Har jag rätt att få tillbaka pengarna?

Permalänk

Har jag rätt att få tillbaka pengarna?

Hej!
Förra måndagen så köpte jag en radiostyrd bil på Hobbex för 1700, i vanliga fall kostar den ca 2400 men jag hade en rabattkupong på 30 % och nu så har laddaren gått i sönder, fälgen har spruckit och styrningen på bilen har blivit konstig. Sen jag köpte den har jag bara kört ca 20 minuter och pappa har varit ute med mig och kollat när jag har kört och jag har inte kraschat med den eller kört den oförsiktigt. Eftersom det är min första "riktiga" radiostyrda bil så har jag försökt att köra in mig och då har jag kört väldigt försiktigt. Men nu till frågan, kan jag nu häva köpet och få pengarna tillbaka? Vill inte få en likadan då det kan vara samma fel på den.

Mvh
Edvard

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, du har inte rätt att häva köpet. Om det visar sig vara ett fabriksfel så är säljaren enl. KKL skyldig att ge dig en likadan eller likvärdig vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eddiebooy:

Hej!
Förra måndagen så köpte jag en radiostyrd bil på Hobbex för 1700, i vanliga fall kostar den ca 2400 men jag hade en rabattkupong på 30 % och nu så har laddaren gått i sönder, fälgen har spruckit och styrningen på bilen har blivit konstig. Sen jag köpte den har jag bara kört ca 20 minuter och pappa har varit ute med mig och kollat när jag har kört och jag har inte kraschat med den eller kört den oförsiktigt. Eftersom det är min första "riktiga" radiostyrda bil så har jag försökt att köra in mig och då har jag kört väldigt försiktigt. Men nu till frågan, kan jag nu häva köpet och få pengarna tillbaka? Vill inte få en likadan då det kan vara samma fel på den.

Mvh
Edvard

Skulle inte tro det. Vid någon syn på en självförvållad skada så bryts garantin, tex en spricka eller liknande.

Hade laddaren strulat intern med ingen fysisk skada så skulle det troligtvis ha gått.

Du kan ju alltid prova att lämna tillbaka den.

Visa signatur

DATOR | Chassi: H440 | Moderkort: HERO VII | Processor: 4790k | Kylning: H100i | SSD: Samsung 850 Pro 128+256Gb | HDD: WD Black 3TB | Grafikkort: 970 MSI Gaming SLI | RAM: 16Gb HyperX Fury 1600MHz | Nätagg: EVGA Supernova G2 1000W |
KRINGUTRUSTNING | Skärm: ROG Swift PG278Q | Mus: Func MS-3² | Tangentbord: MadCatz S.T.R.I.K.E 7 | Headset: O2+ODAC - HD650 | Mikrofon: Blue Spark Digital |

Permalänk
Skrivet av widL:

Nej, du har inte rätt att häva köpet. Om det visar sig vara ett fabriksfel så är säljaren enl. KKL skyldig att ge dig en likadan eller likvärdig vara.

"Konsumentköplagen skyddar dig när det är fel på en vara du har köpt. När det är fel på varan har du rätt till hjälp från säljaren.

Är det fel på en vara du köpt kan du enligt konsumentköplagen ha rätt att:

få felet reparerat
byta till en ny, felfri vara
få prisavdrag
häva köpet och få pengar tillbaka
få ersättning för reparation
hålla inne betalning
få skadestånd
Men du kan inte kräva alla alternativen vid ett och samma tillfälle. Det är egentligen bara kravet på skadestånd som går att kombinera med något av de andra. Du har rätt att reklamera i tre år efter köpet. Men reklamera alltid ett fel så snart du har upptäckt det. Normalt ska du göra detta senast två månader efter att felet blev känt för dig.
Det står ju att man kan häva köpet!

Permalänk
Medlem

Är det inte snarare så att det medföljt ett års garanti, som det i princip alltid gör på elektronik och prylar? Ta med kvittot och bilen tillbaka till butiken och förklara vad som har hänt. Tänk även på att det är tillverkarens plikt att bevisa att det faktiskt är du som orsakat skadan, annars är du berättigad till full ersättning, så länge du kan visa köpbevis och garantin inte utgått.

Permalänk
Medlem

26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.
Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.
Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).
27 § Kräver köparen en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har säljaren trots detta rätt att på egen bekostnad vidta sådan åtgärd, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta samt åtgärden kan ske inom skälig tid därefter och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.
Säljaren får ej åberopa att han inte har beretts tillfälle att avhjälpa felet eller företa omleverans, om köparen har avhjälpt felet och det med hänsyn till omständigheterna inte skäligen kunde krävas att köparen skulle avvakta avhjälpande eller omleverans från säljarens sida. Lag (2005:62).

