Asus är sämst på att hantera garantiärenden! kolla hit innan du köper en Asus!!

Permalänk

Asus är sämst på att hantera garantiärenden! kolla hit innan du köper en Asus!!

Jag har en Asus G75vw som jag köpte september 2012.

Allt började med att jag märkte ganska tidigt att skärmen led av s.k pixelwalk. Det ser ut som att pixlarna på skärmen rör sig typ.
Jag hade ingen lust riktigt att lämna in pga studier (på Dataingenjörslinjen behöver man verkligen sin dator!).

Efter ett tag så skickade jag in den, samtidigt tänkte jag att jag skulle även påpeka att subwoffern knastrade och att plastdistanserna på diverse platser hade åkt av.Efter en timme i telefon med supporten så fixade de frakt och jag skickade in den datorn. det tog ca 2 veckor tills jag fick tillbaka datorn.
Dator kom med fel plastdistanser(för små så att skärmen vilade på tangentbordet), de hade bytt skärm men led av samma problem, och de hade inte gjort något med subbwoffern. Men det värsta av allt var att de hade inte skruvat fast bakluckan på datorn!!

Jag ringde de igen, och sa att vad som hade hänt! de sa att de skulle höra av sig till deras "verkstad" om vad som hade hänt och att de skulle ringa mig.
deras verkstad är ett utomstående företag i Sverige. Nästa så skickade en person från "letMeRepair" ett e-post där de bad om ursäkt och att jag skulle skicka in datorn. Jag blev lovad att de skulle prioritera datorn så att att jag inte behövde vänta i två veckor igen.

Efter två veckor fick jag tillbaka datorn, den här gången var det rätt plastdistanser, skärmen var likadan och bakluckan öppen igen!! När jag skruvade fast luckan märkte jag även att en av de fläktskydden saknades!

Sur som fan ringde jag direkt innan jag ens hade satt på datorn och sa att de hade gjort det igen! Då kontaktade de chefen på LetMeRepair och han lovade att jag skulle få en "gamingväska, ett extra batteri och laddare". och att den här gången skulle jag få prio 1. så än en gång skickade jag in datorn...

Jag fick tillbaka datorn efter 2,5 veckor denna gång (jag tror inte att de vet hur priotering fungerar). Eftersom jag var så trött på att jag skulle bli dumförklarat som jag blev flera gånger av deras kundsupport så gick jag in med den till butiken som jag hade köpt den ifrån! Så att de kunde kolla på den.
När jag visade skärmen för de i butiken så sa de att det är fel på skärmen, en av de i butiken märkte att bakluckan inte var på plats än en gång, och att datorn var skev. de gav mig rådet att jag skulle skicka den för byte eller få pengarna tillbaka. När jag kontaktade supporten frågade de mig om vad för program jag använde för att se att skärmen flickrade, jag gav de en länk så fick jag svaret " du har missförstått denna test det ska flickra när du använder testet"

Så jag skickade in den för byte/kredit... det tog ca 3 veckor när jag fikc svaret "we will swap your unit with an identical one". Då frågade jag bara om jag kunde välja en annan modell eller få pengarna tillbaka så jag kunde köpa mig en annan dator. (vem fan vill ha en dator från ett företag som anlitar inkompetenta människor?) svaret blev "Vi har inget köpeavtal sinsemellan och enligt lag om vi har en identisk maskin kan vi skicka dig en , dock i detta fall kommer du att få en modell med en 3D skärm." så jag svarade med konsumentköpslagen.

Detta fick jag som svar "Vi som tillverkare har ingen plikt att returnera några pengar till dig eftersom du har inte köpt någonting från oss"

Jag tänkte skitsamma, jag får en ny dator så allt är okej, så länge den fungerar.
Jag fick den "nya" datorn. då hade de glömt batteriet, 3d-glasögonen men det värsta av allt var att den var refurbished! jag kontaktade asus igen och frågade varför jag fick en begagnad modell...
"Den kan vara ny men dessa kommer aldrig i en komplett sales package. Dessa kommer alltid i sk brown boxes. En hel del av våra swap enheter är nya men vi kan inte se skillnaden i systememt samt kräver inte lagen att vi måste ge åt dig en ny enhet."

