Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Mar 2008

Asus RT-N66U + LaCie P9230

Hej! Har ett problem här. Skaffade inte för så länge sedan routern och fick igår hem hårddisken och tänkte köra den via routerns USB och ha som FTP/nätverksdisk. Kör in hårddisken i bärbara först för att formatera och per default så skapas 2 partitioner. En på 36Gb FAT32 och resterande 3,6Tb NTFS. Problemet nu är att när jag sätter i hårddisken i routern så hittas enbart 36Gb partitionen, mao den delen jag inte kunde bry mig mindre om! Någon som vet om annan firmware hjälper? En annan som inte har grejjat med datorer på ett tag har inte ens en aning hur jag - om jag nu måste - gör så att det bara blir 1 partition istället för 2!

MSI GT780

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av Druttmeister:

Hej! Har ett problem här. Skaffade inte för så länge sedan routern och fick igår hem hårddisken och tänkte köra den via routerns USB och ha som FTP/nätverksdisk. Kör in hårddisken i bärbara först för att formatera och per default så skapas 2 partitioner. En på 36Gb FAT32 och resterande 3,6Tb NTFS. Problemet nu är att när jag sätter i hårddisken i routern så hittas enbart 36Gb partitionen, mao den delen jag inte kunde bry mig mindre om! Någon som vet om annan firmware hjälper? En annan som inte har grejjat med datorer på ett tag har inte ens en aning hur jag - om jag nu måste - gör så att det bara blir 1 partition istället för 2!

Antagligen klarar routern inte av att läsa NTFS eftersom du bara ser FAT32-partitionen.
Jag skulle börja med att formatera hela disken i FAT32, eller exFAT om du behöver hantera stora filer som FAT32 inte klarar av.
Det kan du göra med något program i stil med PartitionMagic, har inte kollat vad som är bäst i dagsläget för partitionering men en snabb google-sökning efter "partition software 2014" eller liknande borde nog ge några resultat.

Har du läst vad det står om hårddiskstöd och begränsningar för routern?
Kan ju hända att det finns firmware som kanske fixar detta med en uppdatering, du får helt enkelt kolla om ASUS har några nyare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Mar 2008

Det löste sig! Det visade sig att routern inte gillade att hårddisken var partionerad så fick formatera om FAT32 och slå ihop partionerna till en enda NTFS så hittade den all utrymme

MSI GT780

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av Druttmeister:

Det löste sig! Det visade sig att routern inte gillade att hårddisken var partionerad så fick formatera om FAT32 och slå ihop partionerna till en enda NTFS så hittade den all utrymme

Finemang, då kan du ju även hantera stora filer, så win-win