Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Har gratis bredband?

Tjenare! Har ett .. dilemma?

Sa upp mitt abonnemang hos min .. "nuvarande" leverantör innan jul och det skulle vara uppsagt till 31 Jan 2014. Jag sa upp det pga mycket strul med avbrott osv. Eftersom jag hade ny router så kunde jag aldrig i världen gissa att det var den som var kass, men så var tyvärr fallet. Köpte ny router men då hade jag redan sagt upp mitt bredband och det fanns andra billigare så jag lät det ha sin gång.

Nu är det 8 April och jag har fortfarande bredband från min gamla/nuvarande leverantör men har inte fått någon faktura sedan 31 Dec 2013. När jag den 1 feb tänkte sätta mig och välja ny leverantör så såg jag att jag fortfarande hade internetanslutning. Konstigt tänkte jag men eftersom detta var på en lördag och deras support hade stängt så tänkte jag att dem kopplar säkert ur det på måndag.

Det blev måndag och jag hade fortfarande kvar mitt bredband. Jag skrev då till dem via deras kontaktformulär och skrev att jag har sagt upp abonnemanget blabla vill inte att det kommer en faktura till nu när jag har sagt upp det. Har väntat men ännu inget svar och inga fakturor.

Vad kan ha hänt? Är jag som "f.d kund" skyldig att ringa dem och påminna dem eller är det gott nokk att jag skickade ett mejl?

// Cusah

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Sålänge du kan bevisa att du sagt upp det och när, samt att du påpekat efter uppsägningen att det fortfarande fungerar anser inte jag att de kan kräva dig på något. Men om du trots det använder bredbandet bör de kunna fakturera dig för det, då gör du ju det trots att du vet att du inte borde.

Så, sluta surfa "gratis" och beställ nytt från en annan ISP.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av Blofeld:

Sålänge du kan bevisa att du sagt upp det och när, samt att du påpekat efter uppsägningen att det fortfarande fungerar anser inte jag att de kan kräva dig på något. Men om du trots det använder bredbandet bör de kunna fakturera dig för det, då gör du ju det trots att du vet att du inte borde.

Så, sluta surfa "gratis" och beställ nytt från en annan ISP.

Kanske skulle tillägga att jag har fiber och kan inte välja nytt förrän dom har stängt av det. Hade jag kunnat välja nytt hade jag gjort detta.

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På snedden i Dirty South
Registrerad
Dec 2001

Jag hade Bahnhof gratis i ungefär ett år genom en bugg i vårt stadsnät, jag kom inte igenom kreditkontrollen men aktiverades ändå. Var tredje månad stängdes nätet av och jag fick gå in och aktivera det igen.
När jag kontaktade Bahnhof gav de mig först ett avfärdande standardsvar varpå jag mailade tillbaka något i stil med "Nej men om ni inte ens giter läsa vad jag skriver så sitter jag väl gratis på ert nät även i fortsättningen". Publicerade även det på Facebook på Bahnhofs sida och fick relativt mycket likes och allmän uppmärksamhet. Dagen efter får jag ett mail från någon högre uppsatt som menar att de kan göra ett "undantag" om jag betalar tre månader i förskott. Anledningen till att jag överhuvudtaget blivit deaktiverad var manuella kontroller som gjordes då och då - de kunde inte stoppa mig automatiskt men efter att jag uppmärksammat dem på ärendet fick jag återaktivera mitt nät en gång om dagen istället för var tredje månad.
Sedan dess har jag haft Bahnhof och betalat för det

Jag kan inte se att någon leverantör kan kräva dig på pengar om avtalet gått ut, så glid så länge du kan och ta ingen skit!

they said to go to hell so I packed my shit and went with it
little did they know that they put me in my element

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av cusah:

Kanske skulle tillägga att jag har fiber och kan inte välja nytt förrän dom har stängt av det. Hade jag kunnat välja nytt hade jag gjort detta.

Ring till din nuvarande Leverantör och be dom koppla ur hos NetAdmin så kommer dom knäppa av det helt. och du kan välja en ny leverantör. Så gjorde jag när jag bytte från Telia till bredband2 . det var BB2 som sa åt mig att jag skulle säga så till Telia. Det tog 5minuter sen var det urkopplat.

Men å andra sidan så vet jag flera som har beställt bredband . men som dig inte fått några fakturor. Dom har haft gratis Fiber, och leverantören har inte ens vetat om det. Och i det här fallet gällde det Telia med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Gubbkroppen:

Ring till din nuvarande Leverantör och be dom koppla ur hos NetAdmin så kommer dom knäppa av det helt. och du kan välja en ny leverantör. Så gjorde jag när jag bytte från Telia till bredband2 . det var BB2 som sa åt mig att jag skulle säga så till Telia. Det tog 5minuter sen var det urkopplat.

Men å andra sidan så vet jag flera som har beställt bredband . men som dig inte fått några fakturor. Dom har haft gratis Fiber, och leverantören har inte ens vetat om det. Och i det här fallet gällde det Telia med.

Hur vet du vilket stadsnät han tillhör ? Netadmin tillämpas endast utav visa KOn i visa nät inte i alla. förutom Telia som älskar netadmin.