budget på 9000kr?

Tack på förhand!

Rekommenderar starkt en MacBook Air för de pengarna även fast det inte är 1080-skärmar på dessa, har aldrig stört mig på upplösningen. Vill jag ha mer yta så kopplar jag den till en extern skärm. Kostar säkert runt 1k extra om du vill ha 8GB RAM, men om du är student går den nog på runt 9k med 8GB RAM. Tror ingen annan ultrabook kommer i närheten av batteritiden på de nya Air-maskierna (ca 12h).

Vill du inte köra Mac så är det Samsungs ultrabooks som gäller, även Asus har vettiga maskiner. Annars har elgiganten ett riktigt schysst pris på en ultrabook som uppfyller alla dina krav bortsett från 8GB RAM för endast 4990kr (prissänkt med 4k).
Länk: http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Supermotard:

Rekommenderar starkt en MacBook Air för de pengarna även fast det inte är 1080-skärmar på dessa, har aldrig stört mig på upplösningen. Vill jag ha mer yta så kopplar jag den till en extern skärm. Kostar säkert runt 1k extra om du vill ha 8GB RAM, men om du är student går den nog på runt 9k med 8GB RAM. Tror ingen annan ultrabook kommer i närheten av batteritiden på de nya Air-maskierna (ca 12h).

Vill du inte köra Mac så är det Samsungs ultrabooks som gäller, även Asus har vettiga maskiner. Annars har elgiganten ett riktigt schysst pris på en ultrabook som uppfyller alla dina krav bortsett från 8GB RAM för endast 4990kr (prissänkt med 4k). Vill du ha mer RAM är det ju bara att köpa och trycka i så har du en bra ultrabook till ett riktigt bra pris.

Man kan inte utöka ram minnet på vaion då det är fastlött minne tyvärr

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Skrivet av amanito:

Man kan inte utöka ram minnet på vaion då det är fastlött minne tyvärr

Jaså okej, my bad! Grymt pris annars.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ard:

Rekommenderar starkt en MacBook Air för de pengarna även fast det inte är 1080-skärmar på dessa, har aldrig stört mig på upplösningep jag ha mer yta så kopplar jag den till en extern skärm. Kostar säkert runt 1k extra om du vill ha 8GB RAM, men om du är student går den nog på runt 9k med 8GB RAM. Tror ingen annan ultrabook kommer i närheten av batteritiden på de nya Air-maskierna (ca 12h).

Vill du inte köra Mac så är det Samsungs ultrabooks som gäller, även Asus har vettiga maskiner. Annars har elgiganten ett riktigt schysst pris på en ultrabook som uppfyller alla dina krav bortsett från 8GB RAM för endast 4990kr (prissänkt med 4k). Vill du ha mer RAM är det ju bara att köpa och trycka i så har du en bra ultrabook till ett riktigt bra pris.

Tack så mycket för ditt svar!

Glömde skriva att Mac går bort av olika anledningar, men tack ändå.

Vilka modeller är det i så fall från Samsung och Asus som jag borde kolla på?

Tack! har tittat på Vaion, som du säger uppfyller den alla krav utom ramminnet. Vad jag läst och förstått är ramminnet fastlött på moderkortet + finns inte fler platser till att utöka ramminnet.

Tack igen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av gårdemyr:

Tack så mycket för ditt svar!

Glömde skriva att Mac går bort av olika anledningar, men tack ändå.

Vilka modeller är det i så fall från Samsung och Asus som jag borde kolla på?

Tack! har tittat på Vaion, som du säger uppfyller den alla krav utom ramminnet. Vad jag läst och förstått är ramminnet fastlött på moderkortet + finns inte fler platser till att utöka ramminnet.

Tack igen!