Jag älskar att han sa "den kan vara ny". Varje gång jag frågade honom något så svarade han med en mening. Hur i helvete kan de inte se om datorn är ny? varför skulle jag vilja ha en dator som reparerad om man ens kan kalla den det, speciellt efter hur de behandlade den datorn jag skickade in för reparation?

jag gick in med den till butiken samma visa där, de försökte att få den krediterat men asus gick inte med på det. Sebastian som han heter som hade hand om mitt ärende sa exakt samma sak till de i butiken, nu kan jag ju fan inte ens sälja den pga dessa Bruna förpackningar som de skickade den med.

Jag har Haft kontakt med apples kontaktsupport och de bytte ut datorn direkt, jag skickade in den och fick en ny dator dagen efter! Samma sak med min psp, byte direkt då de tyckte att jag inte skulle behöva vänta på reparationen. Hur kan de behandla sina kunder på detta sätt?
Nu blir det fan aldrig mer asus! Jag sålde min asus externa skärm, och router. Har ni haft samma erfarenhet med Asus? Har jag missat en rättighet? Vad ska jag göra nu?

Permalänk
Medlem

Du skyddas av konsumentköplagen. Den gäller mot din säljare som i detta fallet är en återförsäljare. Han i sin tur skyddas inte av konsumentköplagen gentemot Asus... De kan ha i princip vilket avtal som helst vilket du inte behöver bry dig om.

Jag skulle aldrig tagit en direkt kontakt med leverantören utan skulle gått tillbaka till butiken, gett dem tre försök, sedan hävt köpet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk

så du menar att jag fortfarande ska försöka häva köpet hos butiken? de har datorn just nu och de sa idag att de inte kunde göra det!

fan asså, jag borde ha köpt en alienware! =(

Permalänk
Moderator
Forumledare

* tråd flyttad*

Jag tror du får fler svar här

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Köp inte Alienware... lol

Men jag hade samma erfarenhet med en Asus laptop som jag köpte från Siba. Moderkortet gick sönder efter ca 6 månader, de bytte den. 6 månader senare var den sönder igen. Skickade in den, men sa att eftersom de redan bytt den igen, och att verkstaden bara lämnar 3 månaders garanti på reparationen så kunde de inget göra längre. Om jag då inte ville betala själv. Argumenterade med gubben på Siba hur länge som helst, de sa bara att de hänvisade till vad verkstaden säger eftersom att det är dessa som har kontakt med Asus, och de tänker inte fixa den på garantin.

Det enda jag fick var att jag slapp undersökningskostnaden och den söndriga laptopen tillbaka... ty very much.

Har förtroende för Asus stationära prylar, men inte deras laptopar. Never again.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skonky:

Köp inte Alienware... lol

Men jag hade samma erfarenhet med en Asus laptop som jag köpte från Siba. Moderkortet gick sönder efter ca 6 månader, de bytte den. 6 månader senare var den sönder igen. Skickade in den, men sa att eftersom de redan bytt den igen, och att verkstaden bara lämnar 3 månaders garanti på reparationen så kunde de inget göra längre. Om jag då inte ville betala själv. Argumenterade med gubben på Siba hur länge som helst, de sa bara att de hänvisade till vad verkstaden säger eftersom att det är dessa som har kontakt med Asus, och de tänker inte fixa den på garantin.

Det enda jag fick var att jag slapp undersökningskostnaden och den söndriga laptopen tillbaka... ty very much.

Har förtroende för Asus stationära prylar, men inte deras laptopar. Never again.

Du blev lurad av Siba där. Om de lämnar 12 månaders garanti, så är det 12 månader oavsett hur många ggr moderkortet går sönder. Jag minns att en polare hade problem med Siba. Det gick så långt att först efter en stämningsansökan till Linköpings Tingsrätt så ringde Siba upp och gjorde upp. När Siba vägrar, så är det bra om du kontaktar Asus direkt, eftersom de får reda på att deras återförsäljare inte sköter sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kofkegaze:

så du menar att jag fortfarande ska försöka häva köpet hos butiken? de har datorn just nu och de sa idag att de inte kunde göra det!

fan asså, jag borde ha köpt en alienware! =(

Standard brukar vara 2 års garanti och 3 års reklamationsrätt. Även om du bara har 1 års garanti så har du fortfarande kvar reklamationsrätten. Du bör alltid ta kontakt med återförsäljaren i första hand - lagen säger att återförsäljaren har rätt att försöka åtgärda problemet där så är möjligt, där exempelvis skicka in datorn på reparation är ett sådant alternativ. En sådan åtgärd får max ta 14 arbetsdagar. Ett annat alternativ för återförsäljaren är att byta produkten mot en likvärdig.

"Likvärdig" i laptop-världen är, där så är möjligt, en likadan. Om en likadan inte kan levereras och de erbjuder en annan laptop måste specifikationerna, i princip, stämma överens till 100%. Om du får en laptop som t.ex. inte har stöd för ett headset du har hemma, då kan den inte anses vara likvärdig.

Efter 3 försök har du rätt att häva köpet, d.v.s. dem kan stoppa upp datorn där solen inte skiner och du får pengarna tillbaka.

Det jobbiga är när återförsäljaren krånglar, och om du pratar med någon i en butik som försöker bråka med dig om det här, ta kontakt med deras chef på en gång. Stå fast vid det. Om dem fortsätter envisas, ta kontakt med konsumentrådgivningsmannen i din kommun.

Edit:

Dokumentera allting, fota datorn, redogör för det här och maila återförsäljaren om dina erfarenheter. I en rättstvist kan du använda detta som underlag för att visa din poäng.

Permalänk
Medlem

Ja, det var ett misstag att inte gå till buktiken och få den utbytt. Jag tror du förlorat din rätt att gå till buktiken nu eftersom du inte har kvar datorn du köpte av butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kofkegaze:

så du menar att jag fortfarande ska försöka häva köpet hos butiken? de har datorn just nu och de sa idag att de inte kunde göra det!

fan asså, jag borde ha köpt en alienware! =(

Alienware OptX AW2310 den är väl hyffsad bra men den har bara en TN panel.
Sedan släpptes den 2010.. så den börjar bli några år gammal.

Tror inte dom har släppt någon skärm med det märket sedan dess..
om du nu inte tänker på Dell skärmar.

Permalänk

Väldigt konstigt, själv köper jag bara ASUS nu då deras produkter håller en hög standard och jag har aldrig haft några problem med dom.
Du skulle ha lämnat den till butiken...

Visa signatur

Jag äger ett Oculus Rift DK2!
Dator:
i7-4790K@4.7GHz med Noctua NH-U14S | ASUS Z97-A | ASUS R9 290X | Samsung 840 Pro 128gb | Western Digital Red 3TB | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Sötast
Skrivet av kofkegaze:

så du menar att jag fortfarande ska försöka häva köpet hos butiken? de har datorn just nu och de sa idag att de inte kunde göra det!

fan asså, jag borde ha köpt en alienware! =(

Asus har tyvärr rätt i detta fallet, oavsett hur avigt det känns.

Du har skrivet köpeavtal med återförsäljaren och INTE med ASUS. (Det är sedan återförsäljarens skyldighet att lösa problemet INTE din och INTE ASUS)

I vanliga fall så ges återförsäljaren 2-3 försök att reparera enheten (kvittar om så de skickar datorn till månen, du har avtal med butiken - ingen annan) och därefter kan du häva köpet av återförsäljaren, det är din rätt med Sveriges lag som stöd.
Nu har du dock bytt ut den mot en helt annan maskin av ASUS och nu har jag inte en aning om vad som gäller.

Det du bör göra är att vända dig till din konsumentsombudsman i din kommun och berätta hela historien för denne, de kan ge dig ett konkret svar på vilka rättigheter du fortfarande har.

Lycka till.

Permalänk
Medlem

Hade problem med en Asus laptop som jag köpte på Webhallen, lämnade in det 3 månader efter köp, fick tillbaka pengarna direkt.

Men vilken skräckhistoria här ovanför, dock som redan har påpekats så hade jag aldrig tagit kontakt med någon annan än återförsäljaren. Skriv till Asus på antingen deras forum, dom kanske till och med har en tråd här?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Finns ingen skyldighet från dig som konsument någonstans att ta kontakt med tillverkaren inom garantitiden. Det är återförsäljaren som ska kontakta tillverkaren och sköta ärendet åt dig. Återförsäljarens ansvar, till 100% så länge du har garanti kvar.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Skrivet av lossah:

Finns ingen skyldighet från dig som konsument någonstans att ta kontakt med tillverkaren inom garantitiden. Det är återförsäljaren som ska kontakta tillverkaren och sköta ärendet åt dig. Återförsäljarens ansvar, till 100% så länge du har garanti kvar.

Ne men det vet jag, det var min första tanke också. Jag ville inte vänta ännu längre på reparations tiden, de skulle bli en mellanhand bara. de i butiken sa att jag skulle höra mig direkt till de så skulle det gå fortare. (dumt av mig)

Curemylife - Det är verkligen så det gick till...

