Spelade nyss klart Diablo 3, mina kommentarer

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Sep 2013

Spelade nyss klart Diablo 3, mina kommentarer

Har spelat många spel i livet. De jag har lagt mest tid på är D2:lod och WOW. Nu senast för en vecka sedan köpte jag Diablo 3(inte Ros) för att de kanske skulle kunna bli mitt nya spel att lägga ner tid på. Men ack så fel jag hade.

Jag börjar med att säga att jag klarade spelet på expert efter en vecka med wizard. Jag blev lvl 48. Jag lade ner kanske 3 timmar om dagen 7 dagar i streck sen var Diablo död. Men jag blev sjukt besviken på vissa grejer i spelet.

Jag kan börja med att säga att de som var bra med spelet.

- Musiken. Väldigt fin musik. Som vanligt i alla diablo spelen.
- Filmsekvenserna. Jävligt bra gjorda faktiskt.
- Grafiken. Grafiken var ju ett snäpp högre än D2. Vilket var lite skönt.

Nu till det dåliga då.

-Looten. I Diablo-spelen har looten alltid varit de viktigaste. Det är liksom de spelet handlar om. LOOT. Ska ävne säga att de som kallades unique i D2 kallas nu legendary i D3. När jag hade klarat hela spelet upp till Diablo så hade jag nog hittat 10 legendarys allt som allt, vilket är sjukt mycket jämfört med D2. I D2 kunde man hitta 2-3 st uniques efter en hel genomgång av de 5 acterna om man hade tur. Vi snackar på normal nu eftersom att det var väl de eqvivalenta jag avklarade på D3 med expert som svårighetsnivå. Detta är ju så sjukt dåligt egentligen, det är ju meningen att det ska vara otroligt rare att hitta legendarys. När man hittar det så pass ofta som nu så får man ingen respekt får looten. Nu när man hittar en legendary så tänker man bara "jaja nice". När man hittade en unique i D2 så tänkte man "fyfan va nice! Hoppas det är en bra unique nu". Sen är det även så att allt gear har riktiga monster-stats. Ett vapen kan ha typ 500 str, 500 vitallity, 1500-2500 dmg, 4 sockets etc. Det är precis som att utvecklarna har använt D2:lod-editorn på allt gear i end-game. Otroligt jobbigt.

-Landskapet. Om vi tar landskapet, så var det även en besvikelse. I D2 var där många öppna ytor man kunde springa runt på, bortsett från caves och sånt då. Nu i D3 är ju de fria landskapen i princip borta. De bestod ju endast av ytor täckte med an massa klumpar av träd/träsk. Allting såg likadant ut i hela landskapet. Man mådde riktigt illa. Utvecklarna hade även använt samma utseende på landskapen och cavesen flera gångerom. Riktigt slappt utvecklande. Allting såg likadant ut kändes de som. D2 såg ju likadant ut också på många ställen, men i D3 var det mer extremt tyckte jag.

- Waypoints. I D2 var ju målet att hitta waypointen så att man kunde ta sig till denna platsen igen så snabbt så möjligt om man skulle dö. Men nu i D3 är det ju helt onödigt med waypoints. När man dör så kan man resurrecta direkt på samma ställe igen, vilket är helt fail. Men om vi bortser från ressurectandet så behövs inte waypointsen ändå. När man väl har klarat av questet på de stället man är på så är där inte mer att göra på de stället. De området är liksom "färdigt". Det är avklarat, man har inget att göra där mer förutom att döda lite vanliga mobs.

-Utseendet. Om vi tar utseendet på hur mobsen och omgivningen såg ut så är även här en besvikelse. Jag fick riktiga warcraft-känslor när jag spelade D3. Allting liknade WoW på ett eller annat sätt. Act-bossarna var de som kändes mest WoW. Precis som i en raid på WoW så startade bossen med att man stängdes in i ett rum/yta och man var där själv med bossen. Bossen var riktigt stor, precis som i en raid. Bossen hade ett par mekanismer som man skulle undvika, precis som i en raid på WoW. Det var typ en 1-mans raid. I princip.

I D2 var det helt annorlunda, då kunde bossarna dyka upp helt plötsligt efter ett par mobs och man kunde även springa ifrån bossarna(dock inte Duriel eller Baal). Det var liksom inte så överdrivet stor grej i D2 att stöta på en boss. Man märkte att det var en boss och "bossen blev ett med omgivningen". Nu i D3 är det en sjukt stor deal med sista bossen i Acten. Där är oftast en filmsekvens med undertexter innan bossen, sen har bossarna även olika faser(Phases som i WoW; Phase1, Phase2 etc). Fan vad wow-raid de kändes.

De vanliga mobsen som man stötte på ute i "världen" gav ju en blandning av D2- och WoW-känslor. Där fanns ju en del mobs som man kände igen från D2, som hade normal storlek och som väntade på att bli slaktade, typ skeletons. Sen fanns där en hel del riktigt stora mobs som påminde om WoW igen och som hade en massa magier som de kunda casta på en. Speciellt i den sista acten var där en massa wow-mobs.

- Spelstilen. När man väl spelade så mötte man en massa mobs hela tiden. Alltså non-stop. Först dödade man kanske 10 mobs, 1 sekund senare stötte man på 10 mobs igen, och igen, och igen, och igen. Där kanske var någon 5 sekunders paus varannan minut. Jag gillar hack-n-slash men detta var så sjukt jobbigt. D2 hade ju sina moment i tombsen i Act 2 där man stötte på mobs konstant, men det var aldrig så tätt med mobs i de andra Acterna. I D3 var de lika tätt packade mobs i all Acterna, helt otroligt. Ovanpå de såg allting likadant ut hela tiden också. Irriterande.

Sen var det även så att man dog aldrig. Jag menar ALDRIG. Där var en cooldown på 30 sec på hp-potsen i D3, men där var även en massa global-pots(eller vad dom kallades) som droppade av mobsen. Plockade man upp dem så fick man hp, och det var riktigt ofta dessa droppade också.

Blåa/gula mobs stötte man på ofta som fan också. i D2 stötte man på dessa var 30:e minut, men i D3 stötte man på dessa var 10:e minut. Det var inte så svåra heller, det gällde bara kita dem, de droppade även lite extra bra loot och varje mob(inklusive minionsen) droppade även en global pot, så det var helt omöjligt att dö. Man bara dödade ett par mobs och hade man låg hp så plockade man bara upp potsen. Så länge man kitade dem så var det okej.

- Spells. Jag körde bara wizard så jag kan inte uttala mig om de andra klasserna men det borde vara likadant för dem. Där är alltså inget specträd, besviken redan där men jag höll modet uppe och det var faktiskt kul att spellsen förändrades med de olika runorna. Men det var ändå tråkigt att man inte kunde speca, utan istället hade alla wizards samma spells. Där fanns i princip bara vissa spells man kunde använda för att de andra spellsen var för dåliga. I nästan hela spelet så använde jag samma spells och efter ett tag blev man riktigt trött på att lyssna på samma spells hela tiden. Vissa spells använde man bara för att kolla hur de såg ut för att sedan inte använda dem igen. Man var i princip dömd till att använda vissa spells bara annars klarade man inte spelet. Det är säkert så att man kunde speca om sig i lategame när man körde loot-runs, men när man levlar så är det omöjligt.

Jag undrar fortfarande varför det krävs uppkoppling för att spela singleplayer. Är det för att Blizzard vill förhindra piratkopiering av spelet eller vadå?

Det var väl allt. Vad tycker ni andra? Bara jag som tycker detta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Olofström
Registrerad
Feb 2012

Jag har aldrig spelat D2. Jag älskar D3. Spelet har även blivit bättre nu efter 2.0 uppdateringen. Jag har inget att klaga på känner jag just nu.

Chassi: Fractal Design R5 CPU: Intel i7 6700K RAM: 16Gb DDR4 Moderkort: Asus Z170 Pro Grafik: GTX 1080 STRIX OS: W10
Bra Steam design: Metro for Steam Mitt Nintendo ID: SW-0939-9900-1006

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av Cooling23:

Jag har aldrig spelat D2. Jag älskar D3. Spelet har även blivit bättre nu efter 2.0 uppdateringen. Jag har inget att klaga på känner jag just nu.