Ja jag såg det nu, var ju synd! Men med användningsområdena du listat klarar du dig med 4GB RAM, men antar att du vill ha en mer framtidssäker dator. Tänkte främst på Asus "Zenbook", nu har jag inte stenkoll på alla olika varianter/modeller men här är en: http://www.inet.se/produkt/1972350/asus-zenbook-ux31a-i7-8gb-... och gällande Samsung hade jag 9-serien i åtanke; http://www.inet.se/produkt/1970875/samsung-ativ-book-9-np900x.... Nu hade inte just den modellen 8GB RAM men det finns dock i dyrare modeller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supermotard:

Ja jag såg det nu, var ju synd! Men med användningsområdena du listat klarar du dig med 4GB RAM, men antar att du vill ha en mer framtidssäker dator. Tänkte främst på Asus "Zenbook", nu har jag inte stenkoll på alla olika varianter/modeller men här är en: http://www.inet.se/produkt/1972350/asus-zenbook-ux31a-i7-8gb-... och gällande Samsung hade jag 9-serien i åtanke; http://www.inet.se/produkt/1970875/samsung-ativ-book-9-np900x.... Nu hade inte just den modellen 8GB RAM men det finns dock i dyrare modeller.

Mm verkligen, hade varit en självklart köp annars! Precis, vill ju att den ska vara hyfsat framtidssäker så minst 8gb ram gäller.

Ah ok, tyvärr är båda du länkar för dyra för min budget.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Den har redan tagits upp i tråden och mina krav är 8gb ram. Så tyvärr går den bort! Men tack ändå.

Permalänk
Medlem

Du gör som du vill såklart, men som redan nämnts klarar du dig fint på 4 GB RAM. Undantaget (har jag fått lära mig) för vardagsanvändande är om du måste ha 20+ flikar i chrome öppna samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Du gör som du vill såklart, men som redan nämnts klarar du dig fint på 4 GB RAM. Undantaget (har jag fått lära mig) för vardagsanvändande är om du måste ha 20+ flikar i chrome öppna samtidigt.

Mm det gör jag säkert men mitt krav fortfarande 8gb/möjlighet att uppgradera ä. Vilket det inte gör på t. ex. Vaion.

Permalänk
Skrivet av gårdemyr:

Mm verkligen, hade varit en självklart köp annars! Precis, vill ju att den ska vara hyfsat framtidssäker så minst 8gb ram gäller.

Ah ok, tyvärr är båda du länkar för dyra för min budget.

Tror faktiskt inte du får en ultrabook med bra kvalitet under 9000kr som uppfyller alla dina krav (8GB RAM, SSD, 1080p, nyare prolle och bra batteritid), du får nog kompromissa lite med antigen t.ex. en som har 8GB RAM och mekanisk HDD/hybriddisk eller en som har 4GB RAM och SSD. Finns säkerligen någon ultrabook som uppfyller dina krav för ca 9k, men tveksamt om någon ny maskin finns för de pengarna. Av vilken anledning vill du inte köra Mac? Var själv anti Apple och helt insnöad i Windows innan jag började plugga, men köpte en Air och det är det bästa teknikköpet jag någonsin gjort. Min absolut bästa rekommendation är en ny 13" Air med mecenatrabatt som går på 9k, och då ingår iWork med i princip all programvara som du kommer behöva som student, du slipper därmed köpa Office. Använder själv Windows på min Air när jag programmerar och det funkar skitbra att köra W7 virtuellt i gratisprogrammet VirtualBox, då kan du köra både OS X och Windows samtidigt och växla med 3-fingersgesten Du får en bärbar med det bästa av två världar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har alltid haft svårt för Apple OS och Mac överlag, men som du säger kanske den åsikten går att ändra. Dock vill jag har en med 1080p skärm och vad jag kan se så har Air inte det.

Funderar på att skippa 1080p-kravet, ser knapert ut att få med alla kraven för 9000 kronor och då är Macen ett alternativ. Hur är det med sladdar och anslutningar, typ HDMI-ut?

Permalänk
Skrivet av gårdemyr:

Jag har alltid haft svårt för Apple OS och Mac överlag, men som du säger kanske den åsikten går att ändra. Dock vill jag har en med 1080p skärm och vad jag kan se så har Air inte det.