Det som är roligt att den swap enheten som jag fick inte fungerar. 3d ir emittern som är inbyggd fungerar inte, och därmed får jag inte 3d att fungera. Nvidia sa att jag skulle höra av mig till asus för de kan inte göra något mer än ge mig de speciella drivrutinerna.
Nu har jag hört av mig till både butiken och till ASUS. när jag ringde asus och angav min serienummer till datorn så sa de att jag inte hade en 3d dator! men skärmen är en 120 HZ, med en emitter insatt. så de hörde av sig igen och sa att jag hade fått fel information.
när jag svarade om att de var i princip dumma u huvudet så fick jag detta...

Citat:

Hej.

Beklagar att ni känner er dåligt bemött av vår serviceavdelning och LetMeRepair.

Om jag förstår det hela rätt så har ni fått en utbytesdator utav oss. Vi kan absolut ta in den och kontrollera om det är så att emittern är felaktig/trasig och i så fall byta ut den eftersom ni skall ha en fungerande dator.

När det gäller utbytesmaskiner så får man just en utbytesenhet. Nästan alla av dessa är nya dock är de öppnade och testade innan de skickas ut till kund eftersom rätt operativsystem skall vara installerat. Man kör även andra tester på den för att kontrollera så den fungera korrekt.
De kan således inte heta "nya" eftersom reparationscentret har öppnat dem.

Garantin på en utbytesenhet övertas från den gamla så man får inte en ny garanti.
Nästan alla producenter jobbar på följande sätt när man får en utbytesenhet(swap).

Sebastian såg sedan till så de saknade tillbehören, batteri samt 3D-glasögon skickades ut till er separat då man missat detta.

Det bästa är att detta är en annan person nu, och han skriver "Beklagar att ni känner er dåligt bemött av vår serviceavdelning och LetMeRepair".

Jag har hittat en sak som kan vara det sjukaste någonsin, en av disksläden i min gamla dator hade jag skrivit på ett r (right). i den här "nya" datorn som jag har fått står det samma sak på släden! antigen så har de tagit den från min gamla dator, eller så har de bara bytt skärm och luckorna på min gamla dator och skickat tillbaka den. det förklar ganska mycket om det är det sista. En av de sakerna de hade bytt enligt papperet som ajg fick var skärm, luckor och tangentbord bytta på den nya datorn. och att emitternn inte är inkopplat kan också ha sin förklaring.

pretty pretty pretty sick va?

Permalänk

Hej!

Hatar när ts inte uppdaterar! Så jag kan väll fortsätta denna lilla berättelse.

Efter att ha hittat massa fel på den nya enheten som jag fick, så kontaktade jag ARN. De sa att det ligger hos säljaren och inte leverantören, så jag gick ner till butiken och berättade att jag tänker behålla datorn till att de kommer fram vad de ska göra med datorn. Tobias i butiken som har varit skitsnäll sa att han skulle kontakta Asus igen. Samtidigt så snackade jag med en idiot på deras kundtjänst, där han idiotförklarad mig som vanligt och sa indirekt att det var fel på mig att jag inte kunde sätta igång datorn!(detta efter att en annan hade sagt att det var inte en 3d modell jag hade fått!)

Sen kom den enda vanliga människan som de har där på Asus, David hette han, han sa direkt att han ska försöka få datorn krediteras! Efter att han hade pratat med Tobias på butiken! Så nu väntar jag på att butiken ska höra av sig! Uppdaterar med vilka. Fel jag hittade!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

yep Asus suger när det gäller support eller RMA.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Hoppas allt löser sig. Sen ska jag tipsa om Asus underforum här på Sweclockers.
http://www.sweclockers.com/forum/146-asus/

Ibland kan det vara bättre att hålla öppen dialog med Asus där så kan man reda ut en del besvär i de tidigare leden och dessutom så finns det en del ASUS-representanter där.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Arazand:

Hoppas allt löser sig. Sen ska jag tipsa om Asus underforum här på Sweclockers.
http://www.sweclockers.com/forum/146-asus/

Ibland kan det vara bättre att hålla öppen dialog med Asus där så kan man reda ut en del besvär i de tidigare leden och dessutom så finns det en del ASUS-representanter där.

tack tack!

det har löst sig till slut. Jag fick tillbaka mina pengar, detta har tagit nu exakt 6 månader...

