Rädda bilder från minneskort UTAN minneskortet

Permalänk
Medlem

Rädda bilder från minneskort UTAN minneskortet

Panik! Jag lånade en väns minneskort för att överföra några bilder som jag hade tagit med dennes kamera. När jag skulle återlämna minneskortet hade det helt plötsligt försvunnit från min ficka. Vännen hade några bilder där som han inte hade hunnit överföra till sin dator. Min fråga är om det på något sätt går att "rädda" dessa bilder utan tillgång till minneskortet. Jag kollade nämligen igenom bilderna när minneskortet var inne i datorn, så jag hoppas på att det finns en gnutta av en möjlighet att bilderna är sparade i datorns cache-minne eller något åt det hållet. Vad tror ni?

EDIT: Kör Windows 7

Permalänk
Medlem

Tror 1 april redan har varit....

Nej, du kan inte rädda några bilder utan att ha tillgång till minneskortet, eller att du fört över dem till din dator t.ex..

Edit: Kanske ska förklara lite närmare varför..

När du laddar ner bilder med en webläsare t.ex. så sparas bilderna i en mapp på hårddisken/SSD:n, men när du tittar på bilder från ett minneskort läggs de i RAM-minnet och försvinner därifrån, när du stänger ner programmet.
Undantag är om du laddat in bilderna i t.ex. ett program som Lightroom, då hamnar de i en cashefolder för det programmet. Men då du inte fört över bilderna, bör de inte finnas i någon sådan folder.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD