Byte av grafikkort

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Byte av grafikkort

Hejsan

Jag köpte häromdagen ett gtx 780 kort via Inets hemsida. Det dröjde inte länge innan jag fick kortet, dagen efter, men efter jag hade använt kortet någon timme så kom jag på att jag ville ha 780 ti och inte enbart 780.

Jag ringde Inet och förklarade läget och det skulle inte vara några problem att byta då jag ville köpa ett betydligt dyrare kort.

Väl nere på Inet så möttes jag av en osäker kille som verkade varken intresserad eller kunnig inom sitt område. Vid första anblicken sa han " vi returnerar inte öppna förpackningar" vilket jag svarade med "jag har pratat med xxxxx och jag har rätt att lämna tillbaka kortet även fast jag har provat det". Han började titta lite bortåt som om han ville fly och inte visste riktigt vad han skulle säga.

Efter lite om och men öppnade han paketet och allt var exakt som när jag köpte det. Det enda som jag hade flyttat var en liten plastbit som är serienumret och hade satt det på framsidan av kortet, lappen är intakt och man kan tom sätta tillbaka den om man vill. Detta är något som han givetvis använder som sin sköld och säger bestämt "NEJ" Jag blir genast irriterad och frågar efter hans chef och får då inget riktigt svar tillbaka.
Han tar tag i kortet med sina händer, givetvis har han inget skydd eller någon omsorg om kortet som om det vore ett paket korv eller dyl. Han springer runt hörnet och tydligen frågar runt.

Jag orkar inte mer och bestämmer mig att köra på att låta kortet gå till servicekillarna.

Nu till min fråga

Vad tror ni kommer att ske? jag får tidigast besked imorgon men är lite nervös då jag alltid brukar ha sådan tur :/
Jag vill givetvis inte ha samma kort tillbaka då han har sprungit runt säkert 15-20 min med det i handen som det vore ett paket korv från Ica, har jag rätt till ett nytt kort då detta kan ha blivit defekt? kanske småaktigt men vafan lite klister på baksidan av en lapp är ingen orsak att hindra en retur.
finns kameror som man kan använda som bevis i så fall.
Vad skulle ske om kortet är defekt när jag väl får det? Han ville inte ge ett intyg på att själva kortet fungerade heller vid returen.

Jag är medveten om att min stavning och grammatik är mindre bra.
mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Tror inte att du behöver vara så orolig. Inet har en väldigt bra kundservice och om de har sagt att du kan byta när du ringt kundtjänst, så borde du få som dom sagt där

Cpu: Amd Fx 8320 @4,4 ghz OC Gpu: Sapphire 270x Chassi: Corsair 200r Moderkort: Gigabyte GA-970A-DS3P ATX Lagring: Toshiba 1TB HDD Minnen: 2x4 gb crucial nånting Cpu kylare: CM hyper 212 evo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå. :)
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Hearken:

Hejsan

Jag köpte häromdagen ett gtx 780 kort via Inets hemsida. Det dröjde inte länge innan jag fick kortet, dagen efter, men efter jag hade använt kortet någon timme så kom jag på att jag ville ha 780 ti och inte enbart 780.

Jag ringde Inet och förklarade läget och det skulle inte vara några problem att byta då jag ville köpa ett betydligt dyrare kort.

Väl nere på Inet så möttes jag av en osäker kille som verkade varken intresserad eller kunnig inom sitt område. Vid första anblicken sa han " vi returnerar inte öppna förpackningar" vilket jag svarade med "jag har pratat med xxxxx och jag har rätt att lämna tillbaka kortet även fast jag har provat det". Han började titta lite bortåt som om han ville fly och inte visste riktigt vad han skulle säga.

Efter lite om och men öppnade han paketet och allt var exakt som när jag köpte det. Det enda som jag hade flyttat var en liten plastbit som är serienumret och hade satt det på framsidan av kortet, lappen är intakt och man kan tom sätta tillbaka den om man vill. Detta är något som han givetvis använder som sin sköld och säger bestämt "NEJ" Jag blir genast irriterad och frågar efter hans chef och får då inget riktigt svar tillbaka.
Han tar tag i kortet med sina händer, givetvis har han inget skydd eller någon omsorg om kortet som om det vore ett paket korv eller dyl. Han springer runt hörnet och tydligen frågar runt.

Jag orkar inte mer och bestämmer mig att köra på att låta kortet gå till servicekillarna.

Nu till min fråga

Vad tror ni kommer att ske? jag får tidigast besked imorgon men är lite nervös då jag alltid brukar ha sådan tur :/
Jag vill givetvis inte ha samma kort tillbaka då han har sprungit runt säkert 15-20 min med det i handen som det vore ett paket korv från Ica, har jag rätt till ett nytt kort då detta kan ha blivit defekt? kanske småaktigt men vafan lite klister på baksidan av en lapp är ingen orsak att hindra en retur.
finns kameror som man kan använda som bevis i så fall.
Vad skulle ske om kortet är defekt när jag väl får det? Han ville inte ge ett intyg på att själva kortet fungerade heller vid returen.

Jag är medveten om att min stavning och grammatik är mindre bra.
mvh

Alltid lika lustigt när datorfirmor anställer P12or istället för kunnigt folk.
Jag kan bara säga två saker.
Dels så fick du ett löfte från telefonkillen.
Sen så skulle inte jag vilja ha tillbaka det kortet, med tanke på att han lär fungerat som ett statiskt kärnkraftverk, när han kutade omkring med kortet i nävarna.

Charles Bukowski, poet och författare

"Hur i helvete ska en människa kunna njuta av att väckas 6.30 på morgonen av en alarmklocka, hoppa upp ur sängen, klä på sig, tvinga i sig mat, borsta tänder och hår, och kämpa sig genom trafiken för att ta sig till en plats där man i all väsentlighet tjänar massor av pengar åt någon annan och samtidigt förväntas vara tacksam över möjligheten?"
Sitter på en Asus-fri dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2009

Du har 14 dagars ångerrätt vid distansköpslagen (t.ex. via en hemsida). Om Inet är snälla så kanske du får lämna tillbaka det i butik men annars så kan du skicka tillbaka det till dem.
Man har rätt att testa produkten i den mån det krävs för att avgöra om man är nöjd eller inte. Det innebär att om förpackningen t.ex. är av plast och sammanfogad genom värme så får du fortfarande öppna förpackningen med en sax/kniv utan att det gör något. Givetvis så ska produkten kunna säljas vidare efter att du lämnat tillbaka den så man får ju inte repa eller på annat vis skada själva varan.
Lycka till!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av Hearken:

Det enda som jag hade flyttat var en liten plastbit som är serienumret och hade satt det på framsidan av kortet, lappen är intakt och man kan tom sätta tillbaka den om man vill.

Varför pillar du bort en plastbit med serienumret samma dag som du får kortet?

Nått fuffens här.

Och ser man tydligt att märkning avseende serienummer (likställs mest troligt vid plombering) varit lossade kan varan inte säljas i väsentligt oförändrat skick.

Meddela gärna hur det utvecklar sig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Nov 2003

Funderade också på varför man ens kan fundera på att ta bort serienummer på ett nytt kort. Serienummer är en säkerhet att kortet är exakt det som det ska vara. Att ta bort det kan likställas med att förbruka garantirättigheter eftersom serienummer är beviset att just det kortet som garanti gäller emot...
Att ta bort serienummer eller flytta på det är vanligt när man ska bluffa till sig att laga ett annat kort än det man har köpt så jag förstår deras skepsis...

Sen att springa omkring mer ett grafikkort utan skyddsutrustning är mycket oprofessionellt!

- Who are you? -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hyssna
Registrerad
Jan 2011

Verkar som att trådskaparen inte fick returnera kortet eftersom det nu ligger ute på marknaden. Jag var lite intresserad först, men nu när jag läst detta så får det nog vara.

Ryzen 1600@3.8 | Asus B350-F Gaming | G.Skill FlareX 3200Mhz | Asus GTX 1080 | Super Flower Golden Silent 500W | Creative X-Fi Titanium HD

A64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1 - Stockholm
Registrerad
Jun 2010

du har rätt att öppna förpackningen och stoppa i kortet i datorn och köra det ja. Det ingår i inspektionsrätten.

Lagen säger att alla varor måste kunna gå att inspekteras efter fel eller defekter. Samt avgöra om man är nöjd eller ej. Det på dator produkter innefattar att man för att inspektera en sak grafikkort måste kunna stoppa det i en dator och prova det. Annars vet du ju inte skicket på kortet. Och inte heller hur kortet presterar för dig. Och därför kan du inte avgöra om du är nöjd eller ej förrns du provat kortet.

Men att orsaka åverkan på kortet som att flytta en tejp lapp som har 0 inverkan på funktionen. Då bryter man återköpet. Man får inte göra någon synbar inverkan på korten. Vilket sunt bondförnuft borde tala för.

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2005

Smart

Om du rör serienumret så bryter du Garantin på kortet! Inte konstigt att dom blir osäkra om det går att ta tillbaka eller inte...