LTE modem att koppla till existerande router

Permalänk
Medlem

LTE modem att koppla till existerande router

Hej,
Jag letar efter ett LTE modem som jag kan koppla med ethernet till min existerande router. Har letat i forum men inte kunnat hitta något som är ett rent modem, och som get en IP/Ethernet ut.

Kör idag Telia Smart, och fått Smartboxen bryggad så jag kör med min egen router (inkl WiFi). Tyvärr är Telias hastighet patetisk (kommer upp till max 12M ner, och 1,2M upp). Testar så Tele2 LTE med Huawei B593. Får mycket bra hastighet, men har en setup med fler wifi punkter och egen router som jag vill koppla in till. Huawei 593 ger ej tillräcklig WiFi täckning (och WiFi heller ej helt stabilt med alla mina devices). Har i forum förstått att det ej går att brygga Huawei routern och letar nu efter ett rent modem att sätta Tele2 SIM i och koppla till min egen router (Airport Extreme). USB modem är inte ett alternativ.

Har någon tips om vad jag skall skaffa?

PS - har uttömt alla möjligheter att få högre hastighet från Telia. Testat alla jack och talat med deras support flera gånger. Det blir inte bättre än så här med dem.
PPS - Ja jag vill behålla min Apple router så jag behöver ett modem som funkar med den.

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt bara att det finns USB-modem eller en hel router. Har ALDRIG hört talas om ett LTE-modem som man stoppar i ett ethernet-uttag.

Finns ganska billiga routrar som dessutom går att brygga vidare till din Apple router, bara att kolla runt på t ex prisjakt

(antar att datamängd inte är något du bryr dig om? Eftersom du tänker använda mobilt bredband?)

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Rekordmedlem

Du får kanske tänka om och skaffa en 4g router och brygga den eller låta den sköta om nat andet. Ev kan det ju gå att ansluta en egen router som "DMZ"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du försökt brygga din 593 eller litar du på folk på forum?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

http://www.aliexpress.com/item/1pcs-lot-Portable-Mini-Wireles... + usb-modem verkar vara det enda alternativet. RJ45 ut på denna iallafall

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Hej,
jag bryggar gärna en LTE router om det är enda option. Men min existerande går inte att brygga (åtminstone inte med den mjukvara som Tele2 lagt på den).
Så vilken LTE router går att enkelt brygga och fungerar?

Permalänk
Medlem

Har faktiskt inte hört talas om något som kräver mjukvara för att fungera.
Ska fungera rakt av till vettiga enheter som routrar och liknande bara det är rätt information på modemet. Min huawei fixade det själv t ex när jag stoppade i ett annat kort efter upplåsning.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Hej,

för att få enbart modemfunktionalitet måste routern "bryggas". Huawei B593 i Tele2 utförande tillåter inte det. Tips om väl fungerande LTE router som tillåter bryggning enkelt efterfrågas alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av seclo:

Hej,

för att få enbart modemfunktionalitet måste routern "bryggas". Huawei B593 i Tele2 utförande tillåter inte det. Tips om väl fungerande LTE router som tillåter bryggning enkelt efterfrågas alltså

Jag har sökt med ljus och lykta efter det du efterfrågar. Antingen går det inte att lösa tekniskt eller så finns det andra intressen från operatörer/tillverkare som gör att de inte finns.
Min far kör med en bryggad D-link DWR-923 och det fungerar bra trots vad som sägs på forum. Jag har en Dovado med ett E392 i bryggläge som fungerar bra. Ibland måste man starta om, typ ett par gånger i månaden, men det fungerar bra.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Dorf,
tack för ett användbart svar! Det är definitivt inget tekniskt problem, det är uteslutande en fråga om vad tillverkare och operatör möjliggör (eller tillåter). Vet inte varför Tele2 mfl inte möjliggör bryggning av sina LTE-routrar.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Du bör ju kunna ställa din router som DMZ i tele2 routern för att sedan dela all trafik via dina interna saker precis som vanligt. Enda praktiska skillnaden är väl att du hamnar bakom tele2 routerns NAT med din router, så att det blir dubbelt upp. Men så länge tele2 routern klarar av trafiken som går via kabel så kommer det ju inte vara några problem.

Sen angående ditt xDSL, har du kollat så uttagen är seriellt kopplade och inte parallellt kopplade som nästan alla uttag är från början? Det låter ju smått otroligt att det skulle vara så dåligt att man kan tänka sig att använda mobilt bredband istället.

Och om det bara är hastigheten som gör att du vill köra mobilt så är det ju värt att tänka på att du har ett tak på antal GB du får ladda ner med det mobila bredbandet. Detta tak är väldigt lätt att nå upp till, även om man har tele2's "MAX" abonemang. Pingtider och stabilitet blir ju lidande med mobilt jämfört med xDSL oavsett hur bra täckning du har, mobila nät svajar ju alltid rätt kraftigt.

Permalänk
Medlem

Naturligtvis är det skit att Telia inte kan ge bättre support. Jag hade dem tom här hemma för att rota i uttagen i villan när jag flyttade in för tre år sedan. Bodde tidigare i Stockholm och hade fiber in i villan. Här i Göteborg där jag bor nu råder digital medeltid. Kan inte ens hitta någon som är intresserad av prata om installation av fiber.
Håller med om att LTE inte är idealt, men vad skall man göra?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av seclo:

Håller med om att LTE inte är idealt, men vad skall man göra?

Du öppnar ditt inkommande telefonuttag och kollar så att det ser ut såhär:

Sedan kollar du resten av uttagen så att de ser ut på samma sätt.
Koppla ALLTID modemet i inkommande uttag, dra sedan TP kabel från modemet där du vill ha routern istället.
Är allt fortfarande åt h*lvete så är det bara att gilla läget.

Personligen skulle jag ta en stabil uppkoppling på 12Mbit alla dagar i veckan före mobilt bredband på 50Mbit, du kan ändå inte utnyttja hastigheten i det mobila bredbandet och att spela spel är inte att tala om.

Har själv bott i en bostad med 4g uppkoppling tillfälligt i 2 veckor nu och det är ingen dröm kan jag lova. Måste konstant tänka på vad jag gör för att inte maxa "Surfpotten", och då har de 60GB per månad i "Surfpott".