Nä ok, jag förstår. Men jag har sån jävla ångest eftersom att jag vill verkligen tycka om D3 men det går inte. D2 är så mycket bättre enligt mig. Men jag har kört det så ofta och kan allt. Ingen kör de ju längre heller. Jag trodde D3 skulle bli mitt nya lir, men jag tyckte inte det var kul.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2013

Jag håller med om mycket som du beskriver. D2 har jag spelat hur många gånger som helst men med D3 räckte det med en gång. Jag är dock lite sugen på att spela nu igen när RoS och Loot 2.0 har kommit.

Att man inte speccar ett skilltree, som du beskriver, är något som jag har väldigt svårt för. I D2 fanns det ett värde i att spela upp flera karaktärer av samma klass. Hammerdin, Zealadin och Smite hos paladin, tex.

Ytterligare en grej som jag stör mig på är level cap. Det är verkligen en WoW-grej.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av twk:

Jag håller med om mycket som du beskriver. D2 har jag spelat hur många gånger som helst men med D3 räckte det med en gång. Jag är dock lite sugen på att spela nu igen när RoS och Loot 2.0 har kommit.

Att man inte speccar ett skilltree, som du beskriver, är något som jag har väldigt svårt för. I D2 fanns det ett värde i att spela upp flera karaktärer av samma klass. Hammerdin, Zealadin och Smite hos paladin, tex.

Ytterligare en grej som jag stör mig på är level cap. Det är verkligen en WoW-grej.

Ja, men nu är det ju så i D2:Lod att man kan respecca hela trädet om man vill. Men det är nästan en fördel annars blir man ju tvungen att göra 2 likadan characters med 2 olika specs. Jag har kollat lite på RoS men det verkar inte lockande. Hela problemet tycker jag är mobsen och omgivningen, jag kan inte tänka mig att köra en massa lootruns i en sån miljö. Jag kommer tröttna, och jag körde säkert 1 miljon baal-runs i D2 så jag är inte en person som tröttnar lätt.

Fan, helvete. Trodde D3 skulle bli mitt nya spel. Hade såna förhoppningar när jag hörde 2010 att de utvecklade D3, och så släpper de denna skiten.

De hade ju kunnat fräsha upp D2:Lod. Resetta laddersen, få bort bottarna, bättre på grafiken ordentligt, kanske skapa en liten pvp ring utanför staden eller något i den stilen och kanske fräsha upp UI:t. Sen låta resten vara. Fan vad jag hade lirat D2 igen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Alibaba123:

Har spelat många spel i livet. De jag har lagt mest tid på är D2:lod och WOW. Nu senast för en vecka sedan köpte jag Diablo 3(inte Ros) för att de kanske skulle kunna bli mitt nya spel att lägga ner tid på. Men ack så fel jag hade.

Jag börjar med att säga att jag klarade spelet på expert efter en vecka med wizard. Jag blev lvl 48. Jag lade ner kanske 3 timmar om dagen 7 dagar i streck sen var Diablo död. Men jag blev sjukt besviken på vissa grejer i spelet.

Jag kan börja med att säga att de som var bra med spelet.

- Musiken. Väldigt fin musik. Som vanligt i alla diablo spelen.
- Filmsekvenserna. Jävligt bra gjorda faktiskt.
- Grafiken. Grafiken var ju ett snäpp högre än D2. Vilket var lite skönt.

Nu till det dåliga då.

-Looten. I Diablo-spelen har looten alltid varit de viktigaste. Det är liksom de spelet handlar om. LOOT. Ska ävne säga att de som kallades unique i D2 kallas nu legendary i D3. När jag hade klarat hela spelet upp till Diablo så hade jag nog hittat 10 legendarys allt som allt, vilket är sjukt mycket jämfört med D2. I D2 kunde man hitta 2-3 st uniques efter en hel genomgång av de 5 acterna om man hade tur. Vi snackar på normal nu eftersom att det var väl de eqvivalenta jag avklarade på D3 med expert som svårighetsnivå. Detta är ju så sjukt dåligt egentligen, det är ju meningen att det ska vara otroligt rare att hitta legendarys. När man hittar det så pass ofta som nu så får man ingen respekt får looten. Nu när man hittar en legendary så tänker man bara "jaja nice". När man hittade en unique i D2 så tänkte man "fyfan va nice! Hoppas det är en bra unique nu". Sen är det även så att allt gear har riktiga monster-stats. Ett vapen kan ha typ 500 str, 500 vitallity, 1500-2500 dmg, 4 sockets etc. Det är precis som att utvecklarna har använt D2:lod-editorn på allt gear i end-game. Otroligt jobbigt.

-Landskapet. Om vi tar landskapet, så var det även en besvikelse. I D2 var där många öppna ytor man kunde springa runt på, bortsett från caves och sånt då. Nu i D3 är ju de fria landskapen i princip borta. De bestod ju endast av ytor täckte med an massa klumpar av träd/träsk. Allting såg likadant ut i hela landskapet. Man mådde riktigt illa. Utvecklarna hade även använt samma utseende på landskapen och cavesen flera gångerom. Riktigt slappt utvecklande. Allting såg likadant ut kändes de som. D2 såg ju likadant ut också på många ställen, men i D3 var det mer extremt tyckte jag.

- Waypoints. I D2 var ju målet att hitta waypointen så att man kunde ta sig till denna platsen igen så snabbt så möjligt om man skulle dö. Men nu i D3 är det ju helt onödigt med waypoints. När man dör så kan man resurrecta direkt på samma ställe igen, vilket är helt fail. Men om vi bortser från ressurectandet så behövs inte waypointsen ändå. När man väl har klarat av questet på de stället man är på så är där inte mer att göra på de stället. De området är liksom "färdigt". Det är avklarat, man har inget att göra där mer förutom att döda lite vanliga mobs.

-Utseendet. Om vi tar utseendet på hur mobsen och omgivningen såg ut så är även här en besvikelse. Jag fick riktiga warcraft-känslor när jag spelade D3. Allting liknade WoW på ett eller annat sätt. Act-bossarna var de som kändes mest WoW. Precis som i en raid på WoW så startade bossen med att man stängdes in i ett rum/yta och man var där själv med bossen. Bossen var riktigt stor, precis som i en raid. Bossen hade ett par mekanismer som man skulle undvika, precis som i en raid på WoW. Det var typ en 1-mans raid. I princip.

I D2 var det helt annorlunda, då kunde bossarna dyka upp helt plötsligt efter ett par mobs och man kunde även springa ifrån bossarna(dock inte Duriel eller Baal). Det var liksom inte så överdrivet stor grej i D2 att stöta på en boss. Man märkte att det var en boss och "bossen blev ett med omgivningen". Nu i D3 är det en sjukt stor deal med sista bossen i Acten. Där är oftast en filmsekvens med undertexter innan bossen, sen har bossarna även olika faser(Phases som i WoW; Phase1, Phase2 etc). Fan vad wow-raid de kändes.

De vanliga mobsen som man stötte på ute i "världen" gav ju en blandning av D2- och WoW-känslor. Där fanns ju en del mobs som man kände igen från D2, som hade normal storlek och som väntade på att bli slaktade, typ skeletons. Sen fanns där en hel del riktigt stora mobs som påminde om WoW igen och som hade en massa magier som de kunda casta på en. Speciellt i den sista acten var där en massa wow-mobs.

- Spelstilen. När man väl spelade så mötte man en massa mobs hela tiden. Alltså non-stop. Först dödade man kanske 10 mobs, 1 sekund senare stötte man på 10 mobs igen, och igen, och igen, och igen. Där kanske var någon 5 sekunders paus varannan minut. Jag gillar hack-n-slash men detta var så sjukt jobbigt. D2 hade ju sina moment i tombsen i Act 2 där man stötte på mobs konstant, men det var aldrig så tätt med mobs i de andra Acterna. I D3 var de lika tätt packade mobs i all Acterna, helt otroligt. Ovanpå de såg allting likadant ut hela tiden också. Irriterande.

Sen var det även så att man dog aldrig. Jag menar ALDRIG. Där var en cooldown på 30 sec på hp-potsen i D3, men där var även en massa global-pots(eller vad dom kallades) som droppade av mobsen. Plockade man upp dem så fick man hp, och det var riktigt ofta dessa droppade också.

Blåa/gula mobs stötte man på ofta som fan också. i D2 stötte man på dessa var 30:e minut, men i D3 stötte man på dessa var 10:e minut. Det var inte så svåra heller, det gällde bara kita dem, de droppade även lite extra bra loot och varje mob(inklusive minionsen) droppade även en global pot, så det var helt omöjligt att dö. Man bara dödade ett par mobs och hade man låg hp så plockade man bara upp potsen. Så länge man kitade dem så var det okej.