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

Konstig styrning och sprucken fälg är något som troligen hänger ihop, och jag tolkar sprucken fälg som hårdkörning. Trasig laddare bör åtgärdas på garantin.
Bara en sådan sak som att köra ut för en vanlig trottoarkant motsvarar ett stup på dryga metern med en riktig bil om man skalar upp till verklig storlek. Finns nog ingen som skulle få för sig att göra det med en ny bil.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eddiebooy:

"Konsumentköplagen skyddar dig när det är fel på en vara du har köpt. När det är fel på varan har du rätt till hjälp från säljaren.

Är det fel på en vara du köpt kan du enligt konsumentköplagen ha rätt att:

få felet reparerat
byta till en ny, felfri vara
få prisavdrag
häva köpet och få pengar tillbaka
få ersättning för reparation
hålla inne betalning
få skadestånd
Men du kan inte kräva alla alternativen vid ett och samma tillfälle. Det är egentligen bara kravet på skadestånd som går att kombinera med något av de andra. Du har rätt att reklamera i tre år efter köpet. Men reklamera alltid ett fel så snart du har upptäckt det. Normalt ska du göra detta senast två månader efter att felet blev känt för dig.

Det står ju att man kan häva köpet!

Nej, det står att man kan ha rätt att häva köpet. Om du ska rätta någon annan - se till att läsa hela källan innan du skriver.

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Konstig styrning och sprucken fälg är något som troligen hänger ihop, och jag tolkar sprucken fälg som hårdkörning. Trasig laddare bör åtgärdas på garantin.
Bara en sådan sak som att köra ut för en vanlig trottoarkant motsvarar ett stup på dryga metern med en riktig bil om man skalar upp till verklig storlek. Finns nog ingen som skulle få för sig att göra det med en ny bil.

Det konstiga med styrningen är att den bara är konstig när jag backar, jag har inte heller kört hårt med den, när jag började köra så var fälgen bra, men efter några minuter när jag stängde av den så hade den spruckit, alltså jag har inte kört våldsamt med den, kanske är härdningen av metallen/plasten som var dålig och så har den spruckit när hjulet har snurrat runt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zandros:

26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.
Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.
Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).
27 § Kräver köparen en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har säljaren trots detta rätt att på egen bekostnad vidta sådan åtgärd, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta samt åtgärden kan ske inom skälig tid därefter och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.
Säljaren får ej åberopa att han inte har beretts tillfälle att avhjälpa felet eller företa omleverans, om köparen har avhjälpt felet och det med hänsyn till omständigheterna inte skäligen kunde krävas att köparen skulle avvakta avhjälpande eller omleverans från säljarens sida. Lag (2005:62).

Här har vi rätt svar bland alla gissningar där några är direkt felaktiga. Är det ett ursprungligt fel, dit räknas även att varan ska klara av att användas på ett sätt som man rimligtvis kan förvänta sig, så har man rätt att kräva pengarna tillbaka. Då har dock säljaren rätt att på egen bekostnad försöka åtgärda felet men de har två försök på sig. Om den går sönder på samma sätt en tredje gång så kan de inte längre neka hävning av köpet. Om en radiostyrd bil går sönder av att man kör lite med den så är det ett ursprungligt fel för då klarar den inte av vad man rimligtvis kan förvänta sig att en radiostyrd bil ska klara. Detta förutsätter såklart att man varit aktsam.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Här har vi rätt svar bland alla gissningar där några är direkt felaktiga. Är det ett ursprungligt fel, dit räknas även att varan ska klara av att användas på ett sätt som man rimligtvis kan förvänta sig, så har man rätt att kräva pengarna tillbaka. Då har dock säljaren rätt att på egen bekostnad försöka åtgärda felet men de har två försök på sig. Om den går sönder på samma sätt en tredje gång så kan de inte längre neka hävning av köpet. Om en radiostyrd bil går sönder av att man kör lite med den så är det ett ursprungligt fel för då klarar den inte av vad man rimligtvis kan förvänta sig att en radiostyrd bil ska klara. Detta förutsätter såklart att man varit aktsam.

Jag kan tillägga att jag bara har använt den i vår stora trädgård, alltså på en gräsmatta, så jag har inte kört ner den för massor av vägkanter och liknande!

Permalänk
Medlem

Med risk för att vara negativ så kan man inte nämna orden Hobbex och riktig radiostyrd bil i samma mening, stycke eller ens tråd. De enda bra bilarna Hobbex säljer är betydligt dyrare så jag antar att det är en HBX eller HSP du sitter på?

Styrservot är ofta undermåligt i dessa sk RTR-bilar så det kan mycket väl ha bränts eller så kan du ha kört sönder kuggarna på dreven då det är en överhängande risk att dessa är i plast. Det kan även vara så att det är något tjall med servolänkaget som kopplar samman servot med framhjulen. Slutligen kan det även vara elektronikrelaterat men det låter osannolikt då du skriver att det endast händer när du backar. Hur är styrningen konstig?

Att fälgen spruckit är sådant du får leva med när du köpt en såpass billig bil. Om du börjar köra hårt lär även länkarmar o dylikt o gå åt...

Laddaren bör du dock kunna reklamera då den inte ska gå sönder (detta förutsätter att det inte finns spår av yttre fysisk åverkan på den).

Då du skriver köra in undrar jag om det alltså är en metanolbil? Foto på fälgen, film på styrningen och länk till modellen skulle underlätta.

Permalänk
Skrivet av DOGE:

Med risk för att vara negativ så kan man inte nämna orden Hobbex och riktig radiostyrd bil i samma mening, stycke eller ens tråd. De enda bra bilarna Hobbex säljer är betydligt dyrare så jag antar att det är en HBX eller HSP du sitter på?

Styrservot är ofta undermåligt i dessa sk RTR-bilar så det kan mycket väl ha bränts eller så kan du ha kört sönder kuggarna på dreven då det är en överhängande risk att dessa är i plast. Det kan även vara så att det är något tjall med servolänkaget som kopplar samman servot med framhjulen. Slutligen kan det även vara elektronikrelaterat men det låter osannolikt då du skriver att det endast händer när du backar. Hur är styrningen konstig?

Att fälgen spruckit är sådant du får leva med när du köpt en såpass billig bil. Om du börjar köra hårt lär även länkarmar o dylikt o gå åt...

Laddaren bör du dock kunna reklamera då den inte ska gå sönder (detta förutsätter att det inte finns spår av yttre fysisk åverkan på den).

Då du skriver köra in undrar jag om det alltså är en metanolbil? Foto på fälgen, film på styrningen och länk till modellen skulle underlätta.

När man backar så sicksackar hjulet, men det konstiga är att det inte gör det när jag kör framåt. http://www.hobbex.se/sv/artiklar/hsp-brontosaurus-pro-el-1_10... Det är den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eddiebooy:

När man backar så sicksackar hjulet, men det konstiga är att det inte gör det när jag kör framåt. http://www.hobbex.se/sv/artiklar/hsp-brontosaurus-pro-el-1_10... Det är den.

Det är mer radiostörningar och kan bero på antingen mottagaren i sig eller dåliga batterier i radion
(kan även vara batteriet till bilen som är klent då det är NiMh batteri)

Ta med den till hobbex om du köpte den i butik i närheten och be om att få testa annan batterityp de har liggandes till bilen då den rycker med hjulen när du backar det ska inte hända om du inte har utsatt bilen för vätska (dragit igenom vattenpölar eller blött gräs.)
hur länge laddade du batteriet till bilen btw ?
och koppla ur det när du inte kör med bilen för att det inte ska förlora laddning lika lätt (NiMh gör dock det ganska lätt )

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

Det är mer radiostörningar och kan bero på antingen mottagaren i sig eller dåliga batterier i radion
(kan även vara batteriet till bilen som är klent då det är NiMh batteri)

Ta med den till hobbex om du köpte den i butik i närheten och be om att få testa annan batterityp de har liggandes till bilen då den rycker med hjulen när du backar det ska inte hända om du inte har utsatt bilen för vätska (dragit igenom vattenpölar eller blött gräs.)
hur länge laddade du batteriet till bilen btw ?
och koppla ur det när du inte kör med bilen för att det inte ska förlora laddning lika lätt (NiMh gör dock det ganska lätt )

Radiostörningar?

Var faktiskt på Hobbex i Burlöv idag, men de höll på att byta lokal, så det var stängt, jag laddade batteriet över natten ungefär 8 timmar. Jag kopplade också ur batteriet när jag inte körde. Jag har inte kört när det har varit fuktigt, har bara kört den i ungefär 20 minuter så och då var det skinnande sol och det var helt torrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eddiebooy:

När man backar så sicksackar hjulet, men det konstiga är att det inte gör det när jag kör framåt. http://www.hobbex.se/sv/artiklar/hsp-brontosaurus-pro-el-1_10... Det är den.

Skrivet av mini-z1994:

Det är mer radiostörningar och kan bero på antingen mottagaren i sig eller dåliga batterier i radion
(kan även vara batteriet till bilen som är klent då det är NiMh batteri)

Ta med den till hobbex om du köpte den i butik i närheten och be om att få testa annan batterityp de har liggandes till bilen då den rycker med hjulen när du backar det ska inte hända om du inte har utsatt bilen för vätska (dragit igenom vattenpölar eller blött gräs.)
hur länge laddade du batteriet till bilen btw ?
och koppla ur det när du inte kör med bilen för att det inte ska förlora laddning lika lätt (NiMh gör dock det ganska lätt )

Det är INTE radiostörningar, hade en Traxxas Stampede för massa år sen som gjorde samma sak. Fick förklarat för mig att det var normalt, eller iaf inte något allvarligt som man behövde oroa sig över. Inte upplevt det på någon av mina nuvarande bilar dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Det är INTE radiostörningar, hade en Traxxas Stampede för massa år sen som gjorde samma sak. Fick förklarat för mig att det var normalt, eller iaf inte något allvarligt som man behövde oroa sig över. Inte upplevt det på någon av mina nuvarande bilar dock.

Tycker det verkar lite udda att det inte är något att oroa sig över, det är ju något fel med elektroniken om batterierna är bra både i bilen och radion och den beter sig på det sättet när den backar...

Har haft en mini-z kopia med samma problem och då var det antingen batterierna i radion som behövdes bytas väldigt ofta (två veckor och ca 9 körningar i ca 15 till 30 minuter, beroende på hur man körde och hur ofta man drog på fullt heh. Eller tills jag bytte radion och då hade jag sen samma batterier i ett halvår innan jag började märka någon slöhet i bilens reaktioner eller förlorad räckvidd där jag själv körde med den.

Denna klon funkar än idag för mig (mr-01 kopia med kullager och H platta i kolfiber pga att den i plast pajade när man ville leka rally och hoppa över en tröskel :P.)

hållt på med hobbygrejer i radiostyrt sedan man var 10 så man kan en del... (första då var kopia på mini-z monster som fortfarande lever på :3)

det kan även vara något fel på antingen fartreglage eller mottagaren om batterierna är nya i radion och laddat helt i bilen (låter som att Bec kretsen inte orkar med den lägre spänningen från 7,2v NiMh batteriet och då får detta att hända men den har fortfarande funktion så egentligen inget som de kan göra något åt om det inte är på goodwill.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eddiebooy:

Hej!
Förra måndagen så köpte jag en radiostyrd bil på Hobbex för 1700, i vanliga fall kostar den ca 2400 men jag hade en rabattkupong på 30 % och nu så har laddaren gått i sönder, fälgen har spruckit och styrningen på bilen har blivit konstig. Sen jag köpte den har jag bara kört ca 20 minuter och pappa har varit ute med mig och kollat när jag har kört och jag har inte kraschat med den eller kört den oförsiktigt. Eftersom det är min första "riktiga" radiostyrda bil så har jag försökt att köra in mig och då har jag kört väldigt försiktigt. Men nu till frågan, kan jag nu häva köpet och få pengarna tillbaka? Vill inte få en likadan då det kan vara samma fel på den.

Mvh
Edvard

Laddaren har du rätt att byta ut, men du får väldigt svårt att byta ut bilen om den går sönder.
Butiken kan alltid hävda att den inte hanterats på rätt sätt.
Dock så framgår ju från Hobbex sida av folk att den har gått söder lätt. En del har knäckt fälgar och dyl efter 1-2 gångers körning.
En annan sa tom att det bästa är att sätta dit Aludelar när exempelvis fälgarna knäcktes.

"rekomenderar att köpa aluminium delar när det går sönder :D"

"BRUTAL!!! Men en liten nackdel är väl att min gick sönder efter 2 gångers körning. Inget hoppande eller nåt sånt. Den välte bara en gång vid inbromsning. Då lossnade skruv till hjul och sånt. Men det är lätt fixat. Men jag tror att nåt annat hände också. Den låter lite mysko när man håller upp den helt och gasar fullt. Samt så går den inte för fullt heller. Nåt skrapar låter det som.... Men annars är den grym!!!"

"jävligt pigg liten monster truck men spindlarna knäcktes flera gånger när man körde med lipo bra o köpa alu spindlar plus att drivaxeln i mitten gått av 2 gånger till slut orka jag inte laga den mer o körde o hoppa sjukt högt o den höll ett par gånger tills spindeln gick igen"

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch