låsa upp så man kan koppla upp sig mot VPN server

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vårgårda
Registrerad
Jun 2011

låsa upp så man kan koppla upp sig mot VPN server

hej jag har ett problem som jag skulle vilja få hjälp med å det är att jag måste låsa upp lite portar i min router en Asus RT-AC66U för att min sambo ska kunna jobba hemmifrån men får det inte att fungera

detta är portar na som behövs öppnas

L2TP port - UDP 1701
ESP port – Protocol 50
IKE ports - UDP port 500, UDP port 4500

själva udp portarna kan jag öppna men hur tusan öppnar jag Protocol 50???

Moderkort : MSI Z97M GAMING | Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (4,0 GHz) | Gpu :SLI x MSI GeForce GTX 980 Gaming 4GB |Minne : Corsair Dominator 1600mhz 2x8 Gb cl 9 | Corsair AX 850 | Hårdisk Primär : 2 x Samsung SSD EVO Basic 840 500GB | Cpu kylare : Corsair Hydro H80i | Chassi : Corsair Carbide Air 240 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2011

Kolla om du inte har ngn setting som heter "VPN/IPSEC passthrough" eller dylikt. Du skall inte behöva öppna några portar explicit.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Protokoll är möjligen nått en firewall som gör paketinspektion kan skilja på men det har inget med portar att göra.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Protokoll 50 syftar på typ av protokoll som går i ip-headern.

Citat:

In the Internet Protocol version 4 (IPv4) [RFC791] there is a field
called "Protocol" to identify the next level protocol. This is an 8
bit field.

http://www.iana.org/assignments/protocol-numbers/protocol-num...

Några av de vanligaste:
1 = ICMP
6 = TCP
17 = UDP

Det handlar alltså INTE om några UDP- eller TCP-portar. Det handlar inte ens om TCP eller UDP utan det handlar om ett helt annat protokoll: ESP
http://tools.ietf.org/html/rfc4303