- Spells. Jag körde bara wizard så jag kan inte uttala mig om de andra klasserna men det borde vara likadant för dem. Där är alltså inget specträd, besviken redan där men jag höll modet uppe och det var faktiskt kul att spellsen förändrades med de olika runorna. Men det var ändå tråkigt att man inte kunde speca, utan istället hade alla wizards samma spells. Där fanns i princip bara vissa spells man kunde använda för att de andra spellsen var för dåliga. I nästan hela spelet så använde jag samma spells och efter ett tag blev man riktigt trött på att lyssna på samma spells hela tiden. Vissa spells använde man bara för att kolla hur de såg ut för att sedan inte använda dem igen. Man var i princip dömd till att använda vissa spells bara annars klarade man inte spelet. Det är säkert så att man kunde speca om sig i lategame när man körde loot-runs, men när man levlar så är det omöjligt.

Jag undrar fortfarande varför det krävs uppkoppling för att spela singleplayer. Är det för att Blizzard vill förhindra piratkopiering av spelet eller vadå?

Det var väl allt. Vad tycker ni andra? Bara jag som tycker detta?

Reagerade ungefär likadant när jag drog igång D3 Första gången. Speciellt det där med skillträden. Men med handen på hjärtat, man körde ju tamefan bara med samma skills hela tiden ändå i D2. Gillar faktiskt det här bättre då man kan byta om man känner för det. Man blir liksom inte bunden till ett skillträd som man blev i D2.

Sen det där med WP håller jag med om totalt, tror aldrig jag använt en WP överhuvudtaget. Fan i D2 va man ju tvungen att leta som fan efter vart man skulle, nu behöver man ju mer eller mindre bara springa rakt fram.

Loot systemet tycker jag faktiskt är bättre än D2. Och mer mobs är ju bara roligt, mer slakt!

Sen tycker jag fan att det var sjukt smidigt att kunna ressa direkt vid kroppen. Va fan det värsta som fanns när man hade sprungit som en jävla gasell över halva världen och glömt slänga ut en TP innan bossen..

I det stora hela så reagerade jag likadant som dig i början, men nu när jag vant mig så tycker jag att vissa grejer är bättre.

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Maximus VI Formula - Intel i7 4790k - 16GB Muschkin Redline 2133mhz - Asus Strix GTX 1080 - Asus Xonar D2X - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2005

På d2 hittade man långt mer än ett par legendarys från a1-a5.....

"Sen är det även så att allt gear har riktiga monster-stats. Ett vapen kan ha typ 500 str, 500 vitallity, 1500-2500 dmg, 4 sockets etc. Det är precis som att utvecklarna har använt D2:lod-editorn på allt gear i end-game. Otroligt jobbigt."

1. Finns inget vapen som har 4 sockets.
2. I diablo 2 fanns det inte många vapen som faktiskt räckte till, inte många builds för den delen heller. Varje klass hade i princip 1 eller 2 olika builds. För att köra lightsorc på d2 behövde du gear som du HELT omöjligt kunde hitta själv, tex.
Känner du till jsp? Om inte så var du ingen riktigt d2torsk.

Tycker att du mycket du skriver är fel och många av dina jämförelser med diablo 2 är fel.
Du kan i princip köra vilka skills som helst på wiz på normal t.ex.

"Blåa/gula mobs stötte man på ofta som fan också. i D2 stötte man på dessa var 30:e minut, men i D3 stötte man på dessa var 10:e minut. Det var inte så svåra heller, det gällde bara kita dem, de droppade även lite extra bra loot och varje mob(inklusive minionsen) droppade även en global pot, så det var helt omöjligt att dö. Man bara dödade ett par mobs och hade man låg hp så plockade man bara upp potsen. Så länge man kitade dem så var det okej."
Av det du skriver kan jag omöjligt tro att du spelat d2 en längre tid, svårare än nightmare eller på högre level.
Det är inte genomgången a1-a5 som är spelet, både d2 och d3 är "endgamespel", du vill komma upp till en så hög level som möjligt och hitta så bra gear som möjligt. Vill du krydda på det kan du köra hc.

Sen att en del är stulet från wow osv. är inte så konstigt, samma sak med warcraft och diablo (spells etc.)

Detta är vad man gjorde 90% av tiden i diablo 2 - https://www.youtube.com/watch?v=9crsQdBg8VA Resterande tid använde man till trading eller leveling.

| INTEL i7 7700K@4,9GHZ | NOCTUA NH-D15 | ASUS PRIME Z270-P | 32GB DDR4@3000mhz | GTX 1080 STRIX | 512 GB CRUCIAL MX300 SSD | 4TB HDD | WIN 10 | BENQ XL2420Z@144hz| SUPERNOVA G2 750w

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av Tandborste:

Reagerade ungefär likadant när jag drog igång D3 Första gången. Speciellt det där med skillträden. Men med handen på hjärtat, man körde ju tamefan bara med samma skills hela tiden ändå i D2. Gillar faktiskt det här bättre då man kan byta om man känner för det. Man blir liksom inte bunden till ett skillträd som man blev i D2.

Sen det där med WP håller jag med om totalt, tror aldrig jag använt en WP överhuvudtaget. Fan i D2 va man ju tvungen att leta som fan efter vart man skulle, nu behöver man ju mer eller mindre bara springa rakt fram.

Loot systemet tycker jag faktiskt är bättre än D2. Och mer mobs är ju bara roligt, mer slakt!

Sen tycker jag fan att det var sjukt smidigt att kunna ressa direkt vid kroppen. Va fan det värsta som fanns när man hade sprungit som en jävla gasell över halva världen och glömt slänga ut en TP innan bossen..

I det stora hela så reagerade jag likadant som dig i början, men nu när jag vant mig så tycker jag att vissa grejer är bättre.

Jag vet inte om man kan säga att de grejerna du nämner är bättre, jag hade nog velat säga att det är lättare. Allting har blivit lättare, man behöver liksom inte tänka, man springer åt ett håll eftersom att där finns bara ett håll. I D2 kunde där t ex i Act 3 finnas kanske 7 caves som man fick leta i för att hitta en sak för att klara ett quest. I D3 är det mer, "jamen jag kom ju därifrån så de måste nog vara här jag ska", eller "jamen jag kör vidare, jag hittar nog rätt ställe jag ska till nu".

Det enda jag kände som var likt i D3 med D2, det var nog när man stack ner i en cave och där fanns en drös med vägar man skulle välja, i slutet hade man gått fel håll och då kollade man bara kartan och såg att där var ett ställe man inte varit på och så stack man dit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av Alibaba123:

Nä ok, jag förstår. Men jag har sån jävla ångest eftersom att jag vill verkligen tycka om D3 men det går inte. D2 är så mycket bättre enligt mig. Men jag har kört det så ofta och kan allt. Ingen kör de ju längre heller. Jag trodde D3 skulle bli mitt nya lir, men jag tyckte inte det var kul.

När D3 släpptes var det bedrövligt. Och jag kan erkänna att då hade jag verkligen samma känslor som du ang D3 vs D2 LoD. Jag har spelat LoD väldigt mycket också och det spelet kommer alltid att vara speciellt för mig.

När jag spelade D2 LoD så hade jag mycket högre drop rate än vad du verkar ha haft ang unique's. I patch 1.13 (har jag för mig) var det nästan bara runor som var intressant. Hitta en tre socket:ad scale mail med hög armor och sedan slänga in Jah Ith Ber. Och sedan weapon switch? Egentligen var det en konstig sak att ha. Eller att du kunde få infinite stamina eller mana med rätt gear. Var inte det snett? Eller Hammerdin som var helt sne! Det fanns bara ett träd (egentligen) för varje klass som verkligen gick att köra.

Ang ovan så tycker jag att D3 har fixat till dessa saker bra. Dock har jag inte kommit lika långt med min D3-gubbe jämfört med var jag var med min D2 LoD-gubbe.

Det jag starkt gillar med 2.0 är adventure delen och dess rifts. Helt plötsligt känns det som ett bra D2 run. Sjukt snabbt och galen hack 'n slash!

My 2 pence. Cheers!