Funderar på att skippa 1080p-kravet, ser knapert ut att få med alla kraven för 9000 kronor och då är Macen ett alternativ. Hur är det med sladdar och anslutningar, typ HDMI-ut?

Om jag kunde ändra åsikt så lovar jag att du också kan göra det Kan lova att du kommer bli nöjd, bra kvalitet också. Har en polare i plugget som är inne så sin fjärde(!) ultrabook och envisas fortfarande med att köpa PC Gällande upplösningen så är det något jag aldrig stört mig på, inte ens när jag kodar. Men kolla och kläm på en Air i någon affär och bilda dig en uppfattning. För att ansluta en extern skärm använder du Thunderbolt/mini display-porten och en adapter; http://store.apple.com/se/product/HA824ZM/A/belkin-mini-displayport-till-hdmi-adapter

Sen funkar det som sagt galant att köra Windows antingen virtuellt eller med en Windowspartition med hjälp av boot camp där du får välja OS vid uppstart. Föredrar dock själv att köra virtuellt då jag inte behöver starta om datorn för att byta OS. Ska du göra tunga saker i Windows som att spela är dock boot camp att föredra, annars duger virtualisering till det mesta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supermotard:

Om jag kunde ändra åsikt så lovar jag att du också kan göra det Kan lova att du kommer bli nöjd, bra kvalitet också. Har en polare i plugget som är inne så sin fjärde(!) ultrabook och envisas fortfarande med att köpa PC Gällande upplösningen så är det något jag aldrig stört mig på, inte ens när jag kodar. Men kolla och kläm på en Air i någon affär och bilda dig en uppfattning. För att ansluta en extern skärm använder du Thunderbolt/mini display-porten och en adapter; http://store.apple.com/se/product/HA824ZM/A/belkin-mini-displayport-till-hdmi-adapter

Sen funkar det som sagt galant att köra Windows antingen virtuellt eller med en Windowspartition med hjälp av boot camp där du får välja OS vid uppstart. Föredrar dock själv att köra virtuellt då jag inte behöver starta om datorn för att byta OS. Ska du göra tunga saker i Windows som att spela är dock boot camp att föredra, annars duger virtualisering till det mesta.

Låter faktiskt lovande! Ska in till en Applebutik och känna och klämma lite i veckan.

Annars tittar jag en del på denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2353361
Vad tror ni om den? Uppfyller alla mina krav förutom HD-skärm till 7000 kronor.

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av gårdemyr:

Låter faktiskt lovande! Ska in till en Applebutik och känna och klämma lite i veckan.

Annars tittar jag en del på denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2353361
Vad tror ni om den? Uppfyller alla mina krav förutom HD-skärm till 7000 kronor.

Tack på förhand!

Det tycker jag absolut att du ska göra! Datorn du länkade till såg ju onekligen bra ut sett till det låga priset, läs lite recensioner om Lenovon och känn gärna på en Air innan köp. Lycka till med köpet!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/asus-zenbook-ux32ln-133-fhd-matt/8089...

Den nya UX32LN matchar dina krav på alla fronter förutom 8GB ram, den har iofs 6GB och med plats för att utöka. 4GB sticka kostar väl några hundralappar?

Vassare grafikkort än de flesta ultrabooks också.

Permalänk

CDON säljer Air's för 8340kr; https://cdon.se/hemelektronik/apple/apple-macbook-air-13-md76... med rabattkoden "xYuuRQBq", sjukt värt i mitt tycke!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har nu äntligen kunnat gå och klämma och känna på lite olika datorer. Kunde bland annat jämföra Lenovon jag kollat på mot diverse andra datorer med 1080p skärmar. Kan säga att det är rätt stor skillnad. Frågan är om det verkligen är värt 2 tusenlappar extra
för en sån skärm (om jag inte vill kompromissa med ram eller SSD).

Så även om skärmen var sämre på Lenovon är det ändå den jag antagligen kommer köpa, men innan jag gör det vill jag en sista gång höra vad för andra alternativ det finns? Om det nu finns någon laptop för runt 8K med 1080p skärm, 8gb ram samt SSD.

Tack på förhand!