Installerade Windows 7 på W8-maskin. Ær jag kørd?

Permalänk

Installerade Windows 7 på W8-maskin. Ær jag kørd?

Hejsan.

Ville installera Windows 7 på min Windows 8 maskin, en Samsung Chronos i7. Jag trodde att jag tog alla sækerhetsåtgærder men tji fick jag.
Jag gjorde en sækerhetskopia i W8 och installerade dærefter W7(clean install). Drivrutinerna till Wifi och GPU fungerade inte så ville återstælla till W8. Vad jag mærkte ær att man tydligen inte kan återstælla W8 nær W7 ær installerat. Førsøkte installera W8 helt på nytt(clean) men nu frågar den efter produktnyckel. Jag skrev av en nyckel från "System" på kontrollpanelen(dær OEM står på W7) innan jag installerade W7 men tydligen så var det inte rætt nyckel.

Nu ær min fråga, kan jag gøra något før att rædda min dator? Jag tænkte om jag kan få ut min nyckel till Windows8, kanske från min sækerhetskopia på hårddisken? Har kollat igenom mina kvitton och dær ær ingen nyckel...

PS. Beklagar før texten, sitter på en norsk dator.

Permalänk
Avstängd

Brukar ju alltid finnas en etikett på undersidan med produktnyckeln.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Brukar ju alltid finnas en etikett på undersidan med produktnyckeln.

Eller under batteriet på vissa nya datorer.

Permalänk
Skrivet av Mange43:

Brukar ju alltid finnas en etikett på undersidan med produktnyckeln.

Inte på Windows 8, tyværr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbkoett:

Inte på Windows 8, tyværr.

Det finns i BIOSen som Windows 8 ska läsa av självmant

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gubbkoett:

Hejsan.

Ville installera Windows 7 på min Windows 8 maskin, en Samsung Chronos i7. Jag trodde att jag tog alla sækerhetsåtgærder men tji fick jag.
Jag gjorde en sækerhetskopia i W8 och installerade dærefter W7(clean install). Drivrutinerna till Wifi och GPU fungerade inte så ville återstælla till W8. Vad jag mærkte ær att man tydligen inte kan återstælla W8 nær W7 ær installerat. Førsøkte installera W8 helt på nytt(clean) men nu frågar den efter produktnyckel. Jag skrev av en nyckel från "System" på kontrollpanelen(dær OEM står på W7) innan jag installerade W7 men tydligen så var det inte rætt nyckel.

Nu ær min fråga, kan jag gøra något før att rædda min dator? Jag tænkte om jag kan få ut min nyckel till Windows8, kanske från min sækerhetskopia på hårddisken? Har kollat igenom mina kvitton och dær ær ingen nyckel...

PS. Beklagar før texten, sitter på en norsk dator.

Har du gjort säkerhetskopian med funktionen (skapa en systemavbildning?) Isåfall ska du nog ej behöva uppge nyckeln eftersom den installationen är ju redan aktiverad.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jnsson:

Det finns i BIOSen som Windows 8 ska läsa av självmant

Jo för W8, men nu är W7 installerat:)

Permalänk
Skrivet av Mange43:

Har du gjort säkerhetskopian med funktionen (skapa en systemavbildning?) Isåfall ska du nog ej behöva uppge nyckeln eftersom den installationen är ju redan aktiverad.

Yes, backupen låg væl på ca 30 gb, men jag kan inte læsa tillbaka till windows 8 eftersom det installerade operativsystemet ær windows 7..

Skrivet av tcntad:

Jo för W8, men nu är W7 installerat:)

Men om jag installerar windows 8 med en fejknyckel, kan jag återstælla med sækerhetskopian efteråt?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av gubbkoett:

Yes, backupen låg væl på ca 30 gb, men jag kan inte læsa tillbaka till windows 8 eftersom det installerade operativsystemet ær windows 7..

Men om jag installerar windows 8 med en fejknyckel, kan jag återstælla med sækerhetskopian efteråt?

Vad för "fejknyckel" pratar vi om?
Måste du mata in nyckel överhuvudtaget?

För OEM-datorer med W8 lagras nyckeln i BIOS så det behövs ingen.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Vad för "fejknyckel" pratar vi om?
Måste du mata in nyckel överhuvudtaget?

För OEM-datorer med W8 lagras nyckeln i BIOS så det behövs ingen.

Jag førvæntade mig också att jag inte skulle vara tvungen att uppge nyckel men tji fick jag. Nyckeln jag extractade med hjælp av programmet "RW-everything" fungerde inte heller tydligen. Kanske har installerat fel version av windows 8? Hur många olika finns det? I mitt kvitto står det bara "Windows 8" inte enterprise eller dylikt.

Permalänk
Medlem

finns nog likamånga som windows 7. tex basic, home, uppgrade, ultimate, home premium professional premium mm

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.