Gamla Canon Analoga EF objektiv på Digitala EF, problem?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2010

Gamla Canon Analoga EF objektiv på Digitala EF, problem?

Hej alla glada

Har fyndat 3 olika gamla objektiv i fattningen Canon EF och har hoppats på att göra min kamera lite mer användbar.
Just nu har jag en 550D och ett fast Sigma 105mm 2.8 Macro som jag använder till att fota inom min hobby, vilket fungerar perfekt för just detta men när det kommer till att fota annat är det lite jobbigt...

Om jag fattat det hela rätt så ska det inte vara några problem alls(?) med att använda ett gammalt EF-objektiv på min kamera?

Jag har redan testat 2 av objektiven men har stött på en del problem.
Sigma UC ZOOM 28-105mm 4-5.6 (säkert 25 år gammalt), Fungerar helt okej och det blir bra bilder men i manuellt läge på kameran så blir det samma problem som under.
Sigma Super-Wide II 24mm 2.8, fungerar inte i något läge.

Det fungerar tills man ska ta bilden och kameran ber mig göra rent kontakterna, är det verkligen så enkelt? Det andra objektivet är som nytt och har fungerat nyligen på en analog EOS. Om det nu är att bara göra rent dom, hur gör jag det på bästa sätt?

Tacksam för hjälp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Jun 2006

Gamla canon ef objektiv är inga problem, gamla sigma ef objektiv fungerar dock inte eftersom när digitalt infördes justerade canon elektroniken och sigmas objektiv slutar fungera eller går inte att blända ner. Prova att maila sigma om dom kan uppgradera firmware men det är tveksamt, tyvärr kommer dom vara mest användbara som bokstöd

Simlärare

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av Inveramsay:

Gamla canon ef objektiv är inga problem, gamla sigma ef objektiv fungerar dock inte eftersom när digitalt infördes justerade canon elektroniken och sigmas objektiv slutar fungera eller går inte att blända ner. Prova att maila sigma om dom kan uppgradera firmware men det är tveksamt, tyvärr kommer dom vara mest användbara som bokstöd

Tråkigt, såg fram emot att få testa lite.

Det tredje objektivet är ett gammalt Canon 35-80mm 4-5.6 "POWER ZOOM" (elektronisk zoom) som antagligen kom med EOS 700 original.
Fattningen helt i plast och endast AF, borde det fungera?
Inga konstiga problem som kan uppstå med elektroniska zoomen?

Menar du firmwaren i kameran? Finns det inget liknande Magic Lantern som kan lösa problem som dessa?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2005

Hur är ett objektiv analogt respektive digitalt?

Canon har kört med EF-fattning sen 1987 så alla sen dess passar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2009

Gamla EF passar, men de saknar antireflexbehandling på bakersta elementet (det som är närmast sensorn). Detta menade Canon var viktigt när de köpte upp Kodaks DSLR linje eftersom sensorn reflekterar mycket mer ljus tillbaka ut ur objektivet än vad film gör. Detta har jag själv fått erfara stämmer med en 35-70mm Kit (ett av de första EF objektiven 1987)det uppenbarar sig som "halos" runt områden med hög kontrast. Svårt att fixa i post.

Logikfel
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av zypronix:

Menar du firmwaren i kameran? Finns det inget liknande Magic Lantern som kan lösa problem som dessa?

Det är mjukvaran i objektiven som behöver uppdateras. Du får höra med Sigma om de går att uppdatera öht. Vad jag hört gör de det oftast kostnadsfritt, men det är inte alla objektiv som går att uppdatera.
Anledningen till detta är att Sigma inte betalar licens för att få tillverka objektiv till Canons kameror och därför inte har tillgång till specarna för protokollet för kommunikationen mellan kamera och objektiv utan får köra reverseengineering.