-:| i7-3930K | P9X79 Deluxe | 32GB 1600Mhz | Corsair TX750W |:-
-:| Ryzen7 2700X | Strix x470-I | 32GB 3200Mhz | GTX1070 | EVGA G2 550W |:-
-:| Citera för svar |:-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Alibaba123:

Jag vet inte om man kan säga att de grejerna du nämner är bättre, jag hade nog velat säga att det är lättare. Allting har blivit lättare, man behöver liksom inte tänka, man springer åt ett håll eftersom att där finns bara ett håll. I D2 kunde där t ex i Act 3 finnas kanske 7 caves som man fick leta i för att hitta en sak för att klara ett quest. I D3 är det mer, "jamen jag kom ju därifrån så de måste nog vara här jag ska", eller "jamen jag kör vidare, jag hittar nog rätt ställe jag ska till nu".

Det enda jag kände som var likt i D3 med D2, det var nog när man stack ner i en cave och där fanns en drös med vägar man skulle välja, i slutet hade man gått fel håll och då kollade man bara kartan och såg att där var ett ställe man inte varit på och så stack man dit.

Ja, det håller jag med om att det har blivit lättare. Och ja, det verkar bara finnas ett spår att kuta efter, vilket jag tycker är tråkigt. Va lite va charmen att springa runt å leta lite.

Men skillsen och transmogify (stavning?) är nog det jag tycker är bästa boosten mot D2. Förutom att man inte kan bli "bättre" på vissa skills. Men fortfarande så körde man ju ändå bara med samma build i D2, va ju värdelöst att försöka bli "jack of all trades" utan man fick ju verkligen satsa allt på ett träd eller fåtal träd för att ens ha en chans i hell eller inferno. Att man levlar snabbare tycker jag är roligare, gick så förjävla långsamt när man kom upp sig i level

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Maximus VI Formula - Intel i7 4790k - 16GB Muschkin Redline 2133mhz - Asus Strix GTX 1080 - Asus Xonar D2X - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av rinosaur:

På d2 hittade man långt mer än ett par legendarys från a1-a5.....

"Sen är det även så att allt gear har riktiga monster-stats. Ett vapen kan ha typ 500 str, 500 vitallity, 1500-2500 dmg, 4 sockets etc. Det är precis som att utvecklarna har använt D2:lod-editorn på allt gear i end-game. Otroligt jobbigt."

1. Finns inget vapen som har 4 sockets.
2. I diablo 2 fanns det inte många vapen som faktiskt räckte till, inte många builds för den delen heller. Varje klass hade i princip 1 eller 2 olika builds. För att köra lightsorc på d2 behövde du gear som du HELT omöjligt kunde hitta själv, tex.
Känner du till jsp? Om inte så var du ingen riktigt d2torsk.

Tycker att du mycket du skriver är fel och många av dina jämförelser med diablo 2 är fel.
Du kan i princip köra vilka skills som helst på wiz på normal t.ex.

"Blåa/gula mobs stötte man på ofta som fan också. i D2 stötte man på dessa var 30:e minut, men i D3 stötte man på dessa var 10:e minut. Det var inte så svåra heller, det gällde bara kita dem, de droppade även lite extra bra loot och varje mob(inklusive minionsen) droppade även en global pot, så det var helt omöjligt att dö. Man bara dödade ett par mobs och hade man låg hp så plockade man bara upp potsen. Så länge man kitade dem så var det okej."
Av det du skriver kan jag omöjligt tro att du spelat d2 en längre tid, svårare än nightmare eller på högre level.
Det är inte genomgången a1-a5 som är spelet, både d2 och d3 är "endgamespel", du vill komma upp till en så hög level som möjligt och hitta så bra gear som möjligt. Vill du krydda på det kan du köra hc.

Sen att en del är stulet från wow osv. är inte så konstigt, samma sak med warcraft och diablo (spells etc.)

Detta är vad man gjorde 90% av tiden i diablo 2 - https://www.youtube.com/watch?v=9crsQdBg8VA Resterande tid använde man till trading eller leveling.

Jo jag vet vad jsp är, ett forum där du tradar in grejer från d2 till forum gold. Det är ett helt okej sätt att trada på. Varför tror du inte jag spelat D2:Lod i ett par år? Har du haft SoJ ens? Dödat uberdiablo? Torch? Annihilus? Sluta påstå något om mig.
----
Jag fick iallfall inte känslan av att man kunde köra med vilka skills man ville. Man hade kanske 25% av alla skills att välja på kändes det som.
----
Läser du vad jag skrev, så skrev jag att jag jämförde med D2:Lod i Normal eftersom att jag endast klarat D3 på expert. Hade jag klarat D3: Ros på torment lvl 6 hade jag nog jämfört med D2 i Hell. I D2:Lod på hell kommer där konstant blåa/gula mobs och det vara bara nice eftersom att man letade efter loot. Sen är det även så att du farmar D2/D3 i endgame genom att gå igenom områdena du levlat upp i, på vissa ställen då. I D2 älskade man ju ställena man var på och waypointsen gjorde ju nytta.

I länken du skickade så är det ju ännu ett exempel på hur bra D2 var. Där hade man iallafall någon nytta utav teleport medans wizards teleport hade typ 20 sec cd av någon anledning. Man använde den en gång sen använde man inte den mer. Eftersom att allting handlar om loot så är det ju bara bra om det går snabbt på lootrunsen som i D2, t ex med sorcs teleport. Sen när man hittat en nice runa så flasha/tradade man med den. Så är nog alla endgames i alla spel.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av twk:

Jag håller med om mycket som du beskriver. D2 har jag spelat hur många gånger som helst men med D3 räckte det med en gång. Jag är dock lite sugen på att spela nu igen när RoS och Loot 2.0 har kommit.

Att man inte speccar ett skilltree, som du beskriver, är något som jag har väldigt svårt för. I D2 fanns det ett värde i att spela upp flera karaktärer av samma klass. Hammerdin, Zealadin och Smite hos paladin, tex.

Ytterligare en grej som jag stör mig på är level cap. Det är verkligen en WoW-grej.

Du har missat helt hur Diablo 3 funkar numera.

Att du inte har ett skilltree ersätts av att du investerar dig djupt i en viss typ av gear.
Vill du exempelvis köra en wizard med en frost build så gör du det genom att välja skills och sedan skaffa gear som boostar just de skillsen och har rätt extra effekter. Finns gear som förändrar skills helt (t ex gör så en skill attackerar tre gånger istället för en).
Det är i slutändan samma sak som att ha ett skilltree, fast de lagt det på gearet istället.

När du väl sitter där med ditt feta frost-gear kommer du inte kunna byta till t ex arcane hur som helst (eller till andra frost skills än just de du specialiserat dig på), för gearet kommer vara kass till det.

Där finns då vitsen med att ha flera gubbar, som du säger att du saknar.

Gällande level cap så finns det inte längre nån cap på Paragon Levels.

Ladders är ju på gång också, om man gillar att spela på det viset.

///M4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008

Ej så stort diablo fan, körde ettan typ. Ångrar lite att jag ej körde tvåan för har förstått att det visst var grymt bra. Har du ngn erfarenhet av att köra fler på det? Funderat att skaffa trean bara för att köra lokal mp med en polare som jag brukar köra split screen spel etc med.

Till d3 kritiken, Ok vill inte klanka ner för mycket på blizzard då de gör bra spel. Men tycker de har tappat nyskapandet de senaste åren. För 10+ år sen kom de med "nya" koncept - warcraft, starcraft, diablo, wow, riktiga höjdarlir och kändes nya och fräscha. Men nu är det bara uppdateringar av de koncepten om och om igen. Visst man vill ju inte göra fansen besvikna med att ändra för mycket och funkar koncepten och de säljer så varför ändra, men känns lite som löpande bandet med samma grejjer om och om igen...
Just diablo konceptet önskar jag de kunde gjort ngt mörkare och annorlunda spel av, lite djupare än bara hack n slash men det vill nog inte hack n slash fansen :). Men är ju stor chansning att ändra för mycket på ngt som funkar...

Sen att de nu börjar med sån shit som man alltid skall vara uppkopplad etc... gillar inte sånt känns som ea fasoner, om man nu måste vara online kunde de implementera lite coola online features även i sp delen. Som t.ex. i dark souls.

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2007

Jag körde D3 när det släpptes. Hittade bara en legendary som jag inte ens kunde ha.

Spel: Ryzen 7 1800x, R9 270, 16GB DDR4 Flare X
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, Vega 64
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Mar 2002
Skrivet av Alibaba123:

Jag fick iallfall inte känslan av att man kunde köra med vilka skills man ville. Man hade kanske 25% av alla skills att välja på kändes det som.

Måste välja elective mode i options först då kan man sätta ut vilka skills man vill. Mycket roligare bygga en char i D3 än det var i D2.

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av hoski:

Du har missat helt hur Diablo 3 funkar numera.

