Seg start och error meddelanden i loading screenen i Ubuntu.

Permalänk
Medlem

Seg start och error meddelanden i loading screenen i Ubuntu.

I alla fall. Installerade nu Ubuntu på en ny dator och får det inte riktigt att fungera.. Främst vid loading screenen. Jag uppdaterade i alla fall NVIDIA grafik drivrutinerna och det var då det började bli konstigt. Datorn fungerar dock super när man väl är inne, men är uppstarten som är konsting.

För det första har det blivit en sånhär login screen istället för den mer normala. Dessutom så är den helt felupplöst och ser helt enkelt förjävligt ut.. Brukar få den förstnämnda login rutan när jag kör Ubuntu x64 (kör nu x32). Men då är den liksom högupplöst och ser bra ut, nu är den så javla pixlig så man knappt kan se vad som står.

Sedan kommer felmeddelandet att datorn inte kunde kryptera min hemmap. Detta problemet har jag haft tidigare och något jag har lärt mig leva med. Ver inte varför det alltid blir så,, men bryr mig inte om det då jag vet att det inte går att lösa.

Sist så är det att det står "Fallback graphic driver........[FAIL]" med röd text. Lite störande då jag precis har installerat det.

Någon som vet hur man fixar något utav detta? Just nu tar det ca 25 sek att starta datorn och man tycker ju att en Splitterny 8,4k dator ska klara av att starta ubuntu lite snabbare än så.. Eller?

Permalänk
Hedersmedlem

Anledningen att din loading-screen blir lågupplöst och ful med nvidia drivern sker pga. att de properitära drivrutinerna från Nvidia och AMD laddas som binära blobs *efter* din linuxdist laddat sin kernel och sina drivrutiner.

De öppna drivrutinerna som kommer default laddas istället mycket tidigare i processen och kan därför visa en snyggare laddningsskärm i rätt upplösning. Jag skulle kunna babbla på om detta i mer detalj menmen

Angående din krypterade hemmapp så har jag svårt att hjälpa dig med det, för jag använder inte kryptering själv. Ställ din fråga i Ubuntu's IRC kanal eller askubuntu.com så kommer du få hjälp.

Om det står "Fallback graphic driver" har förmodlingen den binära nvidia-drivrutinen inte laddats in korrekt, och Ubuntu återgår till den öppna drivaren. Vilken version av Ubuntu kör du och vad har du för grafikkort?

Testa att trycka F2 när Ubuntu's-laddningsskärm visas, så kommer du få se i detalj när de olika modulerna laddas. Notera vilken modul som tar längst tid. En splitter ny dator ska starta Ubuntu på ett par sekunder.

Permalänk
Medlem

Nu är detta nog inget problem för dig men värt att tänka på inför senare skede, jag har så några server diskar mountas vid uppstart via fstab och då har jag lagt en credential fil i min krypterade home map för att den inte ska synas i fstab som klar text med lössen användar namn osv.

Då home är krypterat måste jag logga in för att då komma åt credentials filen vilket gör att booten segas då den säger lyckas inte mounta.

i övrigt tycker Ogge gav ett utmärkt svar

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6