Några av de fel jag hittade från den swap-enheten som jag fick var.

  • Cpu- fläkt fungerade ej. den gick att sätta på om man lyfte på datorn lite. för att vara precis, så var man tvungen att lyfta vänster kant och trycka från botten.

  • 3d-emittern fungerade inte. den var inte ens inkopplad till moderkortet

  • Skärmen flickrade när man körde 120 Hz

  • skärmen flickrade även under fullskärm när man körde 60Hz och hade grafikkortet jobba lite extra.

Jag fick min dator krediterat, och det är jag glad för, problemet är att jag inte vet nu vad jag ska köpa för datorn.. =(
ska jag våga mig på en asus? efter all denna trubbel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kofkegaze:

tack tack!

det har löst sig till slut. Jag fick tillbaka mina pengar, detta har tagit nu exakt 6 månader...

Några av de fel jag hittade från den swap-enheten som jag fick var.

  • Cpu- fläkt fungerade ej. den gick att sätta på om man lyfte på datorn lite. för att vara precis, så var man tvungen att lyfta vänster kant och trycka från botten.

  • 3d-emittern fungerade inte. den var inte ens inkopplad till moderkortet

  • Skärmen flickrade när man körde 120 Hz

  • skärmen flickrade även under fullskärm när man körde 60Hz och hade grafikkortet jobba lite extra.

Jag fick min dator krediterat, och det är jag glad för, problemet är att jag inte vet nu vad jag ska köpa för datorn.. =(
ska jag våga mig på en asus? efter all denna trubbel?

Ska du game'a? Om nej, skaffa en Lenovo Thinkpad, de är fantasiskt byggda, absolut bästa datorn man kan köpa för vettiga pengar inom bärbart.

Lenovo har även gaming datorer, men de vet jag inte så mycket om men grejen med Lenovo är att så fort man är utanför Ideapad eller Thinkpad märkena så köper man grisen i säcken, jag har läst mycket dåliga saker om deras billigare modeller utanför deras märkes maskiner.

MSi har också trevliga gaming laptopar.

Visa signatur
Permalänk

läste precis igenom tråden, fyfan va trubbel det har varit för dig :S stackare..
Jag hoppas att jag inte råkar ut för något liknande, lämnade in mitt Asus gtx 780 för några dagar sedan för det dog helt plötsligt(2 månader efter köp) :/
Men jag skickade in kortet där jag köpte det så jag hoppas jag inte får några problem med själva Asus.. ;p

Visa signatur

CPU: Intel i5 4670k @4,3Ghz Moderkort: Asus Z87-A, RAM: Corsair vengance 4x4Gb 1333Mhz, GPU: Asus GTX 780 OC@1170Mhz, SSD: Samsung 840 EVO 250GB, HDD: 3TB 3,5" 7200rpm, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W, CPU-kulare: Noctua NH-U12P, Chassi: Fractal Design Define R4 White, Skärm 1: Qnix 27'' 1440p Evolution ll SE Matte @100Hz(max 113Hz), skärm 2: LG 21,5''LED 1080p TN@60 Hz. Qpad QH-90, Func KB-460 MX Red

Permalänk
Skrivet av maxxxmaxmaxx:

läste precis igenom tråden, fyfan va trubbel det har varit för dig :S stackare..
Jag hoppas att jag inte råkar ut för något liknande, lämnade in mitt Asus gtx 780 för några dagar sedan för det dog helt plötsligt(2 månader efter köp) :/
Men jag skickade in kortet där jag köpte det så jag hoppas jag inte får några problem med själva Asus.. ;p

Alltså, jag hade en Asus moderkort som var paj, som var inköpt på netonnet för länge sedan. Och de bytte ut den på direkten.
så Jag skulle inte vara rädd för det.

De har, vad jag fick reda på iaf, hårdvarudelen separat från sin bärbara, skärmar, routrar etc.
Asus har ju en av de bästa delarna till datorer, men de har ingen bra service när det gäller enheterna.

Under hela denna process, fick jag inte ens ett förlåt... så jag vet inte om jag någonsin kan köpa ett märke som behandlar sina hardcore kunder så här.

Jag har ingen aning om jag ska spela så mycket eller vad för dator jag vill ha, så jag ska nog vänta och se. jag vet en sak iaf, och det är att jag absolut inte ska ha en msi, much bling bling, very lights, sad design.