Att du inte har ett skilltree ersätts av att du investerar dig djupt i en viss typ av gear.
Vill du exempelvis köra en wizard med en frost build så gör du det genom att välja skills och sedan skaffa gear som boostar just de skillsen och har rätt extra effekter. Finns gear som förändrar skills helt (t ex gör så en skill attackerar tre gånger istället för en).
Det är i slutändan samma sak som att ha ett skilltree, fast de lagt det på gearet istället.

När du väl sitter där med ditt feta frost-gear kommer du inte kunna byta till t ex arcane hur som helst (eller till andra frost skills än just de du specialiserat dig på), för gearet kommer vara kass till det.

Där finns då vitsen med att ha flera gubbar, som du säger att du saknar.

Gällande level cap så finns det inte längre nån cap på Paragon Levels.

Ladders är ju på gång också, om man gillar att spela på det viset.

Jo, fast då behöver du inte levla upp flera gubbar av samma ckass. Det är bara att ha flera uppsättningar gear i stashen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av rinosaur:

På d2 hittade man långt mer än ett par legendarys från a1-a5.....

"Sen är det även så att allt gear har riktiga monster-stats. Ett vapen kan ha typ 500 str, 500 vitallity, 1500-2500 dmg, 4 sockets etc. Det är precis som att utvecklarna har använt D2:lod-editorn på allt gear i end-game. Otroligt jobbigt."

1. Finns inget vapen som har 4 sockets.
2. I diablo 2 fanns det inte många vapen som faktiskt räckte till, inte många builds för den delen heller. Varje klass hade i princip 1 eller 2 olika builds. För att köra lightsorc på d2 behövde du gear som du HELT omöjligt kunde hitta själv, tex.
Känner du till jsp? Om inte så var du ingen riktigt d2torsk.

Tycker att du mycket du skriver är fel och många av dina jämförelser med diablo 2 är fel.
Du kan i princip köra vilka skills som helst på wiz på normal t.ex.

"Blåa/gula mobs stötte man på ofta som fan också. i D2 stötte man på dessa var 30:e minut, men i D3 stötte man på dessa var 10:e minut. Det var inte så svåra heller, det gällde bara kita dem, de droppade även lite extra bra loot och varje mob(inklusive minionsen) droppade även en global pot, så det var helt omöjligt att dö. Man bara dödade ett par mobs och hade man låg hp så plockade man bara upp potsen. Så länge man kitade dem så var det okej."
Av det du skriver kan jag omöjligt tro att du spelat d2 en längre tid, svårare än nightmare eller på högre level.
Det är inte genomgången a1-a5 som är spelet, både d2 och d3 är "endgamespel", du vill komma upp till en så hög level som möjligt och hitta så bra gear som möjligt. Vill du krydda på det kan du köra hc.

Sen att en del är stulet från wow osv. är inte så konstigt, samma sak med warcraft och diablo (spells etc.)

Detta är vad man gjorde 90% av tiden i diablo 2 - https://www.youtube.com/watch?v=9crsQdBg8VA Resterande tid använde man till trading eller leveling.

För att klargöra det du sa angående jsp. Det finns ju vissa som hittar perfect anni (ehhumm mig) och på så sätt byter till mig en full lightgearad sorc med rare hjälm inkluderat tillsammans med skill charms med life på. Fan att man inte vann på lotto istället bara..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av twk:

Jo, fast då behöver du inte levla upp flera gubbar av samma ckass. Det är bara att ha flera uppsättningar gear i stashen.

Inte för att vara sån men det är väl helt fantastiskt att man kan fokusera på en gubbe av varje klass istället för att ha en lightning sorc, en meteorb sorc, en enchanter? sorc, en fireballorb sorc, sen ett par paladiner på det och så var ens char slots slut.

Ska man säga någonting om detta med specialisering så är d3 otroligt bättre än d2 på den fronten nu med expansionen när det finns massa game changing legendaries.

Har själv bytt build 4 ggr på level 70 påväg mot den build jag har nu i och med att ny gear droppat och öppnat upp nya möjligheter.

I övrigt tycker jag TS argument är lite märkliga, han klagar på att d3 inte är som d2 lod normal var samtidigt som i princip alla nog anser att d2 normal bara är en lång transportsträcka mot nm. Normal var knappt ens spännande på HC där.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av lanbonden:

Inte för att vara sån men det är väl helt fantastiskt att man kan fokusera på en gubbe av varje klass istället för att ha en lightning sorc, en meteorb sorc, en enchanter? sorc, en fireballorb sorc, sen ett par paladiner på det och så var ens char slots slut.

Ska man säga någonting om detta med specialisering så är d3 otroligt bättre än d2 på den fronten nu med expansionen när det finns massa game changing legendaries.

Har själv bytt build 4 ggr på level 70 påväg mot den build jag har nu i och med att ny gear droppat och öppnat upp nya möjligheter.

I övrigt tycker jag TS argument är lite märkliga, han klagar på att d3 inte är som d2 lod normal var samtidigt som i princip alla nog anser att d2 normal bara är en lång transportsträcka mot nm. Normal var knappt ens spännande på HC där.

Jag jämförde D3 på expert nivå med D2 på normal. Det är väl en bra jämförelse. Eller tycker du jag ska jämföra D2 Hell med D3 Normal? Det var en jämförelse. Sen är det så att där finns nog lika många blåa/gula mobs i D3 normal som det är i D3 hell, vilket är fail.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av Alibaba123:

Jag jämförde D3 på expert nivå med D2 på normal. Det är väl en bra jämförelse. Eller tycker du jag ska jämföra D2 Hell med D3 Normal? Det var en jämförelse. Sen är det så att där finns nog lika många blåa/gula mobs i D3 normal som det är i D3 hell, vilket är fail.

Du ska jämföra endgame mot endgame..

| INTEL i7 7700K@4,9GHZ | NOCTUA NH-D15 | ASUS PRIME Z270-P | 32GB DDR4@3000mhz | GTX 1080 STRIX | 512 GB CRUCIAL MX300 SSD | 4TB HDD | WIN 10 | BENQ XL2420Z@144hz| SUPERNOVA G2 750w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av Alibaba123:

Jag jämförde D3 på expert nivå med D2 på normal. Det är väl en bra jämförelse. Eller tycker du jag ska jämföra D2 Hell med D3 Normal? Det var en jämförelse. Sen är det så att där finns nog lika många blåa/gula mobs i D3 normal som det är i D3 hell, vilket är fail.

Skulle nog snarare jämföra expert med nightmare faktiskt då expert inte var helt lätt som en solo genomspelning på hardcore vilket normal på d2 helt klart var.

Sen vad är problemet med mycket blåa/gula mobs? Det gör det lite spännande då de faktiskt kan prestera något och inte bara är XP som står och väntar på en. Bara för att där var enorm avsaknad av dessa i normal på d2 så betyder inte det att det var varken bra eller roligt så. Normal på Diablo 2 var och är dåligt det blir enormt bra senare i spelet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nkpg
Registrerad
Jun 2006

Angående skillträdet i D2 vs skillslots+runor i D3. Jag var ganska stor motståndare till det nya skillsystemet i D3 men med aktiva skills/runor/passiva skills + paragon stats känns det absolut mer varierande och fritt i jämförselse med D2. Man körde ju samma build hela tiden egentligen, möjligen drog upp samma char 3 gånger för 3 olika builds. I D3 byter jag build ganska ofta, man kan anpassa helt efter gear. Nu gillar jag det mycket.

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag körde D3 när det släpptes. Hittade bara en legendary som jag inte ens kunde ha.

Numera droppar det minst en i timmen i genomsnitt

Skickades från m.sweclockers.com

///M4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Tycker att du nämner det mesta som jag störde mig på också med D3 - nu föll jag dock i fällan och köpte ROS. Med Loot 2.0 så är det roligare att spela men när jag läste dinförsta post så blev jag hemskt nostalgisk. Fick nästan en tår i ögat när jag tänkte på alla Tombs i D2. Crystal swords och de massiva mobsen i jakten på Tal Rasha's tomb mm....
*Snyft*

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av Alibaba123:

Har spelat många spel i livet. De jag har lagt mest tid på är D2:lod och WOW. Nu senast för en vecka sedan köpte jag Diablo 3(inte Ros) för att de kanske skulle kunna bli mitt nya spel att lägga ner tid på. Men ack så fel jag hade.

Jag börjar med att säga att jag klarade spelet på expert efter en vecka med wizard. Jag blev lvl 48. Jag lade ner kanske 3 timmar om dagen 7 dagar i streck sen var Diablo död. Men jag blev sjukt besviken på vissa grejer i spelet.

Jag kan börja med att säga att de som var bra med spelet.

- Musiken. Väldigt fin musik. Som vanligt i alla diablo spelen.
- Filmsekvenserna. Jävligt bra gjorda faktiskt.
- Grafiken. Grafiken var ju ett snäpp högre än D2. Vilket var lite skönt.

Nu till det dåliga då.

-Looten. I Diablo-spelen har looten alltid varit de viktigaste. Det är liksom de spelet handlar om. LOOT. Ska ävne säga att de som kallades unique i D2 kallas nu legendary i D3. När jag hade klarat hela spelet upp till Diablo så hade jag nog hittat 10 legendarys allt som allt, vilket är sjukt mycket jämfört med D2. I D2 kunde man hitta 2-3 st uniques efter en hel genomgång av de 5 acterna om man hade tur. Vi snackar på normal nu eftersom att det var väl de eqvivalenta jag avklarade på D3 med expert som svårighetsnivå. Detta är ju så sjukt dåligt egentligen, det är ju meningen att det ska vara otroligt rare att hitta legendarys. När man hittar det så pass ofta som nu så får man ingen respekt får looten. Nu när man hittar en legendary så tänker man bara "jaja nice". När man hittade en unique i D2 så tänkte man "fyfan va nice! Hoppas det är en bra unique nu". Sen är det även så att allt gear har riktiga monster-stats. Ett vapen kan ha typ 500 str, 500 vitallity, 1500-2500 dmg, 4 sockets etc. Det är precis som att utvecklarna har använt D2:lod-editorn på allt gear i end-game. Otroligt jobbigt.

-Landskapet. Om vi tar landskapet, så var det även en besvikelse. I D2 var där många öppna ytor man kunde springa runt på, bortsett från caves och sånt då. Nu i D3 är ju de fria landskapen i princip borta. De bestod ju endast av ytor täckte med an massa klumpar av träd/träsk. Allting såg likadant ut i hela landskapet. Man mådde riktigt illa. Utvecklarna hade även använt samma utseende på landskapen och cavesen flera gångerom. Riktigt slappt utvecklande. Allting såg likadant ut kändes de som. D2 såg ju likadant ut också på många ställen, men i D3 var det mer extremt tyckte jag.

- Waypoints. I D2 var ju målet att hitta waypointen så att man kunde ta sig till denna platsen igen så snabbt så möjligt om man skulle dö. Men nu i D3 är det ju helt onödigt med waypoints. När man dör så kan man resurrecta direkt på samma ställe igen, vilket är helt fail. Men om vi bortser från ressurectandet så behövs inte waypointsen ändå. När man väl har klarat av questet på de stället man är på så är där inte mer att göra på de stället. De området är liksom "färdigt". Det är avklarat, man har inget att göra där mer förutom att döda lite vanliga mobs.

-Utseendet. Om vi tar utseendet på hur mobsen och omgivningen såg ut så är även här en besvikelse. Jag fick riktiga warcraft-känslor när jag spelade D3. Allting liknade WoW på ett eller annat sätt. Act-bossarna var de som kändes mest WoW. Precis som i en raid på WoW så startade bossen med att man stängdes in i ett rum/yta och man var där själv med bossen. Bossen var riktigt stor, precis som i en raid. Bossen hade ett par mekanismer som man skulle undvika, precis som i en raid på WoW. Det var typ en 1-mans raid. I princip.

I D2 var det helt annorlunda, då kunde bossarna dyka upp helt plötsligt efter ett par mobs och man kunde även springa ifrån bossarna(dock inte Duriel eller Baal). Det var liksom inte så överdrivet stor grej i D2 att stöta på en boss. Man märkte att det var en boss och "bossen blev ett med omgivningen". Nu i D3 är det en sjukt stor deal med sista bossen i Acten. Där är oftast en filmsekvens med undertexter innan bossen, sen har bossarna även olika faser(Phases som i WoW; Phase1, Phase2 etc). Fan vad wow-raid de kändes.

De vanliga mobsen som man stötte på ute i "världen" gav ju en blandning av D2- och WoW-känslor. Där fanns ju en del mobs som man kände igen från D2, som hade normal storlek och som väntade på att bli slaktade, typ skeletons. Sen fanns där en hel del riktigt stora mobs som påminde om WoW igen och som hade en massa magier som de kunda casta på en. Speciellt i den sista acten var där en massa wow-mobs.

- Spelstilen. När man väl spelade så mötte man en massa mobs hela tiden. Alltså non-stop. Först dödade man kanske 10 mobs, 1 sekund senare stötte man på 10 mobs igen, och igen, och igen, och igen. Där kanske var någon 5 sekunders paus varannan minut. Jag gillar hack-n-slash men detta var så sjukt jobbigt. D2 hade ju sina moment i tombsen i Act 2 där man stötte på mobs konstant, men det var aldrig så tätt med mobs i de andra Acterna. I D3 var de lika tätt packade mobs i all Acterna, helt otroligt. Ovanpå de såg allting likadant ut hela tiden också. Irriterande.

Sen var det även så att man dog aldrig. Jag menar ALDRIG. Där var en cooldown på 30 sec på hp-potsen i D3, men där var även en massa global-pots(eller vad dom kallades) som droppade av mobsen. Plockade man upp dem så fick man hp, och det var riktigt ofta dessa droppade också.

Blåa/gula mobs stötte man på ofta som fan också. i D2 stötte man på dessa var 30:e minut, men i D3 stötte man på dessa var 10:e minut. Det var inte så svåra heller, det gällde bara kita dem, de droppade även lite extra bra loot och varje mob(inklusive minionsen) droppade även en global pot, så det var helt omöjligt att dö. Man bara dödade ett par mobs och hade man låg hp så plockade man bara upp potsen. Så länge man kitade dem så var det okej.

- Spells. Jag körde bara wizard så jag kan inte uttala mig om de andra klasserna men det borde vara likadant för dem. Där är alltså inget specträd, besviken redan där men jag höll modet uppe och det var faktiskt kul att spellsen förändrades med de olika runorna. Men det var ändå tråkigt att man inte kunde speca, utan istället hade alla wizards samma spells. Där fanns i princip bara vissa spells man kunde använda för att de andra spellsen var för dåliga. I nästan hela spelet så använde jag samma spells och efter ett tag blev man riktigt trött på att lyssna på samma spells hela tiden. Vissa spells använde man bara för att kolla hur de såg ut för att sedan inte använda dem igen. Man var i princip dömd till att använda vissa spells bara annars klarade man inte spelet. Det är säkert så att man kunde speca om sig i lategame när man körde loot-runs, men när man levlar så är det omöjligt.

Jag undrar fortfarande varför det krävs uppkoppling för att spela singleplayer. Är det för att Blizzard vill förhindra piratkopiering av spelet eller vadå?

Det var väl allt. Vad tycker ni andra? Bara jag som tycker detta?

du kör igenom D3 en gång till level 48 och dömer ut endgame? Det är precis lika "rare" att hitta bra loot i D3 som det var i D2, innan RoS expon var det i princip omöjligt att hitta något av värde, nu kanske du hittar en halvbra grej i veckan, jag har fortfarande inte hittat ett "perfekt" item och spelat ca 200 timmar sedan RoS släpptes 25/3.

Med RoS expon har D3 blivit vad det borde vara från början, och att farma bounties / nephalem rifts med 3 polare är väldigt kul.

▪ i7-3770 - P8Z77-I Deluxe - 8 GB DDR3 - MSI R9 290 Gaming 4 GB
▪ Acer Helios 300 - i5-7300HQ - GTX 1060 6gb - 8GB DDR4 - Galaxy S7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ödeshög
Registrerad
Dec 2012

Roligt att läsa sånt här, om det nu är vad du tycker så spela D2 Hade Blizzard gjort Diablo 3 EXAKT som D2 som många tydligen vill så hade det blivit väldigt mycket gnäll på att det bara var en uppdaterad version och att dom inte egör något nytt..

Och hur kan man se att man inte behöver göra 10 gubbar av samma klass som något negativt? ;o
Och vad spelar en level-cap för roll?
Bossarna känns mer som en boss, det är väl bra? ;o Eller ska en boss kännas som en lite extra gubbe då?

I ett sådant här spel ska man ju verkligen jämföra end-game mot end-game. Jag har testat o spela Diablo 2 massa gånger men har svårt för att fastna för det så tänker inte göra en jämförelse

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av hoski:

Numera droppar det minst en i timmen i genomsnitt

Skickades från m.sweclockers.com

Inte för mig då jag ligger på varannan timme i genomsnitt (T1 farm).

Förövrigt borde TS skaffa RoS. Expansionen har förbättrat spelet på flera punkter och är riktigt underhållande nu.

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A @ 95Hz]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
United Kingdom
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av Alibaba123:

Har spelat många spel i livet. De jag har lagt mest tid på är D2:lod och WOW. Nu senast för en vecka sedan köpte jag Diablo 3(inte Ros) för att de kanske skulle kunna bli mitt nya spel att lägga ner tid på. Men ack så fel jag hade.

Jag börjar med att säga att jag klarade spelet på expert efter en vecka med wizard. Jag blev lvl 48. Jag lade ner kanske 3 timmar om dagen 7 dagar i streck sen var Diablo död. Men jag blev sjukt besviken på vissa grejer i spelet.

Jag kan börja med att säga att de som var bra med spelet.

- Musiken. Väldigt fin musik. Som vanligt i alla diablo spelen.
- Filmsekvenserna. Jävligt bra gjorda faktiskt.
- Grafiken. Grafiken var ju ett snäpp högre än D2. Vilket var lite skönt.

Nu till det dåliga då.

-Looten. I Diablo-spelen har looten alltid varit de viktigaste. Det är liksom de spelet handlar om. LOOT. Ska ävne säga att de som kallades unique i D2 kallas nu legendary i D3. När jag hade klarat hela spelet upp till Diablo så hade jag nog hittat 10 legendarys allt som allt, vilket är sjukt mycket jämfört med D2. I D2 kunde man hitta 2-3 st uniques efter en hel genomgång av de 5 acterna om man hade tur. Vi snackar på normal nu eftersom att det var väl de eqvivalenta jag avklarade på D3 med expert som svårighetsnivå. Detta är ju så sjukt dåligt egentligen, det är ju meningen att det ska vara otroligt rare att hitta legendarys. När man hittar det så pass ofta som nu så får man ingen respekt får looten. Nu när man hittar en legendary så tänker man bara "jaja nice". När man hittade en unique i D2 så tänkte man "fyfan va nice! Hoppas det är en bra unique nu". Sen är det även så att allt gear har riktiga monster-stats. Ett vapen kan ha typ 500 str, 500 vitallity, 1500-2500 dmg, 4 sockets etc. Det är precis som att utvecklarna har använt D2:lod-editorn på allt gear i end-game. Otroligt jobbigt.

-Landskapet. Om vi tar landskapet, så var det även en besvikelse. I D2 var där många öppna ytor man kunde springa runt på, bortsett från caves och sånt då. Nu i D3 är ju de fria landskapen i princip borta. De bestod ju endast av ytor täckte med an massa klumpar av träd/träsk. Allting såg likadant ut i hela landskapet. Man mådde riktigt illa. Utvecklarna hade även använt samma utseende på landskapen och cavesen flera gångerom. Riktigt slappt utvecklande. Allting såg likadant ut kändes de som. D2 såg ju likadant ut också på många ställen, men i D3 var det mer extremt tyckte jag.

- Waypoints. I D2 var ju målet att hitta waypointen så att man kunde ta sig till denna platsen igen så snabbt så möjligt om man skulle dö. Men nu i D3 är det ju helt onödigt med waypoints. När man dör så kan man resurrecta direkt på samma ställe igen, vilket är helt fail. Men om vi bortser från ressurectandet så behövs inte waypointsen ändå. När man väl har klarat av questet på de stället man är på så är där inte mer att göra på de stället. De området är liksom "färdigt". Det är avklarat, man har inget att göra där mer förutom att döda lite vanliga mobs.

-Utseendet. Om vi tar utseendet på hur mobsen och omgivningen såg ut så är även här en besvikelse. Jag fick riktiga warcraft-känslor när jag spelade D3. Allting liknade WoW på ett eller annat sätt. Act-bossarna var de som kändes mest WoW. Precis som i en raid på WoW så startade bossen med att man stängdes in i ett rum/yta och man var där själv med bossen. Bossen var riktigt stor, precis som i en raid. Bossen hade ett par mekanismer som man skulle undvika, precis som i en raid på WoW. Det var typ en 1-mans raid. I princip.

I D2 var det helt annorlunda, då kunde bossarna dyka upp helt plötsligt efter ett par mobs och man kunde även springa ifrån bossarna(dock inte Duriel eller Baal). Det var liksom inte så överdrivet stor grej i D2 att stöta på en boss. Man märkte att det var en boss och "bossen blev ett med omgivningen". Nu i D3 är det en sjukt stor deal med sista bossen i Acten. Där är oftast en filmsekvens med undertexter innan bossen, sen har bossarna även olika faser(Phases som i WoW; Phase1, Phase2 etc). Fan vad wow-raid de kändes.

De vanliga mobsen som man stötte på ute i "världen" gav ju en blandning av D2- och WoW-känslor. Där fanns ju en del mobs som man kände igen från D2, som hade normal storlek och som väntade på att bli slaktade, typ skeletons. Sen fanns där en hel del riktigt stora mobs som påminde om WoW igen och som hade en massa magier som de kunda casta på en. Speciellt i den sista acten var där en massa wow-mobs.

- Spelstilen. När man väl spelade så mötte man en massa mobs hela tiden. Alltså non-stop. Först dödade man kanske 10 mobs, 1 sekund senare stötte man på 10 mobs igen, och igen, och igen, och igen. Där kanske var någon 5 sekunders paus varannan minut. Jag gillar hack-n-slash men detta var så sjukt jobbigt. D2 hade ju sina moment i tombsen i Act 2 där man stötte på mobs konstant, men det var aldrig så tätt med mobs i de andra Acterna. I D3 var de lika tätt packade mobs i all Acterna, helt otroligt. Ovanpå de såg allting likadant ut hela tiden också. Irriterande.

Sen var det även så att man dog aldrig. Jag menar ALDRIG. Där var en cooldown på 30 sec på hp-potsen i D3, men där var även en massa global-pots(eller vad dom kallades) som droppade av mobsen. Plockade man upp dem så fick man hp, och det var riktigt ofta dessa droppade också.

Blåa/gula mobs stötte man på ofta som fan också. i D2 stötte man på dessa var 30:e minut, men i D3 stötte man på dessa var 10:e minut. Det var inte så svåra heller, det gällde bara kita dem, de droppade även lite extra bra loot och varje mob(inklusive minionsen) droppade även en global pot, så det var helt omöjligt att dö. Man bara dödade ett par mobs och hade man låg hp så plockade man bara upp potsen. Så länge man kitade dem så var det okej.

- Spells. Jag körde bara wizard så jag kan inte uttala mig om de andra klasserna men det borde vara likadant för dem. Där är alltså inget specträd, besviken redan där men jag höll modet uppe och det var faktiskt kul att spellsen förändrades med de olika runorna. Men det var ändå tråkigt att man inte kunde speca, utan istället hade alla wizards samma spells. Där fanns i princip bara vissa spells man kunde använda för att de andra spellsen var för dåliga. I nästan hela spelet så använde jag samma spells och efter ett tag blev man riktigt trött på att lyssna på samma spells hela tiden. Vissa spells använde man bara för att kolla hur de såg ut för att sedan inte använda dem igen. Man var i princip dömd till att använda vissa spells bara annars klarade man inte spelet. Det är säkert så att man kunde speca om sig i lategame när man körde loot-runs, men när man levlar så är det omöjligt.

Jag undrar fortfarande varför det krävs uppkoppling för att spela singleplayer. Är det för att Blizzard vill förhindra piratkopiering av spelet eller vadå?

Det var väl allt. Vad tycker ni andra? Bara jag som tycker detta?

Dold text

Nu har inte jag läst allt, men har du spelat igenom kampanjen en gång eller? Vet inte exakt hur det fungerar nu efter RoS eftersom jag inte levlat någon gubbe, men förr var det ju så att du spelade högre svårighetsgrader och dödade alla bossar 4 gånger var. Om du bara är 48 så finns det mycket kvar och jag kan definitivt rekommendera att du köper RoS, då får du även spela igenom Act 5 och döda Malthael i slutet. När du väl kommer till 70 så är det jakt på gear som gäller, gillar du inte att grinda så är D3 inte ett spel för dig. Har du RoS så kan du även köra Adventure mode när du spelat igenom act 5. Jag har en av varje utom Crusader på 70 och njuter fortfarande av det, efter att ha tröttnat på WoW efter ca 7 år.

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2013

TS borde köpa RoS och lvla 70, sedan spela 30 timmar till och sedan uttrycka sig om spelet..

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 980 | 32GiB | 950 Pro 512GB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | AMD 6970 | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 32GiB | UnRAID 6.5.0 | 68TB
HTPC: i7 2600k | GTX 1050ti | 8GiB
Smartphone: Huawei Mate 10 Pro | Android 8.0 | root | Shure SE535

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av Alibaba123:

Har spelat många spel i livet. De jag har lagt mest tid på är D2:lod och WOW. Nu senast för en vecka sedan köpte jag Diablo 3(inte Ros) för att de kanske skulle kunna bli mitt nya spel att lägga ner tid på. Men ack så fel jag hade.

Jag börjar med att säga att jag klarade spelet på expert efter en vecka med wizard. Jag blev lvl 48. Jag lade ner kanske 3 timmar om dagen 7 dagar i streck sen var Diablo död. Men jag blev sjukt besviken på vissa grejer i spelet.

Jag kan börja med att säga att de som var bra med spelet.

- Musiken. Väldigt fin musik. Som vanligt i alla diablo spelen.
- Filmsekvenserna. Jävligt bra gjorda faktiskt.
- Grafiken. Grafiken var ju ett snäpp högre än D2. Vilket var lite skönt.

Nu till det dåliga då.

-Looten. I Diablo-spelen har looten alltid varit de viktigaste. Det är liksom de spelet handlar om. LOOT. Ska ävne säga att de som kallades unique i D2 kallas nu legendary i D3. När jag hade klarat hela spelet upp till Diablo så hade jag nog hittat 10 legendarys allt som allt, vilket är sjukt mycket jämfört med D2. I D2 kunde man hitta 2-3 st uniques efter en hel genomgång av de 5 acterna om man hade tur. Vi snackar på normal nu eftersom att det var väl de eqvivalenta jag avklarade på D3 med expert som svårighetsnivå. Detta är ju så sjukt dåligt egentligen, det är ju meningen att det ska vara otroligt rare att hitta legendarys. När man hittar det så pass ofta som nu så får man ingen respekt får looten. Nu när man hittar en legendary så tänker man bara "jaja nice". När man hittade en unique i D2 så tänkte man "fyfan va nice! Hoppas det är en bra unique nu". Sen är det även så att allt gear har riktiga monster-stats. Ett vapen kan ha typ 500 str, 500 vitallity, 1500-2500 dmg, 4 sockets etc. Det är precis som att utvecklarna har använt D2:lod-editorn på allt gear i end-game. Otroligt jobbigt.

-Landskapet. Om vi tar landskapet, så var det även en besvikelse. I D2 var där många öppna ytor man kunde springa runt på, bortsett från caves och sånt då. Nu i D3 är ju de fria landskapen i princip borta. De bestod ju endast av ytor täckte med an massa klumpar av träd/träsk. Allting såg likadant ut i hela landskapet. Man mådde riktigt illa. Utvecklarna hade även använt samma utseende på landskapen och cavesen flera gångerom. Riktigt slappt utvecklande. Allting såg likadant ut kändes de som. D2 såg ju likadant ut också på många ställen, men i D3 var det mer extremt tyckte jag.

- Waypoints. I D2 var ju målet att hitta waypointen så att man kunde ta sig till denna platsen igen så snabbt så möjligt om man skulle dö. Men nu i D3 är det ju helt onödigt med waypoints. När man dör så kan man resurrecta direkt på samma ställe igen, vilket är helt fail. Men om vi bortser från ressurectandet så behövs inte waypointsen ändå. När man väl har klarat av questet på de stället man är på så är där inte mer att göra på de stället. De området är liksom "färdigt". Det är avklarat, man har inget att göra där mer förutom att döda lite vanliga mobs.

-Utseendet. Om vi tar utseendet på hur mobsen och omgivningen såg ut så är även här en besvikelse. Jag fick riktiga warcraft-känslor när jag spelade D3. Allting liknade WoW på ett eller annat sätt. Act-bossarna var de som kändes mest WoW. Precis som i en raid på WoW så startade bossen med att man stängdes in i ett rum/yta och man var där själv med bossen. Bossen var riktigt stor, precis som i en raid. Bossen hade ett par mekanismer som man skulle undvika, precis som i en raid på WoW. Det var typ en 1-mans raid. I princip.

I D2 var det helt annorlunda, då kunde bossarna dyka upp helt plötsligt efter ett par mobs och man kunde även springa ifrån bossarna(dock inte Duriel eller Baal). Det var liksom inte så överdrivet stor grej i D2 att stöta på en boss. Man märkte att det var en boss och "bossen blev ett med omgivningen". Nu i D3 är det en sjukt stor deal med sista bossen i Acten. Där är oftast en filmsekvens med undertexter innan bossen, sen har bossarna även olika faser(Phases som i WoW; Phase1, Phase2 etc). Fan vad wow-raid de kändes.

De vanliga mobsen som man stötte på ute i "världen" gav ju en blandning av D2- och WoW-känslor. Där fanns ju en del mobs som man kände igen från D2, som hade normal storlek och som väntade på att bli slaktade, typ skeletons. Sen fanns där en hel del riktigt stora mobs som påminde om WoW igen och som hade en massa magier som de kunda casta på en. Speciellt i den sista acten var där en massa wow-mobs.

- Spelstilen. När man väl spelade så mötte man en massa mobs hela tiden. Alltså non-stop. Först dödade man kanske 10 mobs, 1 sekund senare stötte man på 10 mobs igen, och igen, och igen, och igen. Där kanske var någon 5 sekunders paus varannan minut. Jag gillar hack-n-slash men detta var så sjukt jobbigt. D2 hade ju sina moment i tombsen i Act 2 där man stötte på mobs konstant, men det var aldrig så tätt med mobs i de andra Acterna. I D3 var de lika tätt packade mobs i all Acterna, helt otroligt. Ovanpå de såg allting likadant ut hela tiden också. Irriterande.

Sen var det även så att man dog aldrig. Jag menar ALDRIG. Där var en cooldown på 30 sec på hp-potsen i D3, men där var även en massa global-pots(eller vad dom kallades) som droppade av mobsen. Plockade man upp dem så fick man hp, och det var riktigt ofta dessa droppade också.

Blåa/gula mobs stötte man på ofta som fan också. i D2 stötte man på dessa var 30:e minut, men i D3 stötte man på dessa var 10:e minut. Det var inte så svåra heller, det gällde bara kita dem, de droppade även lite extra bra loot och varje mob(inklusive minionsen) droppade även en global pot, så det var helt omöjligt att dö. Man bara dödade ett par mobs och hade man låg hp så plockade man bara upp potsen. Så länge man kitade dem så var det okej.

- Spells. Jag körde bara wizard så jag kan inte uttala mig om de andra klasserna men det borde vara likadant för dem. Där är alltså inget specträd, besviken redan där men jag höll modet uppe och det var faktiskt kul att spellsen förändrades med de olika runorna. Men det var ändå tråkigt att man inte kunde speca, utan istället hade alla wizards samma spells. Där fanns i princip bara vissa spells man kunde använda för att de andra spellsen var för dåliga. I nästan hela spelet så använde jag samma spells och efter ett tag blev man riktigt trött på att lyssna på samma spells hela tiden. Vissa spells använde man bara för att kolla hur de såg ut för att sedan inte använda dem igen. Man var i princip dömd till att använda vissa spells bara annars klarade man inte spelet. Det är säkert så att man kunde speca om sig i lategame när man körde loot-runs, men när man levlar så är det omöjligt.

Jag undrar fortfarande varför det krävs uppkoppling för att spela singleplayer. Är det för att Blizzard vill förhindra piratkopiering av spelet eller vadå?

Det var väl allt. Vad tycker ni andra? Bara jag som tycker detta?

Har spelat både D2, D3 och ny senast RoS.
Håller inte alls med dig. Visst var D2 bättre än D3, men i och med att du inte spelat RoS som jag personligen är mer än en värdig uppföljare till D2, så köp RoS.
Blir lite som att klanka ner på en triologi om man bara kommit halvvägs.
Men det är är bara mina åsikter.

i7-2600k 3,4GHz | Asus Geforce GTX1080 | Corsair Vengeance 16GB | Corsair Force GT 120GB | P8P67 Deluxe | Asus PG348Q 34"