Permalänk

Göra om tele nätet hemma

Hej

Har lite frågor angående telefonledningar i lägenheter och liknande. För ett tag sedan skaffade jag adsl. Allt fungera fint tyckte jag. Men för ett tag sedan när jag skaffade digital tv från Telia (via lan kabel) så började det krångla. Bilden kunde helt plötsligt frysa och börja hacka. Tittade upp saken och jag var inte inkopplad på förstajacket som jag trodde att jag var.

Nu är problemet sådant att förstajacket sitter väldigt dåligt till och jag vill flytta det till vardagsrummet. Hade tänkt att förlänga förstajacks kabeln med en ellxb kabel ut till vardagsrummet och montera ett nytt telejack där. Det finns även ett till problem. Jag har bredbandstelefoni så telefonen måste vara kopplad till routern hela tiden. Jag undrar om det går att använda sig av en 4 polig kabel med en rj11 kontakt i ena änden som går in i routern medans den andra änden inte har någon kontakt alls. Den änden skulle jag vilja ansluta till det före detta förstajacket genom de nedre ingången. Frågan är om detta funkar så att jag kan ha telefonen i halen och inte i vardagsrummet.

Jag vet att det är mycket text och ber om ursäkt för detta.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Det är inga problem att flytta första jacket, alltså att koppla in ett nytt telefonjack som ligger ”före” det nuvarande första jacket.

Det är bara att du drar en kabel mellan ditt nuvarande första telefonjack och ditt nya första jack. Sen skarvar du ihop kablarna så att kablarna som just nu går till det gamla jacket istället går till det nya jacket och kablarna som kommer från ditt nya jack går till inkommande på ditt gamla jack. Då hamnar det nuvarande första jacket som nummer två istället.

Permalänk

Och hur ska jag göra med telefonen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror att det blir rätt om du gör som du tänkt med telefonin. Det är väl det som han i den här tråden har gjort. http://www.byggahus.se/forum/teknik/206693-hur-ansluta-telefo...